Het leed dat 1000 verschillende meningen heet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Het leed dat 1000 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 12:12

Hoi allemaal, Ik hoop dat het hier goed staat.

Ben ik de enige die hoe langer hoe meer last krijgt van dat er zoveel meningen zijn? En dat het lijkt dat er geen enkele "juiste" mening is? De ene vindt deze instructeur geweldig, de ander laat hem nog niet in de buurt van zijn paard komen. De ene doet dit, de ander dat. En ze vinden allemaal van zichzelf dat zij het enige juiste doen.

Het voelt alsof ik alles fout doe en dom ben, terwijl ik wel gewoon het welzijn van mijn paard hoog in het vaandel draag en handel vanuit liefde voor het dier. Maar hoe weet je dat wat je doet ook echt goed is? Want daar lijkt iedereen van overtuigd te zijn maar anderen roepen dan dat ze er geen verstand van hebben. En vele mensen die hun diensten verkopen doen alsof ze het warm water hebben uitgevonden en zij de enige goeden zijn.

Het lijkt altijd dat je te weinig doet, of te veel, maar nooit goed genoeg...

Dit topic is niet naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis ofzo, maar meer een gevoel dat ik de laatste jaren heb gekregen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Het leed dat 1000 verschillende meningen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:01

Omdat dit topic beter thuis hoort op Leven zonder Paard verplaats ik hem daar heen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:03

Er is niet 1 juiste manier die voor iedere ruiter en ieder paard goed werkt. Er is misschien wel een echt verkeerde manier, maar ik denk dat er vooral tig prima manieren zijn waarvan je moet kijken wat bij jou en je paard past. En dat is inderdaad niet heel eenvoudig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:06

Waidida schreef:
Het voelt alsof ik alles fout doe en dom ben, terwijl ik wel gewoon het welzijn van mijn paard hoog in het vaandel draag en handel vanuit liefde voor het dier. Maar hoe weet je dat wat je doet ook echt goed is?

Niet, nooit en niemand weet dat :D Is ook niet erg zolang je maar je best doet het goed te doen.

Ik denk al jaren gewoon zelf na, neem mee van anderen waarvan ik denk dat het bruikbaar is voor mijn paarden, test dat vervolgens uit. Werkt het niet, dan stop ik er ook weer mee.

Als mijn paard gezond is, aan z'n basisbehoeftes is voldaan (eten, drinken, rust, vrije beweging en gezelschap) en het leuk vindt om met mij op pad te gaan, dan denk ik dat ik het in ieder geval niet slecht doe.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 06-01-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:06

Heel simpel: geef mensen het idee dat ze iets nodig hebben, dan onstaan vraag en kun jij aanbod leveren. Op die manier verkoop je en krijg je winst.

Ga dus gewoon uit van jou en je gevoel. Vind jij iemand fijn lesgeven? Perfect, dan past diegene op dit moment in deze fase bij je. Veranderd dat? Zoek je een nieuw iemand.

Vergeet anderen even simpel gezegd, tenzij je echt op zoek bent. Dan vraag ik altijd even bij iemand waarvan ik denk: die heeft zijn paarden fijn voor elkaar of ze nog tips hebben.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:08

Enorm herkenbaar, Waidida. Twee paardenmensen, drie meningen. Ik probeer daar zo goed en zo kwaad als het gaat, een eigen weg in te zoeken. Al is dat soms heel lastig, als alle partijen even stellig zijn over dat hun zienswijze de enige juiste is.

Soms heeft het ook voordelen. Ik ben ook wel eens van inzicht verandert. Eerst was ik van de school: een paard kan zijn temperatuur zelf reguleren, nooit een deken op. Maar op aanraden van een ervaren paardenmens leerde ik naar het individuele paard kijken Mijn dunbehaarde Arabier staat nu behaaglijk in een winterdeken.

Laat je niet uit het veld slaan en weet dat heel veel paardenmensen worstelen met die verschillende ideeën over paardenwelzijn. Alleen mensen met een bord voor hun kop, twijfelen niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:12

Hier werd ik inderdaad ook echt niet goed van. Vooral zadelmakers kunnen er wat van. Koop je een zadel op aanraden van de 1, de ander keurt hem volledig af want ligt waardeloos en ik had me weer wat laten aansmeren maar moest zadel B hebben natuurlijk ipv A.

Uiteindelijk ben ik zelf opleidingen in de paarden gaan doen en heb ik mijn eigen zienswijze ontwikkeld. Nu werk ik dus graag samen met de mensen die binnen mijn zienswijze passen en hetzelfde denken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:26

