Hulp nodig gedrag haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cavallinaa

Hulp nodig gedrag haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 14:53

Afbeelding
Hey, ik heb hulp nodig. Ik heb een verzorgpaard haflinger sinds augustus 2023. Ongeveer 1,5 jaar nu. We hebben al ontzettend veel van elkaar geleerd, maar nu loop ik gewoon vast. Ze is een merrie van 9 jaar (mei), ze is toen ze 6 was zadelmak gemaakt en heeft daarna 2 jaar op de wei gestaan zonder iets te doen. Toen kwam ik dus, ik begon met in de weide te rijden. Soms ging dat goed, soms helemaal niet. Maar dan zocht ik vanalles op wat ik kon doen en dat is uiteindelijk allemaal wel redelijk goed gekomen. Sinds februari '24 mag ik in een rijbak met haar rijden wat verder van haar weide en stal. Dat ging allemaal wel redelijk, toen en daarvoor is ze altijd koppig geweest, ik had dan ook nog wel niet veel ervaring met jonge paarden. (Ik ben trouwens 15.) Ik ben toen ook begonnen met springen, dat deed ze goed en ik had ook wel het gedacht dat ze dat leuk vond. Om naar de rijbak te gaan moeten we een stukje over een veldweg en een (rustige) eenrichtingsstraat. Als ze ergens bang van is draait ze 180° om en rent ze heel snel weg. Dat is echt gevaarlijk en ik heb dan helemaal niet meer over haar te zeggen, wat ik ook doe, ze negeert mij. Zeker in de winter is dit echt niet goed want dan rent ze overal naartoe, weg van hetgene waar ze bang van is, ze is dan een aantal keer in een veld gerend toen ze weer zo paniekeerde maar dat veld daar zakte ze dan in tot boven haar knieën en daardoor paniekeerde ze alleen nog maar meer en ik kon sturen, trekken, been geven wat ik kan maar nog negeert ze mij. Uiteindelijk lukt het dan wel met enorm veel moeite om haar er uit te krijgen en dan probeer ik nog een keer en doet ze weer exact hetzelfde. Nu laatst was ze bang van een scooter, ze sprong een berg op en we kwamen dan terecht op een veld waar ze ook inzakte, de meneer op de scooter stopte gelukkig, ik maakte een cirkel (waar ze toen wel naar luisterde) en sprong eraf, heb haar gekalmeerd, van de berg af en rustig aan de hand langs de scooter gewandeld. Dat ging goed, dit is 2x gebeurd op 3 dagen op de zelfde plaats en manier (de 2de keer was een rolstoel) maar ik denk dat dit gedrag redelijk normaal is voor een jong paard en ik ben blij dat het toch 2 keer goed afgelopen is. Daarna heeft ze dat draaien niet meer gedaan maar ven ik ook minder met haar gaan rijden. Ik heb een paar keer grondwerk gedaan, (aan de hand stappen en ho oefenen zonder dat ze meteen gaat grazen) dat ging best goed alleen de laatste keer bokte ze heel plots naar mij en rende ze terug de stal in, daar stond ze dan doodnormaal hooi te eten. Ze heeft een klein wolfskiesje vooraan haar onderkaak, maar de dierenarts zegt dat dit geen problemen kan veroorzaken omdat het bit dat niet raakt. Ik heb ook al bitloos geprobeerd, hier reageert ze gewoon hetzelfde als met bit. Volgensmij past haar zadel ook gewoon perfect en ze geeft geen pijnsignalen, is ook heel braaf met opzadelen dus denk niet dat het daarmee te maken heeft. Sorry dat dit zo lang is en bedankt als je het helemaal hebt gelezen, als er iets is wat je denkt dat ik zou kunnen doen laat maar weten. Vroeger reed ik met een pessoabit, nu met een kneveltrens.

