Moeite met parcours onthouden (ADHD)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponypower93

Moeite met parcours onthouden (ADHD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 15:53

De titel zegt het al wel een beetje; ik ben op zoek naar tips voor mijn dochter (9) om haar te helpen de volgorde van een springparcours te onthouden. We gaan bijna wekelijks op concours, vaak oefenparcours thuis of elders maar doordat ze ADHD heeft en een concentratiestoornis is het niet zo gemakkelijk. Ik probeer altijd ruim op tijd te zijn zodat we nog wat combinaties kunnen kijken (mits dat kan want vaak moet ze als eerste) en uitgebreid parcours te lopen. Zeker met een barrage erbij vind ze het echt heel lastig. Ze heeft verder ontzettend veel plezier met haar pony in het springen en ze is ook niet heel zenuwachtig ofzo. Misschien heeft iemand hier de gouden tip :o

Onali

Re: Moeite met parcours onthouden (ADHD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:06

Wat werkt wel bij haar en kan je dat integreren in het springparcours?

Bijv uitspelen met barbie paarden, playmobielpaarden etc
Zelf hindernissen, in het klein, maken en het parcours opzetten.
Tekenen op papier en met een potlood/ pen de lijnen volgen.

Evt hulp vragen aan haar instructrice.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:13

Ik vind het als beginnend wedstrijdruiter ook nog lastig hoor.
Zo reed ik laatst een hindernis gewoon onbewust voorbij :+

Bij mij helpt het om de kleur of vorm van de hindernis te onthouden en niet te veel te focussen op de cijfers.

Bij ons kan je bij inschrijving vragen om achteraan te starten, is dit niet mogelijk bij jullie zodat ze na verkennen ook eerst wat combinaties kan zien rijden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:29

Parcours staan, zeker op lager niveau, volgens logische, niet al te technische lijnen: rechte lijn, van hand veranderen, halve voltes, een flauwe gebroken lijn. Kan je haar op deze manier het parcours niet uitleggen? Ik vond het zelf ook gemakkelijker te onthouden op die manier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:00

Ik heb er ook echt veel tijd voor nodig. Hoe minder zenuwen/ hoe vaker ik het doe, hoe minder tijd het kost. Maar het blijft altijd meer dan bij andere mensen. Dus jouw op tijd komen lijkt mij stap 1.

Het zal voor iedereen anders zijn maar dit werkt voor mij: Ik kan mij het beste oriënteren op kleuren of andere bijzonderheden van een hindernis. Soms blijft de naam beter plakken, soms de tekening, soms de kleur. Nummers blijven niet plakken. Dus ik kan niks met nr 1 of nummer 3. Dus ik focus mij op hetgeen in het oog springt bij die hindernis. Dan loop ik het parcours en bij iedere pak en beet 3 hindernissen sta ik bewust even stil en kijk (in mijn hoofd of kijkend naar het echte parcours) even terug of ik nog weet waar ik vandaan kwam. Ik benoem dan ook, wijzend met mijn vinger in de lucht, van geel naar rood naar de vlinder. Dan ga ik weer verder en maak het rijtje zo steeds langer.
Daarna loop ik nog een beetje door het parcours heen of langs de ring om vanaf verschillende zichtpunten te bekijken of ik dan de route ook nog steeds kan benoemen. tussentijd even met mijn ogen dicht. En steeds stiekem uittekenen met mijn hand hoe ik dan wend en draai. Uiteindelijk wordt het dan een soort chorografie in mijn hoofd en dan kan ik tegenwoordig wel zonder fouten het parcours uitrijden. (want verkeer rijden heb ik in het begin ook best vaak gedaan)

Inmiddels lukt het zo heel goed. Maar het is echt een heel veel uitgebreider ritueel dan bij andere mensen. En dat valt volgens mij vaak wel op. Maar goed, Het is wat het is.

Overigens kan het zomaar zijn iets anders bij iemand anders weer beter werkt. Los van adhd 'leert' iedereen anders.

En barage..... drama..... daar heb ik dus ook weer extra tijd bij nodig. Dus moet er maar op gokken dat die er is.

