Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FleurSandro schreef:Ik heb beleerd met een dressuurzadel omdat ik geen veelzijdigheids of springzadel beschikbaar had. Nu was het gelukkig opstappen en wegrijden.
Mijn eigen voorkeur ligt bij een springzadel. Als het paard dan gek gaat doen zit je dat veel makkelijker uit dan op een dressuurzadel. Op een dressuurzadel wordt je veel sneller gelanceerd en ik zelf kan lichter zitten op een springzadel door de kortere beugels.
Waidida schreef:FleurSandro schreef:Ik heb beleerd met een dressuurzadel omdat ik geen veelzijdigheids of springzadel beschikbaar had. Nu was het gelukkig opstappen en wegrijden.
Mijn eigen voorkeur ligt bij een springzadel. Als het paard dan gek gaat doen zit je dat veel makkelijker uit dan op een dressuurzadel. Op een dressuurzadel wordt je veel sneller gelanceerd en ik zelf kan lichter zitten op een springzadel door de kortere beugels.
Dat is dus een ervaring die ik niet deelik heb een keer op een springstal enkele paarden gereden en voelde me echt alsof ik er zo zijdelings af zou schuiven als die opzij zou springen. Ook wel dat ik er langs achter zou af schuiven maar dat is gewoonte denk ik haha
MyWishMax schreef:Op een jong paard zit je als het goed is niet hetzelfde als op een ouder meer ervaren paard. Dus nee, zwaar zitten moet je niet doen, maar je zit wel zwaarder/dieper als op een jong paard. Net als dat je bij de jonge dieren juist lichtrijdt ipv doorzit. Rug ontlasten en ze hun balans laten vinden.
Waidida schreef:Heel interessant om te lezen allemaal, Ik heb ook al contact opgenomen met de zadelpasser die ik zou willen zij zeggen ook van het zadel al te laten passen voor ik erop zou gaan. Zij zeiden wel dat ze voorkeur hadden voor een dressuurzadel omdat het achter het schouderblad ligt, maar dat het verschil niet heel groot is en dus eigen voorkeur. Ik ga met hun ook bespreken of ik eventueel een zadel kan huren voor het zadelmak maken en dat er pas later een nieuw zadel komt.
Waidida schreef:Heel interessant om te lezen allemaal, Ik heb ook al contact opgenomen met de zadelpasser die ik zou willen zij zeggen ook van het zadel al te laten passen voor ik erop zou gaan. Zij zeiden wel dat ze voorkeur hadden voor een dressuurzadel omdat het achter het schouderblad ligt, maar dat het verschil niet heel groot is en dus eigen voorkeur. Ik ga met hun ook bespreken of ik eventueel een zadel kan huren voor het zadelmak maken en dat er pas later een nieuw zadel komt.
Elisa2 schreef:Het maakt niks uit!
Heb paarden met verschillende soorten zadels zadelmak gemaakt, het belangrijkste is dat het zadel goed op het paard past en je er zelf fijn in zit en zelf gewoon een handige ruiter bent die niet op de rug bonkt en goed mee kan komen in de beweging.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Het maakt niks uit!
Heb paarden met verschillende soorten zadels zadelmak gemaakt, het belangrijkste is dat het zadel goed op het paard past en je er zelf fijn in zit en zelf gewoon een handige ruiter bent die niet op de rug bonkt en goed mee kan komen in de beweging.
Niet mee eens hoor. Een dressuurzadel met een gesloten zit moet je - in de regel - echt geen paard mee zadelmak maken. Daar stoor je het paard teveel mee. Heb je een dresuurzadel met een vrije zit en weinig wrong zou het wellicht kunnen.
Maar e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van het paard, de ruiter en het zadel.