Onderhoudskosten trailer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onlylienn

Onderhoudskosten trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:23

Ha bokkers,

Er is spontaan een trailer op mijn pad gekomen, althans een waar ik interesse in heb en qua prijs is het mooi.
Het is een polyester trailer met een houten vloer, de vloer is nog goed en nog niet toe aan vervanging.
Laadklep mag wat liefde gebruiken, dus ik wil het liefst een nieuwe laadklep erop zetten.

Nu mijn vraag.

Dit word mijn eerste trailer en heb dus geen benul van de kosten qua onderhoud etc.
De vloer is van hout en moet dus ooit een keer vervangen worden, wat zijn daar ongeveer de kosten van? Net als van de laadklep.. maar zijn er misschien nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb al contact gehad met mijn staleigenaar en ik mag de trailer op stal stallen, deze komt dan onder de afdak te staan.

Het gaat hier om een 2-paards trailer, vriendlief en ik hebben beide een E achter B rijbewijs, en de auto kan maximaal 1800 kg trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:33

Onze eerste (polyester) trailer heeft 15 jaar gedaan met de houten vloer, vervanging van de vloer kostte toen 1500 gulden. Aan die info heb je dus niets :+ Ding stond overigens altijd buiten, en ik ben echt niet netjes met schoonmaken geweest. Binnenzetten en na iedere rit helemaal schoonmaken verlengt de levensduur van de bodem uiteraard aanmerkelijk.
Tweede vloer ging 10 jaar mee, en toen heb ik de trailer ingeruild voor 1 met een alu-vloer.
Verdere kosten aan die eerste trailer: paar nieuwe gasveren voor de klep (150 gulden of zo, wel zelf gemonteerd), twee keer nieuwe banden (moet je iedere 7-8 jaar doen, slijtage is geen issue, verouderen wel) en een keer een nieuwe koppeling omdat de demper naar z'n grootje was.
Tweede trailer alleen nieuwe banden onder gezet, net ingeruild (11 jaar oud) voor een trailer met koetsframe.
Je hoeft in principe geen jaarlijks onderhoud te doen als ze zelf een beetje handig bent. Ben je dat niet, dan kan het wijs zijn ieder jaar even remmen, bedrading, bodem en banden te laten checken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:36

Heb je een aankoop keuring gedaan voor de trailer? Banden check of ze niet te oud zijn, houtwerk laten checken. Kitranden nalopen, remmerij, koppeling etc.

Polyester trailers kunnen ook hout in de wanden hebben zitten die ook kunnen wegrotten, kun je oa testen door tegen het midden vd wand te leunen en kijken of hij meegeeft of niet.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 20:43

cissy schreef:
Heb je een aankoop keuring gedaan voor de trailer? Banden check of ze niet te oud zijn, houtwerk laten checken. Kitranden nalopen, remmerij, koppeling etc.

Polyester trailers kunnen ook hout in de wanden hebben zitten die ook kunnen wegrotten, kun je oa testen door tegen het midden vd wand te leunen en kijken of hij meegeeft of niet.

Ik heb nog geen aankoopkeuring gedaan, maar heb aangegeven dat ik interesse heb maar nog wat dingen uit wilde zoeken qua onderhoud en kosten en waar ik hem eventueel kan stallen, dat kan gelukkig op stal.
Ik heb met de verkoper afgesproken dat ik morgen laat weten hoe en wat, maar dat ik wel oprecht geïnteresseerd ben.. maar aangezien dit mijn eerste trailer word wilde ik eerst wat meer informatie en weten waar ik op moet letten :D

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:48

Ik heb sinds twee jaar een trailer. De trailer is van hout, 20 jaar oud(!), maar heeft altijd binnen gestaan. Alles is nog origineel qua houtwerk en hij staat sinds ik hem heb onder een trailerhoes. Vorig jaar dachten ze nog steeds dat hij binnen stond :)) Na aankoop heeft het me 600 euro gekost, banden vervangen, kit etc. Verder laat ik hem ieder jaar helemaal checken, dat kost bij de Impex dealer 160-180 euro. Daarvoor ben ik zelf niet handig genoeg en juist vanwege het hout wil ik er zeker van zijn dat het in orde is.

