Hey, ik heb hulp nodig. Ik heb een verzorgpaard haflinger sinds augustus 2023. Ongeveer 1,5 jaar nu. We hebben al ontzettend veel van elkaar geleerd, maar nu loop ik gewoon vast. Ze is een merrie van 9 jaar (mei), ze is toen ze 6 was zadelmak gemaakt en heeft daarna 2 jaar op de wei gestaan zonder iets te doen. Toen kwam ik dus, ik begon met in de weide te rijden. Soms ging dat goed, soms helemaal niet. Maar dan zocht ik vanalles op wat ik kon doen en dat is uiteindelijk allemaal wel redelijk goed gekomen. Sinds februari '24 mag ik in een rijbak met haar rijden wat verder van haar weide en stal. Dat ging allemaal wel redelijk, toen en daarvoor is ze altijd koppig geweest, ik had dan ook nog wel niet veel ervaring met jonge paarden. (Ik ben trouwens 15.) Ik ben toen ook begonnen met springen, dat deed ze goed en ik had ook wel het gedacht dat ze dat leuk vond. Om naar de rijbak te gaan moeten we een stukje over een veldweg en een (rustige) eenrichtingsstraat. Als ze ergens bang van is draait ze 180° om en rent ze heel snel weg. Dat is echt gevaarlijk en ik heb dan helemaal niet meer over haar te zeggen, wat ik ook doe, ze negeert mij. Zeker in de winter is dit echt niet goed want dan rent ze overal naartoe, weg van hetgene waar ze bang van is, ze is dan een aantal keer in een veld gerend toen ze weer zo paniekeerde maar dat veld daar zakte ze dan in tot boven haar knieën en daardoor paniekeerde ze alleen nog maar meer en ik kon sturen, trekken, been geven wat ik kan maar nog negeert ze mij. Uiteindelijk lukt het dan wel met enorm veel moeite om haar er uit te krijgen en dan probeer ik nog een keer en doet ze weer exact hetzelfde. Nu laatst was ze bang van een scooter, ze sprong een berg op en we kwamen dan terecht op een veld waar ze ook inzakte, de meneer op de scooter stopte gelukkig, ik maakte een cirkel (waar ze toen wel naar luisterde) en sprong eraf, heb haar gekalmeerd, van de berg af en rustig aan de hand langs de scooter gewandeld. Dat ging goed, dit is 2x gebeurd op 3 dagen op de zelfde plaats en manier (de 2de keer was een rolstoel) maar ik denk dat dit gedrag redelijk normaal is voor een jong paard en ik ben blij dat het toch 2 keer goed afgelopen is. Daarna heeft ze dat draaien niet meer gedaan maar ven ik ook minder met haar gaan rijden. Ik heb een paar keer grondwerk gedaan, (aan de hand stappen en ho oefenen zonder dat ze meteen gaat grazen) dat ging best goed alleen de laatste keer bokte ze heel plots naar mij en rende ze terug de stal in, daar stond ze dan doodnormaal hooi te eten. Ze heeft een klein wolfskiesje vooraan haar onderkaak, maar de dierenarts zegt dat dit geen problemen kan veroorzaken omdat het bit dat niet raakt. Ik heb ook al bitloos geprobeerd, hier reageert ze gewoon hetzelfde als met bit. Volgensmij past haar zadel ook gewoon perfect en ze geeft geen pijnsignalen, is ook heel braaf met opzadelen dus denk niet dat het daarmee te maken heeft. Sorry dat dit zo lang is en bedankt als je het helemaal hebt gelezen, als er iets is wat je denkt dat ik zou kunnen doen laat maar weten. Vroeger reed ik met een pessoabit, nu met een kneveltrens.