Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:Naar een arts en een echte diagnose laten stellen.
Daarna volgt vanzelf wel een behandelplan en in die tussen tijd dus ff niet op het paard.
Muronia schreef:Cowgirl schreef:Naar een arts en een echte diagnose laten stellen.
Daarna volgt vanzelf wel een behandelplan en in die tussen tijd dus ff niet op het paard.
Dit is precies zoals ik erover denk. Een fysiotherapeut kan die diagnose helemaal niet stellen, daarvoor moet je naar een neuroloog en door de mri. En ik zou ook pas weer naar de fysio gaan als je een goede diagnose hebt. Ze kunnen meer kapot maken dan goeds doen als je voor iets verkeerds wordt behandeld en ik spreek helaas uit eigen ervaring hiermee.
pol013 schreef:Dat klopt wel. Maar het heeft alleen niet altijd echt zin om beeld te hebben. Soms vinden ze wel iets, soms niet. En soms hebben die 2 niks met elkaar te maken.
Cowgirl schreef:Naar een arts en een echte diagnose laten stellen.
Citaat:Met verouderen is mijn rug verbeterd. Misschien ook omdat ik beter doseer en varieer.
- stress, zittend werk en computerwerk zijn slecht.
Ir111 schreef:pol013 schreef:Dat klopt wel. Maar het heeft alleen niet altijd echt zin om beeld te hebben. Soms vinden ze wel iets, soms niet. En soms hebben die 2 niks met elkaar te maken.
Helemaal mee eens. Ook met de rest van je post trouwens.
@Muronia; het is onwijs rot dat jouw diagnose in eerste instantie niet juist was en dat je nu meer klachten ervaart. Maar dat maakt niet dat jouw ervaring daarmee de gouden standaard is.
@TS: ik zou als ik jou was in gesprek gaan met de fysio over wat eventuele opties zijn (naast de behandeling van de fysio zelf). Dat kan ook een second opinion van een andere fysio zijn bijvoorbeeld of terug naar huisarts voor beeldvormend materiaal. Zorg dat je fysio een verslag schrijft voor huisarts of een eventuele andere fysio zodat duidelijk is wat er al gedaan is.
Je hebt een superduidelijke hulpvraag, namelijk dat je pijnvrij wilt sporten. Ik vind het echt heel normaal dat je verder zoekt naar een oplossing. Misschien is die oplossing er niet maar ik zou het zelf (ook als ik je fysio was) zonde vinden om nu al te zeggen 'dit is het'.
Succes met je zoektocht!
Muronia schreef:Cowgirl schreef:Naar een arts en een echte diagnose laten stellen.
Dit is precies zoals ik erover denk. Een fysiotherapeut kan die diagnose helemaal niet stellen, daarvoor moet je naar een neuroloog en door de mri. En ik zou ook pas weer naar de fysio gaan als je een goede diagnose hebt. Ze kunnen meer kapot maken dan goeds doen als je voor iets verkeerds wordt behandeld en ik spreek helaas uit eigen ervaring hiermee.
Muronia schreef:Ik zeg helemaal niet dat ik nu meer klachten heb? Het gaat erom dat een fysio niet die diagnose mag en kan stellen en pas na het hebben van een goede diagnose, langs de daarvoor geldende wegen, een goed behandelplan op kan stellen. Of wil je zeggen dat je mri-ogen hebt?
koend schreef:Hier een ervaringsdeskundige, ik ben geen arts of fysio.
Aan 18 jaar diagnose hernia, nooit meer paardrijden en bereid je voor op de rolstoel aan 40. Mijn wereld stortte in.
Nu ben ik 60 en rijd 4 a 5 x per week, meest dressuur en dus veel doorzitten.
Wat heb ik geleerd?
- de medici kunnen veel, weten veel, maar bijlange niet alles. Vroeger niet en nog steeds niet.
- de ene rugpijn, de ene hernia is de andere niet.
- medische beeldvorming is nuttig maar let op als de dokters je vervolgens willen onder handen nemen.
- chiropractors blijf ik weg van.
- osteo enkel als ik echt niet anders kan.
- een fysio die je versoepelende en vooral versterkende oefeningen leert die jij vervolgens dagelijks doet is de grote winst.
- gevarieerd bewegen en inspannen ( vb. de dagelijkse stalroutine) is broodnodig.
- voor mijn rug is paardrijden goed ( tenzij ik een echte pijnperiode heb). Wel elke keer starten met 5 a 10 min. stappen. Ideaal voor paard en ruiter,
- Met verouderen is mijn rug verbeterd. Misschien ook omdat ik beter doseer en varieer.
- stress, zittend werk en computerwerk zijn slecht.
- een wiebelkussen helpt ook een beetje.
Goede moed en laat je niet ontmoedigen.
Muronia schreef:Het gaat erom dat een fysio niet die diagnose mag en kan stellen en pas na het hebben van een goede diagnose, langs de daarvoor geldende wegen, een goed behandelplan op kan stellen. Of wil je zeggen dat je mri-ogen hebt?