Belangrijke vraag nav keuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_1987

Belangrijke vraag nav keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 04:44

Goede dag, ik ben nieuw hier en hoop dat ik mijn vraag in de juiste categorie plaats.

Wij hebben vorig jaar een paard gekocht bij een particulier. Het is een jong paard en was niet zoveel gewend. Eenmaal op stal begon hij met slaan en trappen en bijten. Dit hebben we gemeld bij de vorige eigenaar maar die zij; hij zal moeten wennen hetgeen natuurlijk waar is.

Maar helaas veranderd er niet veel en beet hij laatst iemand in zn gezicht en trapte hij opnieuw de hoefsmid. Totaal niet het paard dat we dachten gekocht te hebben.

Mede omdat we vonden dat hij lekker eerst puppy mocht zijn loopt hij vooral buiten. Nu viel het de hoefsmid op dat hij nogal week gekoot is. Dus wij hem laten lopen en inderdaad koten komen bijna tot aan de grond.

We hebben hem bewust door een erkend keuringsarts laten keuren en hij is zowel röntgenologisch als klinisch goedgekeurd voor de sport. Gelukkig had mijn dochter tijdens de keuring ook wat filmpjes gemaakt en ik schrok enorm toen ik deze in slow motion afspeelde. De koten raakten destijds ook al de grond en er was zelfs iemand op stal die zei dat ze dacht te zien dat hij pijn had gezien de onrust in het zwiepen van zijn staart.

Foto's ter beoordeling doorgestuurd naar een orthopedisch arts en hij belde direct om te melden dat het helemaal niet goed zit en hij niet zo goed begreep dat dit paard was goedgekeurd.

Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad? Dit zal waarschijnlijk een gang naar de rechter moeten worden

har166

Re: Belangrijke vraag nav keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 06:59

Heb jij zelf door een eigen dierenarts laten keuren? Of was dit paard door hun d.a gekeurd zonder dat jullie erbij waren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:09

welkom hier.
Wat vervelend dat je nieuwe paard kennelijk zoveel problemen blijkt te hebben. Hopelijk is het gedrag te verklaren door pijn en is dat op te lossen in het belang van het dier. Wat zegt je dierenarts daarvan?

Je hebt het over een gang naar de rechter.. Wat wil je daarmee bereiken? Je hebt van een particulier gekocht met een keuringsrapport door een dierenarts. Mijns inziens is de verkoper hiermee wel gevrijwaard, het valt niet of heel lastig te bewijzen of het probleem al bekend was bij de verkoper.
Het enige dat ik kan bedenken is die dierenarts naar de tuchtcommissie slepen, wellicht heeft deze een verzekering voor beroepsaansprakeijkheid.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:21

Je schrijft vorig jaar, is dit december geweest of veel langer geleden?

Daarbij, is de particulier echt particulier of 'verkapte handelaar' ?

En: wat staat er in je koopcontract?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:27

har166 schreef:
Heb jij zelf door een eigen dierenarts laten keuren? Of was dit paard door hun d.a gekeurd zonder dat jullie erbij waren?

Haar dochter heeft tijdens de keuring filmpjes gemaakt, dus ze zullen er zelf wel bijgeweest zijn.

Jammer dat je de filmpjes toen niet meteen beter hebt bekeken TS. Ik vraag me af of je nu nog veel kunt. Behalve een dierenarts laten kijken naar die koten om een goede diagnose te stellen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:39

Moet een dierenarts een zuiver paard af gaan keuren omdat hij iets week gekoot is?
Dat kun je zelf toch ook zien en als het dier zuiver loopt is dat geen reden voor afkeur voor zo ver ik weet.

Daarbij, het feit dat je een jong dier koopt en begint over bijten en schoppen doet mij vermoeden dat jullie niet de kennis hebben om met een jong dier om te gaan en beter voor een oudere hadden kunnen gaan.

Hoe oud is het dier precies?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:31

Welkom op bokt! Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak aangezien het daar beter past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:32

Zijn dat de rontgenfoto's die doorgestuurd zijn naar de orthopedisch arts?

Week gekoot hoeft helemaal geen belemmering te zijn en is zeker geen "gebrek" waarop de koop ontbonden kan worden.

Het klinkt als een jong paard verder die nog weinig opvoeding heeft gehad, hoe ervaren zijn jullie zelf?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:45

Heel veel paarden veren door de koten in beweging, daar is niets raars aan. En dat is ook geen gebrek.

Klinkt als een onervaren eigenaar met een paard wat slim genoeg is om jullie de baas te zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:01

Weken koten, is niet altijd een probleem. Ook kunnen deze bij een jong paard nog best wat sterker worden. Ligt echt aan de gradatie hoe week gekoot het paard is. Sommige minder week gekote paarden met veel flexibiliteit laten ook veel doorbuigen zien in beweging.
Dus zou er denk ik een onafhankelijke VA naar laten kijken, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het iets is waar je veel mee kan. Mits het niet echt heel extreem doorvaren is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:38

Hoe wordt het paard nu gehouden en wat krijgt hij aan voeding? Hoe oud is het paard?
Hoe lang geleden is vorig jaar? Wat hebben jullie tot nu toe aan training met dit paard gedaan?
Heeft de orthopedisch arts specifiek iets over de weke koten gezegd?
Waarom moet dit meteen een gang naar de rechter moeten? Heb je al met de vorige eigenaar gesproken?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:55

Paard is goedgekeurd door erkend keuringsarts schrijf je. En die keuring wordt nu in twijfel getrokken door de orthopediach arts die je hebt laten kijken. Dan is de vraag dus of de keuringsarts fout zat met de goedkeuring. Hiervoor is het tuchtcollege het aangewezen orgaan. Maar wie stelt bewijst, dus dan zal de orthopedisch arts wel eea op papier moeten durven verklaren voor jullie zaak...

Dan het gedrag. Gedrag is altijd een lastig iets om te bewijzen. Is hij daarmee ongeschikt voor jullie doel? En had hij dit gedrag ook al bij de verkoper? Heb je bij bezichtiging gevraagd naar zijn gedrag? Als het een particuliere verkoop is, heb je dit nog niet zo 1,2,3 aangetoond...Lastige (bewijs)zaak.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:01

Ook ik ben benieuwd of er röntgen of gewone foto's zijn doorgestuurd naar de arts. In het geval van gewone foto's vraag ik me af in hoeverre een arts er iets over kan roepen zonder het paard daadwerkelijk in beweging te zien. In het geval van röntgen vraag ik me af wat er dan "helemaal niet goed zit" want als er iets op de röntgen mis is, dan is dat iets anders lijkt me dan weekgekoot?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:39

Week gekoot geeft in elk geval (voor de ruiter) comfortabele gangen. Bijten er trappen zou ik wel een probleem vinden; daarvoor heb ik een pas aangekocht paard ooit teruggestuurd naar de verkoper (een handelaar). Maar meestal kun je wel fluiten naar het grootste gedeelte van je geld. Heel vervelend voor jullie, hopenlijk komt er een oplossing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:47

Hebben jullie alleen rontgenfoto's gemaakt van de benen of ook van de rug en de hals?