Fake advertenties! Wat eraan te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TerraH

Fake advertenties! Wat eraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 13:37

Hoihoi, (graag verplaatsen als dit verkeerd staat!)

Afgelopen week heeft een Duitse vrouw zich bij ons voorgedaan als potentiële klant voor onze pony die te koop staat. Ze vroeg om extra filmpjes en heeft deze van ons ontvangen.
Vervolgens blijkt het dat ze onze hele advertentie heeft gekopieerd, incl. foto’s en filmpjes en meerdere advertenties op Facebook heeft geplaatst waarmee ze onze pony probeert te verkopen!

Ik heb meteen contact opgenomen en ze heeft het verwijderd, maar inmiddels staat de advertentie er weer op…
Wij zijn ook helaas niet de enigen waarbij ze dit probeert, er staan meerdere paarden en pony’s op haar profiel te koop waarvan ik van een aantal zeker weet dat ze niet van haar zijn.

Ik heb alleen haar telefoonnummer en een naam (maar of die echt is?). Ze heeft mij inmiddels overal op geblokkeerd, wat zou ik hier nou mee kunnen?

Ik heb haar en haar berichten uiteraard gerapporteerd aan Facebook en een aantal vrienden van mij ook. Maar Facebook doet er zoals gewoon weer helemaal niks aan.

troi

Re: Fake advertenties! Wat eraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:30

Al de politie gebeld? Dit lijkt me oplichting

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:34

Vervelend!

Ik denk echter dat de meeste mensen geen paard/pony kopen zonder deze gezien/uitgeprobeerd te hebben. Tuurlijk, ze zijn er, maar ik denk niet veel. Dus of het nou echt zo lucratief is… Wat wil ze doen als mensen interesse hebben en langs willen komen?

Iemand die je kent zou zich eventueel voor kunnen doen als potentiële koper en haar dan confronteren, maar of je er veel mee opschiet weet ik niet.

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:48

Westhof schreef:
Vervelend!

Ik denk echter dat de meeste mensen geen paard/pony kopen zonder deze gezien/uitgeprobeerd te hebben. Tuurlijk, ze zijn er, maar ik denk niet veel. Dus of het nou echt zo lucratief is… Wat wil ze doen als mensen interesse hebben en langs willen komen?

Iemand die je kent zou zich eventueel voor kunnen doen als potentiële koper en haar dan confronteren, maar of je er veel mee opschiet weet ik niet.

Vergis je niet in de aanbetalingen die gevraagd kunnen worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:55

Aangifte doen bij de politie en Fakebook op de hoogte stellen van deze frauduleuze handelingen. Fakebook kan haar dan waarschijnlijk volledig bannen.

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 17:51

troi schreef:
Al de politie gebeld? Dit lijkt me oplichting

Wel online aangifte gedaan, maar het is maar de vraag of daar wat mee gedaan wordt. We hebben alleen een telefoonnummer, verder geen gegevens

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 17:52

Boyache schreef:
Westhof schreef:
Vervelend!

Vergis je niet in de aanbetalingen die gevraagd kunnen worden.

Ja en er worden ook aardig wat pony’s op film gekocht. Ze heeft gelukkig geen paspoort of chip nummer oid.

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 17:54

Shenavallie schreef:
Aangifte doen bij de politie en Fakebook op de hoogte stellen van deze frauduleuze handelingen. Fakebook kan haar dan waarschijnlijk volledig bannen.

Helaas al meerdere keren haar berichten en profiel gerapporteerd, door verschillende mensen. Maar geen gehoor van FB of we kregen de melding dat ‘het niet in strijd is met de richtlijnen van de community :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:06

Ik zou "contra-advertenties" plaatsen, zoveel als mogelijk, met het verhaal, foto's van je pony etc
Vaak worden dingen dan ook massaal gedeeld of kunnen mensen met een beetje simpel google-werk er achter komen op die manier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:06

TerraH schreef:
Helaas al meerdere keren haar berichten en profiel gerapporteerd, door verschillende mensen. Maar geen gehoor van FB of we kregen de melding dat ‘het niet in strijd is met de richtlijnen van de community :+

Da's raar, want je mag geen dieren verkopen via faceboek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:13

Ibbel schreef:
TerraH schreef:

Da's raar, want je mag geen dieren verkopen via faceboek.

Jawel hoor zijn speciale groepen voor. Waarom anders al die herplaatsing herder, herplaatsing molosser, herplaatsing poolhonden enz groepen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:19

TerraH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 19:43

Ibbel schreef:
Ja, er zijn een hoop groepen op FB die niet aan de regel voldoen. Daarom stellen al die groepen de voorwaarden dat je teksten als 'een goed huis gezocht' en zo gebruikt, en nooit 'te koop' en al zeker geen bedragen vraagt.
Echt, FB wil geen verkoop van dieren, oa vanwege broodfokkers. Lees de voorwaarden er maar op na

https://www.facebook.com/help/130910837 ... cale=nl_NL

Ook aandacht voor geweest op bokt:
[PP] Facebook verwijdert alle groepen waar paarden te koop staan

Hmm dat wist ik niet. Wellicht kan ik het zo melden en neemt Facebook het dan serieuzer

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:54

Nou gezien de berg herplaatsing groepen die ik volg en het woord herplaatsing gewoon als titel hebben lijkt mij het erg stug dat facebook het zo strikt na komt. Zoek maar bijvoorbeeld naar de groep 'herplaatsing herdershonden' staat gewoon in titel van de groep en in elk geplaatst bericht wordt het ook gewoon benoemd. Al jarenlang

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:00

Herplaatsing mag, verkoop niet.
Maar ook bij herplaatsing willen ze nog weleens lastig doen tenzij je een asiel of stichting bent.