Pony met longeren ontploft altijd rechtsom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Pony met longeren ontploft altijd rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 13:25

Onze (jonge 3,5 jaar) pony is bekend met longeren, luistert goed op stem.
Voor het rijden (en niet dat doen we niet veel) longeert mijn dochter hem altijd even in de bak, dat doet hij altijd braaf. En is puur even om te kijken hoe zijn bui is die dag.
Maar gaat ze hem longeren in de paddock, dan is hij linksom braafjes en goed op stem, rechtsom ontploft hij en rent echt als een malle ervandoor , tot schuin en plat de bochten door. Hij reageert dan nergens op en zit er niks anders op dan uit te razen. Daarna is hij weer ok en laten we hem altijd nog weer even op stem lopen dat hij weer goed luistert en reageert.
Hij steigert oid niet en draait ook niet om , dus neem echt aan dat t is om uit te razen. Maar ja, waarom doet hij dit alleen rechtsom?
Iemand?

Ineke2

Re: Pony met longeren ontploft altijd rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:30

Zonder het plaatje te zien denk ik dat hij rechtsom minder balans heeft of dat hij de paddock enger vindt dan de bak ( de plek op het terrein) of dat hij de paddock eerder associeert met uit zijn dak gaan dan de bak.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 13:33

Ineke2 schreef:
Zonder het plaatje te zien denk ik dat hij rechtsom minder balans heeft of dat hij de paddock enger vindt dan de bak ( de plek op het terrein) of dat hij de paddock eerder associeert met uit zijn dak gaan dan de bak.

Ja zijn balans is rechtsom minder goed. De paddock is de plek waar ze nu ‘s winters staan ipv op de weide. Dus je zou denken dat de plek bekend voor hem is en niet zo spannend meer. Maar idd misschien associeert hij het met spelen e.d.
misschien moet ik er niet zoveel achter zoeken. ‍♀️ het is meer dat mijn dochter het gewoon heel eng vindt als hij met zoveel donder en geweld om haar heen raast.
Ze komen nu per dag een uur of 4 buiten op de paddock en ‘s avonds halen we hem nog uit zijn stal.
Verder krijgt hij hooi, subli mineralen bikkels (2x 400 gr) met supplement en na arbeid halve voerschep muesli. Lijkt me niks te gek toch?
Laatst bijgewerkt door Veluwse80 op 10-01-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:36

naar mijn idee is je pony waarschijnlijk scheef of zit er iets vast waardoor hij niet goed kan buigen naar die kant. hij zou ook pijn of ongemak kunnen hebben op de rechterhand. er hoeft niet perse allerlei mis te zijn, maar hij mist sowieso balans rechtsom, dus train op rechtrichten. ga vooral niet linksom méér rijden of longeren dan rechts, omdat je pony dat makkelijker doet of fijner vind. gebeurd vaak onbewust :)

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 13:38

Gitana schreef:
naar mijn idee is je pony waarschijnlijk scheef of zit er iets vast waardoor hij niet goed kan buigen naar die kant. hij zou ook pijn of ongemak kunnen hebben op de rechterhand. er hoeft niet perse allerlei mis te zijn, maar hij mist sowieso balans rechtsom, dus train op rechtrichten. ga vooral niet linksom méér rijden of longeren dan rechts, omdat je pony dat makkelijker doet of fijner vind. gebeurd vaak onbewust :)

Ja 24 januari komt de fysio om hem even na te kijken .. klopt hij is wat scheef.. in galop gaat zijn achterste ook beetje naar rechts..

En t is nu natuurlijk ook gewoon fris aan de bips voor ze

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:29

Is je dochter links of rechts handig? En kijk eens goed hoe ze rond loopt met longeren, stapt ze bijv rechtsom mee voor het hoofd?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:35

Veluwse80 schreef:
Onze (jonge 3,5 jaar) pony is bekend met longeren, luistert goed op stem.
Voor het rijden (en niet dat doen we niet veel) longeert mijn dochter hem altijd even in de bak, dat doet hij altijd braaf. En is puur even om te kijken hoe zijn bui is die dag.
Maar gaat ze hem longeren in de paddock, dan is hij linksom braafjes en goed op stem, rechtsom ontploft hij en rent echt als een malle ervandoor , tot schuin en plat de bochten door. Hij reageert dan nergens op en zit er niks anders op dan uit te razen. Daarna is hij weer ok en laten we hem altijd nog weer even op stem lopen dat hij weer goed luistert en reageert.
Hij steigert oid niet en draait ook niet om , dus neem echt aan dat t is om uit te razen. Maar ja, waarom doet hij dit alleen rechtsom?
Iemand?

