De beste regio om een paard te hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

De beste regio om een paard te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 19:27

Dag bokkers,

Misschien een wat gekke titel, maar het zit als volgt: over een kleine anderhalf jaar ben ik van plan te verhuizen. Op dit moment woon ik in Amsterdam omdat ik hier studeer, maar zodra mijn studie afgerond is, wil ik al mijn vrije tijd weer lekker aan de paarden kunnen besteden (zoals ik voor mijn studie ook altijd gedaan heb). Het is dan ook mijn plan om tegen die tijd eindelijk serieus te gaan kijken voor een eigen paard, iets wat me naast mijn studie nooit verstandig heeft geleken en waar dan dus meer ruimte voor komt. Natuurlijk is het ook afhankelijk van waar ik een huis en baan zou kunnen vinden, maar de paarden zijn voor mij zo essentieel dat ik het een prima startpunt vind in de zoektocht naar een huis en baan.

Daarom mijn vraag: welke regio is volgens jullie de fijnste (of een fijnere) regio om in te wonen en om paarden te houden? Zelf dacht ik aan het oosten van het land, in elk geval weg van de randstad, maar veel verder dan dat kom ik niet en ik zou graag wat specifiekere ervaringen horen. Ik denk hierbij aan de hoeveelheid pensionstallen in de regio en de prijzen die je er betaalt, evenementen en wedstrijden die er georganiseerd worden, eventuele uitrijmogelijkheden (bos, hei), dat soort dingen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaring is en wat jullie hierover denken.

Alvast bedankt!

Ladyson

Re: De beste regio om een paard te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:31

Leuke vraag! Ik ben vd randstad naar brabant gegaan en dat is echt een verademing. Ik denk dat je in noord-nederland het beste zit, al heb je daar geloof ik niet zo heel veel keuze uit pensionstallen omdat veel mensen ze aan huis hebben. Misschien dan toch meer juist echt oost-nederland richting duitse grens?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:35

Ik ben heel blij met de combinatie die ik nu heb.
Wij wonen zelf in Harderwijk. Echt een heel leuk stadje met veel winkels en horeca. Aan de ene kant het water en aan de andere kant het bos. Het ligt ook lekker centraal. De hele zomer zijn er leuke evenementen en activiteiten.
Mijn paarden staan in Zeewolde op een plek aan 85 km ruiterpad. Geen last van de wolf in Flevoland en met een kwartier rijden met de trailer ben ik toch op de Veluwe voor oneindig veel rijplezier.
Ik ben wel echt een buiten rijder. Maar in Zeewolde zijn ook veel plekken waar wel wedstrijden zijn bijvoorbeeld. Er zijn uiteraard ook plekken waar helemaal geen bos is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:43

Randstad is niet de meest ideale regio om een paard te hebben. Ik ben zelf van Rotterdam naar Brabant gegaan en mijn paard staat nu iedere dag in de wei ipv in een hit actief op een mest tapijt.

En ik zit tussen de bossen ipv tussen betonnen dozen :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:50

Ik ging van Dordrecht naar Ede en zit nu al 12 jaar op de Utrechtse heuvelrug.

Persoonlijk vind ik de Veluwe veel mooier kwa paden, veel meer keuze aan ruiterpaden.

Ivm de wolf zijn wel veel dingen verandert. Veel stallen zijn gestopt, waar de norm 24/7 buiten was is ook voorbij. En eerlijk zou ik nu niet meer de heide op durven.

UH is nog niet zo heel erg kwa wolven, maar als er niks verandert wordt het hier ook minder fijn.

Kwa mensen mentaliteit is het ook een verademing. Hoewel ik het in Ede gezelliger vond, iedereen begroette elkaar op de heide. Op de UH helaas niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:51

Op zandgrond.
Niet ergens waar klei oid is.

Ik heb mijn paarden leven lang in zuid Oost Brabant en midden Limburg gewoond.
En nog altijd de hele winter de paarden op de weide gehad.

Daarnaast zijn er veel uitrij mogelijkheden.
Maar ook veel wedstrijden mocht daar interesse in zijn.

Maar dat is uiteraard op meer plaatsen zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:29

Ik ben van de Randstad naar de Zuid-Oost Veluwe verhuisd. Het is hier fantastisch rijden, maar een pensionplek vinden is drama. Veel stallen hebben een wachtlijst en moet je geluk hebben er tussen te komen of privé iets te vinden. En op verschillende plekken op de Veluwe lopen wolvenroedels. Ook iets om rekening mee te houden wat paardenhouden betreft.

