Te veel hooi op de vork?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furst

Te veel hooi op de vork?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 21:31

Hi allemaal!

Ik weet niet zo goed waar ik het topic eigenlijk moest zetten, dus ik zet het hier maar neer. Ondanks de titel, gaat dit wel degelijk over mijn paard. Maar anders kon ik het niet beschrijven.

Mijn 12 jarige fjordenruin, schrikt de laatste tijd van dingen die hij wel goed kent. En ik maak me daar een beetje zorgen over. Toegegeven, ben ik iemand die veel overanalyseert en te veel nadenkt en zich enorm kan druk maken over de kleinste dingen, maar toch. In november 2024 ben ik er afgevallen, nadat hij schrok van een reiger. We hadden hem beide al gezien en dit heb ik ook tegen hem gezegd tijdens het rijden. Ik had er zelf ook wel wat spanning rond, maar focuste mij op mijn oefeningen. Toch schrok hij er later van en draaide hij zich 180 graden en verloor ik mijn balans. Hij galopeert niet weg ofzo, hij draait zich in 1 ruk gewoon om.

Enkele weken later, is mijn bijrijder aan het rijden. In de straat naast/achter ons is een motor aan het rijden. Iets wat hij kent want die komen vrijwel vaak voorbij de plek waar de paarden staan. Hij hoort het en ziet het. Toch even later, schrikt hij. Draait zich om en draaft naar de uitgang. Mijn bijrijder gaat gewoon door met rijden en hij word ook weer ontspannen.

Vandaag had mijn vriend les met hem aan de longe. Er lopen langs de bak loslopende honden voorbij die niet reageren op paarden. Honden die dagelijks voorbij de weide lopen, maar normaal wel aangelijnd zijn. Hij ziet ze, krijgt wat spanning, maar gaan door met de les want hij ontspant wel weer. Even later komt de vrouw voorbij de bak met de honden, aangelijnd. Weer die schrik reactie. Heel even vooruit, 180 graden draaien en stilstaan.

Ik ken hem zo eerlijk gezegd niet. Nu moet ik toegeven dat hij in de winter nooit zoveel heeft gewerkt. Ik ben zelf heel angstig en reed bijna niet. Nu ik een bijrijder heb en een vriend heb die leert rijden op hem, word hij wel vaker aan het werk gezet. Zelf neem ik ook weer lessen en heb ik in de winter nooit zo veel gereden. Dus is dit iets wat vaker voorkomt in de winter misschien?

Hij heeft geen tekenen van maagzweren, krijgt onbeperkt ruwvoer en zijn zadel is in November nog nagekeken. In oktober 2024 is er ook een osteopaat bijgeweest. Ik ben ook gestart met het geven van magnesium sinds vandaag en weer gestart met de Metazoa Fitright Timothee. In maart komt de dierenarts zijn tanden controleren. Hij word bitloos gereden.

De theorie van mijn vriend is dat hij te veel hooi op zijn vork heeft. November 2023 is mijn andere ruin overleden. Ze stonden toen met zijn vijven (Een 20 jarige tinkermerrie, mijn 17 jarige warmbloed ruin, mijn -toen- 10 jarige fjordenruin, mijn 1,5 jarige fjordenmerrie en mijn 6 maand oude fjorden merrieveulen). Op dat moment was de groepsdynamiek heel duidelijk: mijn warmbloed bekommerde zich over de kleine meiden, de tinker stond vaak apart en mijn fjordenruin was afwisselend met mijn warmbloedruin leider. Daar waar mijn warmbloed niet meer kon, sprong mijn fjordenruin in. Zo heb ik een keer meegemaakt dat hij naar mensen en een hond in de verte aan het kijken was, terwijl hij mijn andere ruin wegdreef naar de andere kant van ons perceel met de kleintjes. De tinker sjokte er een beetje bij. Ik had niet echt het gevoel dat zij heel erg betrokken was in de groep. In maart 2024 is zij ook verhuisd. Dus bleven de fjordjes over.
Volgens mijn vriend heeft hij spanning omdat hij en de opvoeding van de jonkies op zich moet nemen (dit deed mijn warmbloedruin) en leider is en ook nog eens moet zorgen dat ze in veiligheid zijn.
Kan dit of ben ik me gewoon zorgen aan het maken over niets en zoek ik problemen die er niet zijn?