gewoon lekker laten doen, jong dier heeft hij nodig, ffff zijn foute energie kwijt, kan hij waarschijnlijk niet onder het zadel, dus benut hij deze optie, fijn dat hij het onbelast doet en niet onder het zadel

3,5 jaar is nog in ontwikkeling, balans ect.

zie het positief, hij gymnastiseert zichzelf, zal waarschijnlijk vanzelf overgaan als het niet meer nodig is, sommige pony's communiceren op deze manier

onderstaande kan van invloed zijn,

Groeischijven

Terug naar die kennis. En terug naar dat plaatje over groeischijven. Het klopt, de laatste groeischijven van een paard sluiten geregeld pas tussen de 6- 8 jaar. De eerste sluiten al binnen een half jaar, deze zijn onder in het been te vinden. Zo sluiten de groeischijven naar boven toe steeds iets later. Bekken en schouderblad zijn tussen 3-5 jaar uitgegroeid. De laatste groeischijven die sluiten zijn de groeischijven van de wervelkolom.
https://bartelsinstituut.nl/doseren-het ... ong-paard/
Laatst bijgewerkt door mce op 10-01-25 14:56, in het totaal 4 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:43

Begin je altijd linksom?
Het wil wel eens helpen om soms linksom te beginnen en soms rechtsom

Mijn zusje haar nu 25 jarige gaat aan de longeerlijn ook altijd even "knetteren".
Je ziet het bij haar van te voren aan haar hele lichaamstaal.
Neusje word strakker kaak word strakker.
Hoofd iets meer erop.....
Meer spanning algemeen in haar lijf.
Vaak zeg ik dan op een rustige manier, jaaa okay toemaar.
Hophop galop....
En dan gaat ze knetteren.... na een paar rondjes is ze dan helemaal tevreden en kan ze weer normaal "werken" voor zover zo'n ouwe oma nog echt moet werken....

Maar er zijn ook dagen dan is ze het niet "nodig" en dan loopt ze netjes haar rondjes.

Onder het zadel is ze echt al die jaren super super braaf geweest.

Dus vandaar dat wij haar aan de longeerlijn wel laten knetteren.
Puur omdat ze zichzelf dan echt extreem grappig vind....
En je ziet duidelijk aan haar lichaamstaal dat ze het dus nodig is

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 14:50

tirzasarah10 schreef:
Is je dochter links of rechts handig? En kijk eens goed hoe ze rond loopt met longeren, stapt ze bijv rechtsom mee voor het hoofd?

Je kan hier een punt hebben. Ze zegt nu zelf dat ze het rechtsom lastiger vindt ook met de lijn dan vasthouden. En idd ze gaat denk ik teveel naar zijn hoofd. Ze heeft wel grondwerkles, dus zullen hier even extra alert op zijn.
Maar zonder te dicht bij zijn hoofd te komen is hij op rechts gewoon sneller gespannen. Je ziet t ook aankomen hoor. Staart omhoog en dan begint ie te knorren en hop weg is hij.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 14:55

hagelslag schreef:
Begin je altijd linksom?
Het wil wel eens helpen om soms linksom te beginnen en soms rechtsom

Mijn zusje haar nu 25 jarige gaat aan de longeerlijn ook altijd even "knetteren".
Je ziet het bij haar van te voren aan haar hele lichaamstaal.
Neusje word strakker kaak word strakker.
Hoofd iets meer erop.....
Meer spanning algemeen in haar lijf.
Vaak zeg ik dan op een rustige manier, jaaa okay toemaar.
Hophop galop....
En dan gaat ze knetteren.... na een paar rondjes is ze dan helemaal tevreden en kan ze weer normaal "werken" voor zover zo'n ouwe oma nog echt moet werken....

Maar er zijn ook dagen dan is ze het niet "nodig" en dan loopt ze netjes haar rondjes.

Onder het zadel is ze echt al die jaren super super braaf geweest.

