Welke trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Welke trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 00:22

Wij zijn ons aan het oriënteren om een trailer aan te schaffen. Voorheen hadden we een 2paards trailer en nu zou dat ook weer onze keuze zijn. De auto en het rijbewijs hebben hier geen invloed op. Een 2paards trailer doet solide aan, heeft over het algemeen een fijne wegligging, je kan nog eens een ander paard meenemen indien nodig, het paard zou meer steun hebben en voor bijvoorbeeld een zadelkamer lijkt er meer ruimte te zijn. Nu heb ik laatst een 1,5paards trailer geleend, die mij positief heeft verrast. Minder log, paard stond er stabiel op, wegligging prima en ook deze zijn leverbaar met zadelkamer. Daarbij koop je natuurlijk de trailer voor jezelf en niet voor een incidenteel tweede paard.
Graag hoor ik ervaringen waarom wel of niet te kiezen voor een 1,5- of juist een 2paards trailer. En is een zadelkamer wel zo handig? Wij oriënteren ons voornamelijk op polyester trailers, wat zijn daar de ervaringen mee? En welke bodem is aan te raden? Zijn er nog andere dingen die ik vergeet zoals verlichting, ventilatie, comfort, gebruiksvriendelijkheid waar we rekening mee moeten houden? Ook specifieke merken/types die goed bevallen hoor ik graag!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 04:54

Ik ben zeer tevreden over mijn Sirius S45. Ik neem er makkelijk twee IJslanders in mee, maar vermoed dat dat met een groter formaat anders is ;)
Al moet ik wel zeggen dat de trailer vrij hoog is, en daarmee wel gevoelig voor wind vangen. En in mijn geval is die hoogte nogal overbodig, maar ik kan me voorstellen als je juist een groter paard hebt, dat het dan heel fijn is om net even die paar centimeters extra de hoogte in te hebben.

Eerder hadden we een Ifor, en die vond ik qua wegligging nog wel wat fijner dan de Sirius. Toen ik naar een nieuwe ging kijken waren de Ifors binnen budget smaller dan de Sirius en zonder zadelkamer, vandaar op de Sirius uitgekomen. Ook deze ligt overigens gewoon prima op de weg, alleen dus wat gevoeliger voor wind.

Verder: ik wil nooit meer een trailer zonder zadelkamer. Je auto blijft er netter van, en alle dingen die ik regelmatig op verplaatsing nodig heb blijven er gewoon in liggen (poetskist, emmers, extra touw, dat soort dingen), waar die anders mogelijk nog wel eens in de weg liggen in de auto, zeker als de auto niet alleen als 'paardenbak' gebruikt wordt. Ik vind het een fijne luxe in combinatie met een auto die ook voor niet-paardendingen gebruikt wordt.

996981

Re: Welke trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:14

Böckmann Big champion :j ruimer dan de gemiddelde tweepaards waardoor je tussen zadelkamer en paard nog makkelijk kan staan. Veel ruimte in de zadelkamer, makkelijke stangen die in nood ook makkelijk openen etc etc.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:39

Ik heb ook een Sirius S45, 1,5 paards dus.
Sirius zet er een andere neus op als je met zadelkamer besteld, dus de zadelkamer is net zo groot als van een tweepaards.

Ik ben er super blij mee, ligt mooi stabiel en mijn haflinger heeft er heerlijk de ruimte in dat ik met slecht weer ook binnen kan opzadelen.
Ik had budget voor een nieuwe 1,5paards of een tweedehands tweepaards, maar heb uiteindelijk voor 1,5 gekozen omdat ik maar 1 pony heb en niet van plan ben er een tweede bij te kopen.
En ik ga heel veel zelf op pad en spreek af met anderen (van andere locaties) die ook zelf een trailer hebben.

Voor mij was 2 paarden mee kunnen nemen dus echt overbodig en nu heb ik een nieuwe kunnen bestellen met de opties zoals ik hem zelf wilde, ipv afhankelijk te zijn van wat we tweedehands werd aangeboden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:02

Ik zou ook voor een 2 paards gaan. Ben zelf niet weg van de brede plek van n 1.5 paard eigenlijk.

Heb zelf geen zadelkamer in de trailer , omdat ik daar juist weer van de plek houd ,haha. Vind t irritant , daar zo weinig plek over te hebben aan de voorkant.

