Jong paard rustig of lui?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Jong paard rustig of lui?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 21:28

Hoi allemaal,

Hoe maak je bij een jong paard, dus niet onder het zadel, het onderscheid tussen rustig of lui? Kan je dat überhaupt zien of is dat iets dat pas duidelijk wordt als je er echt mee aan de slag gaat? Ik heb namelijk graag een rustig paard maar door fysieke belemmeringen is een paard die heel de tijd moet aangespoord worden ook niet helemaal handig.
Ze loopt bijvoorbeeld wel mee met de groep en bijt van zich af als de anderen haar treiteren maar ze loopt niet met bokkesprongen doorheen de bak.
We gaan haar binnenkort wel eens een sprongetje zien maken dus daar ben ik ook benieuwd naar.
De moeder wordt net onder het zadel gestart en toonde wel alert meer ook heel braaf en rustig. Dat was gewoon opstappen en wegrijden terwijl er nog niet vaak een ruiter op gezeten had.

Dus: hoe maak je het onderscheid tussen braaf/rustig en lui?

Hutcherson

Re: Jong paard rustig of lui?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:34

Rustig is denk ik niet perse een karaktereigenschap maar een momentopname. Elk heet paard is wel eens rustig en elk 'koel' paard is wel eens heet. Men zegt dat koudbloeden braaf en rustig (en soms traag) zijn, maar zodra je met mijn koudbloem buiten terrein komt heb je niks meer wat je kunt doen. Dan wordt ie drie keer zo groot en kanonnensterk.
Mijn 'hete' warmbloed is de braverd zelfe in bijna alle situaties maar is zo vreselijk snel.

Je kunt niet testen of een paard rustig is of niet. Ik zou bij een sloom ogent paard vooral bang zijn dat ie gedrogeerd is of pijn heeft.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 21:36

Hutcherson schreef:
Rustig is denk ik niet perse een karaktereigenschap maar een momentopname. Elk heet paard is wel eens rustig en elk 'koel' paard is wel eens heet. Men zegt dat koudbloeden braaf en rustig (en soms traag) zijn, maar zodra je met mijn koudbloem buiten terrein komt heb je niks meer wat je kunt doen. Dan wordt ie drie keer zo groot en kanonnensterk.
Mijn 'hete' warmbloed is de braverd zelfe in bijna alle situaties maar is zo vreselijk snel.

Je kunt niet testen of een paard rustig is of niet. Ik zou bij een sloom ogent paard vooral bang zijn dat ie gedrogeerd is of pijn heeft.

Ze oogt niet sloom, daarom ben ik ook absoluut niet bang voor drogeren.
Ze loopt bijvoorbeeld wel mee met de groep als die gek doen, maar steekt het zelf niet zo aan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:56

Ik vraag me bij je verhaal eerder af waarom je voor een jong paard wil gaan als je een rustig en braaf paard zoekt? Hoe een jong paard uiteindelijk onder het zadel gaat zijn is nog maar de vraag natuurlijk. Zou het dan niet handiger zijn om voor een paard te gaan die al een aantal jaar onder het zadel is? Het klinkt alsof die zekerheid wel redelijk van belang voor je is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:06

Gaabje schreef:
Ik vraag me bij je verhaal eerder af waarom je voor een jong paard wil gaan als je een rustig en braaf paard zoekt? Hoe een jong paard uiteindelijk onder het zadel gaat zijn is nog maar de vraag natuurlijk. Zou het dan niet handiger zijn om voor een paard te gaan die al een aantal jaar onder het zadel is? Het klinkt alsof die zekerheid wel redelijk van belang voor je is.

