Welke deken op trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Welke deken op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 10:10

Welke deken kan ik nu het beste opdoen in de trailer? Hij staat nu buiten en op stal onder een 200gr. (As zondag is het rond vriespunt)
Hij is niet geschoren. Maar is een jonge pony en heeft van zichzelf niet een heel dik vachtje.

petitparis

Re: Welke deken op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:16

Hangt van je pony af, hoe rustig hij is op transport en/of je de luiken gaat open laten of niet.

Eigenlijk kan je vervoer wat vergelijken met op een trilplaat staat, dus je paard/pony "werkt" wel tov op stal staan. Tel daar bij dat ze wel wat stress kunnen hebben en dan is het deken dat ze normaal op hebben te warm.
Mijn paard zweet over het algemeen best snel en is een binnenvetter, dus ongeacht de temperaturen vervang ik haar 370 - 450 grams deken door een wollenzweetdeken. Als ze begint te zweten, dan wordt dat snel afgevoerd naar de buitenkant en blijft ze nooit nat eronder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:17

Altijd een zweetdeken, zodat deze het vocht kan opnemen als de pony zweet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:18

Afhankelijk van hoe druk je paard zich maakt.
Maar ik doe niks diks op in de trailer. Omdat alleen het meebewegen al warmte genereert bij mijn paarden.

Meestal dus alleen een fleece deken zonder hals. Als het een paard is die heel rustig blijft op de trailer en het vriest misschien met een fleece met hals (en dan alleen bij een geschoren paard). Het moet al heeel koud zijn wil ik er 2 dekens op gooien.

Maar kijk zeker ook naar hoe dicht of open je de trailer doet. Met dit weer heb ik het gaas! achterzijltje meestal wel dicht. Maar wel een raam op een kiertje. Als ik een echt dicht zijltje had zouden er al snel 2 raampjes open moeten.

Maar ik zie veel vaker paarden te warm op de trailer staan dan dat ze er te koud op staan. Ook de keren dat ik me liet verleiden tot 2 fleecedekens, stonden mijn paarden vaak gewoon te warm.
Dus bij twijfel: een deken minder.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 10:36

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 10:36

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:34

Heel wisselend per paard denk ik.

Als ik naar wedstrijd of training ga houdt die van mij de heenweg gewoon de deken(s) op die hij nu buiten ook draagt en dan voor de terugweg heb ik nu een soort dubbele zweetdeken, omdat die ene zweetdeken met hals die ik heb ik voor de temperaturen van nu dan net te dun vind.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:36

Ik laat de deken op die hij anders ook op heeft.

En evt na het rijden, als hij gezweet heeft, op de terugweg een wollen zweetdeken

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:47

Melzazu schreef:

Als ik naar wedstrijd of training ga houdt die van mij de heenweg gewoon de deken(s) op die hij nu buiten ook draagt en dan voor de terugweg heb ik nu een soort dubbele zweetdeken, omdat die ene zweetdeken met hals die ik heb ik voor de temperaturen van nu dan net te dun vind.

Hier laat ik inderdaad ook de deken op die hij nu op heeft. Vaak laat ik wel het zijl open en doe zijn hals af

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:00

Hier afhankelijk van hoe koud het is een dikke wollen zweetdeken of een iets dunnere fleece zweetdeken. Als het erg koud is dan komt er nog een extra deken bovenop.

Vervoeren met de gewone deken op doen we eigenlijk nooit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:05

Mijne houden hun gewone dekens op, zijn nog nooit bezweet van de trailer gekomen. Bij mijn oudste gooi ik ook nog eens zijn bucas therapy eronder anders komt hij stijf van de trailer af na lange ritten. Hij heeft artrose in zijn ene achterbeen namelijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:11

Als ik de gewone deken op laat heb ik echt een gekookt paard als we aankomen. Ook na 10 minuten.

Dus TS: 2 opties meenemen en onderweg even controleren is dan voor jou misschien de beste optie.

