Bodyprotector voor kind wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBB

Bodyprotector voor kind wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:58

Mijn dochter van 9 heeft les op IJslanders. Ze draagt geen bodyprotector. Het mag, maar hoeft niet. Niemand draagt er eentje in haar les, en andere lessen zie ik het ook niet.
Ik vraag me toch af of ik er niet eentje moet aanschaffen voor de veiligheid. Degene die les geeft let wel erg op balans te paard (oefeningen) en dochter heeft ook valtraining (eenmalig) gedaan. Omdat ik zelf niet rij, blijf ik het een beetje een enge sport vinden, dus vandaar mijn neiging om er wel eentje aan te schaffen. Wie heeft raad?

Freyr

Re: Bodyprotector voor kind wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:01

Ik zou het niet doen: Kinderen zijn zo flexibel, maar met een bodyprotector vallen ze vaak als een plank neer ipv dat ze mooi doorrollen. Paardrijden blijft een risico, maar met gewoon dressuur op manegepaarden vraag ik mij soms af wat de toegevoegde waarde is. Zó hard wordt je vaak niet eraf gelanceerd, dan heeft de manege ook echt een probleem met de verzekering namelijk.

Mocht je er wel eentje kopen, kies dan een goede, lekkerzittende en flexibele uit. Zeker niet eentje die iets te groot is onder het mom van 'op te groei', daar krijg je juist ongelukken mee.

SunnyBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 17:27

Dank voor je reactie. Precies dat doorrollen is inderdaad ook wat de manege zelf zegt. Misschien is het ook mijn eigen angst, dat ik haar zoveel mogelijk wil beschermen ;-). De begeleiding is verder goed daar en het zijn schatten van paarden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:08

De meeste kinderen die bij mij in de les reden met een bodyprotector droegen het goedkope plank model. Stuk voor stuk ontzettend belemmerd in hun beweging en maakte het traject tot leren paardrijden er niet altijd makkelijker op.

Een bodyprotector kan je val maken of breken.

Ik heb zelf een goede in mijn bezit, maar draag deze enkel en alleen bij het crossen. Als je gewend bent zonder te rijden, zit het doorgaans echt niet lekker. Ook niet als je een goed passende draagt, het zit toch als een soort hard ding strak om je heen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:01

Mijn zoontje van 6 draagt hem wel. Die van hem is ook vrij soepel, lijkt heel erg op die van mijzelf.

Nee, hij krijgt met gymnastieken niet zn knieën naar zijn neus, en kan niet de punten van zijn laarzen aanraken door de toch wel aanwezige bewegingsbeperking, maar vind het wel fijn zitten en draagt hem altijd zonder te klagen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:07

Als je je kind wil beschermen bij een val, dan zou ik niet voor een bodyprotector gaan, maar voor een airbag vest. Wel veel duurder dan een bodyprotector, maar beperkt niet in je beweging en beschermd goed.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 02-02-25 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:08

Een bodyprotector heeft alleen zin als hij perfect zit heb ik wel eens gelezen, omdat ze anders juist letsel kunnen veroorzaken, bijv gebroken stuitje. Omdat kinderen in de groei zijn wordt dat best lastig om altijd de juiste fit te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:15

SunnyBB schreef:
Dank voor je reactie. Precies dat doorrollen is inderdaad ook wat de manege zelf zegt. Misschien is het ook mijn eigen angst, dat ik haar zoveel mogelijk wil beschermen ;-). De begeleiding is verder goed daar en het zijn schatten van paarden.

Ehm, wellicht moet je er zelf ook eens op gaan zitten?

En nee, dat is geen sneer maar een serieuze tip.
Ik heb in het verleden regelmatig diverse IJsco's gereden en zelfs die keer dat er eentje soort van aan de hol ging (op hol slaan wil ik het niet noemen) kwam ik niet verder dan: goh, jij hebt een fors tempo in huis.....
Ik heb d'r maar bij elkaar geraapt, omgedraaid en terug naar de groep ging in hetzelfde tempo..

Rubs schreef:
Een bodyprotector heeft alleen zin als hij perfect zit heb ik wel eens gelezen, omdat ze anders juist letsel kunnen veroorzaken, bijv gebroken stuitje. Omdat kinderen in de groei zijn wordt dat best lastig om altijd de juiste fit te hebben.

De betere versies zijn verstelbaar....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:22

Ik zou een bodyprotector alleen met springen en eventing adviseren. Manege waar onze dochter leste was hij met springlessen verplicht.

SunnyBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:04

ikke schreef:
SunnyBB schreef:

Ehm, wellicht moet je er zelf ook eens op gaan zitten?

[

Ik heb als kind veel op paarden van vriendinnen gezeten, en als volwassene les gehad, maar ik ben toen gestopt omdat ik het eng vond (ook geen fijn plek gehad om te lessen).

SunnyBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:05

Springen, crossen doet ze niet. Het is alleen les in de bak en ze heeft een paar keer buitenrit gemaakt, waarbij ze ook in galop is geweest.

SunnyBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:06

Daphne__ schreef:
Als je je kind wil beschermen bij een val, dan zou ik niet voor een bodyprotector gaan, maar voor een airbag vest. Wel veel duurder dan een bodyprotector, maar beperkt niet in je beweging en beschermd goed.

Dankjewel, hier zal ik eens naar kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:49

Mijn dochter moest het in de les. Ze gaan er wel mooi rechtop van zitten;-)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:35

snap je angst die van mij werd gisteren bevestigd mijn dochter van 5 zat op mijn paard en kleine cirkel alleen mijn paard gaf klein bokje echt klein maar zij raakte uit balans en hing naar rechts en mijn paard zwiepte daardoor naar links hup dat hoopje dochter lag in zand vanwege de kou had ze een lekker warm skipak aan die heeft haar val opgevangen natuurlijk dikke schrik huilen alles maar als team even samen gewandeld tot dat ze ervan was bijgekomen hup er weer op even goed afsluiten dan toch stiekem wel weer trots hoe we dit aangepakt hebben tja heb ik zelf allemaal ook vroeger meegemaakt nou snap ik mijn eigen moeder ook goed haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:37

Ik zou dan eerder gaan voor een airbagvest

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:19

Ik heb mijn dochter destijds wel een bodyprotector laten dragen. Maar wel eentje gekocht die flexibel is en lichtgewicht en waarbij het kind niet wordt belemmerd in zijn/haar bewegingen. Geen kachelpijp dus.
Een Tipperary Ride Lite. Van kevlar (heel licht in gewicht maar supersterk) en door de blokjes heel flexibel. Maar Tipperary is een Canadees bedrijf. Ze hadden toen een reseller in DL en daar heb ik hem toen besteld. Maar misschien kan je tegenwoordig ook wel direct bestellen. Was echt een superfijn ding en onverwoestbaar. Kan aan de zijkant en op de schouders worden versteld.
https://www.tipperaryequestrian.com/sho ... 53,460,458