Help.. dekens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Help.. dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 11:19

Overmorgen komt Julius' nieuwe maatje aan: een knappe oudere heer van 20 lentes jong. Zijn carrière als topsporter (lees: veel op stal, weinig vrijheid, veel krachtvoer en amper ruwvoer) heeft hem niet bepaald voorbereid op zijn nieuwe leven als vrije geest.

Momenteel staat hij in een binnenbox met een 100 grams deken. Op het overbruggingsadres krijgt hij overdag buitenlucht en 's nachts een buitenbox. Over een maand verhuist hij naar ons weiland, waar hij zelf mag bepalen of hij binnen of buiten staat. Een droomleven, maar eerst moet hij wat kilo’s terugwinnen – hij is nogal aan de schrale kant.

En nu mijn dilemma: dekens. Ik ben van team "paarden in hun blootje," maar deze meneer is nog niet zo stoer. Ik heb een outdoor deken en een stapel onderdekens, maar hoe weet ik welke deken wanneer? Wanneer te veel? Wanneer te weinig? Wanneer gewoon een dikke knuffel geven en hopen dat hij zich redt?

En zou hij na al die jaren op stal volgende winter wel een dikke wintervacht aanmaken.. of is dat een verloren zaak.

Deken-experts, help een deken-leek uit de brand! Wat is jullie gouden tip?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Help.. dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:24

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:26

Reken er maar op dat dit paard het zwaar krijgt als je hem naar buiten doet en buiten laat in de winter. Mijn paarden 20 en 23 kwpn waren in de zomer happy buiten maar in de winter hebben ze de nachten op stal echt nodig. De ene wordt geschoren en staan onder dekens. De ander heeft wintervacht en heb ik op natte dagen een deken op. Hij overleeft het wel zonder deken maar hij is beduidend minder stijf en “oud” als hij een deken op heeft. Op droge dagen staat hij zonder. Is het paard geschoren of niet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:26

Olikea schreef:
Overmorgen komt Julius' nieuwe maatje aan: een knappe oudere heer van 20 lentes jong. Zijn carrière als topsporter (lees: veel op stal, weinig vrijheid, veel krachtvoer en amper ruwvoer) heeft hem niet bepaald voorbereid op zijn nieuwe leven als vrije geest.

Momenteel staat hij in een binnenbox met een 100 grams deken. Op het overbruggingsadres krijgt hij overdag buitenlucht en 's nachts een buitenbox. Over een maand verhuist hij naar ons weiland, waar hij zelf mag bepalen of hij binnen of buiten staat. Een droomleven, maar eerst moet hij wat kilo’s terugwinnen – hij is nogal aan de schrale kant.

En nu mijn dilemma: dekens. Ik ben van team "paarden in hun blootje," maar deze meneer is nog niet zo stoer. Ik heb een outdoor deken en een stapel onderdekens, maar hoe weet ik welke deken wanneer? Wanneer te veel? Wanneer te weinig? Wanneer gewoon een dikke knuffel geven en hopen dat hij zich redt?

En zou hij na al die jaren op stal volgende winter wel een dikke wintervacht aanmaken.. of is dat een verloren zaak.

Eem oud paard dat in zijn leven nog nooit zonder deken gestaan heeft zonder zetten kan echt sneu zijn, zeker als ze al schraal zijn.

Ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat een dier als deze in volgende jaren wel zonder kan staan.

Stijve spieren, artrose, pijn in gewrichten, zichzelf moeilijk op gewicht kunnen houden is allemaal redelijk waarschijnlijk.

Deze winter sowieso niet zonder zetten,
Een volgende winter kún je proberen,
Maar wees er op voorbereid dat je eigen idealen van zo natuurlijk mogelijk en dekenvrij wel eens niet in het echte voordeel van zo'n paard kan zijn.

Mijn paard in zijn laatste jaren had écht moeite met alles onder de 5 graden. Werd chagrijnig, koliekerig soms zelfs, stram.
En die was niet eens schraal gewoon goed stevig gevuld.
Maar zijn oudere botten en spieren trokken kou niet lekker.

Voor mijzelf had dekenloos veel makkelijker en fijner geweest.
Voor hem was het dat niet, en dus in zij belang ging mijn eigen voorkeur opzij en stond hij toch echt onder een deken.
Met 24/7 ruwvoer en vrije uitloop.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 11:28

Hij is niet geschoren, maar heeft gewoon geen dikke vacht aangemaakt.
Het is een optie hem in te sluiten op mijn eigen stalling, maar dan blijft de rest wel buiten, en als dat nodig is zal ik dat ook wel doen, maar ook dat is een buitenbox.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 11:30

Femke_Tweety schreef:
Olikea schreef:

Eem oud paard dat in zijn leven nog nooit zonder deken gestaan heeft zonder zetten kan echt sneu zijn, zeker als ze al schraal zijn.

Ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat een dier als deze in volgende jaren wel zonder kan staan.

Stijve spieren, artrose, pijn in gewrichten, zichzelf moeilijk op gewicht kunnen houden is allemaal redelijk waarschijnlijk.

Maar wees er op voorbereid dat je eigen idealen van zo natuurlijk mogelijk en dekenvrij wel eens niet in het echte voordeel van zo'n paard kan zijn.

Mijn paard in zijn laatste jaren had écht moeite met alles onder de 5 graden. Werd chagrijnig, koliekerig soms zelfs, stram.

Voor hem was het dat niet, en dus in zij belang ging mijn eigen voorkeur opzij en stond hij toch echt onder een deken.

Als het nodig is krijgt hij gewoon een deken op, tot het einde van zijn dagen, ik ben er niet principieel tegen, ik ben lui, en vind die wintervachten zo mooi.
24/7 ruwvoer is geregeld, dat sowieso, en nog een en ander om aan te zetten.

ook kan hij gewoon in een box op mijn eigen stalling, maar de rest heeft wel vrije uitloop. (ze kunnen elkaar gewoon aanraken als er 1 op stal staat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:32

pluisje88 schreef:
Reken er maar op dat dit paard het zwaar krijgt als je hem naar buiten doet en buiten laat in de winter. Mijn paarden 20 en 23 kwpn waren in de zomer happy buiten maar in de winter hebben ze de nachten op stal echt nodig. De ene wordt geschoren en staan onder dekens. De ander heeft wintervacht en heb ik op natte dagen een deken op. Hij overleeft het wel zonder deken maar hij is beduidend minder stijf en “oud” als hij een deken op heeft. Op droge dagen staat hij zonder. Is het paard geschoren of niet?

Dat op stal staan is voor oudjes niet per se alleen voor kou,
Maar ook om een plek te hebben waar ze echt ontspannen kunnen rusten en liggen en slapen,
Zonder continue op hun hoede te moeten zijn voor mogelijk gevaar of zelfs kuddegenoten.

De mijne had een individuale box met uitloop, en had dat ook écht nodig om voldoende rust te pakken.
Was gewoon niet goed meer in staat om zichzelf te redden tussen andere paarden.

Wat dat aangaat is een oud paard echt niet helemaal vergelijkbaar met een 3 jarige

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:33

We hebben een kwpn'er van toen achttien op proef gehad, maar dit paard was niet gelukkig bij ons op de weide, dit paard had eventing gelopen in zijn verleden, altijd op stal gestaan.

Hij kwam in oktober en we hadden toen het geluk dat we veel gras hadden en het een warm najaar was, ik voerde toen twee balen hooi per dag, terwijl mijn huidige paarden het met 1 per dag doen samen. En hij kreeg krachtvoer 2x per dag, dit paard viel zienderogen af en was niet gelukkig.

Dit paard is na mij naar een stal gegaan waar hij overdag op de weide en 's nachts op stal staat, hij is weer zijn oude zelf. Dit hoeft niet zo bij alle paarden zo te zijn, ik stond werkelijk versteld van hoeveel hooi erdoor ging.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:35

Olikea schreef:
[quote="Femke_Tweety

Als het nodig is krijgt hij gewoon een deken op, tot het einde van zijn dagen, ik ben er niet principieel tegen, ik ben lui, en vind die wintervachten zo mooi.
24/7 ruwvoer is geregeld, dat sowieso, en nog een en ander om aan te zetten.

ook kan hij gewoon in een box op mijn eigen stalling, maar de rest heeft wel vrije uitloop. (ze kunnen elkaar gewoon aanraken als er 1 op stal staat.[/quote]

Dan wordt het een kwestie van heel goed kijken hoe hij zich redt, en ook echt verschillende dingen uitproberen om te zien waar hij zich het prettigste bij voelt.

Dat is zo vreselijk individueel wisselend per paard.
Enige manier om er achter te komen is uitproberen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:39

Mijn paarden hebben 24/7 vrije uitloop en een dun/geschoren vachtje. Ik heb het volgende schema'tje, wat in de basis goed werkt. De paarden die bij mij onder deken staan zijn nog werkend.

Boven de 10: regendeken
5-10: 100 gram
0-5: 200 gram
-5 - 0: 300 gram

Ik zou het paard wat nu komt dit seizoen onder de deken houden en dan komend najaar kijken wat haalbaar is voor hem. Ik heb een van mijn paarden die dit jaar met pensioen is gegaan (wel in goede conditie qua voeding) zonder problemen na ruim 10 jaar dekenloos gelaten. Uiteraard monitor ik haar wel dagelijks, maar die vacht werkt alsof hij altijd gebruikt is ;-)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:42

Uitproberen en voelen. Deken zeker ophouden als die nu al op stal staat met. Dan kun je altijd volgende winter kijken hoe lang het comfortabel blijft vanaf de zomer zonder deken. De kou is vaak niet zozeer het probleem maar de regen in combinatie met wind wel. Hier kon mijn oudje zelfs niet in de zomer zonder deken op het land toen het zo erg regende. Op zijn huidige plek heeft hij veel meer beschutting en overkappingen en nu kan het wel in de zomer zonder.

