Pony adopteren of toch anders? Ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irishcob89

Pony adopteren of toch anders? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 13:14

Aan huis heb ik een irish cob merrie en 2 shetlanders staan in een vrije uitloop situatie. Ze hebben een fijn onderkomen (stal, overkapping, rijbak, track en in de zomer weidegang) waar ze 24/7 zelf kunnen kiezen waar ze staan.

Nu ben ik erover aan het nadenken of ik mijn groepje het komende jaar zal aanvullen naar 4. Dus 1 grote pony erbij. Voor de balans (2 kleine en 2 grote), en om er ook mee te kunnen werken. Mijn ponys worden ingezet voor therapie met kinderen met autisme e.d.

Nu ben ik er wel ongeveer over uit wat de criteria zijn van een 4e groepsgenoot:

- merrie
- D pony formaat
- koudbloed of sober ras
- leeftijd 10 tot 20 jaar
- rustig en lief voor kinderen
- mogelijkheid tot rustige stap/draf ritjes, geen zwaar werk meer onder het zadel
- wel voor grondwerk, vrijwerken etc.
- geen zomereczeem of forse gezondheidsproblemen (die heb ik er al tussen zitten;))

Ik ben nu aan het uitzoeken of ik een dergelijke pony moet zoeken bij iemand die er wellicht niet meer voor kan zorgen/tijdgebrek etc (adoptie constructie)?

Of dat ik zoiets bij een manege kan vinden?

Of dat toch een wat 'duurder' paardje (die nog volledig kan worden gereden etc.) een betere keuze is

Ik hoor graag mensen hun ervaringen die dergelijke keuzes hebben gemaakt.

Elisa2

Re: Pony adopteren of toch anders? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:21

Ik denk zodra je eisen gaat stellen aan gezondheid dat kopen beter is. De meeste paarden die ter adoptie staan die mankeren wat. Maar er kunnen wel manege's zijn die een pony met pensioen willen doen dus die kun je wel benaderen. Alleen denk ik dan dat 20 nog niet zo oud is voor een manegepony.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:24

Ik zou een pony kopen. Er is zoveel ellende met constructies zoals adopteren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:39

20 is erg jong voor een 'gratis pony'. Wat je zoekt zijn meestal toch oudere dieren, of dieren met een blessure.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:34

Ik zou niet gaan voor adoptie.
Ik heb zelf ook een deel van een opleiding gevolgd over de inzet van dieren in de hulpverlening en daarin werd dit ten zeerste afgeraden omdat je vaak dieren met één of ander probleem krijgt als je voor adoptie kiest. Daarnaast heb ik zelf vrijwilligerswerk gedaan bij een organisatie die paarden inzet voor "therapie" bij kinderen. De dieren waren daar niet specifiek voor geselecteerd of opgeleid en sommigen hadden ook nog eens gezondheidsproblemen (zoals zomerexceem). Dat leidde tot best wel gevaarliljke situaties (paarden die beten, schopten, paarden die elkaar aanvielen terwijl de kinderen ermee aan het werken waren, pony die met ruiter wilde gaan rollen,...). Nog los van het feit dat het fysiek gezien gevaarlijk was, creëerde het op emotioneel vlak ook problemen bij de kinderen (en dat is ook het risico dat je loopt). Dus nee, ik zou er niet aan beginnen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:25

Je hebt flink wat eisen voor een gratis dier vrees ik.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 15:28

Bedankt voor alle reacties, goed om ook ervaringen te lezen.

Klopt ook inderdaad wel dat die paarden vaak gezondheidsproblemen hebben en dat zoek ik juist niet. Dan is koop beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:54

Je hebt nooit garanties.

We hebben weleens een paard gehad dat 100% gezond zou zijn en we al snel erachter kwamen dat het van alles mankeerde.

Maar ook weleens een paard gehad waarvan we wisten dar er iets aan de hand was en het super ging en we nog jaren veel plezier ermee hebben gehad.

Ik zou nooit adopteren om het principe. Ik wil zelf beslissen, geen gezeur met een eigenaar en als ik me hecht ook geen enkel risico dat het weer weg gaat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:33

Je zou ook een pony in pension kunnen nemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:34

Ik koop liever. Ik wil ook graag starten met een gezond dier. Kwaaltjes krijg je vanzelf wel een keer. ;)
Ook wil ik volledige eigenaarschap.

Ik vind adoptie heel nobel, net als een paardje overnemen om op te knappen of goede oude dag te geven. Maar heel eerlijk, op de dierenarts loop je tegenwoordig leeg. Daarbij vind ik zorgen voor een dier dat wat mankeert ook altijd zwaar en inspannend. Ik doe het met liefde voor de dieren die ik heb hoor. Allen zijn verzekerd van goede zorg, maar ik zou er niet graag bij de start al mee willen beginnen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:43

Britta31 schreef:
Je zou ook een pony in pension kunnen nemen.

Dat zou ik dan weer niet doen. TS zoekt een pony om in te zetten in therapie. Dan wil je doorgaans zelf kunnen bepalen hoe je met het dier omgaat, wanneer je hem inzet enz enz. Bovendien, wat als pony door een kind gekwetst oid raakt? Dat wordt heel lastig met verzekering enz, om nog niet verder te spreken met de onderlinge verhouding tot eigenaar pony.
Je wil ook wat stabiliteit kunnen bieden aan de kinderen en dates heel lastig met een pony die in pension staat, want eigenaar kan op zeker moment beslissen te vertrekken met pony.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:58

Ik heb precies wat je zoekt, maar dan iets kleiner haha. Dat is een shetlander. Is heel fijn om mee te werken maar spiegelt echt heel goed.
Dat gezegd hebbende zou ik idd niet adopteren maar kopen. De markt is momenteel een beetje ingezakt, dus ik zou nu kijken voor een leuk dier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:09

Ik denk dat het er al vooral aan ligt of je echt eigenaar van het dier wilt zijn, volledige vrijheid en zeggenschap wilt hebben. Dat je geen gedoe krijgt met een eigenaar die toestemming moet geven en zelfs pony weg kan halen om welke reden dan ook.

Als je een lief dier een fijn plekje kan geven dan is er vast wel iemand die er 1 heeft waarvoor de zorg te zwaar wordt (financieel / lichamelijk / tijdgebrek) en die het dier uit wil lenen, verkopen of weggeven.

Ik denk dat je vast wel reacties krijgt als je her en der een oproepje plaatst met een beetje een duidelijk beeld waar en hoe het dier terechtkomt :)

Of het een betere keuze voor je is om een nog volledig inzetbaar dier te kiezen, kan je natuurlijk alleen zelf bepalen :) Wil je graag iets in de categorie jong(er), fit gezond om echt mee te rijden, dan kan je daar beter voor gaan natuurlijk :j