Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dm_d
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-21

Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 20:56

Zoals sommige misschien ook weten gaat de wegenbelasting van de vrachtwagentjes flink omhoog. nou zijn wij echt super blij met ons twee Paard’s vrachtwagentje, maar word de wegenbelasting wat we nu betalen in het jaar volgend jaar in de drie maand _O- , en dit is eigenlijk niet te doen. Hoe doen anderen dit? We kunnen hem niet op de zaak zetten oid.

Kidde
Berichten: 3927
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:17

Ik vermoed dat er heel wat te koop komen te staan...

Yubine

Berichten: 243
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:21

Twee opties helaas, of verkopen of houden en de hoge wegenbelasting accepteren :(

ajesca123

Berichten: 1983
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:07

Hier helaas hetzelfde verhaal. Wij nemen dit nu ook mee in onze overweging of we hem laten repareren. Staat namelijk momenteel in de garage met motorproblemen.
Was echt niet goedkoop in aanschaf maar doordat we verwachten dat er een hoop te koop gaan komen zijn we bang dat hij in waarde zal dalen waardoor het de vraag is of we deze kosten nog gaan maken.

Dm_d
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 22:26

ajesca123 schreef:
Hier helaas hetzelfde verhaal. Wij nemen dit nu ook mee in onze overweging of we hem laten repareren. Staat namelijk momenteel in de garage met motorproblemen.
Was echt niet goedkoop in aanschaf maar doordat we verwachten dat er een hoop te koop gaan komen zijn we bang dat hij in waarde zal dalen waardoor het de vraag is of we deze kosten nog gaan maken.


Ja dat snap ik idd wel, jammer dat het zo moeilijk word gemaakt! Het is zo zonde dat het zo duur word, vind het echt veel veiliger op de weg en al mijn paarden zijn zo veel comfortabeler op het wagentje dan op de trailer. Denk alleen wel dat als je gaat verkopen je niet te lang moet wachten omdat er denk ik zoals je zegt een overvloed te koop gaat komen

juval

Berichten: 15124
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:30

wellicht een optie om het wagentje af en toe te verhuren om de kosten te dekken? of samen met anderen te gebruiken en de kosten delen?

meggiemeg

Berichten: 12625
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:03

Heb het ook gehoord, hoorde van vrienden dat zijn hem een bepaalde periode in het jaar schorsen als ze hem lang niet gebruiken, andere vrienden doen dat met de camper ook. Je betaald wel wat kosten voor het schorsen maar dat scheelt altijd nog met de wegenbelasting dan door laten lopen.

Dm_d
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 15:58

meggiemeg schreef:
Heb het ook gehoord, hoorde van vrienden dat zijn hem een bepaalde periode in het jaar schorsen als ze hem lang niet gebruiken, andere vrienden doen dat met de camper ook. Je betaald wel wat kosten voor het schorsen maar dat scheelt altijd nog met de wegenbelasting dan door laten lopen.


Dat is voor ons eigenlijk niet de doen.. gebruiken hem eigenlijk elke week sws wel 1 of 2 keer. Anders was dit nog wel een optie geweest idd

ajesca123

Berichten: 1983
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:03

Dat is bij ons ook we gebruiken hem zeker 4 x in de week jaarrond.
Vaak kleine stukken zoals naar de rijhal of hoefsmid en dierenarts. En we halen wekelijks ons hooi etc ermee

joyce83

Berichten: 5649
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:07

Dat is wel heel zonde voor veel mensen qua kosten.

Voor diegene die er zo nog een auto naast rijden is het een optie om dan de gewone auto weg te doen en vrachtwagentje gebruiken voor woon/werk verkeer? Zal niet in alle gevallen op gaan maar dan bespaar je wel de wegenbelasting en verzekering van de andere auto die dan weg kan.

Ik rij wel eens achter een vrachtwagentje namelijk als ik naar het werk ga en vermoed dat die hem ook als woon/werk auto gebruikt.

Maar dan zit je natuurlijk ook weer te kijken als je dan toch om gaat naar trailer hoeveel je meer moet gaan betalen als er dan ook een andere auto nodig is.

ajesca123

Berichten: 1983
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:10

joyce83 schreef:
Dat is wel heel zonde voor veel mensen qua kosten.

