Paarden kunnen niet UBN geregistreerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Paarden kunnen niet UBN geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 09:59

Vanmorgen kreeg ik een appje van de stalhouder dat onze paarden niet geregistreerd kunnen worden onder zijn UBN, en dat er contact opgenomen moet worden met de "paspoort uitgevende instantie"

Ehhh... Grote vraagtekens hier en geen idee wat ik nu moet doen? Paspoorten liggen natuurlijk op stal dus kan ook zo niet controleren.

En is er dan geen enorme nalatigheid geweest van mijn vorige 2 stallen + de verkoper van het paard wat al in Nederland stond? (Beide paarden komen uit Spanje)

Lijkt mij dat zij dan de paarden ook simpelweg niet hebben aangemeld...

Dus even geen idee hoe dit op te lossen, wat ik moet doen.... Dus een "help!" op bokt, jullie hebben hier wellicht meer ervaring mee :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:04

Bij mijn paard (geïmporteerde Tinker) bleek er door het stamboek iets vergeten te zijn qua registratie. Geen idee meer hoe het zat, maar een contactpersoon van het stamboek heeft het recht gezet.

Dan zullen ze eerder inderdaad niet opgegeven zijn, vanaf april 2021 is het verplicht.

SansaS

Re: Paarden kunnen niet UBN geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:16

Zijn je paarden wel geïmporteerd? Dat gebeurt regelmatig niet. Eerder kon je dat zelf nog oplossen kosteloos maar ik dacht nu niet meer.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:29

Ik moest mijn Spaanse ook via een andere weg doen dan hoe je NL paarden toevoegt.
Via importmelding geloof ik inderdaad. Je hoeft geen contact op te nemen met het stamboek. Bij Cruzado's gaat dat ook niet lukken ben ik bang.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:35

Hier een Belgisch en Frans paspoort ook moeten laten aanpassen voor mogelijke UBN. Ik heb contact opgenomen met een willekeurig Nederlands stamboek, een formulier via de site gedownload, ingevuld en opgestuurd tesamen met het paspoort. Na betaling schrijven ze je paard over, krijg je het paspoort terug en kun je een paar weken later de UBN registratie voldoen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:05

Pre, cruzado en Lusitano moet je via het PRE stamboek RVO importregistratie voor laten doen. Je moet hiervoor de paspoorten opsturen naar een officieel paspoort uitgevende instantie (dat is in NL voor deze rassen het PRE stamboek). Meer info kun je vinden op hun site of die van Lusitanovrienden. Officieel had dit binnen 6 maanden na import moeten gebeuren.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:12

Moet het paard niet afgemeld worden op de vorige stal ?
Voor dat je ze kunt aanmelden op de nieuwe stal.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:13

rider schreef:
Pre, cruzado en Lusitano moet je via het PRE stamboek RVO importregistratie voor laten doen. Je moet hiervoor de paspoorten opsturen naar een officieel paspoort uitgevende instantie (dat is in NL voor deze rassen het PRE stamboek). Meer info kun je vinden op hun site of die van Lusitanovrienden. Officieel had dit binnen 6 maanden na import moeten gebeuren.

De ene was al geïmporteerd voor aankoop, de ander had ik ook totaal geen weet van...

Zat idd al op hun site te lezen, maar ze zijn vanaf 2 januari weer open.

Grote vraag is, als de paspoorten daar liggen... Dan is mijn stalhouder ook in de problemen want die heeft dan geen paspoort tijdens controle?

mino1 schreef:

Met al het gedoe op de vorige stal betwijfel ik ten zeerste of ze überhaupt ooit zijn aangemeld.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:20

Het reeds geimporteerde paard is dan niet correct gemeld want dan zou hij zichtbaar moeten zijn in de database.

Citaat:
Grote vraag is, als de paspoorten daar liggen... Dan is mijn stalhouder ook in de problemen want die heeft dan geen paspoort tijdens controle?

Dan moet de stalhouder de nvwa verwijzen naar de paspoortinstantie. Kunnen ze niet over gaan zeuren want is hun eigen regelgeving die dit nodig maakt. :') Sowieso handig om de pagina's uit het paspoort even te fotograferen.

Ehoppakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:22

Mijn paard was geboren in Nederland in 2018, maar in een Duits stamboek opgenomen. Haar heb ik uiteindelijk ook moeten 'importeren' bij een paspoort uitgevende instantie, omdat ze in Nederland niet bekend was. Uit mijn hoofd gezegd moeten alle Nederlandse stamboeken ook paarden die niet passen in hun fokpopulatie/kenmerken in ieder geval voorzien van een paspoort/registratie als je dat bij dat stamboek aanvraagt. Dat betekent dat mocht je geen droom hebben om met je paarden te fokken, je de stamboeken kunt vergelijken om de goedkoopste te vinden.

