Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:54

Toch maar even de vraag stellen ondat ik veel harde baan moet doen en toch merk dat de hoeven van mn paard rapper slijten dan op gewoon zand. Voornamelijk de teen die dan rapper slijt.

Ik denk dus dat hoefschoennen wel een optie kunnen zijn. Beslagen liever niet. Haar hoeven zijn sterk zat en ze heeft geen ijzers nodig. (Ooit wel gehad ivm een diepe wand/zoolscheur)

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Mij is altijd aangeleerd dat die dingen niet deugden. Maar door persoonlijk te zien, op te zoeken, enz. Is er veel veranders van hoefschoennen vroeger en wat er nu allemaal op de markt is.

Alleen, iemand die ik ken heeft renegades. Toen we samen waren gaan rijden heeft dr paard ze uitgelopen. En dit was niet de eerste keer. Verkeerde maat? Niet goed vastgemaakt?

De schoenen zouden voor een merens koudbloed zijn. Dus, niet de kleinste hoefjes. Is dat dan zelfs mogenlijk?

De schoenen moeten degelijk zijn, niet al te snel slijten, niet uitvallen, ik mag er geen wondes of ongevallen mee lopen (zoals uitlopen en daardoor misshapen of op de schoen trappen)

Ik doe lange ritten. Van 1u tot 3 of bijna 4 uur. Het bos heeft veel kiezel wegen of wegen met veel stenen. Ik wandel hierop. Het bos zelf heeft regelmatig modder. Maar niet om te zeggen dat het bijna drijfzand is, gewoon modder.

Leuke kleurtjes is altijd een pluspunt :j maar dat het past is belangrijker.

Schiet maar met wat jullie denken of wat jullie ervaring is !

Ibbel

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:03

hoofwear.com heeft een maatcalculator op z'n website zodat je een idee kunt krijgen welke merken zouden kunnen passen.
equischoen.com levert ook verschillende merken hoefschoenen. Bij hun kun je ook schoenen huren om uit te proberen.

Niet ieder merk schoen past bij ieder paard.

Je kunt dus om ervaringen van anderen vragen, maar als dat merk niet past om de voeten van jouw paard, heb je er niets aan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:03

Hier een echte dressuurmuts die normaal haar paard vierkant op ijzers heeft, dus ook echt volledig 'wereldvreemd' op dit gebied. Mijn nieuwe paard heeft blote voeten en met het oog op kosten besparing (ca. €700 per jaar) wilde ik dat graag zo houden als dat kon. Voor het wandelen op straat heb ik nu hoefschoenen gekocht. Nog niet heel veel gebruikt, maar tot dusver bevalt het heel goed!

Ik heb op aanraden van stalgenoten met hoefschoenen advies gevraagd bij Hoofwear. Je kan hen foto's met meetlint van de hoeven sturen kort nadat ze bekapt zijn en aangeven waarvoor je ze wilt gebruiken. Zij geven dan kosteloos advies over welke hoefschoenen voor jouw paard en gebruik het meest passend zijn. Je kan er zelfs heen voor een passessie, maar dat was voor mij wat uit de richting (en geen intensief gebruik).

Deze zijn het voor die van mij geworden. Zak was even voor het passen _O-
Afbeelding

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:08

Ik zeg laat een passer komen en ga niet zelf prutsen. Hier twee die op schoenen lopen en beide hele andere soorten. En ze doen het er prima op.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 13:13

Niet de bedoeling om zelf te prutsen. Ben zelf smid dus weet goed wat
Er allemaal fout kan gaan. :')

Hoofwear ken ik iemand en heb al enkele pasconsulten van gezien. Dus die heb ik in het achterhoofd. Niet elke schoen past elk paard en dat klopt helemaal! Maar elk merk is ook anders van kwaliteit!