Mijn richtlijn is altijd dat als je voelt onder de deken op de vacht dat het niet heel warm moet zijn. Is het daar heel warm dan staat de mijne te dik ingepakt. Licht warm of gewoon neutraal is prima. Ik steek daarna altijd mijn vingers tussen de vacht onder de deken en daar wil ik wel warmte voelen. Is het daar ook koel, dan weet ik dat ik een dikkere liner nodig heb.

Het wisselt ook echt qua weer, temperatuur en de vacht cyclus. Nu staat hij met zijn haren op het langste moment en is hij enorm fluffy. 2 maanden terug met vrieskou had hij het nog veel frisser.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:45

Femke_Tweety schreef:
pluisje88 schreef:

Dat op stal staan is voor oudjes niet per se alleen voor kou,
Maar ook om een plek te hebben waar ze echt ontspannen kunnen rusten en liggen en slapen,
Zonder continue op hun hoede te moeten zijn voor mogelijk gevaar of zelfs kuddegenoten.

De mijne had een individuale box met uitloop, en had dat ook écht nodig om voldoende rust te pakken.
Was gewoon niet goed meer in staat om zichzelf te redden tussen andere paarden.

Wat dat aangaat is een oud paard echt niet helemaal vergelijkbaar met een 3 jarige

Mijn ervaring is dat het vooral gaat om het “uit” kunnen. Ze hoeven niet op te letten dat ze veilig blijven of “aan te staan”. Dit is voor die twee van mij het allerbelangrijkste. Als zij een paar dagen dit niet hebben gehad dan zie je ze met de dag veranderen in gedrag en “afknappen”

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:47

die wintervacht komt volgend jaar wel hoor :j dat komt wel goed. Ik zou zelf nu een 200 grams opleggen en het een paar dagen aankijken. Als hij het koud heeft een hals erbij. Een 300 grams doe ik wanneer het vriest

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:29

Ik heb een 20 jarige kwpn en een 15 jarige franse koudbloed 24/7 buiten. Ze hebben het beide het lastigste als het regent en waait en koud is. Ze hebben een schuilstal hoor, maar gaan daar alleen in bij warme dagen met muggen....
Voor de KWPN heb ik van de zomer zelfs, na een heftige bui, de DA erbij moeten halen want die was helemaal verkrampt en kon geen stap meer zetten. Die heeft nu in de zomer zo'n combi vliegen/ regendeken zodat zijn rug beschermd is.
De fransman wordt gewoon erg chagrijnig bij kou en nattigheid en weigert te gaan slapen dus die krijgt dan uit zelfbescherming een deken terwijl hij echt een mooie dikke wintervacht heeft. Ik doe bij regen graag een laagje onder de regendeken want dan is er minder risico op doorlekken. De KWPner krijgt juist een hals op bij regen, niet perse bij vrieskou. Vrieskou is veel gemakkelijker te managen voor ze.
Verder geven ze het ook wel aan: mijn fransman kijkt je aan met een moordlustige blik als hij geen deken wil en loopt weg. Maar hij blijft braaf staan als het regent en je komt aan met een deken. Ik voel ook altijd even onder de deken maar dat zegt niet alles: bij kou regelen ze zelf dat er minder warmte aan de oppervlakte komt. Mijn warmbloed voelt altijd warmer aan dan de koudbloed.
Helaas dus geen universeel schema maar vooral: goed kijken naar je paard.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 12:34

Princesj schreef:
Mijn paarden hebben 24/7 vrije uitloop en een dun/geschoren vachtje. Ik heb het volgende schema'tje, wat in de basis goed werkt. De paarden die bij mij onder deken staan zijn nog werkend.

Ik zou het paard wat nu komt dit seizoen onder de deken houden en dan komend najaar kijken wat haalbaar is voor hem. Ik heb een van mijn paarden die dit jaar met pensioen is gegaan (wel in goede conditie qua voeding) zonder problemen na ruim 10 jaar dekenloos gelaten. Uiteraard monitor ik haar wel dagelijks, maar die vacht werkt alsof hij altijd gebruikt is ;-)

Dankje. Hier heb ik wat aan.