Mocht je wel ooit willen fokken dan is het wellicht makkelijker voor het fokproduct om alvast je paard te registreren bij een stamboek waar jij dat fokproduct in wilt registreren. Zo heb ik de mijne bij het Groninger stamboek laten registreren, omdat mijn merrie aanverwant bloed heeft volgens de richtlijnen van het Groninger paard. Het kostte mij daar dacht ik zo'n €120 dit jaar, maar pin me daar niet op vast.

Naast het geld dien je ook informatie uit het paspoort te delen met de paspoort uitgevende instantie. Ik heb daarvoor kopieën gemaakt van bladzijdes uit het paspoort en die moeten opsturen via de mail. Het kost dus ook een beetje tijd.

Wiens verantwoordelijkheid het is of was daar doe ik geen uitspraken over. Feit is wel dat jij waarschijnlijk twee ongeregistreerde paarden nu bezit en het 'probleem' nu bij jou ligt.

Laatste tip van Flip, je kunt zelf eventueel nog checken of je paard wel of niet geregistreerd is in Nederland op deze website van Rijksoverheid: https://webform.rvo.nl/formule1/formulier/nl-NL/DR/scZoekenChipnummerPaarden.aspx/fIntroZoekenIenRPaard

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 11:38

Kan ik nu ook niet gauw checken want de paspoorten liggen op stal :')

Wat een gedoe allemaal :+
Ik ga iig het Spaanse stamboek maar even bellen, kan pas 2 januari want uiteraard is alles dicht met deze dagen, en dan van daaruit weer verder :j

Iedereen alvast mega bedankt voor het meedenken!

Fokken is trouwens niet zo van toepassing met 2 ruinen :P

Maakt me verder ook niet uit hoe of wat, of wie nalatig is geweest, feit is dat t nu dus even wel goed geregeld moet gaan worden, maar ik hier als persoon de ballen verstand van heb :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:50

Ehoppakee schreef:
Uit mijn hoofd gezegd moeten alle Nederlandse stamboeken ook paarden die niet passen in hun fokpopulatie/kenmerken in ieder geval voorzien van een paspoort/registratie als je dat bij dat stamboek aanvraagt. Dat betekent dat mocht je geen droom hebben om met je paarden te fokken, je de stamboeken kunt vergelijken om de goedkoopste te vinden.

Met paarden zonder afstamming kan dat, heeft je paard stamboekpapieren, dan zal een ander stamboek je voor het uitgeven van een paspoort echt terugverwijzen. Gentleman's agreement tussen stamboeken.

Maw: je kunt voor je raspaard (met geregistreerde ouders/goedgekeurde hengst als vader) besluiten geen stamboekpapieren aan te vragen, maw de geboorte dus al niet melden, en dan kun je bij willekeurig welk stamboek een paspoort aanvragen. Heeft je paard eenmaal papieren, dan ontkom je er niet aan dat je van dezelfde stamboek ook je paspoort krijgt (na ja, krijgen, moet kopen). Ik vermoed dat je niet eens alleen maar papieren kunt aanvragen, maar dat een paspoort daar automatisch aan gekoppeld is, bij alle stamboeken.

Overigens staat stamboekregistratie los van paspoort, en kan je voor een dier zonder papieren wel bij elk stamboek een paspoort aanvragen, maar zal een stamboek nooit een paard zonder bekende afstamming in z'n eigen stamboek registreren. Zelfs niet als de kenmerken wél passen bij het stamboek.

Ehoppakee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:08

@Ibbel Ik kan me voorstellen dat zo zou gaan voor paarden die in bezit zijn van een Nederlands paspoort (dan heb is er binnen Nederland niet voldaan aan de geboortemelding e.d.).

Voor de paarden geboren in het buitenland en een buitenlands paspoort hebben, zou ik niet weten waarom Nederlandse stamboeken naar elkaar verwijzen vanuit de Gentleman's agreement. Zeker wanneer het de eigenaar alleen gaat om een registratie van het buitenlandse paspoort in het I&R-systeem (en er verder in eerste instantie geen belangen voor het fokken ermee gemoeid zijn). Ik kan er totaal naast zitten, want heb verder geen verstand van fokken of stamboeken, maar een buitenlands paspoort registreren zou denk ik elk stamboek moeten kunnen doen ongeacht de afstamming van het paard.

Ik ben alleen bang dat deze discussie niet erg helpvol is voor TS, maar ik ben nu zelf wel nieuwsgierig hoe het zou moeten werken volgens RvO/NVWA.