Material en die rapper slijten (zoals verschillende merken ijzers) of een schoefje dat scheurde of die pads bij scoot boots vanachter bij de hoefballen enz enz :D

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:16

Het beste hiervoor is om een goede passer te laten komen. Op basis van de foto's met maten erbij is er bij mijn pony destijds een passer geweest. Maar van alle schoenen die ze bij zich had die zouden moeten passen o.b.v. de maten was er maar 1 soort die echt goed zat en waar hij natuurlijk en ontspannen op wegliep. Ik heb destijds paardenluxes laten komen.

Waar ik tijdens het dragen achter kwam is dat het wel belangrijk is dat je paard niet strijkt. Met hoefschoenen aan liep die van mij continue het klittenband los van zijn achterhoefschoenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:19

De gaiters bij de Scoot Boots zijn bedoeld om te gebruiken bij het 'inlopen'. Als je paard eenmaal aan de schoenen gewend is, kan je die gaiters weg mieteren.
Ik men met mijn draver met Scoot Boots en heb die gaiters zelfs nooit gebruikt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:22

Wij zijn in de uitprobeerfase van SHS horseshoes en tot nu toe bevallen ze erg goed. Het zijn kunststof plakijzers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:29

Ik heb nu al járen Easy Boots Glove.
Nooit problemen met inlopen of wondjes gehad. Wel is het handig als je zelf de hoeven goed op maat kunt houden.
Je hebt schoenen voor ronde en 'ovale' hoeven. Die ronde hoevenschoenen hebben de neiging iets meer te draaien zeker als je paard 'maait' en de hoef iets draait als die de grond raakt.
Verder gaat de ene soort makkelijker aan en uit als de ander. Bij de Glove gebruik ik een houten hamer om hem bij het aandoen iets aan te tikken voordat het paard de hoef er verder in mag laten zakken.
Ze zijn buiten 1x 'uit' gegaan omdat ze een rare vrolijke actie had, de schoen bleef wel rond de hoef hangen dankzij de Glove.
Modder/drijfzand zou ik met de schoenen wel vermijden.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:12

Flexboots zijn ideaal, zachtere zool, dus veel gevoel voor je paard, slijtvast en leuke kleurtjes gaiters!
Geen inlooptijd en geen schuurplekken.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:18

Ik ben zelf heel tevreden van de service van https://www.equischoen.com/
Ze raden aan om een pasconsult te nemen, maar als je zelf smid bent zal je er ook terecht kunnen. Laatst heb ik zelf foto’s van de hoeven genomen, ook van het meetlint op de hoef, en doorgestuurd. Hierna stuurden ze een aantal passchelpen op, zo werd het eenvoudig om de keuze te maken.

Ik begon ooit met Flexboots, die zijn zeer makkelijk aan te trekken, maar slijten snel (zijn ook wat goedkoper). Je kan ze ook al eens kwijt geraken, doordat de modder tussen de sluitingen gaat en daardoor loskomen.

Zelf heb ik de voorkeur voor Explora, die ben ik nog nooit kwijt geweest op wandeling, ook in zware modder en zo.

Ook Scootboot is een topmerk en aan te raden, maar daar kreeg mijn paard met ondergeschoven hoeven schuurplekjes van.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:26

kinel schreef:
Ik zeg laat een passer komen en ga niet zelf prutsen. Hier twee die op schoenen lopen en beide hele andere soorten. En ze doen het er prima op.

Mijn pony had zelfs voor en achter verschillende ivm ander vorm hoeven. Ik heb ze ook laten aanmeten. Ze bevielen overigens super goed!

Afbeelding

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:13

Hier ook goede ervaringen met equischoen. Fijne service en denken goed mee. Hier werken de floating boots heel goed. Grote voordeel vind ik dat er geen klittenband gebruikt wordt om deze schoenen vast te maken. Daar had ik altijd gedoe mee, zeker bij nattigheid en blubber. Het ging eerder los, de schoen werd zwaar en duurde lang voordat hij droog was.

Het kan even een zoektocht zijn maar als je eenmaal de goede hebt gevonden wel de moeite waard denk ik. Succes!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 00:27

Tot nu toe met wat ik allemaal lees hebben meet mensen scoot boots dan renegades. Is hier een reden voor? (Kwaliteit of prijs?)