Dus vandaar dat wij haar aan de longeerlijn wel laten knetteren.
Puur omdat ze zichzelf dan echt extreem grappig vind....
En je ziet duidelijk aan haar lichaamstaal dat ze het dus nodig is

Ja ze begint eigenlijk altijd linksom. Misschien toch handig om dat eens om te wisselen. Onder het zadel is hij tot nu toe ook erg braaf. Hij is nog niet zo lang zadelmak en pakt dat goed op. 1 incidente gehad in de bak dat hij ging rennen en bokken en dat was idd ook in een bocht en op zijn rechterkant. Dus ik heb dat ook niet gezien als gemenigheid maar puur balans. Als hij gemenig zou zijn zou hij het vaker doen denk ik zo.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:57

Pony is scheef, en met rechtrichten kun je de strakke kant soepeler maken. Het is niet 'even extra alert' op zijn, het is grondwerken/trainen totdat de scheefheid eruit is.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 15:05

Lindsey_99 schreef:
Pony is scheef, en met rechtrichten kun je de strakke kant soepeler maken. Het is niet 'even extra alert' op zijn, het is grondwerken/trainen totdat de scheefheid eruit is.

Nee ik bedoel op de houding van m’n dochter met extra alert zijn op dat zij de juiste signalen afgeeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:08

Ik zou haar uitleggen dat de pony juist een super fijne keuze maakt, voor haar. Zijn spatjes eruit zonder dat zij erop zit opv als ze er wel op zit. En haar de skills leren hoe het dier veilig kan uitrazen
Bijv hem goed op afstand houden dmv de zweep goed te gebruiken als aanwijsstok. Eventueel loswerken?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 15:15

troi schreef:
Ik zou haar uitleggen dat de pony juist een super fijne keuze maakt, voor haar. Zijn spatjes eruit zonder dat zij erop zit opv als ze er wel op zit. En haar de skills leren hoe het dier veilig kan uitrazen
Bijv hem goed op afstand houden dmv de zweep goed te gebruiken als aanwijsstok. Eventueel loswerken?

Dat doe ik ook zeker, en ik ben ook heel blij dat hij dit onder het zadel niet doet. Ja ze heeft altijd de zweep mee en weet hoe ze die moet houden. Het is meer dat het geraas met zo’n snelheid gaat, dat ze op een gegeven moment duizelig wordt.
En hij kan echt heel lang doorgaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:14

Veluwse80 schreef:
troi schreef:

Dat doe ik ook zeker, en ik ben ook heel blij dat hij dit onder het zadel niet doet. Ja ze heeft altijd de zweep mee en weet hoe ze die moet houden. Het is meer dat het geraas met zo’n snelheid gaat, dat ze op een gegeven moment duizelig wordt.
En hij kan echt heel lang doorgaan.

Ah dat is een hele praktische kwestie!

Anders eens opzoeken hoe balletdansers dat doen met pirouettes?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:32

Veluwse80 schreef:
tirzasarah10 schreef:

Je kan hier een punt hebben. Ze zegt nu zelf dat ze het rechtsom lastiger vindt ook met de lijn dan vasthouden. En idd ze gaat denk ik teveel naar zijn hoofd. Ze heeft wel grondwerkles, dus zullen hier even extra alert op zijn.
Maar zonder te dicht bij zijn hoofd te komen is hij op rechts gewoon sneller gespannen. Je ziet t ook aankomen hoor. Staart omhoog en dan begint ie te knorren en hop weg is hij.

Kijk maar eens als ze haar navel vlak achter de schouder blijft 'richten', zal er onwennig zijn in het begin maar geeft stuk minder stress bij een paard. Te dicht bij of niet veel paarden vinden het warrig en krijgen er stress van en zie je daarom vaak enkel rechtsom, is dan net de druppel. Links zijn ze meer gewend in communicatie. Wat ze ook nog kan doen om de druk er af te halen, wanneer hij begint met staart omhoog naar je toe halen, rust en dan pas weer in stap weg sturen.
Mijn eigen merrie doet vaak ook heel opgewonden en die raakt hyper van haar eigen hyper gedrag waardoor ze dus harder en harder gaat. Door haar uit die hypere modus te halen en weer rust te creëren heeft ze veel meer rust en weet ze gewoon dat zo hyper rennen geen fijn gevoel oplevert en fijn ontspannen laag lopen wel

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:04

Een balans kwestie! Hij raakt er letterlijk van in paniek.