Voor diegene die er zo nog een auto naast rijden is het een optie om dan de gewone auto weg te doen en vrachtwagentje gebruiken voor woon/werk verkeer? Zal niet in alle gevallen op gaan maar dan bespaar je wel de wegenbelasting en verzekering van de andere auto die dan weg kan.

Ik rij wel eens achter een vrachtwagentje namelijk als ik naar het werk ga en vermoed dat die hem ook als woon/werk auto gebruikt.

Maar dan zit je natuurlijk ook weer te kijken als je dan toch om gaat naar trailer hoeveel je meer moet gaan betalen als er dan ook een andere auto nodig is.


Dat is echt geen doen. Kunt nergens fatsoenlijk parkeren bvb parkeergarage kun je niet in etc.
Meeste zijn ook diesels dus uiteindelijk zit je dan ook nog met de emissiezones die overal ingesteld worden.

Dm_d
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 16:54

ajesca123 schreef:
Dat is bij ons ook we gebruiken hem zeker 4 x in de week jaarrond.
Vaak kleine stukken zoals naar de rijhal of hoefsmid en dierenarts. En we halen wekelijks ons hooi etc ermee


Ja precies, zijn gewoon ideale wagentjes. Geen gedoe met trailer aankoppelen oid.

joyce83 schreef:
Dat is wel heel zonde voor veel mensen qua kosten.

Voor diegene die er zo nog een auto naast rijden is het een optie om dan de gewone auto weg te doen en vrachtwagentje gebruiken voor woon/werk verkeer? Zal niet in alle gevallen op gaan maar dan bespaar je wel de wegenbelasting en verzekering van de andere auto die dan weg kan.

Ik rij wel eens achter een vrachtwagentje namelijk als ik naar het werk ga en vermoed dat die hem ook als woon/werk auto gebruikt.

Maar dan zit je natuurlijk ook weer te kijken als je dan toch om gaat naar trailer hoeveel je meer moet gaan betalen als er dan ook een andere auto nodig is.



Zoals ajesca123 ook al zei is dit eigenlijk niet te doen, we hebben ook nog een dubbele cabine dus die is nog langer dan een gewone. :\

joyce83

Berichten: 5649
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:20

Nee snap ik. Had even niet nagedacht over de diesel en dan de emissiezones. Wel gedacht aan het parkeren dus vandaar dat ik al aangaf als het een optie is. Maar dat zal dus echt per persoon verschillen. En het afmelden lijkt mij persoonlijk ook niet handig mocht je met spoed toch de vrachtwagen nodig hebben dan zit je daar weer mee te kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Berichten: 72242
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:43

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:41

In dit topic is al een tijdje niet meer gereageerd, maar ik ben wegens de afschaf van het kwarttarief voor paardenwagens ook opzoek naar oplossingen voor dit toch wel probleem. Nu heb ik een tijdje op de site van de belastingdienst zitten kijken naar de tarieven voor verschillende voertuigen en nu verbaasde het mij dat ik voor mijn wagen als bedrijfswagen particulier in het volledige tarief ongeveer 10x meer wegenbelasting betaal dan voor hetzelfde voertuig als ik het vrachtwagen noem.
Zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen of dit klopt?
Ook ben ik mij om bovenstaande rede aan het orienteren om de wagen om te laten keuren van bedrijfswagen naar vrachtwagen, zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben?

Maartxje

Berichten: 252
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:13

Ook ik ben opzoek naar mogelijkheden om mijn paardenbus te kunnen behouden.
Bovenstaande optie ben ik dan ook wel benieuwd naar, hoewel een C rijbewijs ook niet goedkoop is of zou het in deze optie dan om een C1 categorie gaan?

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:30

Ik wil hem dan om laten keuren naar een c1, dat rijbewijs heb ik al dus dat is het probleem niet. Ik weet alleen niet of het klopt wat ik heb uitgezocht qua bedragen mrb, want ik vind het verschil schokkend groot, en dan weet ik verder niet hoe dit omkeuren het handigste aan te pakken.