Ik vindt het ook moeilijk om iemand te laten komen ondat ik bang ben dat ik gewoon terug met het handen in het haar ga zitten. Voor equischoen, is er een specifiek iemand die jullie hebben laten komen? Of hebben jullie met de eigenaar van deze website zelf gesproken?

Het begint enorm veel info te worden en veel angst dat er mss iets mis gaat gaan :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 00:31

Bowo schreef:
Wij zijn in de uitprobeerfase van SHS horseshoes en tot nu toe bevallen ze erg goed. Het zijn kunststof plakijzers.

Persoonlijk liever geen plakijzers, liever altijd blootvoets + schoentje :D

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:34

Wij zweren bij scootboots+mudstraps!! Hebben op het 1e paar ruim 4500km gezet half half straat bos. Voor ons niks anders meer!
Bij equischoen kunnen ze je advies geven en kan je ze passen!
Laatst bijgewerkt door melanie0906 op 23-01-25 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:37

Heb ooit een goede passervice laten komen. Was daar erg tevreden over, want iedereen raadt je bepaalde hoefschoenen aan, maar paardlief bleek een andere vorm voeten te hebben en zo kregen we goedpassende hoefschoenen. Flex Boots, ideaal. Ben er zeer tevreden over. Ik wil absoluut géén ijzers, ook geen plakijzers.

Hier overigens prima, harde voeten, enkel wat dunne zolen (genetisch bepaald) en daarom dus hoefschoenen voor het naar buiten gaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:43

Hoofarmor al overwogen?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 00:49

maralyn schreef:
Hoofarmor al overwogen?

Even in de rapte over gelezen. Ik denk dat ik me dan blauw betaal :') het lijkt niet goedkoop en ik denk niet dat het 100% slijtage zal tegengaan met hoeveel en hoevaak ik buitenrijdt + de vele harde wegen. (Harde grond in bos, enorm veel stenen, stronken, asfalt, enz)

Maar, je mag me altijd corrigeren als ik het fout heb! Ik ben er neit helemaal bekend mee.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 01:37

Ik heb het ook via Equischoen gedaan. Foto's van de hoeven gemaakt, maten gemeten en advies gevraagd per mail. Zelf had ik al een lijstje gemaakt op basis van de maattabellen, maar daar hebben ze wat in veranderd. De schoenen die werden aangeraden kreeg ik als fitkit thuis gestuurd en de twee meest passende heb ik als test set gehuurd een week. De eerste keer kwamen daar de scootboots uit en die heb ik ruim 2 jaar non stop gebruikt met buitenrijden en wandelen. Ook langere ritten over de Veluwe tijdens weekendjes weg van zelfs een keer 5 uur. Wanneer de schoenen goed passen en goed zijn ingelopen dan kan dat allemaal probleemloos.

Door ouderdom en artrose is mijn paard achter meer gaan slepen met zijn voeten en slijt inderdaad de teen af. Dit resulteerde in dat hij de sluitingen van de schoenen elke rit stuk maakte. Dit was geen doen meer. Ik ben toen weer zonder schoenen gaan rijden en zoveel mogelijk bermen gaan doen en geen draf meer op de straat. Dit hielp tegen de slijtage. Maar uiteindelijk na een winter met veel regen en dus geen bermen sleten zijn hoeven toch weer te hard en moest hij zelfs even rondom op ijzers. Deze er later weer af omdat op de nieuwe stal dit niet mocht achter en dus weer terug naar Equischoen. Wederom enorm goed geholpen en dit keer pasten de Equine Fusions het beste. De geliefde scootboots kreeg ik niet meer passend, maar waren dus ook niet meer geschikt vanwege de sluiting net boven de teen.

Uiteindelijk sleten zijn voeten zo erg dat hij nu rondom op kunststof beslag staat (dat mocht wel), want de hoefschoenen wilde ik niet 24/7 omlaten en het slijten gebeurde voornamelijk op de groepspaddock met veel verharding.