Shadow0

Re: Hulp nodig gedrag haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:11

Trainen! Dat betekent dat je angstige dingen opzoekt op een manier die nog niet de 'wegrennen ten koste van alles' reactie oproepen, en dan daar bezig gaan met haar aandacht naar jou krijgen en de controle te houden. Ryan Rose geeft heel veel voorbeelden waar je met de flag (plastic zakje aan het uiteinde van een longeerzweep) iets engs hebt, maar de oplossing om het enge ding weg te krijgen in plaats van achter je aan is dat het paard de aandacht op jou richt en tot rust komt. Eerst aan de hand, en pas als dat helemaal bevestigd is, ook met rijden.

Ook geeft hij veel voorbeelden hoe je een paard helpt met tot rust te komen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:22

Het stukje naar de rijbak doe je best aan de hand, ondertussen doe je grondwerkoefeningen zodat ze goed met jou aan het werk blijft.

Op een dag kan je er dan al rijdend mee naar de bak.

PienenMette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:56

Miss een schrik training volgen. Als dat van de eigenaar van het paard mag en kan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:03

Heb je les met haar?

Zo niet, dan zou ik daar mee beginnen. Tot die tijd niet meer met haar langs de weg als je geen controle over deze uitbarstingen hebt.

Mocht ze aan de hand wel braaf zijn, dan zou ik over de weg er naast lopen en dan in de bak trainen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:18

Ik ga akkoord met: aan de hand naar daar, àls ze dan wel onder controle te houden is/blijft.

Ze is nog jong, heeft nog geen bergen ervaring. Haar vluchtreactie bij schrikken is volkomen normaal - maar met jou erbij gevaarlijk en mag daarom niet.

Het valt zeker op te lossen hoor! Maar - niet op 1-2-3.
Paarden zijn en blijven vluchtdieren. De enige manier om die vlucht-impuls onderdrukt te krijgen, is imo toch echt vertrouwen. Je paard moet jou 100% vertrouwen om dit vluchtpatroon te doorbreken. En dat vertrouwen zal er pas komen als jij haar 100% kunt vertrouwen - waar nu nog geen sprake van is.

Ik zou zeggen: ga lekker aan de hand aan de slag. Hoe beter jij haar leert kennen en vooral leert inschatten en lezen, hoe vlotter en sneller je kan anticiperen en situaties niet escaleren. Daardoor zal ze jou vanzelf ook meer leren en durven vertrouwen, ze zal door ervaring leren dat jij ervoor zorgt dat zij niet in gevaar gebracht wordt.
Je gaat op de baan dingen tegenkomen die je 'thuis' niet hebt. Paarden komen zo vaak iets "voor de eerste keer" tegen. Als dat vertrouwen wederzijds dik in orde is, zijn die nieuwe dingen (zoals scooters en rolstoelen) geen enkel probleem. Ze mogen kijken, briesen, hun oren mogen alle kanten opgaan, ... maar ze mogen niet wegschieten. En hoewel mijn merrie van mij altijd mocht stil staan en even observeren, mogen ze in bepaalde situaties waarbij het vooruit moet gaan (bv oversteken op een baan) ook niet volledig bevriezen.

