Op zoek naar Murgese en Knabstrupper eigenaren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chrysokami

Op zoek naar Murgese en Knabstrupper eigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 16:54

Goedemiddag!

Ik probeer mezelf te verdiepen in specifiek deze twee paarden rassen en zou graag van jullie willen horen hoe jullie je paardjes ervaren en wat hun eigenschappen en gedragingen, knelpunten, eventuele genetische aandoeningen, etc etc. Is! Zodat ik een algemeen beeld van ze kan schetsen :D

Dit omdat ik (in de verre toekomst) graag een veulen van een van beide rassen zou willen kopen, of misschien wel een kruising als dat een passende match blijkt te zijn! Wie weet!

Vandaar dat ik wel heel erg benieuwd ben.

Ik ben gek op barok paarden maar heb geen behoefte aan een heel grote en zwaar (trek)paard. Zelf ben ik 176cm lang, dus te klein kan ook niet.

Friezen hebben een plekje in mijn hart, maar met alle gezondheidsrisicos en genetische aanleg zit ik daar niet op te wachten...ook ben ik gek op Fjorden, Merens, Barock pinto's, Tinkers, en alles wat flink koppig kan zijn en niet te heet of drentelig is ivm dat ikzelf af en toe ook flink gespannen kan zijn en mezelf dan niet meer tot rust krijg.

Tot nu toe kwam ik uit op de Murgese en Knabstrupper en ga dus even extra mijn huiswerk doen :j :P

Fotos zijn natuurlijk ook zeer welkom, heerlijk even paardjes kijken *D

Alvast bedankt!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:58

Bij mij heeft sinds de zomer iemand een Murgese. Ik vind het een geweldig paardje. Hij was 4 en net ingereden toen ze hem kocht en als ik zie wat ze er nu allemaal al mee kan. Buitenritten, beetje vrijheidsdressuur, met gewone dressuur loopt hij al behoorlijk. Het is echt een heel betrouwbaar, lief paard wat graag leert. En ik vind hem er ook mooi uitzien.

En Carletto van Jolanda Adelaar is natuurlijk een hele bekende Murgese.

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 13:44

Bloodymary schreef:
Bij mij heeft sinds de zomer iemand een Murgese. Ik vind het een geweldig paardje. Hij was 4 en net ingereden toen ze hem kocht en als ik zie wat ze er nu allemaal al mee kan. Buitenritten, beetje vrijheidsdressuur, met gewone dressuur loopt hij al behoorlijk. Het is echt een heel betrouwbaar, lief paard wat graag leert. En ik vind hem er ook mooi uitzien.

En Carletto van Jolanda Adelaar is natuurlijk een hele bekende Murgese.

Oo wat fijn, ja ik vind ze prachtig! En als ik dan hoor hoe ze zijn qua karakter dan kijk ik er gewoon al bijna naar uit om een te hebben :P gelukkig heb ik veel zelfbeheersing haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:40

Let op met kruisingen, in de zin dat je niet alles klakkeloos kunt mengen.
Hier zo'n rare combi van een halve Knapstrupper x NRPS. Lief paard maar ze heeft de bijnaam Truus de Mier....

Moeders was de Knapstrupper en volgens de verhalen zo ongeveer onverwoestbaar. Dat neurotische komt echt bij de NRPS vandaan.

Oehlala

Re: Op zoek naar Murgese en Knabstrupper eigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:17

Ik heb altijd knabstruppers gehad, kunt pb sturen.

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:19

ikke schreef:
Let op met kruisingen, in de zin dat je niet alles klakkeloos kunt mengen.
Hier zo'n rare combi van een halve Knapstrupper x NRPS. Lief paard maar ze heeft de bijnaam Truus de Mier....

Moeders was de Knapstrupper en volgens de verhalen zo ongeveer onverwoestbaar. Dat neurotische komt echt bij de NRPS vandaan.

Komt goed! Als ik wel een mixje wil dan zal ik oa. genetisch onderzoek laten doen, ervaren mensen of fokker(s) er bij halen enzovoort, want zoals je inderdaad al zegt zitten er hele rare tussen. Ikzelf ben nog niet bekend genoeg met specifieke rassen (zoals deze twee) om daar mee te gaan knutselen of zomaar een op te halen.

Afschuwelijk wat mensen soms samen brengen en wat voor (lichamelijk en geestelijk) ongebalanceerd "creatuur" er dan uit komt, arme beestjes :')
Ik ken er alles van binnen de honden rassen.

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:55

Er is een Facebook pagina voor de Murgese, misschien heb je daar iets aan!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:57

Ben je in je zoektocht ook het andere Deense ras de Frederiksborger ook tegen gekomen?