Anyhow: je kunt ze echt prima zelf aanmeten, maar je moet wel kritisch zijn en er de tijd voor nemen. Goed passende schoenen zijn echt zo belangrijk. Je ziet er anders toch vaak ellende van met wondjes, schuurplekken of je verliest inderdaad continu je schoenen.

Nou heb ik dat met de mijne echt nooit gehad en we hebben alles getrotseerd, van mul zand op de zandvlakte, tot blubber, meertjes, nat gras en de straat. En alle gangen uiteraard.

Enige wat dus wel belangrijk is voor je is de hoeveelheid dat de teen nu slijt. Als je paard je nieuwe schoenen snel stuk maakt door de teen over het asfalt te slepen kun je er weinig mee helaas. Dan werken ijzers of kunststof beslag helaas echt beter. Al zijn er gelukkig ook schoenen die geen sluiting hebben bij de teen. Wellicht daar dus oog op houden met passen.

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:09

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:15

Ik heb vorig jaar Cavallo hoefschoenen aangeschaft voor het mennen, alleen voor. Bevalt hartstikke goed, schoenen zijn makkelijk aan te krijgen, blijven goed zitten, makkelijk af te doen. Als ze er af vallen dan is de maat niet goed..dus dat is een belangrijk puntje bij hoefschoenen.

Ritten van 4u heb ik niet gedaan, in dat geval zou mijn zorg zijn of de schoen niet gaat irriteren ergens. Dat lijkt me wel een aandachtspuntje.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:24

Ik heb twee soorten, maar wel laten aanmeten. Ik heb floating boots en dezelfde als mavantos. Ik vind de floating boots wel echt fijner, en die ben ik zelfs bij een wegschiet moment in de duinen niet kwijtgeraakt dus dat past wel haha.

(Toen de hoeven te hard sleten op de paddock heb ik die andere gekocht, want de floating boots zijn niet geschikt voor 24/7)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:27

Sentir schreef:
maralyn schreef:
Hoofarmor al overwogen?

Even in de rapte over gelezen. Ik denk dat ik me dan blauw betaal :') het lijkt niet goedkoop en ik denk niet dat het 100% slijtage zal tegengaan met hoeveel en hoevaak ik buitenrijdt + de vele harde wegen. (Harde grond in bos, enorm veel stenen, stronken, asfalt, enz)

Maar, je mag me altijd corrigeren als ik het fout heb! Ik ben er neit helemaal bekend mee.

Hoofarmor moet je zien als een flexibel epoxylaag over de zolen en hoefranden van de hoeven.

Normaliter zit het ongeveer 4 tot 6 weken. Als je paard buiten staat op harde ondergrond, zoals gravel of beton, en je rijdt veel buiten, houdt dan 4 weken aan.

Eigen ervaring?
Mijn merrie was door natte ondergronden telkens kort, dunne zolen en gevoelig. Zo gevoelig dat mevrouw er zelfs kreupel van liep.

Ik gebruik het nu 4 maanden en dat gekke beest loopt als een tierelier. Ook over kiezels. Hoefgroei als nooit te voren. Haar voeten worden sterk!!

Ik doe met één tube, 2x met een klein paard. En heb nu intervallen van 6 weken.

Starterkit is het duurste. De rest valt opzich wel mee.

Bij mij kost een jaarkit minder dan twee x rondom ijzers er onder slaan.

Ik heb er voor gekozen, omdat 24/7 hoefschoenen niet erg fijn zijn.
Er zijn modellen die het kunnen, maar die slijten sneller.

Als je vragen hebt, pb me maar.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:29

@celebi het is de teen langst de onderkant. Ze sleeps niet met haar voeten dus het is van wandelen/draven/galloperen.

Ik probeer zo lang mogenlijk van de ijzers weg te blijven :') We gaan gewoon proberen, en dan zien we verder wel. Ik denk dat een fit kit laten komen de beste optie gaat zijn. :D