Ladyson

Re: Te veel hooi op de vork?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:55

Mijn eerste gedachte: klinkt als doodnormaal paardengedrag in de winter

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:02

Hij kan fris zijn door het weer. Hier zijn ze ook allemaal wakker. :))

Het kan ook zijn dat hij slechter ziet, zou dat kunnen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:04

Ladyson schreef:

Zoiets en als mijn paard gedrag vertoont dat hierop lijkt, dan weet ik dat ik de magnesium veronachtzaamd heb. Dan ga ik daar weer wat scherper op zijn en met twee - drie dagen zijn de problemen weer opgelost.

Maar van Metazoa heb ik dan wel weer begrepen dat dat soms wat reacties kan geven. Als je ermee bekend bent dat jouw Fjord het er goed op doet dan is dat prima maar anders wellicht even één voor één de aanpassingen in het voer doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:06

Furst schreef:
Volgens mijn vriend heeft hij spanning omdat hij en de opvoeding van de jonkies op zich moet nemen (dit deed mijn warmbloedruin) en leider is en ook nog eens moet zorgen dat ze in veiligheid zijn.
Kan dit of ben ik me gewoon zorgen aan het maken over niets en zoek ik problemen die er niet zijn?

Als ik je verhaal zo lees vind ik dat helemaal geen gekke gedachte. Permanent in een rol zitten die je paard niet past kan veel stress geven. Dan is een emmertje sneller vol en kunnen ze dus van dingen gaan schrikken waar ze eerder niet van schrokken.

Ik merk hier niet zoveel verschil met zomer en winter als het gaat over schrikkerigheid (tenzij het echt warm is in de zomer dan wordt iedereen hier slomer).

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 23:11

ikke schreef:
Ladyson schreef:

Zoiets en als mijn paard gedrag vertoont dat hierop lijkt, dan weet ik dat ik de magnesium veronachtzaamd heb. Dan ga ik daar weer wat scherper op zijn en met twee - drie dagen zijn de problemen weer opgelost.

Maar van Metazoa heb ik dan wel weer begrepen dat dat soms wat reacties kan geven. Als je ermee bekend bent dat jouw Fjord het er goed op doet dan is dat prima maar anders wellicht even één voor één de aanpassingen in het voer doen.

Ik ben even gestopt met de Metazoa. Normaal zou dit geen schrikreacties mogen geven. Maar ga nu wel even doorgeven inderdaad

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:12

Ik schrik ook niet echt van de beschrijving die je geeft, TS. Mijn pony kan in de winter ook van domme dingen schrikken. Blaadjes aan de struiken, bijvoorbeeld :')

Maar... Je geeft ook aan dit gedrag niet van hem te kennen. Dat zijn rol in de groep is veranderd, met meer verantwoordelijkheden. En dan vind ik de opmerking van je vriend terecht. Als hem de rol niet past, dan betekend dat dat hij constant aan staat in de wei. Ja, dan loopt die emmer vol, ja.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 23:12

Ir111 schreef:
Furst schreef:

Als ik je verhaal zo lees vind ik dat helemaal geen gekke gedachte. Permanent in een rol zitten die je paard niet past kan veel stress geven. Dan is een emmertje sneller vol en kunnen ze dus van dingen gaan schrikken waar ze eerder niet van schrokken.

Ik merk hier niet zoveel verschil met zomer en winter als het gaat over schrikkerigheid (tenzij het echt warm is in de zomer dan wordt iedereen hier slomer).

Ja hij mist ook duidelijk een ruin in de kudde. Maar ik weet niet wat ik daar aan kan veranderen. Een paard bijkopen gaat niet lukken en een pensionpaard erbij wil ik niet meer. Heb veel te veel nare ervaringen daarmee.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 23:13

Juut schreef:
Ik schrik ook niet echt van de beschrijving die je geeft, TS. Mijn pony kan in de winter ook van domme dingen schrikken. Blaadjes aan de struiken, bijvoorbeeld :')

Maar... Je geeft ook aan dit gedrag niet van hem te kennen. Dat zijn rol in de groep is veranderd, met meer verantwoordelijkheden. En dan vind ik de opmerking van je vriend terecht. Als hem de rol niet past, dan betekend dat dat hij constant aan staat in de wei. Ja, dan loopt die emmer vol, ja.