Verder is zandgrond wel echt een verademing. Paarden kunnen zoveel meer buiten lopen dan op de klei in de Randstad.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:33

Ik ben van Noord Holland Noord naar Randstad verhuisd. Alle ritten en wandelingen door Spaarnwoude en de duinritten kunnen niet op tegen paard aan huis bij mijn ouders.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:01

Als het maar zandgrond is.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:17

Persoonlijk ben ik heel blij met de locatie waar ik woon Grens Groningen Friesland, dicht bij de A7. Veel paardensport opties/accomodaties in de omgeving (oa Tolbert), veelal gunstige grondsoort (deels zandgrond) en qua wonen ook nog te doen. Werkgelegenheid is ook redelijk tot goed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:42

Tja, ik heb ze midden in de Randstad 24/7 buiten. Had graag in het bos op zandgrond gezeten, maar weet wel dat de Veluwe al lastig was voordat er overal wolven liepen en ook van een bekende die naar Brabant verhuisde begreep ik dat een fijne plek vinden uitdagend was. Nadeel van deze regio is wel dat het gemiddeld doe-het-zelf of -samen is en alsnog duur is vergeleken met andere regio’s.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:50

Ik woon in Soest, paarden aan huis, aan het bos en aan het ruiterpad, de Soesterduinen op tien minuten stappen, super rustig hier! Niet in de Randstad, maar wel dicht genoeg bij de reuring, ben in 15 minuten in Utrecht en in een half uur in Amsterdam. Ik vind dat de perfecte combinatie!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:48

Onali schreef:
Ik ging van Dordrecht naar Ede en zit nu al 12 jaar op de Utrechtse heuvelrug.

Persoonlijk vind ik de Veluwe veel mooier kwa paden, veel meer keuze aan ruiterpaden.

Ivm de wolf zijn wel veel dingen verandert. Veel stallen zijn gestopt, waar de norm 24/7 buiten was is ook voorbij. En eerlijk zou ik nu niet meer de heide op durven.

UH is nog niet zo heel erg kwa wolven, maar als er niks verandert wordt het hier ook minder fijn.

Kwa mensen mentaliteit is het ook een verademing. Hoewel ik het in Ede gezelliger vond, iedereen begroette elkaar op de heide. Op de UH helaas niet.

Hier ook omgeving Ede (en ook bekend op de UH), maar idd, mooie omgeving om buiten te rijden maar qua stalling niet makkelijk om iets te vinden. En idd de wolf wel serieus iets om rekening mee te houden, aangezien hier vlakbij ook al eens volwassen paarden gegrepen zijn. Om over pony's (vooral omg. Wekerom/Harskamp) maar niet te beginnen.

Grappig wel hoe je de mentaliteit hier een verademing vindt tov de UH. Zelf heb ik voor m'n gevoel nooit zoveel verschil gemerkt, maar heb de laatste jaren ook vrijwel niet buiten gereden. Wel heb ik het idee dat het alleen maar drukker wordt in het bos/op de hei. Je kan soms over de koppen lopen, terwijl dat vroeger voor mijn gevoel niet zo was...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:51

Met de komst van wolven zijn natuurrijke regio's minder aantrekkelijk geworden voor het houden van paarden, en andere dieren. >;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:02

Blacky94 schreef:
Grappig wel hoe je de mentaliteit hier een verademing vindt tov de UH. Zelf heb ik voor m'n gevoel nooit zoveel verschil gemerkt, maar heb de laatste jaren ook vrijwel niet buiten gereden. Wel heb ik het idee dat het alleen maar drukker wordt in het bos/op de hei. Je kan soms over de koppen lopen, terwijl dat vroeger voor mijn gevoel niet zo was...

In Dordt groette mensen elkaar gewoon niet. Tenzij je de hond uitlaat.
Toen ik in Ede kwam wonen en op de hei ging rijden groette iedereen me.
En al snel had je door wie er toerist was en wie niet. Die zeiden namelijk niks of te laat :+

Maar inderdaad, zeker in de weekenden en vakanties, het is heel anders tegenwoordig. Veels te druk.
Op de UH zeggen ze of niks of een kort knikje.
Erg jammer, had ik net mn social skills opgekrikt is het weer weg.

:')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 00:35

Woon in randstad gemeente velsen. Hier veel stallingen in de buurt en wellicht niet altijd mooiste bos paden, wel vrij van wolf. En als ik op pad wil huur ik paardentaxi in

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 02:12

Texel. Geen wolf, mooi eiland.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:26

Onali schreef:
Blacky94 schreef:

In Dordt groette mensen elkaar gewoon niet. Tenzij je de hond uitlaat.
Toen ik in Ede kwam wonen en op de hei ging rijden groette iedereen me.
En al snel had je door wie er toerist was en wie niet. Die zeiden namelijk niks of te laat :+

Maar inderdaad, zeker in de weekenden en vakanties, het is heel anders tegenwoordig. Veels te druk.
Op de UH zeggen ze of niks of een kort knikje.
Erg jammer, had ik net mn social skills opgekrikt is het weer weg.