Ik zal wel een kleine toevoeging geven aan mijn vorige bericht. Dat geldt dus alleen als het paard een buitenlands paspoort heeft van een land dat binnen de Europese Unie valt. Mocht dat zo zijn, denk ik dat je nog steeds bij elk willekeurig stamboek zou moeten kunnen aankloppen zodat de paspoorten geregistreerd kunnen worden in dat I&R-systeem. Als je al een Nederlands paspoort hebt dan kun je beter contact zoeken met het stamboek van dat paspoort. Tot zo ver mijn kennis hierover.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:15

Spanje is een EU land, bij mijn weten kan je dan met het invullen van een bepaald formulier je paarden dan in Nederland overschrijven. Dit kan via vrijwel ieder stamboek maar ook via de KNHS bijvoorbeeld.
Ik heb hetzelfde gedoe met mijn Duits gefokte veulens, die kunnen hier niet geregistreerd tot ik ze aanmeld bij een Nederlandse paspoort instantie. Hieronder de link naar alle informatie van de KNHS. Ik heb ze zelf uiteindelijk via het KWPN geregitreerd, maar het kan dus via veel meer stambboeken.

https://www.knhs.nl/identificatie-en-re ... ies%20(PPI).

Het duurt soms wel even voor alles is verwerkt en je moet een medische bijlage hebben in het paspoort tegenwoordig dus als je die niet hebt moet die apart nog worden aangevraagd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:10

rider schreef:

Dit inderdaad, ik heb dat gehad met mijn lusitano-veulen. Die had een Portugees paspoort en was daardoor niet in NL geregistreerd (hoewel hij wel hier geboren is). De lusitanovereniging
heeft hierover afspraken met het PRE-stamboek. Dat is overigens supersnel en ze leggen precies uit wat je moet doen.

Overigens kan je ook eerst de helpdesk bellen van de RVO, die kunnen precies nakijken voor je hoe het zit met jouw individuele paarden. Moet je wel de chipnummers en levensnummers hebben.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:39

VogeltjeM schreef:
Overigens kan je ook eerst de helpdesk bellen van de RVO, die kunnen precies nakijken voor je hoe het zit met jouw individuele paarden. Moet je wel de chipnummers en levensnummers hebben.

Dit zou ik eerst maar even doen.
Dan hoor je van de instantie die er over gaat wat je wel en niet moet doen.

Even die nummers overschrijven en bellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:46

ik zou sowieso een kopie van je paspoorten thuis houden. Voor het geval je de gegevens ergens voor nodig hebt (zoals in dit geval dus)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:46

Ik moest mijn Franse paspoort naar de nrps sturen. Daar werd hij ingeschreven en zodoende kon hij door de stalhouder ook aangemeld worden. Mijn tweede stal gaf aan dat er iets miste en die hadden toen een post it met een desbetreffend nummer op het paspoort geplakt. Blijkbaar konden ze het missende nummer toch zien maar stond die niet in het paspoort. Verder nooit naar door gevraagd trouwens.

Als het goed is heb je niks te maken met het Spaanse bedrijf trouwens. Je moet gewoon een Nederlands stamboek naar keuze benaderen die buitenlandse paspoorten inschrijft als dat tot op heden nog niet gebeurd is. Moet officieel binnen een bepaalde tijd na import maar ach. :+

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:57

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:07

Celebi schreef:
Als het goed is heb je niks te maken met het Spaanse bedrijf trouwens. Je moet gewoon een Nederlands stamboek naar keuze benaderen die buitenlandse paspoorten inschrijft als dat tot op heden nog niet gebeurd is. Moet officieel binnen een bepaalde tijd na import maar ach. :+

Ik ga mee met Celebi. Toen in mijn huidige paard kocht die is geboren in België was die ook nog steeds niet officieel “geïmporteerd” terwijl die al jaren en jaren in Nederland verbleef voor zover ik heb kunnen achterhalen. Dat werd ook pas belangrijk sinds die UBN.
Ik heb hem (zangersheide paard) destijds ingeschreven via het tinker stamboek gewoon omdat die het goedkoopste waren en het paspoort digitaal aangeleverd kon en niet opgestuurd hoefde te worden.

Moet je wel de levens nummers hebben van je paarden.

Is dus heel simpel te regelen via deze link voor 2 tientjes:

https://www.nsvt.eu/formulieren/importmelding/

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:08

Het klopt dat paarden die een paspoort hebben wat niet in Nederland uitgegeven is, dus niet automatisch in de database van de RVO terechtkomen. Dat geldt ook voor in Nederland geboren Lusitano’s omdat de enige paspoortuitgevende instantie voor Lusitano’s in Portugal gevestigd is. De Nederlandse Vereniging vertegenwoordigt het Stamboek administratief via een convenant maar alle paspoort- en stamboekpapieren worden dus aangemaakt in Portugal. Zodra je een paspoort hebt bij je Lusitano, moet je als eigenaar / fokker dus zelf zorgen voor registratie bij de RVO om vervolgens een paard ook op een UBN aan te kunnen melden.