Dit is denk ik voor iedereen wel herkenbaar. Vroeger was het misschien iets makkelijker, het aantal paardenboeken was wat beperkter & daarnaast had je helemaal nog geen tips van TikTok, maar ook toen kwam dit al voor.
Mij heeft het vooral geholpen om te vragen waarom iemand een bepaalde visie heeft. Is het van horen zeggen, door een succes ervaring op 1 of enkele paard(en) of is het iemand met extra kennis door studie of ervaring met heel veel verschillende paarden?
Filmpjes online zijn voor mij ook niet de meest betrouwbare bron, iedereen kan tenslotte een account maken en posten.
Daarnaast mensen die alleen maar iemand anders zijn werk afkraken maar niet kunnen motiveren wat dan beter is aan hun eigen werk zijn vaak niet het soort adviezen waar ik naar luister. Mijn inziens moet je eigen werk ook uit de verf komen zonder een ander in de grond te boren.
En uiteindelijk probeer je vooral uit, en wat werkt voor jou(w paard) houdt je aan, en wat niet werkt laat je achter je.
Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden dat iedereen vanuit zijn eigen oogpunt de mooiste of kortste route zal aanwijzen, maar dat wil niet zeggen dat dit ook jou route moet worden. Leg gerust je eigen pad!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:27

Helemaal herkenbaar! Ik denk dat dat vooral onder paardenmensen gebeurd en niet zo zeer bij de professionals. Al heb ik dat afgelopen jaar ook wel meegemaakt. Al moet ik toegeven dat mijn haar recht komt als ik mensen hoor zeggen dat hun paard liever op stal staat dan buiten bijvoorbeeld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:29

Mijn haren gaan dan weer recht overeind staan van mensen die zwart-wit zeggen dat alle paarden altijd buiten willen staan :+
Ik zit 55 jaar in de paarden en heb er zát gekend die liever op stal stonden. Die gewoon de sloot of het hek doorbanjerden en zichzelf op stal parkeerden. Terwijl de rest gewoon wel buiten bleef, dus ook nog eens alleen.
Of die zichzelf drijfnat in het zweet liepen te rennen voor het hek en pas rustig werden als ze naar binnen mochten. Ook weer, in een wei met vriendjes en meer dan genoeg gras.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:41

Welkom in de paardenwereld ~~}>

Als jij voldoet aan de basisvoorwaarden (gezond en gelukkig paard), dan ben je goed bezig.

Al de rest is persoonlijke invulling - zelfs voor de paardenmensen die geloven dat ze het wiel hebben uitgevonden.

Volg je gevoel als je keuzes moeten maken, dan kom je altijd goed uit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:53

Het is inderdaad soms wel eens heel lastig om de juiste informatie te vinden en ook een beetje het kaf van het koren te scheiden. Wat ik vooral een beetje geleerd heb is om weg te blijven van mensen die vooral veel negatieve meningen hebben om te delen. Mensen die iets leuks en iets goeds doen met hun paard kunnen daar imo over praten zonder dan steeds te moeten benoemen dat alle anderen dus slecht bezig zijn omdat ze het niet hetzelfde doen.
Ik heb eens een cursus gevolgd bij een instructeur academische rijkunst die eigenlijk bijna niets wist te vertellen over waarom wat ze deed leuk of goed was maar vooral dat al het andere niet goed was. Het was ook een vrij commerciële stroming in mijn ogen dus het was natuurlijk ook een soort klantenbinding ofzo maar ik ben er echt enorm op afgeknapt terwijl ik opzich denk dat er vast wel oefeningen en dingen inzitten die voor een boel paarden nuttig zijn.

En inderdaad mensen die heel dogmatisch zijn. Inderdaad bijvoorbeeld altijd tegen dekens/ijzers zijn terwijl een individueel paard gewoon duidelijk pijn of stress heeft zonder.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:54

Ik vind het juist pure rijkdom, al die meningen en inzichten en niemand die bepaalt wat juist of dé waarheid is. Daar moet je wel je weg in kunnen vinden en als je wat onzeker bent over je eigen kennis en je eigen kunnen (en wie is dat niet, zo af en toe), is dat best lastig.
Het gebeurt mij ook nog geregeld dat ik een eindje met iemand oploop die een nieuw (of bestaand) inzicht aansprekend weet te brengen. Het fijne is dat ik uiteindelijk zelf bepaald wat ik ermee kan en ermee doe. Ik kom altijd weer terug bij mijn eigen basispakket dat ik gaandeweg aanvul met waardevolle nieuwe dingen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:11

Zoals t hele leven ongeveer; meerdere wegen leiden naar Rome :j
Altijd onthouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:55

Vroeger had ik dit ook heel erg, kwam voort uit eigen onzekerheid en opkijken tegen anderen bij mij. ik heb altijd geprobeerd mijn eigen weg te volgen en niet de grootste schreeuwerds te volgen maar degene die fijn en inspirirend met hun paarden omgaan. En dat konden/ kunnen bij mij echt heel veel verschillende type mensen zijn, van een dressuurruiter op hoger niveau, tot iemand die super kan grondwerken of knap kan mennen met veel horsemanship. Of juist iemand met weinig ervaring maar extreem veel talent en gevoel. Naar mijn mening ben je nooit uitgeleerd en zijn alle paarden anders dus blijf je als het goed is jezelf ontwikkelen en bijschaven.

Het is wel zo dat het oordelen over een ander vooral op pensionstallen erg is, in de prof wereld is dat veel minder. Over het algemeen, de mensen die denken alles te weten zijn meestal degene die het minst weten. Sowieso, daden zeggen dus meer dan woorden. :)

En zoals anderen ook al zeggen, er is niet 1 manier die de enige goede is..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:18

Waidida schreef:
Hoi allemaal, Ik hoop dat het hier goed staat.