Dm_d
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 10:12

_Seven_ schreef:
Ik wil hem dan om laten keuren naar een c1, dat rijbewijs heb ik al dus dat is het probleem niet. Ik weet alleen niet of het klopt wat ik heb uitgezocht qua bedragen mrb, want ik vind het verschil schokkend groot, en dan weet ik verder niet hoe dit omkeuren het handigste aan te pakken.


Ja is dit een beetje te doen dat om laten keuren, of nog geen ervaring mee? Zijn de verschillen echt zo groot :?

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:26

Ik kom uit op ong 1000 vs nog geen 100 per kwartaal, dat vind ik wel de moeite waard om dit te gaan uitzoeken. Hoe ingewikkeld dit is weet ik nog niet. Wel moet je wagen natuurlijk geschikt zijn voor een hogere maximum massa.

Dm_d
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 11:03

_Seven_ schreef:
Ik kom uit op ong 1000 vs nog geen 100 per kwartaal, dat vind ik wel de moeite waard om dit te gaan uitzoeken. Hoe ingewikkeld dit is weet ik nog niet. Wel moet je wagen natuurlijk geschikt zijn voor een hogere maximum massa.


Wow serieus? Vanaf 2026 zouden wij ongeveer uitkomen op 1200 in het kwartaal, terwijl dit nu per jaar is. Dit zou dan wel een heel groot verschil zijn idd wat je zegt. Hoe weet je of je wagen hier geschikt voor is? Qua laad gewicht?

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:17

_Seven_ schreef:
In dit topic is al een tijdje niet meer gereageerd, maar ik ben wegens de afschaf van het kwarttarief voor paardenwagens ook opzoek naar oplossingen voor dit toch wel probleem. Nu heb ik een tijdje op de site van de belastingdienst zitten kijken naar de tarieven voor verschillende voertuigen en nu verbaasde het mij dat ik voor mijn wagen als bedrijfswagen particulier in het volledige tarief ongeveer 10x meer wegenbelasting betaal dan voor hetzelfde voertuig als ik het vrachtwagen noem.
Zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen of dit klopt?
Ook ben ik mij om bovenstaande rede aan het orienteren om de wagen om te laten keuren van bedrijfswagen naar vrachtwagen, zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben?

Ja, dat klopt maar omkeuren naar vrachtwagen kan alleen als de wagen ook technisch geschikt is voor een TMM boven 3500kg.
De meeste wagens worden in NL juist technisch terug gehaald naar 3500kg TMM, waardoor opkeuren niet mogelijk is.

Het viel mij op dat op de Equitana ook alle 2-paards-wagens in een optie boven 3500kg werden aangeboden.

Ibbel

Berichten: 51130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:27

ikke schreef:
Het viel mij op dat op de Equitana ook alle 2-paards-wagens in een optie boven 3500kg werden aangeboden.


Dat vroeg ik me laatst ook al af, waarom zijn er geen Renault Master 5 tonners (bijvoorbeeld), waar je dus wel gewoon 2 grote paarden op kwijt kunt en dan nog ruim onder je MTM blijft...
Ook handig voor hoefsmeden die met 2 ton aan ijzerwerk in de vorm van verschillende maten hoefijzers willen rondreizen.

Maar die zijn er dan dus wel, kennelijk.

Als het alleen een kwestie is van bij een bestaande B-bus een zwaarder verenpakket en banden met meer draagvermogen dan is het mogelijk nog wel te doen. Moeten er ook zwaardere assen onder (als dat al kan) dan wordt het een lastig en duur grapje.

ajesca123

Berichten: 1983
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:44

Onze wagen kan technisch omgekeurd worden naar vrachtwagen tot 5000 kilo geloof ik.
Helaas staat hij nu inmiddels weer thuis met een vastgelopen motor |(
Echt ontzettend balen want is zon enorm fijne wagen.

