Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hutcherson schreef:Rustig is denk ik niet perse een karaktereigenschap maar een momentopname. Elk heet paard is wel eens rustig en elk 'koel' paard is wel eens heet. Men zegt dat koudbloeden braaf en rustig (en soms traag) zijn, maar zodra je met mijn koudbloem buiten terrein komt heb je niks meer wat je kunt doen. Dan wordt ie drie keer zo groot en kanonnensterk.
Mijn 'hete' warmbloed is de braverd zelfe in bijna alle situaties maar is zo vreselijk snel.
Je kunt niet testen of een paard rustig is of niet. Ik zou bij een sloom ogent paard vooral bang zijn dat ie gedrogeerd is of pijn heeft.
Gaabje schreef:Ik vraag me bij je verhaal eerder af waarom je voor een jong paard wil gaan als je een rustig en braaf paard zoekt? Hoe een jong paard uiteindelijk onder het zadel gaat zijn is nog maar de vraag natuurlijk. Zou het dan niet handiger zijn om voor een paard te gaan die al een aantal jaar onder het zadel is? Het klinkt alsof die zekerheid wel redelijk van belang voor je is.
imaudy schreef:Voel je zelf een klik bij het dier?
Ik vind de merrie best goed klinken. Je kunt even kijken of de merrie je een beetje wil volgen. Even aan touwtje nemen , kijken hoe ze reageert als ze je haar wilt laten stoppen of als je een rondje met haar loopt, hoe ze is met poetsen.
In de meeste paarden zit wel wat pit, ook in rustige.
Waidida schreef:Ik snap je. Maar wij hebben een slechte ervaring achter de rug met een paard die al onder het zadel was.
Ibbel schreef:Waidida schreef:Ik snap je. Maar wij hebben een slechte ervaring achter de rug met een paard die al onder het zadel was.
Je wilt dus, vanwege één slechtere ervaring, een kleine onzekerheid bij het kopen van een beleerd paard inruilen voor een enorme onzekerheid bij het kopen van een onbeleerd paard.
Terwijl je door je slechtere ervaring mogelijk nu precies weet waar je op moet letten bij het kopen van een beleerd paard.
Denk er nog eens over na, zou ik zeggen