Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Olikea schreef:Overmorgen komt Julius' nieuwe maatje aan: een knappe oudere heer van 20 lentes jong. Zijn carrière als topsporter (lees: veel op stal, weinig vrijheid, veel krachtvoer en amper ruwvoer) heeft hem niet bepaald voorbereid op zijn nieuwe leven als vrije geest.
Momenteel staat hij in een binnenbox met een 100 grams deken. Op het overbruggingsadres krijgt hij overdag buitenlucht en 's nachts een buitenbox. Over een maand verhuist hij naar ons weiland, waar hij zelf mag bepalen of hij binnen of buiten staat. Een droomleven, maar eerst moet hij wat kilo’s terugwinnen – hij is nogal aan de schrale kant.
En nu mijn dilemma: dekens. Ik ben van team "paarden in hun blootje," maar deze meneer is nog niet zo stoer. Ik heb een outdoor deken en een stapel onderdekens, maar hoe weet ik welke deken wanneer? Wanneer te veel? Wanneer te weinig? Wanneer gewoon een dikke knuffel geven en hopen dat hij zich redt?
En zou hij na al die jaren op stal volgende winter wel een dikke wintervacht aanmaken.. of is dat een verloren zaak.
Deken-experts, help een deken-leek uit de brand! Wat is jullie gouden tip?
Femke_Tweety schreef:Olikea schreef:Overmorgen komt Julius' nieuwe maatje aan: een knappe oudere heer van 20 lentes jong. Zijn carrière als topsporter (lees: veel op stal, weinig vrijheid, veel krachtvoer en amper ruwvoer) heeft hem niet bepaald voorbereid op zijn nieuwe leven als vrije geest.
Momenteel staat hij in een binnenbox met een 100 grams deken. Op het overbruggingsadres krijgt hij overdag buitenlucht en 's nachts een buitenbox. Over een maand verhuist hij naar ons weiland, waar hij zelf mag bepalen of hij binnen of buiten staat. Een droomleven, maar eerst moet hij wat kilo’s terugwinnen – hij is nogal aan de schrale kant.
En nu mijn dilemma: dekens. Ik ben van team "paarden in hun blootje," maar deze meneer is nog niet zo stoer. Ik heb een outdoor deken en een stapel onderdekens, maar hoe weet ik welke deken wanneer? Wanneer te veel? Wanneer te weinig? Wanneer gewoon een dikke knuffel geven en hopen dat hij zich redt?
En zou hij na al die jaren op stal volgende winter wel een dikke wintervacht aanmaken.. of is dat een verloren zaak.
Deken-experts, help een deken-leek uit de brand! Wat is jullie gouden tip?
Eem oud paard dat in zijn leven nog nooit zonder deken gestaan heeft zonder zetten kan echt sneu zijn, zeker als ze al schraal zijn.
Ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat een dier als deze in volgende jaren wel zonder kan staan.
Stijve spieren, artrose, pijn in gewrichten, zichzelf moeilijk op gewicht kunnen houden is allemaal redelijk waarschijnlijk.
Deze winter sowieso niet zonder zetten,
Een volgende winter kún je proberen,
Maar wees er op voorbereid dat je eigen idealen van zo natuurlijk mogelijk en dekenvrij wel eens niet in het echte voordeel van zo'n paard kan zijn.
Mijn paard in zijn laatste jaren had écht moeite met alles onder de 5 graden. Werd chagrijnig, koliekerig soms zelfs, stram.
En die was niet eens schraal gewoon goed stevig gevuld.
Maar zijn oudere botten en spieren trokken kou niet lekker.
Voor mijzelf had dekenloos veel makkelijker en fijner geweest.
Voor hem was het dat niet, en dus in zij belang ging mijn eigen voorkeur opzij en stond hij toch echt onder een deken.
Met 24/7 ruwvoer en vrije uitloop.
pluisje88 schreef:Reken er maar op dat dit paard het zwaar krijgt als je hem naar buiten doet en buiten laat in de winter. Mijn paarden 20 en 23 kwpn waren in de zomer happy buiten maar in de winter hebben ze de nachten op stal echt nodig. De ene wordt geschoren en staan onder dekens. De ander heeft wintervacht en heb ik op natte dagen een deken op. Hij overleeft het wel zonder deken maar hij is beduidend minder stijf en “oud” als hij een deken op heeft. Op droge dagen staat hij zonder. Is het paard geschoren of niet?
Olikea schreef:[quote="Femke_Tweety
Eem oud paard dat in zijn leven nog nooit zonder deken gestaan heeft zonder zetten kan echt sneu zijn, zeker als ze al schraal zijn.
Ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat een dier als deze in volgende jaren wel zonder kan staan.
Stijve spieren, artrose, pijn in gewrichten, zichzelf moeilijk op gewicht kunnen houden is allemaal redelijk waarschijnlijk.
Deze winter sowieso niet zonder zetten,
Een volgende winter kún je proberen,
Maar wees er op voorbereid dat je eigen idealen van zo natuurlijk mogelijk en dekenvrij wel eens niet in het echte voordeel van zo'n paard kan zijn.
Mijn paard in zijn laatste jaren had écht moeite met alles onder de 5 graden. Werd chagrijnig, koliekerig soms zelfs, stram.
En die was niet eens schraal gewoon goed stevig gevuld.
Maar zijn oudere botten en spieren trokken kou niet lekker.
Voor mijzelf had dekenloos veel makkelijker en fijner geweest.
Voor hem was het dat niet, en dus in zij belang ging mijn eigen voorkeur opzij en stond hij toch echt onder een deken.
Met 24/7 ruwvoer en vrije uitloop.
Femke_Tweety schreef:pluisje88 schreef:Reken er maar op dat dit paard het zwaar krijgt als je hem naar buiten doet en buiten laat in de winter. Mijn paarden 20 en 23 kwpn waren in de zomer happy buiten maar in de winter hebben ze de nachten op stal echt nodig. De ene wordt geschoren en staan onder dekens. De ander heeft wintervacht en heb ik op natte dagen een deken op. Hij overleeft het wel zonder deken maar hij is beduidend minder stijf en “oud” als hij een deken op heeft. Op droge dagen staat hij zonder. Is het paard geschoren of niet?
Dat op stal staan is voor oudjes niet per se alleen voor kou,
Maar ook om een plek te hebben waar ze echt ontspannen kunnen rusten en liggen en slapen,
Zonder continue op hun hoede te moeten zijn voor mogelijk gevaar of zelfs kuddegenoten.
De mijne had een individuale box met uitloop, en had dat ook écht nodig om voldoende rust te pakken.
Was gewoon niet goed meer in staat om zichzelf te redden tussen andere paarden.
Wat dat aangaat is een oud paard echt niet helemaal vergelijkbaar met een 3 jarige
Princesj schreef:Mijn paarden hebben 24/7 vrije uitloop en een dun/geschoren vachtje. Ik heb het volgende schema'tje, wat in de basis goed werkt. De paarden die bij mij onder deken staan zijn nog werkend.
Boven de 10: regendeken
5-10: 100 gram
0-5: 200 gram
-5 - 0: 300 gram
Ik zou het paard wat nu komt dit seizoen onder de deken houden en dan komend najaar kijken wat haalbaar is voor hem. Ik heb een van mijn paarden die dit jaar met pensioen is gegaan (wel in goede conditie qua voeding) zonder problemen na ruim 10 jaar dekenloos gelaten. Uiteraard monitor ik haar wel dagelijks, maar die vacht werkt alsof hij altijd gebruikt is
Annemarievzr schreef:Ik heb een 20 jarige kwpn en een 15 jarige franse koudbloed 24/7 buiten. Ze hebben het beide het lastigste als het regent en waait en koud is. Ze hebben een schuilstal hoor, maar gaan daar alleen in bij warme dagen met muggen....
Voor de KWPN heb ik van de zomer zelfs, na een heftige bui, de DA erbij moeten halen want die was helemaal verkrampt en kon geen stap meer zetten. Die heeft nu in de zomer zo'n combi vliegen/ regendeken zodat zijn rug beschermd is.
De fransman wordt gewoon erg chagrijnig bij kou en nattigheid en weigert te gaan slapen dus die krijgt dan uit zelfbescherming een deken terwijl hij echt een mooie dikke wintervacht heeft. Ik doe bij regen graag een laagje onder de regendeken want dan is er minder risico op doorlekken. De KWPner krijgt juist een hals op bij regen, niet perse bij vrieskou. Vrieskou is veel gemakkelijker te managen voor ze.
Verder geven ze het ook wel aan: mijn fransman kijkt je aan met een moordlustige blik als hij geen deken wil en loopt weg. Maar hij blijft braaf staan als het regent en je komt aan met een deken. Ik voel ook altijd even onder de deken maar dat zegt niet alles: bij kou regelen ze zelf dat er minder warmte aan de oppervlakte komt. Mijn warmbloed voelt altijd warmer aan dan de koudbloed.
Helaas dus geen universeel schema maar vooral: goed kijken naar je paard.