Iemand zien rijden werk inderdaad ook vaak wel. Soms kan ik het daar zelfs mee afdoen. Dat geeft een veel rijker plaatje in mijn hoofd wat beter blijft plakken. Maar dat moet dan inderdaad maar net lukken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:02

Geen ervaring met springwedstrijden maar bij dressuur kan je vaak aangeven hoelaat je wil. Misschien kan je dat ook doen?

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:23

Als de dochter van TS in een lagere klasse rijdt, zijn die meestal niet zo goedgevuld en is er weinig te behalen in vragen of je later kan.

Ik heb altijd hetzelfde gedaan als pol013, ik ga inderdaad ook van geel naar rood naar vlinder. De lijnen check ik van tevoren al op de parcourstekening zodat ik een idee heb en dat verbind ik dan in m'n hoofd tijdens het lopen aan kleuren of opvallendheden. En ook wat Gini zegt, 9 van de 10 keer zijn het best logische lijnen, zeker bij de lagere klasses van de pony's. Al hoewel a/b-pony's zo wendbaar zijn dat niet logische lijnen voor een kind soms logisch lijken :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:48

Kan ze niet 2 rondjes starten? Bijvoorbeeld 1e rondje HC en dan "voor het echie". Dan heb je het rondje al een keer gereden. Wat mij hielp is het echt een keer (of zo vaak als nodig is) lopen, desnoods sommige lijntjes meerdere keren. En dan in een hoekje van de bak gaan staan en met je vinger nog een keer alles aanwijzen en in je hoofd het parcours lopen. Een check als het ware, om te zien of de informatie van het lopen, is blijven hangen. En als je de ring in komt, nog een keer datzelfde riedeltje in je hoofd herhalen en rustig de tijd nemen. Je hebt nadat de bel gaat 45 seconden. Dat is best lang en kun je goed de tijd nemen om je rust te pakken, een ruime volte te rijden en nog een keer goed rond te kijken.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:52

Bedoel je 2 rondjes in dezelfde klasse SusanH? Dan mag je nooit eerst HC starten, altijd eerst voor de wedstrijd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:55

Gini schreef:
Parcours staan, zeker op lager niveau, volgens logische, niet al te technische lijnen: rechte lijn, van hand veranderen, halve voltes, een flauwe gebroken lijn. Kan je haar op deze manier het parcours niet uitleggen? Ik vond het zelf ook gemakkelijker te onthouden op die manier.

Inderdaad, normaal gesproken wijzen de lijnen zichzelf enigszins en zijn ze logisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:43

Naomi_Jortje schreef:
Bedoel je 2 rondjes in dezelfde klasse SusanH? Dan mag je nooit eerst HC starten, altijd eerst voor de wedstrijd.

Dan ben ik denk ik in de war met eerst een rondje BB en dan B. Al is het niet gezegd dat je dan 2 keer hetzelfde parcours krijgt. Ik ben er al een tijdje uit, dus als ik onjuiste info geef fijn als iemand het verbeterd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:52

Rizette schreef:
Gini schreef:

Inderdaad, normaal gesproken wijzen de lijnen zichzelf enigszins en zijn ze logisch.

Dit :j
Heel soms zit er een wat rare lijn. Die hoef je bij wijze van alleen maar te onthouden

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:39

Ik liep altijd eerst een rondje met parcours verkennen, dan ging ik bij de ingang staan en wees ik met mijn vinger het parcours (niet de hindernissen maar de hele lijnen), en dan tekende ik hetzelfde nog een paar keer in de lucht (of op de schouder van de pony) tijdens het inrijden. Ik had nooit een idee wat voor een hindernis er kwam, maar ik wist de lijnen en zo had ik tijd genoeg om even het nummer bij de hindernis te checken :').

Eigenlijk als je in de B maar weet welke kant je op moet kijken voor de volgende hindernis, dan komt het meestal wel goed. Maar het is maar net wat voor je dochter werkt, het soort hindernis, de kleur, het nummer of de lijnen en dan herhalen, herhalen en herhalen vanaf het moment dat het parcours is verkend tot je het bijna kunt dromen :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:37

Dat is wel de manier om te controleren of je het nog weet. Eerst wijzen door het parcours en dit kun je ook nog doen met de rug naar het parcours , voor jezelf de parcourslijnen uittekenen in gedachten, als je het dan nog weet moet het zeker goed komen. Kun je niet vanaf de kant de lijnen aanwijzen dan zit het er nog niet in.

