Paard wilt hoofdstel niet in doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liz9272

Paard wilt hoofdstel niet in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 12:59

Dag allemaal,

Ik heb sinds kort een leasepaard en nu loop ik tegen een probleem aan. Als ik haar hoofdstel in wil doen gooit ze haar hoofd omhoog en loopt ze gewoon weg. Ik kan haar neus zo stevig vasthouden als dat ik wil maar ze rukt zichzelf telkens los, met een snoepje lokken lukt ook niet daar heeft ze ook gewoon schijt aan. (dit is trouwens een manegepaard wat ik voor 4 dagen in de week lease dus er rijden ook nog andere mensen op.) Tot nu toe vraag ik elke keer een stalmedewerker om hulp(bij hun lukt het overigens wel, dus ik snap niet zo goed waarom het bij mij dan niet lukt), maar het zou toch fijn zijn als ik zelf haar hoofdstel in krijg. (op de poetsplaats opzadelen is ook geen optie, ze is namelijk doodsbang voor de poetsplaats.)
Ik hoop dat iemand weet wat ik hiermee aan moet of dat het gewoon hopeloos is en ik maar gewoon om hulp moet vragen elke keer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:02

Goh dit kan vanalles zijn, pijn ongemak tijdens het rijden.
Manegepaarden worden vaak niet zo goed behandeld, krijgen vaak geen osteopaat, tandarts of passend tuig.

Dat het bij stalhulp wel lukt is misschien omdat deze het paard in verleden hard aangepakt heeft en paard wat bang is geworden op bij die persoon tegen te werken.

Het paard wil je vertellen dat het liever niet gereden wordt. En vaak is pijn en ongemak daar een reden van.

Foaly

Re: Paard wilt hoofdstel niet in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:04

Of de TS is wat onzeker en de stalhulp niet en het paard voelt dat haarfijn aan. Echt niet alle manegepaarden worden afgebeuld en mishandeld tot ze het maar opgeven :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:12

Denk gewoon de handigheid die de stalhulp heeft.
Hoeft zeker niet met afbeulen te maken hebben.
Neus stevig vastpakken heeft ook geen nut, daar zullen zelfs mijn brave paarden van weg trekken.

Vraag die stalhulp jou te helpen en te ut te leggen hoe hij het doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:12

Kun je niet de hulp vragen om het jou te leren?
Ik heb ook wel op maneges gewerkt en dan leerde ik het de meiden wel die zelf moesten zadelen.
Denk toch dat dat het beste is,is vast wel iemand die de tijd wil nemen voor jou. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:26

om hulp vragen is goed, daar hoef je je zeker niet voor te schamen hoor. Het lukt gewoon nog niet, komt vast wel goed met meer ervaring.

je bent nooit sterker dan je paard, maar wel slimmer.

Ik zou het paard vastzetten aan een halster en het hoofdstel daaroverheen aandoen. Dan kan hij in ieder geval niet weglopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:32

Ik moet er nu ook aan terug denken dat ik het vroeger ook vaak niet voor elkaar kreeg hoor.
Pony’s die de mond stijf dicht hielden, of inderdaad van die paarden die het hoofd zo hoog deden dat ik er niet meer bij kwam.
Zijn best slimmerds bij die er onder uit proberen te komen :j

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:40

Art_Ificious schreef:
Goh dit kan vanalles zijn, pijn ongemak tijdens het rijden.
Manegepaarden worden vaak niet zo goed behandeld, krijgen vaak geen osteopaat, tandarts of passend tuig.

Dat het bij stalhulp wel lukt is misschien omdat deze het paard in verleden hard aangepakt heeft en paard wat bang is geworden op bij die persoon tegen te werken.

Het paard wil je vertellen dat het liever niet gereden wordt. En vaak is pijn en ongemak daar een reden van.

Wat een aannames! Paard is gewoon slim en heeft feilloos in de gaten dat TS wat onzeker is.
TS, ik zou er hulp bijhalen en vragen of ze je kunnen helpen zodat je het, na wat oefenen uiteindelijk zelf kunt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:42

Tja aannames vanaf dingen die ik ooit zelf gezien heb.
No way da ik ooit nog op een Manegepaard rij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:45

Paard voelt dat jij geen overwicht hebt. Je bent geen leider voor het paard. Sowieso paard ergens neerzetten waar het niet wegkan. Paard met halster om vastzetten. Dan teugels over de hals. Het halster losmaken met de gesp (dus niet de knip) en van het hoofd doen en dan om de hals vastmaken. Dan eventueel opstapje ernaast als hij echt zijn hoofd hoog wil doen. Arm onder hoofd door en hand op de neus leggen. Dan bit bij de mond en eventueel duim in de mondhoek doen en dan het bit inschuiven en dan het hoofdstel over de oren doen.