Het is wel de bedoeling hem zachtjes terug op te pakken voor wat recreatieve ritjes.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 12:35

Annemarievzr schreef:
Ik heb een 20 jarige kwpn en een 15 jarige franse koudbloed 24/7 buiten. Ze hebben het beide het lastigste als het regent en waait en koud is. Ze hebben een schuilstal hoor, maar gaan daar alleen in bij warme dagen met muggen....
Voor de KWPN heb ik van de zomer zelfs, na een heftige bui, de DA erbij moeten halen want die was helemaal verkrampt en kon geen stap meer zetten. Die heeft nu in de zomer zo'n combi vliegen/ regendeken zodat zijn rug beschermd is.
De fransman wordt gewoon erg chagrijnig bij kou en nattigheid en weigert te gaan slapen dus die krijgt dan uit zelfbescherming een deken terwijl hij echt een mooie dikke wintervacht heeft. Ik doe bij regen graag een laagje onder de regendeken want dan is er minder risico op doorlekken. De KWPner krijgt juist een hals op bij regen, niet perse bij vrieskou. Vrieskou is veel gemakkelijker te managen voor ze.
Verder geven ze het ook wel aan: mijn fransman kijkt je aan met een moordlustige blik als hij geen deken wil en loopt weg. Maar hij blijft braaf staan als het regent en je komt aan met een deken. Ik voel ook altijd even onder de deken maar dat zegt niet alles: bij kou regelen ze zelf dat er minder warmte aan de oppervlakte komt. Mijn warmbloed voelt altijd warmer aan dan de koudbloed.
Helaas dus geen universeel schema maar vooral: goed kijken naar je paard.

Ik kijk sws goed naar ze. Maar dat is ook het rustpunt in mijn bestaan. :D
Dit is gewoon nieuw voor me.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:55

Het is wel een lastige periode om een paard van binnen en ingepakt naar 24/7 buiten te zetten. En je weet nu nog niet hoe het weer dan is. Het is nu echt wel warm, met name overdag.

Mijn oudste van nu 26 kwam bij ons terug toen hij 17 was in de winter onder een deken. De rest kon wel zonder.
Hij heeft een mega dun velletje, maar 1e winter toch zonder gezet. Die winter ging het helemaal niet en toch dekens erop gelegd. Winter daarop maakte hij meer vacht aan.
Zijn zus kwam ook, beetje zelfde verhaal en we merkte dat zij heel snel blijven schuilen. Dan wordt er dus niet bewogen. Daarom toch weer onder dekens gaan zetten en dan lopen ze meer rond.

De afgelopen dagen haal ik dan wel een paar uur de dekens af als er een zonnetje te zien is.

Hun moeder deed het jaren super zonder dekens, net als mn andere oude ruin. Maar als leeftijd wel echt gaat spelen, kan een deken toch wel echt het verschil maken.

En wij hebben ze nu wel 's nachts van 23/00 tm 7 op stal en overdag 1 a 2 uurtjes. We voeren vanaf de korte dagen flink bij en als ze van gras af gaan, krijgen ze op de dag een extra maaltijd.

Het is niet alleen de deken, maar de combi van factoren. Gaat het goed in de groep? Is er beschutting? Kunnen ze droog staan, liggen en eten? En kunnen ze echt voldoende eten. Te weinig eten, rust of stress kunnen ze ook van gaan tonen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:14

Princesj schreef:

Ik houd dit ook ongeveer aan als marge, en de regendeken is fleecegevoerd. Ik zou rustig afwachten of hij dit najaar een wintervacht ontwikkelt. Zo niet, dan kan er altijd nog wel een deken op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:54

Ik hou niet alleen de temperatuur aan, maar kijk ook naar hoeveel ze bewegen en de wind etc. Als ze veel schuilen of stil staan of in de wind/regen gaan staan, ga ik wel dikker bij mn oudje.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:30

Deze winter nog lekker onder de dekens houden.
De dikte van je deken bepaal je vooral door te kijken en voelen. Bovenstaand schema is een goede richtlijn maar alsnog per paard verschillend.

Volgend najaar merk je vanzelf wel hoe hij het doet zodra het weer verandert. Je kan in ieder geval proberen zolang mogelijk vol te houden zonder en kijken hoe hij het doet.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:12

Mijn ervaring is dat het echt per paard verschillend is wat ze wel/niet nodig hebben.
En dat je heel snel leert herkennen wat een dier nodig heeft en waar hij zich comfortabel bij voelt.
Mijn merrie staat nu onder een 300gr. En een 50 gr. hals
Voor anderen veeeellll te warm met dit weer voor haar is dit perfect.
Als het vriest moet ik eerder aan 500gr denken met een 150 hals erop.
Gaat nergens over maar zonder die dekens is ze echt ellendig.

Op stal staan wil ze niet. Niet alleen iig daar krijgt ze stress van. Dus ze staat 24/7 buiten met de rest van de kudde