Hoeveel hooi eet een groot Belgisch trekpaard ongeveer ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandraster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 20:23

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:40

25 kg per dag per Belg mag je zeker als normaal zien. Eigenaar hier van 2 <3 dat is wel absoluut minimum. Wij voeren nog meer bij

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Re: Hoeveel hooi eet een groot Belgisch trekpaard ongeveer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:15

Mijn belg was geen heel grote eter. Wij voerden ongeveer een volle trailer van 35 baaltjes per maand. Dat was zo'n 15 tot 20 kilo per dag, voor mijn tinker van 500 kilo en de belg van zo'n 900/1000 kilo.
Ze stonden op een wei van zo'n 3000m2, dus ook wat gras erbij.
Als ik meer hooi voerde dan gingen ze te veel knoeien en in het hooi mesten. Dus het is echt heel verschillend per paard. Kwestie van uitproberen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:24

1,5 a 2 baaltjes hooi per dag per paard als ze verder geen gras ter beschikking hebben.

Met een grote ronde baal doen ze hier ongeveer 8 dagen met 2 trekpaarden. Toen mijn haflinger er nog bij stond was diezelfde baal na 5 dagen al op.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:24

Elke dag per trekpaard 1 stuks baal hooi geperst gaat helemaal op, gemiddeld 20 kg. Zorg dat ze niet kunnen knoeien. Ibc container inkorten hooi erin, verzwaard rooster erop, onder afdakje.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:33

Ongeveer een baal hooi mits in een hooinet. Anders door het knoeien zo 2.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:58

Ik heb/had er 3 van die omvang (een Belgisch trekpaard en 2 clydesdales). 's winters mocht ik rekenen op een klein pak droog hooi per paard per dag maar in realiteit (idd door knoeien etc) gaf ik 's morgens 2 en 's avonds 2.Dus 4 pakken hooi per dag voor 3 paarden. Paarden stonden wel nog op de wei maar haalden daar lang niet voldoende uit en die groeit natuurlijk ook niet meer bij met dat weer.

Ondertussen eentje minder en eentje senior geworden met 'oude' tanden en die krijgt vooral subli nu, hooi is meer voor de verveling heb ik het idee.

In de zomer stonden ze constant op weide en voerde ik voor de avond een pakje bij als ze naar de kleinere weide moesten, zo probeerde ik de grote wei wat te sparen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 04:08

In weideseizoen hier overigens 24/7 op de weide en eigenlijk altijd hooi ter beschikking. Soms gaat er dan alsnog een pakje per dag op. Soms een pakje per week. We hebben best wat weide mogelijkheden maar net als veel hooi eten ze ook veel gras. Denk dat we effectief 1 a hooguit 1,5 maand per jaar niet bij moeten voeren. Al waardeert vooral de jongste een paar happen hooi tussendoor het grazen enorm dus houden we het altijd ter beschikking. We voeren dan niet altijd per pak want na paar x nat regenen keuren ze het uiteraard ook af dus geven we kleinere hoeveelheden tenzij gras eind op is.