Airbagvest hit air evolution goed of niet goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjes101

Airbagvest hit air evolution goed of niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 15:47

Bijna een jaar geleden een breuk in me ruggenwervel, staartbeen, rib en klaplong opgelopen na een val. Sindsdien rij ik altijd met een airbagvest heb dus de hit air evolution. Gisteren ben ik op een sprong gevallen (niet hard) en ik heb nu toch weer een beetje last van me stuitje met zitten. Dus ik begon te denken, wat als ik nou echt weer hard was gevallen? Net zat ik te kijken op de site van Epplejeck en daar stond dus dat het vest nog niet BETA gekeurd was, maar wel CE gecertificeerd. Is dit vest dan wel goed genoeg of kan ik beter een andere kopen?

Ik had dit bericht eerst in een andere topic geplaatst, maar ik weet niet of die daarin past, omdat het daar vooral gaat over wel of geen airbagvest en welke vest. Dit zijn mijn vragen dus niet, maar ik vraag me af of mijn airbag vest wel goed is? En zo niet welke moet ik dan kopen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Airbagvest hit air evolution goed of niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:21

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:57

De evolution klapt toch een stuk naar onder uit ook, alsin richting stuitje? Heb je dan de juiste maat?
Hoe ben je gevallen? Op je stuitje of?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:03

Die Hit Air vesten waren geloof ik als een van de eerste volledig gecertificeerd. Zijn hartstikke goede vesten! Maar wanneer je met paard en al valt of in een sprong beland kan het zijn dat je nog niet ver genoeg van je paard af bent om de airbag te activeren. In de cross mag daarom een airbag alleen gebruikt worden met een stevige bodyprotector eronder omdat rotatie vallen regelmatiger voorkomen en je vrij harde obstakels kunt raken.

Je zou kunnen kijken voor een extra rug en/of borstbeschermer in je Hit Air. Die verkopen ze los bij. Ik heb zelf een extra rugbeschermer erin zitten en dat voelt toch wel als een prettig idee mocht ik ooit ergens tegenaan vallen.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 12:26

Laurievc schreef:
De evolution klapt toch een stuk naar onder uit ook, alsin richting stuitje? Heb je dan de juiste maat?
Hoe ben je gevallen? Op je stuitje of?

Ja klopt ik heb ook expres een vest gekocht bij vlap naar het stuitje, aangezien ik had gehoord dat je stuitje na een breuk altijd gevoelig blijft. Bij de epplejeck heb ik me toen helemaal laten helpen dus als het goed is heb ik de goede maat. Ik viel in de sprong op me kont/stuitje

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 12:32

Celebi schreef:
Die Hit Air vesten waren geloof ik als een van de eerste volledig gecertificeerd. Zijn hartstikke goede vesten! Maar wanneer je met paard en al valt of in een sprong beland kan het zijn dat je nog niet ver genoeg van je paard af bent om de airbag te activeren. In de cross mag daarom een airbag alleen gebruikt worden met een stevige bodyprotector eronder omdat rotatie vallen regelmatiger voorkomen en je vrij harde obstakels kunt raken.

Je zou kunnen kijken voor een extra rug en/of borstbeschermer in je Hit Air. Die verkopen ze los bij. Ik heb zelf een extra rugbeschermer erin zitten en dat voelt toch wel als een prettig idee mocht ik ooit ergens tegenaan vallen.

Ik had inderdaad gelezen dat het gest gecertificeerd is, maar in de beschrijving stond wel dat het vest nog niet BETA gekeurd is. Ik vraag me dus af in hoeverre dit kwaad kan.
Ik kan inderdaad van het weekend een extra rugbeschermer halen ik vind 1 keer me rug breken wel voldoende :D Maar ik vond toch de dekking naar me stuitje erg matig, terwijl de val niet hard was. Maar is het dan met springen toch handiger om een bodyprotector te dragen of handig om ze allebei ge dragen met springen? Ja het klinkt allemaal erg overdreven, maar ik heb vorig jaar enorm in de kreukels gelegen door een val en heb daar nogsteeds klachten van dus liever niet weer eigelijk.
Ik zal ook even kijken naar een goede bodyprotector dan want ik krijg altijd best veel last van me rug door een bodyprotector. Weet iemand nog een goede lichte bodyprotector?
Bedankt voor de tips trouwens!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:11

Als je vaak springt zou ik dubbel dragen als ik jou was.
Een boddyprotector beschermt je stuitje niet zoals een hit-air doet maar beschermt wel op een stijvere manier je rug als je vanuit het zadel IN een sprong terecht komt. Ook beschermt de hit-air beter je nek en je ruggengraat door de opblazende stabilisatie. Dus geen hit-air maar wel een bodyprotector lijkt mij ook een slechte keuze. Ik zou dus dubbel dragen als je zo in de kreukels hebt gelegen en je zwakke plekken blijft houden. Beter voorkomen dan genezen.

Ik zou een bodyprotector kiezen bestaande uit allemaal kleine blokjes. Of alleen de rugplaat van hit-air erbij. Misschien is dat al genoeg.

En bèta 2009/2018 mocht je voor een bodyprotector gaan.
https://beta-uk.org/body-protectors/

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:28

Naast rug en borstbeschermers heeft hit air trouwens ook nog beschermers voor aan de zijkant bedenk ik me nu. Als normale stijve bodyprotectors je vaak ongemak geven zou dat wellicht een fijn alternatief zijn. Dat zit toch wat losser om je lijf die losse inzetstukken, maar biedt meer bescherming dan niks.

Vanuit de cross moet je echt een stevige bodyprotector dragen onder een airbag dus het lijkt me wel dat die combinatie de beste resultaten kunnen geven, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen wensen.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 21:31

Hannanas schreef:
Als je vaak springt zou ik dubbel dragen als ik jou was.
Een boddyprotector beschermt je stuitje niet zoals een hit-air doet maar beschermt wel op een stijvere manier je rug als je vanuit het zadel IN een sprong terecht komt. Ook beschermt de hit-air beter je nek en je ruggengraat door de opblazende stabilisatie. Dus geen hit-air maar wel een bodyprotector lijkt mij ook een slechte keuze. Ik zou dus dubbel dragen als je zo in de kreukels hebt gelegen en je zwakke plekken blijft houden. Beter voorkomen dan genezen.

Ik zou een bodyprotector kiezen bestaande uit allemaal kleine blokjes. Of alleen de rugplaat van hit-air erbij. Misschien is dat al genoeg.

En bèta 2009/2018 mocht je voor een bodyprotector gaan.
https://beta-uk.org/body-protectors/

Dankjewel voor de tips! Hoe overdreven het misschien ook lijkt misschien is het inderdaad handig om ze allebei met springen te dragen.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 21:37

Celebi schreef:
Naast rug en borstbeschermers heeft hit air trouwens ook nog beschermers voor aan de zijkant bedenk ik me nu. Als normale stijve bodyprotectors je vaak ongemak geven zou dat wellicht een fijn alternatief zijn. Dat zit toch wat losser om je lijf die losse inzetstukken, maar biedt meer bescherming dan niks.

Vanuit de cross moet je echt een stevige bodyprotector dragen onder een airbag dus het lijkt me wel dat die combinatie de beste resultaten kunnen geven, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen wensen.

Oehh ik ga daar zeker even naar kijken bedankt! Ik ga even goed nadenken inderdaad. Ik heb geen zin in rugpijn na een springles, maar een ritje in de ambulance staat ook zeker niet op de planning. Nou cross ik natuurlijk niet, maar je rug is na een breuk toch altijd wel een gevoelig punt helaas.