Zelf kunnen we dit niet oplossen en alles bij elkaar opgeteld als we het moeten laten doen en met het oog op de verhoogde wegenbelasting, hebben we helaas besloten dat hij eruit gaat.
Als de wegenbelasting niet omhoog zou gaan dan lieten we hem nog wel maken want voor mij echt het ideale wagentje

_Seven_
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wegenbelasting 2 Paard’s vrachtwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:52

Ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag hoe zeker het is dat het kwarttarief gaat verdwijnen, zij wisten mij te vertellen dat zij dit pas in oktober/november van de regering gaan horen of dit afgeschaft gaat worden of niet.

Verder had ik een mercedes sprinter met home made bak voor paarden vervoer. Deze was via de RDW etc omgekeurd naar mtm van 5500kg. Dit wagentje is helaas kapot gegaan. De bak van de oude wagen is nu overgezet naar een nieuwe mercedes sprinter, ik loop alleen een beetje vast in het laten verhogen van de mtm op het gebied van snelheidsbegrenzers etc. Onze oude wagen had geen begrenzer en is destijds wel gewoon bij de RDW goedgekeurd. Ik snap daarom niet zo goed waarom de nieuwe dan ineens een snelheidsbegrenzer ingebouwd zou moeten krijgen. Uit alle regelgeving die ik hierover kan vinden blijkt dat die oude ook al begrensd had moeten zijn.
Ik had gedacht dit even te regelen omdat het tenslotte om een al eerder goedegekeurde bak gaat op een practisch hetzelfde chassis, maar ik loop tegen de regelgeving aan. Iedereen heeft ervaring met het terugkeuren naar mtm van 3.500kg, maar het verhogen ervan lijkt toch wat ingewikkelder te zijn.

ikke

Berichten: 38756
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:28

ajesca123 schreef:
Onze wagen kan technisch omgekeurd worden naar vrachtwagen tot 5000 kilo geloof ik.
Helaas staat hij nu inmiddels weer thuis met een vastgelopen motor |(
Echt ontzettend balen want is zon enorm fijne wagen.

Zelf kunnen we dit niet oplossen en alles bij elkaar opgeteld als we het moeten laten doen en met het oog op de verhoogde wegenbelasting, hebben we helaas besloten dat hij eruit gaat.
Als de wegenbelasting niet omhoog zou gaan dan lieten we hem nog wel maken want voor mij echt het ideale wagentje

Maar waarom haal je je C1 dan niet en laat de wagen opkeuren naar 5 ton?
Als de auto technisch op 5 ton staat bij de RDW, moet dat relatief simpel te regelen zijn.


_Seven_ schreef:
Ik heb de belastingdienst gebeld met de vraag hoe zeker het is dat het kwarttarief gaat verdwijnen, zij wisten mij te vertellen dat zij dit pas in oktober/november van de regering gaan horen of dit afgeschaft gaat worden of niet.

Verder had ik een mercedes sprinter met home made bak voor paarden vervoer. Deze was via de RDW etc omgekeurd naar mtm van 5500kg. Dit wagentje is helaas kapot gegaan. De bak van de oude wagen is nu overgezet naar een nieuwe mercedes sprinter, ik loop alleen een beetje vast in het laten verhogen van de mtm op het gebied van snelheidsbegrenzers etc. Onze oude wagen had geen begrenzer en is destijds wel gewoon bij de RDW goedgekeurd. Ik snap daarom niet zo goed waarom de nieuwe dan ineens een snelheidsbegrenzer ingebouwd zou moeten krijgen. Uit alle regelgeving die ik hierover kan vinden blijkt dat die oude ook al begrensd had moeten zijn.
Ik had gedacht dit even te regelen omdat het tenslotte om een al eerder goedegekeurde bak gaat op een practisch hetzelfde chassis, maar ik loop tegen de regelgeving aan. Iedereen heeft ervaring met het terugkeuren naar mtm van 3.500kg, maar het verhogen ervan lijkt toch wat ingewikkelder te zijn.

Weet jij zeker dat je de juiste vraag gesteld hebt?
Tot 7500kg TMM was er nooit de verplichting op de snelheidsbegrenzer, evenmin was een tacho verplicht bij privaat gebruik.

Als je vanuit zakelijk oogpunt kijkt, ligt het inderdaad gecompliceerder!