Als je een paard met een buitenlands paspoort koopt wat al (langere tijd) in Nederland is, kun je eenvoudig bij de RVO controleren of het paard al administratief bekend is. Zo niet, dan moet je dat dus ook zelf regelen. Handelaren (zeker de snelle handel) nemen die moeite vaak niet en daardoor zie je veel ‘gedoe’ om alles geregeld te krijgen. Zeker bij eigenaren die weinig tot geen ervaring hebben en de regelgeving niet kennen / begrijpen.

Tijdens de invoer van de hele I&R, zag je ook heel veel UBN-houders (maneges, pensionstalhouders, opfokbedrijven) paarden maar op geïmporteerd zetten als een paard nog niet bekend was bij de RVO. (Begrijpelijk want probeer maar een al je klanten heel snel de boel te laten regelen voordat je dus dan zelf je administratie op orde kunt maken. De NvWA stond sneller aan de poort dan dat de hele inregeling feilloos werkte.) Dat op ‘import’ zetten was weliswaar lekker handig voor de UBN-houder maar gaf vervolgens enorm veel gedoe als het paard van stal wisselde en de nieuwe UBN-houder dat paard wilde ‘omboeken’. Want dat kon dan niet omdat het paard niet bij de RVO was geregistreerd binnen een bepaalde termijn. Ik geloof dat dat probleem nu is opgelost.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:12

Nog een aanvulling op mijn verhaal trouwens: beter niet het NRPS kiezen. Dacht destijds dat ik daar goed aan deed maar het was echt een gedoe. Paspoort moest inderdaad aangetekend opgestuurd, kreeg deze weer aangetekend terug maar werd gewoon voor mn huis in mn handen gedrukt zonder controle en uiteindelijk bleken ze niet eens de naam sticker toegevoegd te hebben die een vriendin met eenzelfde Franse paspoort wel kreeg diezelfde week. Moest hem toen eigenlijk weer terug sturen maar dat heb ik maar gelaten. Toen mijn entingen blad vol begon te raken wilden ze me ook nergens mee helpen en moest ik terug naar de Franse paspoortinstantie wat natuurlijk ook nergens op slaat want hij stond nu bij hun ingeschreven en het paspoort was toen al zeker 20 jaar oud. Bovendien moest het Franse bedrijf het paspoort ook fysiek zien dus ook helemaal daar naartoe opsturen.. Heb het uiteindelijk maar zelf opgelost omdat ik toch geen wedstrijd ambities heb maar ik had geen lekkere ervaringen.

Ik hoorde achteraf betere verhalen over het Tinker stamboek inderdaad die het gewoon digitaal allemaal konden regelen. Veel beter dan al dat gesleep met paspoorten.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:19

Maar Celebi als ik het paspoort wil laten vernieuwen dan moet ik het ook wel naar België opsturen hoor. Er beginnen wat vellen half los te laten dus ik zit erover te dubben dat toch eens te doen maar vind het opsturen ook beetje eng of zo. Straks raakt het toch zoek denk ik dan maar ik moet daarvoor echt niet bij het tinker stamboek zijn toch? Tenminste dat heb ik nooit zo begrepen. Het is puur voor de importmelding.

Ik heb destijds nog stickers gekregen maar die heb ik nooit ingeplakt. Wel bewaard bij het paspoort. Maar ik lees ook dat ze nu ook geen stickers meer uitgeven dus die zijn sowieso overbodig volgens mij.

Maar lang verhaal kort voor TS: het is dus simpel en niet zo ingewikkeld als je dacht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:23

Nouja als je paspoort incompleet is of raakt geven ze je een geheel nieuw paspoort. Dat is vaak als het import paard geen medisch inlegvel heeft. Alleen ik had het medisch inlegvel nog wel dus was het 'compleet' (was niet zo trouwens ik mis de voorkant) en deden ze dat niet. In het Franse stamboek kan ik niks omdat die nog op hele oude eigenaren staat die ook niet meer woonzaam zijn op het adres wat erin staat.

Was in ieder geval een heel gedoe. Technisch gezien kunnen ze namelijk met de huidige gegevens een nieuw paspoort maken (als ik het medisch vel weg zou gooien) dus om dan terug te moeten naar het buitenland waar ze ook weinig voor me konden betekenen was een beetje vreemd voor mijn gevoel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:33

mino1 schreef:

Nee hoor, kan een overlap hebben.
Dit probleem zit hem meestal in internationale paspoorten die nog niet in Nederland geregistreerd zijn, of een andere fout.

Ik had hier een pony met 2 verschillende geboortedata. 1 geregistreerd bij rvo en de andere datum op het paspoort. Die eigenaar moest ook het paspoort terugsturen, aan laten passen en toen kon ik het dier correct inschrijven.