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:19

Mijn zoontje heeft een smartgame met hindernissen. Ik hoop dat dit voor hem helpt als hij gaat springen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:22

De lijnen staan in een logische volgorde. Je rijdt bijna altijd direct op de volgende af. Ik vond barrage rijden vaak iets moeilijker, want dan moest je het parcour maar dan kleiner onthouden

Wat ik vaak deed is tijdens het inrijden even naar het parcour van mijn voorganger kijken. Dan zit het weer fris in het geheugen voor je gaat starten
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 12-01-25 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:24

Het is de reden waarom ik vroeger niet aan springwedstrijden heb gedaan: ik was serieus bang de volgorde van de hindernissen te vergeten. :') (Faalangst dus).

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:51

Ja ik heb zelf ook nooit springwedstrijden gedaan. En ik zie het al gebeuren dat ik mijn zoontje alles moet zeggen. Is nu al als we bij wedstrijden gaan kijken. Dus ik zie de bui al hangen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:59

Als vooral de ingebouwde barrage spanning oplevert, kan je er ook voor kiezen die niet te springen.
Dan heeft ze al niet meer de stress dat ze dat ook nog moet onthouden.
Verder denk ik dat het vooral routine moet worden voor haar.
In het begin schreef ik de hindernis nummers van de barrage op mijn pols. Dan kon ik nog even snel spieken voordat ik eraan begon, maar dan moet je het parcours wel kennen.

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:00

Dat opschrijven is wel een goede tip.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:02

Noby24 schreef:
Dat opschrijven is wel een goede tip.

Dat heeft me regelmatig echt geholpen. Want had in het begin altijd zoveel stress dat ik dan de barrage volgorde vergat. :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:48

Al die mensen die zeggen logische lijnen :+
dat zeiden ze ook altijd tegen mij. maar daar ging mijn brein echt van op error. Want ik zag ze niet hoor.

Of de logische lijnen waren er wel maar mijn timing ging verkeer en dan ik was te vroeg of te laat met wenden. Omdat ik nog bezig was met de vorige hindernis in mijn hoofd en dus alle logica mij ontging.
Of ik vond een andere hindernis logisch dan andere mensen. bijvoorbeeld een oxer (van de verkeerde kant) die ik tegen kwam.

Dus met alleen: logische lijnen heb ik het nooit gered. er was meer grondige voorbereiding nodig.

En parcours nummers opschrijven gaat mij dus ook voor geen fluit helpen :+ Dat zijn gewoon aanwijzingen die mijn brein niet meeneemt. Ik moet echt de lijnen bijna voelen en dan ook nog weten welke visuele aanknopingspunten ik kan gebruiken onderweg. Dus hoe de hindernis er uit ziet en/of waar ik naar moet kijken om een goede lijn te rijden.

Niet dat jullie het verkeerd doen hé. Maar ik vond het in het begin echt frustrerend als anderen daar zo vanzelfsprekend over deden.

Maar goed, iedereen heeft een andere voorkeur/ stijl.
Dus ik hoop dat TS hier voor haar dochter handige tips uit haalt die bij hen passen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:13

Zie je die lijnen nu nog niet?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:25

Rizette schreef:
Zie je die lijnen nu nog niet?

Als ik het van een heel andere invalshoek aanpak wel. Maar gewoon niet op dezelfde manier als de gemiddelde mens blijkbaar.
En ik ben inmiddels 40+ en spring al heel wat jaartjes inmiddels. Dus het zal ook nooit meer veranderen. :+

Het werkt gewoon anders. En dat gewoon accepteren en het op een andere manier en met meer tijd aanpakken is gewoon de enige manier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:13

Iets onthouden ga je natuurlijk altijd moeten doen. Als je alleen denkt aan van hand veranderen, ja, dan zullen er wellicht wel een aantal mogelijke hindernissen op je weg staan. Maar je kan ook onthouden dat het scherp of minder scherp is, of dat je van hand verandert richting de vlinder, ...
Naast dat kan het inderdaad zijn dat een tip niet voor een specifieke persoon werkt of dat je een combi van tips moet toepassen.