Stevig maar niet zwaar, stoer en stabiel en een tikje eigenwijs, erg knap, vind ik dan :P

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 20:15

Cas10 schreef:
Er is een Facebook pagina voor de Murgese, misschien heb je daar iets aan!

Oo daar ga ik me even voor aanmelden!

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 20:24

RianneH schreef:
Ben je in je zoektocht ook het andere Deense ras de Frederiksborger ook tegen gekomen?

Stevig maar niet zwaar, stoer en stabiel en een tikje eigenwijs, erg knap, vind ik dan :P

Die staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje en zou mijn eerst volgende optie zijn na deze 2 *D ik zal me dan ook zeker wat meer in ze verdiepen want de Frederiksborger is wat bekender dan de Knabstrupper denk ik?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:30

Mijn nicht heeft een Murgese gehad, geweldig dier! Ik volg hem nog op facebook bij zn nieuwe eigenaresse.

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 21:03

Charaz schreef:
Mijn nicht heeft een Murgese gehad, geweldig dier! Ik volg hem nog op facebook bij zn nieuwe eigenaresse.

Oo fijn om te horen!!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:09

En een comtois dan? Een frans trekpaard. We hadden er 1 op de manege super braaf. Liep gewoon langs trekkers, shovel, wapperend plastic.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:18

Chrysokami schreef:
RianneH schreef:

Die staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje en zou mijn eerst volgende optie zijn na deze 2 *D ik zal me dan ook zeker wat meer in ze verdiepen want de Frederiksborger is wat bekender dan de Knabstrupper denk ik?

Poeh lastig te zeggen, ikzelf was beter bekend met de Knabstrupper dan de Frederiksborger, maar beide komen relatief weinig voor.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:04

Ik heb een rood paspoort drachtige knabstrupper merrie nu! Helemaal uit Denemarken gehaald, maar zo blij dat ik het gedaan heb! Mega nuchter en altijd overal voor in. Super sterke hoeven en wat steviger beenwerk, en een fewspot. Dus ik ben echt super benieuwd naar het veulentje wat gaat komen! Als je meer wilt leren kijk dan vooral even rond op de website van het stamboek: https://knabstrupper.dk Het bestuur is super behulpzaam als je echt op zoek wilt gaan.
Qua genetische aandoeningen: Equine Recurrent Uveitis (ERU) komt bij knabstruppers regelmatig voor.

Veulen (vader Spotilas) komt als het een hengst is waarschijnlijk te koop ;)

Er zijn op dit moment meer frederiksborgers dan knabstruppers in Nederland, maar beide rassen zijn schaars. In Duitsland zijn er wel een paar fokkers.

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 20:27

haffiefreak schreef:
En een comtois dan? Een frans trekpaard. We hadden er 1 op de manege super braaf. Liep gewoon langs trekkers, shovel, wapperend plastic.

Wow die zijn ook tof! Ze zijn mij net wat te stevig qua bouw. Ook probeer ik paarden met behang te vermijden omdat het hier erg nat is en ik veel mensen om me heen heb en zie met paarden met oa. mok :')

Chrysokami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 20:34

lissisanne schreef:
Ik heb een rood paspoort drachtige knabstrupper merrie nu! Helemaal uit Denemarken gehaald, maar zo blij dat ik het gedaan heb! Mega nuchter en altijd overal voor in. Super sterke hoeven en wat steviger beenwerk, en een fewspot. Dus ik ben echt super benieuwd naar het veulentje wat gaat komen! Als je meer wilt leren kijk dan vooral even rond op de website van het stamboek: https://knabstrupper.dk Het bestuur is super behulpzaam als je echt op zoek wilt gaan.
Qua genetische aandoeningen: Equine Recurrent Uveitis (ERU) komt bij knabstruppers regelmatig voor.

Veulen (vader Spotilas) komt als het een hengst is waarschijnlijk te koop ;)

Er zijn op dit moment meer frederiksborgers dan knabstruppers in Nederland, maar beide rassen zijn schaars. In Duitsland zijn er wel een paar fokkers.

Aah bedankt! Dat help een hele hoop, ik ben vooral ook echt fan van fewspots en wat steviger beenwerk is voor mij een + <3 stevige hoeven is vanuit mijn ervaring ook vaak heel fijn!

Wat leuk dat je een Spotilas veulentje krijgt, dat word vast een mooierd! Ik ben nu al jaloers :P :D voor nu ga ik eerst lekker aan de gang met mijn opleiding tot instructrische Natural Horsemanship en Gedragsdeskundige, daarna heb ik wel een veulen verdiend vind ik

Ik zal de website wel even uitgebreid bestuderen en eventueel het bestuur even berichten dankjewel!

Vlekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:10

Kijk eens op youtube naar Jolanda Adelaar