Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ladyson schreef:Mijn eerste gedachte: klinkt als doodnormaal paardengedrag in de winter
Furst schreef:Volgens mijn vriend heeft hij spanning omdat hij en de opvoeding van de jonkies op zich moet nemen (dit deed mijn warmbloedruin) en leider is en ook nog eens moet zorgen dat ze in veiligheid zijn.
Kan dit of ben ik me gewoon zorgen aan het maken over niets en zoek ik problemen die er niet zijn?
ikke schreef:Ladyson schreef:Mijn eerste gedachte: klinkt als doodnormaal paardengedrag in de winter
Zoiets en als mijn paard gedrag vertoont dat hierop lijkt, dan weet ik dat ik de magnesium veronachtzaamd heb. Dan ga ik daar weer wat scherper op zijn en met twee - drie dagen zijn de problemen weer opgelost.
Maar van Metazoa heb ik dan wel weer begrepen dat dat soms wat reacties kan geven. Als je ermee bekend bent dat jouw Fjord het er goed op doet dan is dat prima maar anders wellicht even één voor één de aanpassingen in het voer doen.
Ir111 schreef:Furst schreef:Volgens mijn vriend heeft hij spanning omdat hij en de opvoeding van de jonkies op zich moet nemen (dit deed mijn warmbloedruin) en leider is en ook nog eens moet zorgen dat ze in veiligheid zijn.
Kan dit of ben ik me gewoon zorgen aan het maken over niets en zoek ik problemen die er niet zijn?
Als ik je verhaal zo lees vind ik dat helemaal geen gekke gedachte. Permanent in een rol zitten die je paard niet past kan veel stress geven. Dan is een emmertje sneller vol en kunnen ze dus van dingen gaan schrikken waar ze eerder niet van schrokken.
Ik merk hier niet zoveel verschil met zomer en winter als het gaat over schrikkerigheid (tenzij het echt warm is in de zomer dan wordt iedereen hier slomer).
Juut schreef:Ik schrik ook niet echt van de beschrijving die je geeft, TS. Mijn pony kan in de winter ook van domme dingen schrikken. Blaadjes aan de struiken, bijvoorbeeld![]()
Maar... Je geeft ook aan dit gedrag niet van hem te kennen. Dat zijn rol in de groep is veranderd, met meer verantwoordelijkheden. En dan vind ik de opmerking van je vriend terecht. Als hem de rol niet past, dan betekend dat dat hij constant aan staat in de wei. Ja, dan loopt die emmer vol, ja.
Furst schreef:Ja hij mist ook duidelijk een ruin in de kudde. Maar ik weet niet wat ik daar aan kan veranderen. Een paard bijkopen gaat niet lukken en een pensionpaard erbij wil ik niet meer. Heb veel te veel nare ervaringen daarmee.