FleurSandro

Re: Onderhoudskosten trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:20

Ik heb een oude Westfalia trailer, die inmiddels 8 jaar in mijn bezit is. Buiten de jaarlijkse onderhoudsbeurt geen gekke dingen gehad.

Vorig jaar de bodem laten vervangen+ rubberen gietvloer + onderhoud was bij elkaar +- 2000 euro, echter was dit een behoorlijk lastige klus en daardoor veel meer werk dan vooraf gedacht en dus wat duurder uitgevallen dan de offerte (€1500). In februari wordt de klep vervangen+ nieuwe rubberen mat + 4 nieuwe banden (offerte €950)
Trailer 8 jaar geleden gekocht voor €1600. Tot de dag van vandaag nog zo blij mee. Oerdegelijk en het zeker nog waard, denk wel zodra deze bodem/klep rot wordt is het toch echt klaar voor de trailer en ga ik opzoek naar iets nieuws.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 21:31

FleurSandro schreef:
Ik heb een oude Westfalia trailer, die inmiddels 8 jaar in mijn bezit is. Buiten de jaarlijkse onderhoudsbeurt geen gekke dingen gehad.

Vorig jaar de bodem laten vervangen+ rubberen gietvloer + onderhoud was bij elkaar +- 2000 euro, echter was dit een behoorlijk lastige klus en daardoor veel meer werk dan vooraf gedacht en dus wat duurder uitgevallen dan de offerte (€1500). In februari wordt de klep vervangen+ nieuwe rubberen mat + 4 nieuwe banden (offerte €950)
Trailer 8 jaar geleden gekocht voor €1600. Tot de dag van vandaag nog zo blij mee. Oerdegelijk en het zeker nog waard, denk wel zodra deze bodem/klep rot wordt is het toch echt klaar voor de trailer en ga ik opzoek naar iets nieuws.

Moet zeggen dat ik de kosten hoger heb ingeschat.. ik dacht als je grote onderhoud eraan hebt, vloer vervangen etc dat je al snel rond de 3000 zou zitten,
De trailer waar ik interesse in heb is een Bockmann.... ik ben niet zo thuis in de trailer wereld maar schijnt een goed merk te zijn.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:39

Onlylienn schreef:
FleurSandro schreef:

Moet zeggen dat ik de kosten hoger heb ingeschat.. ik dacht als je grote onderhoud eraan hebt, vloer vervangen etc dat je al snel rond de 3000 zou zitten,
De trailer waar ik interesse in heb is een Bockmann.... ik ben niet zo thuis in de trailer wereld maar schijnt een goed merk te zijn.

Bockmann is inderdaad een prima trailer! Westfalia is ook van Bockmann dus ik ben bevooroordeeld hahaha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:17

Onlylienn schreef:
FleurSandro schreef:

Een Westfalia volledig opnieuw bouwen kost je ongeveer dat bedrag, als je het zelf kunt.
Deze Westfalia is door mij verkocht na 20 jaar mishandeling en het enige wat ie mankeerde was dat de plaat waar het deurtje in zat rot was aan de onderkant en dat kwam, achteraf, omdat ik daar een fout had gemaakt in de conservering van de plaat.

Bockmann is in de basis goed spul en mits netjes onderhouden, gaat ie fluitend 20 - 30 jaar mee, laat je niet te gek maken.
Bovengenoemde Westfalia is van '82, door mij 20 jaar geleden opnieuw opgebouwd en vorig jaar dus door de koper/huidige eigenaar. Die trailer gaat de komende twintig jaar wel weer mee want woont nu binnen.

Zet 'm binnen, maak 'm netjes schoon (hogedrukspuiten zijn voor sukkels!) en dan kost die onderhoudsbeurt je hooguit 100 euro voor de remmentestbank en wat vet in de koppeling.