De dekens die je in de linkjes deelt kunnen prima. Maar ook goedkopere opties werken prima. Alleen die allergoedkoopste/dunste fleece dekens willen nog wel eens (naar achter) trekken. Dus die zou ik niet zo snel kope.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:38

Ik heb vaak bij de oude rotten gewoon hun deken op die ze altijd op hebben. Nooit te warm. Maar ze hebben ook geen stress meer op de wagen met rijden of wachten. Met arbeid of weinig gezweet of helemaal droog voor ee terug weg. Heel soms eens een fleece deken in tussentijd nodig.

Bij jonge paarden vaak een fleece oid. Ze hebben nog teveel werk of stress jn de trailer en met arbeid dat het anders te warm wordt.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:45

Ik denk dat het erg per paard scheelt.
Is er toch wat stress op de trailer, dan is het ook sneller te warm.
En is het zeiltje open of dicht.

In principe zou een wollen deken best fijn zijn, die neemt het eventuele zweet op.

En hoe lang doet de rit.

Mocht het een lange rit zijn, eventueel een extra deken meenemen en tussendoor even stoppen en checken hoe het paard erbij staat.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 13:07

Het is een jonge pony en het is een ritje van ca 20 minuten. Hij hoeft op locatie niet veel te doen, is meer dat we hem even mee willen nemen naar een voor hem vreemde rijhal. Pony kan idd nog wel eens wat stress hebben, dus dan zou voor hem dan een fleecedeken een goede optie zijn denk ik.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:30

Veluwse80 schreef:
Het is een jonge pony en het is een ritje van ca 20 minuten. Hij hoeft op locatie niet veel te doen, is meer dat we hem even mee willen nemen naar een voor hem vreemde rijhal. Pony kan idd nog wel eens wat stress hebben, dus dan zou voor hem dan een fleecedeken een goede optie zijn denk ik.

In dat geval zou ik ook een fleecedeken extra meenemen. Ik doe dat altijd als het regent en ik weet dat ik buiten moet zadelen, ik wil mijn paard altijd een droge deken op kunnen doen als ze klaar is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:46

Gewoon een zweetdekentje is voldoende. Mocht het paardje gaan zweten van de stress onderweg dan is die deken niet te dik.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:55

Wij doen altijd een goede zweetdeken op. Behalve in de zomer, dan vaak een dun netdekentje.

Zou niet iets opdoen wat niet goed ademt en geen vocht opneemt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:07

Wij doen geen dekens op op de trailer.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:32

Autumnn schreef:
Melzazu schreef:

Hier laat ik inderdaad ook de deken op die hij nu op heeft. Vaak laat ik wel het zijl open en doe zijn hals af

Ah ja ik heb het zeil nooit dicht. Dat is natuurlijk ook verschillend. En die van mij zweet alleen van het rijden met de trailer als het warm weer is maar dan staat hij uiteraard zonder deken ook :D

Maar ik denk inderdaad bij het paard van TS een goede fleecedeken en voor terug 1 extra dat je zeker weten een droge hebt of gewoon een goede zweetdeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:26

Bij een paard/pony dat/die niet veel gewend is op de trailer of waarvan je weet dat die zich druk maakt, zou ik sowieso niets opdoen op de heenweg. Op de terugweg kan je een coolerdeken of een zweetdeken opdoen. Mijn ervaring is dat ze zichzelf goed warm houden zonder iets op een trailer doordat ze zich in evenwicht moeten houden en het vaak toch wat spannend vinden.
Eventueel kan je op de heenweg een zweetdeken opdoen en dan wel een andere zweetdeken mee voor de terugweg. Op de terugweg is anders vind ik, dan hebben ze toch spanning van de heenweg, het werken dat ze hebben gedaan ( op kliniekbezoek o.i.d.) en dan ga je toch terug naar stal, waar ze eventueel een schone zweetdeken op kunnen of misschien zelfs hun gewone deken weer.
Een paard dat vaak op de trailer gaat kan je een zweetdeken opdoen, ook op de heenweg.

Van de week had ik ook een paar paarden die hun gewone deken op hadden ( paardentaxi). Ik had wel aangeraden ze af te doen, maar de eigenaren waren bang dat het te koud was, voor mij geen punt hoor, dan met gewone deken. Maar beide kwamen er behoorlijk bezweet vanaf, terwijl ik ( ook volgens de eigenaren) echt netjes reed.