Ja ik ken hem zo niet inderdaad. Maar zoals ik ook al schreef reed ik hem in de winter ook nooit en stond die gewoon stil. Dus misschien is het wel normaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:15

Hier zijn de paarden schrikjeriger als het weer om gaat slaan, naar stormachtig weer of onweer.

In de winter als het ineens kouder is kunnen ze ook frisser zijn.
Of bijvoorbeeld na een vorstperiode als de bodem weer zacht wordt en ze hun ing4hoyden energie kwijt wilken omdat het nu weer fijner loopt op zachtere bodem.

Voer kan ook meespelen
En hoeveel uren en op welke ruimte ze buiten komen.
Paarden die meer conditie krijgen en meer energie kunnen ineens stoer gaan doen en een jong paard die in de pubertijd komt soms ook.

En ja, bij spanning die opbouwt door het trainen kunnen ze ook heet of schrikkerig worden. Ik had een paard die als ze spanning opbouwde of erg heet werd zelfs kon schrikken van een beetje zand wat ze zelf tegen zich aan had geschopt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:21

Furst schreef:
Ja hij mist ook duidelijk een ruin in de kudde. Maar ik weet niet wat ik daar aan kan veranderen. Een paard bijkopen gaat niet lukken en een pensionpaard erbij wil ik niet meer. Heb veel te veel nare ervaringen daarmee.

Als je de kudde niet kunt veranderen: ben je bekend met Horse Speak? Daar kun je je paard mee helpen, in ieder geval als jij er bent en wellicht heeft hij daar wat aan als jij er niet bent.

https://www.horsespeak.nl

Hopelijk neemt je oudste merrie straks de rol van leidmerrie op zich, kan je ruin zich weer ontspannen. :)

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 07:38

Mijn paard is in de winter heel heet en schrikkerig en in de zomer een brave kinderpony. Dit gebeurd elk jaar. Het ene jaar meer dan het andere jaar. Misschien dat jouw paard hier ook last van heeft?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 19:15

Dankjewel allemaal! Het zal vermoedelijk dan toch de winter zijn. Ik kijk nog even de lente en zomer na.
Valt dit te trainen? Ik voel me namelijk niet zo veilig met dat gedrag

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:28

Deels winter, kan best, stukje voordroog ipv hooi ook.
MAAR ook een stuk geen kunnen overgooien naar jouw van verantwoordelijkheden. Immers jij bent onzeker en dus ook in die kudde van 2 moet hij de leider zijn.
Toen destijds mijn pony op stal de kuddechef was en de eerste 1-2 dagen op de weide gevangen worden discussie over was kwam hij vrijwel zelf voor uurtje hier jij beslist nu even alles naar mij toe.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:52

Mij lijkt het dat hij nu misschien meer conditie heeft omdat hij nu wel doorgetraind wordt en dan het frisse weer dan willen ze wel eens “leuk” gaan doen :D

Eventueel magnesium bijgeven wil het scherpe randje er vaak wel goed afhalen

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 19:54

Ja, vind het gewoon heel gek dat hij van zulke dingen schrikt haha. Hopelijk valt t er af te trainen icm magnesium!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:03

Je paard schrikt af en toe en hij moet aan de magnesium?
Denk toch eens van het paard uit.
Vroeger moest hij maar wat rondsloffen in de weide, veilig in de kudde.

Dit jaar
moet hij de kudde gaan leiden.
wordt hij door 3 verschillende personen gereden: één zelfzekere waarbij hij moet luisteren en werken, wat conditie, maar ook wel wat spanning geeft.
Ëén bange onzekere ruiter waarbij hij vooral braaf en rustig moet zijn.
En een absolute beginneling (die waarschijnlijk veel verwarrende signalen geeft.) waarbij hij gewoon alles moet verdragen.

Bovendien is het winter, meer wind, af en toe koud, storm op komst ...

Is het dan te verwonderen dat hij zich anders gedraagt dan vorig jaar, af en toen zelf schrikt, onzeker is, bekijkt of het veilig is, of er gewoon de pest in heeft?
Voor mij is het perfect normaal! Een paard is geen automaat maar een levend wezen.
Wat je precies gaat aanpassen is aan jou de keuze.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 22:05

Dank voor je input koend. Maar je verwoord het in mijn ogen wel heel erg negatief. Jammer.