Ben ik de enige die hoe langer hoe meer last krijgt van dat er zoveel meningen zijn? En dat het lijkt dat er geen enkele "juiste" mening is?

Dat is ook zo. Er zijn een miljoen wegen naar hetzelfde doel. En het verschilt per paard, per ruiter en per combinatie wat de optimale weg is.

Citaat:
Het voelt alsof ik alles fout doe en dom ben, terwijl ik wel gewoon het welzijn van mijn paard hoog in het vaandel draag en handel vanuit liefde voor het dier. Maar hoe weet je dat wat je doet ook echt goed is?

Luisteren naar je eigen onderbuikgevoel. Als dat niet helemaal klopt of het kriebelt, klopt er iets niet.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:26

Ik heb hier gelukkig geen last van. Ik ben ook iemand van de waarom. Begrijpen wat je doet en waarom je die keuze maakt op een bepaald moment. Een leuk voorbeeld waarom ik de waarom vraag zo belangrijk vindt. Kennis had een paard die heel erg op het binnenbeen viel op de volte. Advies was iets stelling naar buiten nemen om dit te voorkomen. Echter wist zij niet waarom etc. Gevolg ze ging weken lang alle voltes met stelling naar buiten rijden. Met de kennis en gevoel het ze het paard beter kunnen begeleiden. Persoonlijk vind ik dat veel mensen weinig kennis hebben. Bij het lesgeven zoek ik dus niet een stroming, maar iemand die mij kan uitleggen wat te doen en waarom. Ik kan dan zelf ook nadenken/googlen of ik het er mee eens ben. Daarnaast is de reactie van je paard ook erg belangrijk om hierin mee te nemen.

Als je het onderwijs voor kinderen pakt, dan hebben we daar een methode in. Voor veel kinderen werkt dat, maar niet voor iedereen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:09

Tipje, misschien heb je er iets aan: ga extra opletten zodra mensen je een probleem aan proberen te praten. Meestal denken ze zelf de wijsheid in pacht te hebben en hebben ze ook (simsalabim) de enige juiste oplossing voor het zojuist bedachte probleem. Hiermee bedoel ik vooral de zogenaamde professionals die geld vragen voor hun oplossing. Een bepaald groepje van deze commerciele allesweters handelen het liefst alles online af en heb je dus nooit direct contact. Deze lui kan je het beste gewoon negeren, wegsturen en geen aandacht geven.
Zoek je echt een oplossing voor een specifiek dingetje, ga dan te rade bij de dierenarts, de hoefsmid, de instructie en soms is er een stalgenoot met een bak ervaring waar je best iets aan kan vragen. Die laatste kan vooral bij gedragsproblemen helpen, 2 weten altijd meer dan 1.
Verder doe je er slim aan om altijd je eigen budget in de gaten te houden, mensen kunnen wel zadels, bitten, dekens en van alles aanprijzen, maar kies iets wat bij je budget past. Heel duur betekent niet altijd dat iets ook heel goed is, of het beste.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:12

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daarheen verplaatsen.

LZP --> VMR

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:23

O ja, wat scrabble (en nog iemand) zeggen is een goede tip: altijd vragen naar het waarom van een mening of techniek.

Mijn instructrice kan precies uitleggen waarom ze iets goed vindt om te doen. Soms ga ik me dan nog wat extra inlezen en heeft ze inderdaad een sterk punt. Dus iemand die me het waarom niet kan uitleggen, zal me minder overtuigen. En het waarom helpt me ook om te bepalen of ik zelf iets zinvol vind of niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:44

miereneter schreef:
O ja, wat scrabble (en nog iemand) zeggen is een goede tip: altijd vragen naar het waarom van een mening of techniek.

Mijn instructrice kan precies uitleggen waarom ze iets goed vindt om te doen. Soms ga ik me dan nog wat extra inlezen en heeft ze inderdaad een sterk punt. Dus iemand die me het waarom niet kan uitleggen, zal me minder overtuigen. En het waarom helpt me ook om te bepalen of ik zelf iets zinvol vind of niet.

+1. Het gaat om de juiste argumenten waarom je het doet of vindt. Iemand die daarop vast loopt in z'n antwoorden, dan weet je al genoeg.....

Er bestaat geen enkele heilige waarheid. Wat Ibbel aangeeft, herken ik ook.
Altijd oog houden voor jouw paarden, jouw situatie en jouw mogelijkheden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:55

Ik ben niet zo onzeker, nergens over en dus ook niet over mijn paarden. Ik vind alle info die beschikbaar is heerlijk. Ik verslind het, leer graag. Maar ik maak zelf mijn keuzes of iets bij mij en mijn paarden past. Ik kan ook zelf wel inschatten of zien of ik op de goede weg ben. En mocht het een keer niet zo zijn dan is het ook niet zo erg. Mijn paarden vergeven het me wel als ik eens een keer een foutje maak.