:')

Oh ik kom op de UH juist niemand tegen die gewoon voorbij loopt. Ik vermijd het juist weleens expres omdat ik geen zin heb ik mensen en een praatje. :D

Op de vraag van TS. Ik denk dat het buiten je paard om ook wel echt bij jou moet passen. Ik ken genoeg plekken die vast leuk zijn voor mijn paard maar waar ik echt niet wil wonen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:34

Het ligt er natuurlijk idd aan wat je zoekt voor je toekomstige paard en wat bij jezelf past qua wonen ook.

Ik woon al m’n hele leven in zuid-Limburg (vele generaties voor mij ook) en vond dit uiteindelijk qua paard houden echt fantastisch voor wat ik graag zocht voor m’n paard en wilde ondernemen me hem. Zulke prachtige buitenrij mogelijkheden (met hoogteverschil) en ook genoeg stallingen waar ze iig de hele dag naar buiten gaan zomer- en winter met genoeg weidegrond icm faciliteiten alsook 24/7 etc, en voor heel wat leukere prijzen tov wat ik in veel andere delen van het land zie (is voor mij wel al ruim 10jaar geleden dat ik een paard had maar ik zie en hoor wel nog genoeg om me heen). En qua wonen… ik woon er al m’n hele leven en zie mezelf hier ook nooit meer weggaan- woon momenteel pal naast de brunssumerheide en ben met 7min in de Duitse Tevener heide en met 20minuten in het Nationaalpark de hoge kempen in BE, woon op 40min afstand van de Belgische Ardennen en op en 1,5u van de Duitse Eifel, wat zowel qua wonen alsook dingen ondernemen met hond of paard echt ideaal maakt. Het enige wat het voor mij perfect zou maken zou kust strand zijn haha, dat zou m’n leven compleet maken en misschien iets minder toeristen in de vakantie periodes en met goed weer. Maar Zuid-Limburg zit echt in mijn hart en ziel. Zoveel geschiedenis en cultuur te vinden ook hier, het ‘leeft’ echt. Maar ik denk dat iedereen zich zo voelt als ze ergens vandaan komen waar ze het geweldig vinden dus het is zo persoonlijk natuurlijk. Je weet gewoon niet of en waar je kunt ‘aarden’, dat moet je toch altijd zelf ondervinden. - zeker als je echt zou verhuizen naar een regio waar je zelf ook niet bekend bent nog.

Qua omgeving en stalling mogelijkheden zou ik iig vandaag de dag nog zo een paard durven kopen hier in de regio :j

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:22

Ik denk vooral waar veel ruimte is.
Niet bij de randstad.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:47

cursebreaker schreef:
Het ligt er natuurlijk idd aan wat je zoekt voor je toekomstige paard en wat bij jezelf past qua wonen ook.

Ik woon al m’n hele leven in zuid-Limburg (vele generaties voor mij ook) en vond dit uiteindelijk qua paard houden echt fantastisch voor wat ik graag zocht voor m’n paard en wilde ondernemen me hem. Zulke prachtige buitenrij mogelijkheden (met hoogteverschil) en ook genoeg stallingen waar ze iig de hele dag naar buiten gaan zomer- en winter met genoeg weidegrond icm faciliteiten alsook 24/7 etc, en voor heel wat leukere prijzen tov wat ik in veel andere delen van het land zie (is voor mij wel al ruim 10jaar geleden dat ik een paard had maar ik zie en hoor wel nog genoeg om me heen). En qua wonen… ik woon er al m’n hele leven en zie mezelf hier ook nooit meer weggaan- woon momenteel pal naast de brunssumerheide en ben met 7min in de Duitse Tevener heide en met 20minuten in het Nationaalpark de hoge kempen in BE, woon op 40min afstand van de Belgische Ardennen en op en 1,5u van de Duitse Eifel, wat zowel qua wonen alsook dingen ondernemen met hond of paard echt ideaal maakt. Het enige wat het voor mij perfect zou maken zou kust strand zijn haha, dat zou m’n leven compleet maken en misschien iets minder toeristen in de vakantie periodes en met goed weer. Maar Zuid-Limburg zit echt in mijn hart en ziel. Zoveel geschiedenis en cultuur te vinden ook hier, het ‘leeft’ echt. Maar ik denk dat iedereen zich zo voelt als ze ergens vandaan komen waar ze het geweldig vinden dus het is zo persoonlijk natuurlijk. Je weet gewoon niet of en waar je kunt ‘aarden’, dat moet je toch altijd zelf ondervinden. - zeker als je echt zou verhuizen naar een regio waar je zelf ook niet bekend bent nog.