Probeer eens met pionnen te longeren, eerst in stap eromheen in een vierkant, dan eens wisseld voor en achter langs en daarna in draf. Dan kan hij meedenken en heeft hij een visueel hulpmiddel om zich rechterop te houden zonder dat jij daar alles voor uit de kast hoeft te halen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:13

Als je dochter in de paddock logeert kan ze het dan niet zonder touw doen? Dan hoeft ze ook niet duizelig te worden

Lost het probleem niet op maar maakt het voor haar misschien minder eng en dat is heel belangrijk

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 20:48

Heeft je paard klachten die kunnen wijzen op last van de maag en/ of darmen.?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:51

Hier eentje die al vanaf dat ze 3.5 jaar is ( een nu 16) regelmatig even moest ploffen aan de longeerlijn. Hierin geen verschil of het de enkele of dubbele lijnen waren. Ene keer linksom andere keer rechtsom. Maar net op welke kant ze het eerst om in galop mocht.
Zei altijd dan " nou ga maar" en dan boem....
Ik heb d'r altijd ff lekker laten uitrazen en daarna konden we fijn werken.

Ze had het echt even nodig. Maar je zag het altijd al aan haar heke houding en de blik in haar ogen. Echt boeven oogjes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:25

Die van mij is inmiddels 19 en doet dit nog steeds. Wel in de loop van de jaren, na veel rechtrichten, op beide kanten, maar toen ik haar zadelmak maakte was het eerst alleen op de moeilijke kant.

Ze heeft nooit dit onder het zadel gedaan. Dus het hoeft niet zo te zijn dat ze niet braaf zijn onder het zadel als ze zo tekeer gaan aan de lijn.

Qua duizeligheid, leren te kijken naar 2 vaste punten, dus wel meedraaien maar niet constant naar de beweging van de pony kijken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:31

kiki1976 schreef:
Hier eentje die al vanaf dat ze 3.5 jaar is ( een nu 16) regelmatig even moest ploffen aan de longeerlijn. Hierin geen verschil of het de enkele of dubbele lijnen waren. Ene keer linksom andere keer rechtsom. Maar net op welke kant ze het eerst om in galop mocht.
Zei altijd dan " nou ga maar" en dan boem....
Ik heb d'r altijd ff lekker laten uitrazen en daarna konden we fijn werken.

Ze had het echt even nodig. Maar je zag het altijd al aan haar heke houding en de blik in haar ogen. Echt boeven oogjes.

Precies een beetje zoals layka _O-
Ahhoewel we niet altijd eraan toe hebben gegeven.
Soms als ze begon zonder dat ze mocht kreeg ze een ehhh en hoooo gaan we vandaag niet doen.
Pissiger kon je haar dan niet krijgen _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:34

Haha herkenbaar Hagelslag, hier net zo.
Maar vaak mocht ze daarna wel op mijn teken. Mede omdat je daarna wel gewoon fijn kon werken met d'r. En je anders een half uur met een bom aan de lijn liep.
En ja ook als ze gewoon 24/7 buiten stond en ruimte zat had om uit te buien.

Maar jouw merrie is een tinker toch?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:53

Grappig dat zo veel mensen dit oke vinden. Mijn paarden staan 24/7 buiten. In die 23 uur kunnen ze doen en laten wat ze willen. Aan het werk is dus gehoorzaamheid.

Ik heb recent een nieuw paard aangeschaft. Deze gaat ook uit balans alles aanspannen zichzelf opfokken en dan gaan. Dit zou ik nooit onder het zadel accepteren dus ook niet aan de longe. Voor mij is het stap 1 vragen terug te gaan, stap 2 bgg vraag ik de kont weg te wijken zodat ze met het hoofd naar mij toe komt. Daarna gaan we oefeningen doen voor ontspanning. Daarna mag ze weer terug op de volte in de ontspanning. Ik heb dit nu 2 weken geoefend en nu gaat ze af en toe als ze balans kwijt is terug naar stap. Vanuit daar ontspanning en opnieuw aandraven.

Dit hoop ik dus ook mee te nemen met beleren. Uit balans, is rust zoeken ipv spieren aanspannen en gaan.

Een goede instructeur grondwerk moet je hier in kunnen begeleiden.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 01:15

troi schreef:
Ah dat is een hele praktische kwestie!

Anders eens opzoeken hoe balletdansers dat doen met pirouettes?

Oud-kunstschaatster hier en hoe wij de duizeligheid tegen gingen, was door na een pirouette direct even de tegengestelde richting op te draaien. dat scheelt direct!

Misschien het proberen waard :)