jabo_equos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:57

Cavallinaa schreef:
[ Afbeelding ]
Hey, ik heb hulp nodig. Ik heb een verzorgpaard haflinger sinds augustus 2023. Ongeveer 1,5 jaar nu. We hebben al ontzettend veel van elkaar geleerd, maar nu loop ik gewoon vast. Ze is een merrie van 9 jaar (mei), ze is toen ze 6 was zadelmak gemaakt en heeft daarna 2 jaar op de wei gestaan zonder iets te doen. Toen kwam ik dus, ik begon met in de weide te rijden. Soms ging dat goed, soms helemaal niet. Maar dan zocht ik vanalles op wat ik kon doen en dat is uiteindelijk allemaal wel redelijk goed gekomen. Sinds februari '24 mag ik in een rijbak met haar rijden wat verder van haar weide en stal. Dat ging allemaal wel redelijk, toen en daarvoor is ze altijd koppig geweest, ik had dan ook nog wel niet veel ervaring met jonge paarden. (Ik ben trouwens 15.) Ik ben toen ook begonnen met springen, dat deed ze goed en ik had ook wel het gedacht dat ze dat leuk vond. Om naar de rijbak te gaan moeten we een stukje over een veldweg en een (rustige) eenrichtingsstraat. Als ze ergens bang van is draait ze 180° om en rent ze heel snel weg. Dat is echt gevaarlijk en ik heb dan helemaal niet meer over haar te zeggen, wat ik ook doe, ze negeert mij. Zeker in de winter is dit echt niet goed want dan rent ze overal naartoe, weg van hetgene waar ze bang van is, ze is dan een aantal keer in een veld gerend toen ze weer zo paniekeerde maar dat veld daar zakte ze dan in tot boven haar knieën en daardoor paniekeerde ze alleen nog maar meer en ik kon sturen, trekken, been geven wat ik kan maar nog negeert ze mij. Uiteindelijk lukt het dan wel met enorm veel moeite om haar er uit te krijgen en dan probeer ik nog een keer en doet ze weer exact hetzelfde. Nu laatst was ze bang van een scooter, ze sprong een berg op en we kwamen dan terecht op een veld waar ze ook inzakte, de meneer op de scooter stopte gelukkig, ik maakte een cirkel (waar ze toen wel naar luisterde) en sprong eraf, heb haar gekalmeerd, van de berg af en rustig aan de hand langs de scooter gewandeld. Dat ging goed, dit is 2x gebeurd op 3 dagen op de zelfde plaats en manier (de 2de keer was een rolstoel) maar ik denk dat dit gedrag redelijk normaal is voor een jong paard en ik ben blij dat het toch 2 keer goed afgelopen is. Daarna heeft ze dat draaien niet meer gedaan maar ven ik ook minder met haar gaan rijden. Ik heb een paar keer grondwerk gedaan, (aan de hand stappen en ho oefenen zonder dat ze meteen gaat grazen) dat ging best goed alleen de laatste keer bokte ze heel plots naar mij en rende ze terug de stal in, daar stond ze dan doodnormaal hooi te eten. Ze heeft een klein wolfskiesje vooraan haar onderkaak, maar de dierenarts zegt dat dit geen problemen kan veroorzaken omdat het bit dat niet raakt. Ik heb ook al bitloos geprobeerd, hier reageert ze gewoon hetzelfde als met bit. Volgensmij past haar zadel ook gewoon perfect en ze geeft geen pijnsignalen, is ook heel braaf met opzadelen dus denk niet dat het daarmee te maken heeft. Sorry dat dit zo lang is en bedankt als je het helemaal hebt gelezen, als er iets is wat je denkt dat ik zou kunnen doen laat maar weten. Vroeger reed ik met een pessoabit, nu met een kneveltrens.

Ik ken het probleem. Ik zit hier met een 4 jarige en die negeert mij op het moment ook alleen maar. Trainen, trainen en trainen zou ik zeggen.. Goed dat je grondwerk doet trouwens! Kan enorm veel helpen. Ik heb nu al een tijd niet meer gereden aangezien ik eerst wil dat mijn paarden zich gedragen aan de hand, anders is er een kans dat het onder het zadel even slecht gaat gaan en dat is best demotiverend.
Zeker niet opgeven als ie wat eigenwijs doet en probeer je rustig te houden. Ik vind dit zelf heel moeilijk, het gedeelte van rustig blijven, maar als jij je heel boos gaat maken is het ‘vuur’ en dat wilt niemand natuurlijk.
Je zegt ook dat ze een tijd heeft stilgestaan dus dat kan er denk ik ook wel mee te maken hebben (denk ik). In de winter is dit met jonge paarden vaak wel het geval.
Ik zou proberen goed veel grondwerk en eventueel schriktraining te doen voor zo van die gevallen zoals dat scooter gedoe wat je vertelde te vermijden.

Ik hoop dat je haar een beetje op d’r plek krijgt gezet en dat ze je hulpen niet meer negeert binnenkort. Zeker niet opgeven en blijven doorzetten