Qua omgeving en stalling mogelijkheden zou ik iig vandaag de dag nog zo een paard durven kopen hier in de regio :j

Grappig, ik woon ook in zuid-Limburg en net als bij jou vele generaties voor mij in zuid Limburg of België. paard staat aan de rand van Maastricht. Maar ik vind dit dus geen ideale paarden omgeving.
Er zijn nauwelijks ruiterpaden, de veldwegen worden met puinstenen opgevuld en zijn af en toe een hel voor onze paarden (zelfs met ijzers) Staatsbosbeheer sluit alle voor ruiters toegankelijke paden af. M.n. in het heuvelland. De grond is löss mooi vruchtbaar maar met de regens van tegenwoordig spekglad, zuigend en veel te nat. Dat laatste geldt ook voor de zandgrond rondom Schinveld.

Binnen Limburg zijn de gebieden in en rondom de meinweg (Roermond) en de maasduinen in het noorden nog wel te doen.

Ik zou eerder naar zuid-oost Brabant trekken. Hier heb je echt mooie rijgebieden liggen en voor als nog minder wolven issues.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:55

Ik ben van Rotterdam naar Nijmegen verhuisd en herken heel erg wat er hier boven genoemd wordt. In Rotterdam heb ik zelfs m’n buren nooit gekend terwijl hier iedereen elkaar gedag zegt maar de het gehaaste is hier ook veel minder.

Ik vind de omgeving prachtig, veel natuur en bos maar het stadse van Nijmegen kan ik ook heel erg waarderen <3

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:11

Ik denk net over de grens in Duitsland, omdat dit toch nog een stuk goedkoper wonen is. Verder denk ik dat Brabant ook een goede optie is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:16

SjonnieZ schreef:
cursebreaker schreef:

Grappig, ik woon ook in zuid-Limburg en net als bij jou vele generaties voor mij in zuid Limburg of België. paard staat aan de rand van Maastricht. Maar ik vind dit dus geen ideale paarden omgeving.
Er zijn nauwelijks ruiterpaden, de veldwegen worden met puinstenen opgevuld en zijn af en toe een hel voor onze paarden (zelfs met ijzers) Staatsbosbeheer sluit alle voor ruiters toegankelijke paden af. M.n. in het heuvelland. De grond is löss mooi vruchtbaar maar met de regens van tegenwoordig spekglad, zuigend en veel te nat. Dat laatste geldt ook voor de zandgrond rondom Schinveld.

Binnen Limburg zijn de gebieden in en rondom de meinweg (Roermond) en de maasduinen in het noorden nog wel te doen.

Ik zou eerder naar zuid-oost Brabant trekken. Hier heb je echt mooie rijgebieden liggen en voor als nog minder wolven issues.

Ik ben ondertussen ook al ruim 10 jaar uit de paarden dus recente eigen ervaring heb ik ook niet meer hierin- maar zie normaal wel veel van de paden, veldwegen. Ik heb zelf in Nuth gestaan (in die omgeving kom ik nog steeds veel want m’n ouders wonen een dorpje ernaast) visserweert, Sittard en Harles (Vijlen) met m’n eigen paard en veel gereden toen ik jonger was in omgeving Amby, Maastricht dus wel alle kanten op zo’n beetje en op alle plekken behalve Sittard kon ik prima buitenrijden wel in ieder geval. Maar ik weet natuurlijk niet hoe erg het veranderd is in detail tov 10 jaar terug.

En qua grond is het denk ik ook net pech hebben soms waar je zit want dat verschilt per regio in het zuiden Ook wel. Bij de weides in harles had je zoveel ruimte dat t alleen aan t begin van de weide wat lastiger was maar voor de rest konden de daar prima jaar rond buiten staan zonder weg te zakken bv. In Nuth hetzelfde. En ik zie veel mensen om me heen die dit jaar rond doen en kunnen doen nog steeds.

Ik loop met de hond in veel buiten gebieden en heel veel veld wegen en vind dat met puin dicht gooien zelf meevallen waar ik overal kom - al kom ik dan weer net niet aan die kant van Maastricht bij de BE grens maar wel veel in heuvelland en mijn eigen regio van heerlen en omgeving en alles daar tussenin. Maar overal waar ik loop met de hond op die paden, is het te paard op de veldwegen echt wel heel goed te doen.

Vlak over de grens in DL is idd ook zeker niet verkeerd nee.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:09

Zeeuws Vlaanderen. Oke.. het is een beetje weg van de rest van het land. Maar de huizen zijn goedkoop (in verhouding dan he) en je kunt hier ook relatief voordelig paarden houden