Edit ; als ik zo lees over 1.5 met zadelkamer : klinkt ook goed. En plek genoeg.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:09

Ifor hbx511. Echt een zee aan ruimte! En ik heb de tackpack van ifor ook. Super handig ding. Gewoon een container waar je fijn je zadel in kwijt kunt :o

Afbeelding

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:03

@billy3105. Hoe bevalt het raam aan de voorkant? Merk je verschil bij je paarden? Vinden ze het prettig of worden ze er toch wat onrustig van?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:07

Ik heb het idee dat paarden er fijner in lopen door het vele licht. Net even iets minder een donker hokje zeg maar.
Kan ook zijn omdat de trailer breder is dan de gewone hb506 dat dat al prettiger loopt. Ik merkte pas hoe verwend ik ben toen ik van de week mee ging op rit en opgehaald werd in de 506, die klep is echt een stuk smaller. In de hbx511 kan ik met wat wurmen zelfs mijn paard opzadelen zonder een tussen schot op toe hoeven schuiven
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 08-01-25 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:09

billy3105 schreef:
Ik heb het idee dat paarden er fijner in lopen door het vele licht. Net even iets minder een donker hokje zeg maar

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. En onderweg? Worden ze niet onrustig van tegemoetkomend verkeer?

Ik bestook je even hoor, ben namelijk bezig met een trailer met raam aan de voorkant.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:11

Portiatje schreef:
billy3105 schreef:
Ik heb het idee dat paarden er fijner in lopen door het vele licht. Net even iets minder een donker hokje zeg maar

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. En onderweg? Worden ze niet onrustig van tegemoetkomend verkeer?

Ik bestook je even hoor, ben namelijk bezig met een trailer met raam aan de voorkant.

Niet dat ik merk, zover ik op de camera zie staan ze altijd te schransen of te slapen :')

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:11

O dat is goed nieuws! Dank je wel.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:23

Ik zou persoonlijk sowieso een zadelkamer willen. Het is heel makkelijk om dan reservespullen en dergelijke gewoon te laten liggen zodat je altijd je benodigde spullen bij je hebt.

We hebben sowieso een 2 paards nodig ivm meerdere paarden, maar we hebben bijvoorbeeld ook wel eens een paard + fiets of andere spullen er in staan. Dan zou ik met een 1,5 paards toch zeker niet durven.
We hebben wel een paard gehad dat het eerst heel spannend vond dat hij op de zijkant van de klep moest lopen om in de trailer te komen, hij liep graag in het midden en dan kom je bij een 2 paards natuurlijk tegen het schot aan. Maar goed, dat is ook wel weer te trainen.
Opzadelen in een 2 paards trailer is wel een uitdaging. Je kan niet echt om je paard heen lopen oid. Maar opzadelen in de trailer gebeurd denk ik nog niet eens jaarlijks, dus dat is ook wel te overzien.

Qua bodem zou ik in ieder geval geen hout neem, je wilt geen rottende bodem waar een paard doorheen zakt.

Wij hebben een Humbaur Pegasus. Fijne trailer, al heeft die na grofweg 15 jaar wel een reparatie hier en daar nodig gehad.

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:26

Zadelkamer is voor mij ook belangrijk. De spullen in de auto vind ik gedoe en in de kofferbak staat een hondenbench waardoor er ook niet veel ruimte over is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:33

Ik heb een 1,5 paards trailer, qua veiligheid en comfort gelijk aan tweepaards maar…
Je hebt geen superzware auto nodig om de boel te kunnen trekken.

Aangezien ik verreweg de meeste km’s maak zonder trailer, regelmatig mijn auto in een kleine parkeerplaats moet proppen en gezien ik maar 1 paard heb ga ik geen grote investering doen voor een paard van een ander. Daarnaast is deze auto veel zuiniger in gebruik dan de grotere broertjes.

Ik heb een humbaur singel plus met zadelkamer, aluminium. Bevalt me prima. Mooi is hij niet, wel stevig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:17

Ik ga juist met slecht weer naar de rijvereniging om binnen te kunnen rijden, dus ik zadel zeker in de winter zeer regelmatig in de trailer op.
Is dus net waar je je trailer voor gaat gebruiken of je dat graag wil kunnen of niet.
Mijn haflinger leunt niet tegen de wand, maar staat graag scheef.
Die staat in een 2 paards onrustiger dan in de brede 1,5 paards, want daar kan die niet scheef gaan staan.

Een en ander is dus paardafhankelijk, of opgesloten of juist meer ruimte handiger is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:36

Opzadelen in een tweepaards kan ook prima :j kwestie van achterstangen los en schot opzij. Voor sommige trailers heb je zelfs een extra lange achterstang beschikbaar om in die situaties te gebruiken of als je paard liever schuiner staat

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:37

Ik heb een Atec 2 paardstrailer met koetsframe. Maar ook een bus die 2800kg mag trekken en 3 eigen paarden, dus hoef ik niet na te denken over een 1.5 of 2 paards trailer.

Er zit een zadelkamer in, maar dat vind ik echt geen voordeel. Er is weinig ruimte bij de hoofden van de paarden, en ze staan dichtop de zadelkamer waardoor er al meerdere krassen zitten, omdat 1 van mn paarden soms wat onrustig kan zijn.

Maarja, 2e hands gekocht, ik wilde graag een koetsframe en voor deze prijs en inruil van mn andere kon ik het echt niet laten lopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:08

Trailer van vriendin komt binnenkort beschikbaar wegens beëindiging paarden hobby.
Henra Adventure ‘13 aluminium trailer. Zónder zadelkamer. Hoogte verstelbare stangen, hengsten rek, lange en korte stangen erbij.
Meer info stuur me maar pb.
Amper 10 keer paard in gestaan. Altijd binnen gestaan.

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 07:19

996981 schreef:
Opzadelen in een tweepaards kan ook prima :j kwestie van achterstangen los en schot opzij. Voor sommige trailers heb je zelfs een extra lange achterstang beschikbaar om in die situaties te gebruiken of als je paard liever schuiner staat

Als je het schot opzij doet om op te zadelen, heb je dan de klep open? Bij mij lukt dat anders niet. En helaas loopt mijn paard de kar af als de stang erachter weg gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:47

Waar ik ook op zou letten is hoe de klep is geplaatst en de handvaten. Valt de klep in de sponning dan zitten er geen uitstekende delen aan de klep en kun je de handvaten compleet wegdraaien.
Valt de klep op de sponning dan zitten er vaak van die halve maatjes bij de handvaten die dus uit blijven steken als de handvaten zijn weggedraaid.
Als je paard wat lomp is met laden en op die maantjes stapt dan kan de hoefwand afbreken of je paard zich lelijk verzwikken.

Ook zou ik zeker veiligheidsluitingen bij de stangen willen voor en achter. Ook een borgsysteem voor een eventueel schot zodat die niet door een paard kan worden opgetild in paniek.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:19

Maar die halve maantjes (of ik stel ze verkeerd voor) kun je toch altijd wat verder door draaien dat ze onder de klep zitten, of bedoel je andere?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:51

Nee, die ik bedoel zitten buiten aan de klep en voorkomen dat de klep naar binnen de trailer in valt.

Ik heb even moeten zoeken naar een voorbeeld maar heb er 1 gevonden.
Zie rode cirkel, daar zit dus een half maantje aan de klep. Er zit ook een handvat wat je kunt wegklappen maar dat is op deze foto niet weggeklapt.

Afbeelding

Ook zitten er houten klimlatten op de klep, voor mij nog een no-go! Al meerdere paarden gezien die daar over struikelen en/of met hun ijzer achter zo'n lat bleven hangen en onderuit gingen en vervolgens een krom ijzer onder hun voet hadden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:41

cissy schreef:
Nee, die ik bedoel zitten buiten aan de klep en voorkomen dat de klep naar binnen de trailer in valt.

Zie rode cirkel, daar zit dus een half maantje aan de klep. Er zit ook een handvat wat je kunt wegklappen maar dat is op deze foto niet weggeklapt.

[ Afbeelding ]

Ook zitten er houten klimlatten op de klep, voor mij nog een no-go! Al meerdere paarden gezien die daar over struikelen en/of met hun ijzer achter zo'n lat bleven hangen en onderuit gingen en vervolgens een krom ijzer onder hun voet hadden.

Maar deze kan je toch Verder draaien.. dat ze er helemaal binnen de klep vallen...
Wij in elkgeval wel

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:17

996981 schreef:

Achterstangen los en schot opzii lijkt mij een heel gedoe met de klep nog dicht en met echt harde regen doe ik de klep pas los na het opzadelen.

En als ik lange stangen neem, heb ik eigenlijk helemaal een XXL 1 paardstrailer.
En aangezien ik maar 1 haflinger te vervoeren heb, is een XL 1,5 paards meer dan ruim genoeg en scheelt het me een hoop geld om geen tweepaards trailer te kopen.
Dus voor mij zijn de voordelen van een (ruime) 1,5 paards met ruime zadelkamer veel groter dan een tweepaards waarbij ik dan ook nog ergens opslag moet zoeken voor het tussenschot, voor als je wel eens met 2 paarden of zó veel spullen op pad bent, dat je kosten met spullen of balen hooi en jerrycans water naast je paard wil kunnen vervoeren.

Voor die incidentele reis behoeften valt ook altijd een tweepaarstrailer te huren of de spullen toch in mijn bus te vervoeren ipv in de trailer naast het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:37

snorkel1986 schreef:
cissy schreef:

[ Afbeelding ]

Maar deze kan je toch Verder draaien.. dat ze er helemaal binnen de klep vallen...
Wij in elkgeval wel

Nee, die uit de foto van Cissy niet en dat is een punt van aandacht! Helaas weleens zien gebeuren wat Cissy beschrijft.

Sleep je altijd veel zooi mee, is een tweepaards handiger maar houdt je het simpel, voldoet een 1,5-paards uitstekend. Precies om die reden de kans gegrepen toen een kennis d'r 1,5 paards Ifor verkocht. Blij met dat ding. Voldoet prima en moeten er meer paarden mee, hoop ik binnenkort Appeltje weer op de weg te hebben, maar dat is meer het kaliber: maakt niet uit hoe groot je auto is, hij past in de kofferbak van de mijne }> 12-tons vrachtwagen