Ik snap je. Maar wij hebben een slechte ervaring achter de rug met een paard die al onder het zadel was. Daarom willen we het nu zelf doen. Ik vind vooral eerlijk belangrijk, heel rustig hoeft niet perse, ik vind rustig leuk maar er mag wel wat pit in zitten. Ik heb dus graag een rustig paard maar het is geen eis.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:12

Voel je zelf een klik bij het dier?
Ik vind de merrie best goed klinken. Je kunt even kijken of de merrie je een beetje wil volgen. Even aan touwtje nemen , kijken hoe ze reageert als ze je haar wilt laten stoppen of als je een rondje met haar loopt, hoe ze is met poetsen.
In de meeste paarden zit wel wat pit, ook in rustige.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:15

Rustig en sloom zijn subjectieve eigenschappen. Wat jij rustig vindt, vind ik waarschijnlijk sloom. Wat jij een fijne/acceptabele hoeveelheid “bloed” vindt kun alleen jij bepalen.

Als je twijfels hebt of het paard sloom is om medische redenen kan een dierenarts uitsluitsel geven.

Hoeveel bloed een paard onder het zadel heeft weet je vaak pas echt als ze een halfjaar tot jaar in het werk staan. Als je afgaat op wat ze aan de longe/los laten zien kun je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen.

Wil je geen risico lopen dat het paard niet bij je past, omdat je niet overal mee overweg kunt? Koop dan een paard dat al onder het zadel is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:20

imaudy schreef:
Voel je zelf een klik bij het dier?
Ik vind de merrie best goed klinken. Je kunt even kijken of de merrie je een beetje wil volgen. Even aan touwtje nemen , kijken hoe ze reageert als ze je haar wilt laten stoppen of als je een rondje met haar loopt, hoe ze is met poetsen.
In de meeste paarden zit wel wat pit, ook in rustige.

Ja eigenlijk wel, ze volgde me tijdens de eerste bezichtiging al terwijl ik weg liep van haar vriendjes. Ze kwam lekker knuffelen maar op een beleefde manier en toonde absoluut niet dominant. Kortom ik vind haar erg leuk, ze is ook allround gefokt dus ik kan er een beetje alle kanten mee uit en dat vind ik ook erg leuk. We gaan volgende week weer kijken. Ik kijk ook vaak de filmpjes terug van tijdens de eerste bezichtiging en zie toch af en toe een beetje pit naar boven komen, daar moet ik dan erg om lachen en dat wekt nog meer mijn interesse. Ze is ook niet erg groot. Wat ik voor op de grond wel handig vind, voor erop zal het net gaan door mijn lange benen. We gaan volgende week ook nog een ander paard van dezelfde fokker zien en ik verwacht dat ik dan echt ga voelen of het ja of nee wordt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:34

Klinkt als een leuk paardje!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:41

Dit kan van zoveel afhangen. Dat is en blijft een gok bij de aanschaf. Er gaan zoveel factoren veranderen, zeker bij een jong paard. In een ander management kan het energie level heel veel veranderen. Mijn jonge paard was eerst wat traag onder het zadel, maar met veel longeren is hij nu veel voorwaartser geworden. Staat veel scherper aan de hulpen door consequent te blijven.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:51

Je kunt het niet voorspellen vanop de grond helaas. Mijn 21-jarige merrie kon je aan een klein kind meegeven, zó rustig, stond te slapen. Maar zodra je een voet in de beugel zette, ging ze aan en ze liep graag door...

Vulpes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:57

Ik heb een tijd geleden een Spaanse merrie bijgereden. Ze was ‘het ideale kinderpaard’ want erg rustig en braaf. Maar zoals wel vaker bij de Spaanse zit er wel wat anders onder en zijn ze wat afgestompt. Jaar later was ze al erg opgeknapt en wat meer ‘paard’ en kwam er ook wel wat anders naar boven. Nog altijd in de basis wel een eerlijk rustig dier maar ze bleef soms zo rustig/‘sloom’ (braaf) met rijden dat ze haar energie slecht kwijt kon. En dat kwam er dan wel eens uit als ik haar er een keer aanzette.
Of soms leek ze heel kalm en rustig en dan na een kwartier rijden werd ze ineens wakker en fris (herkenbaar ook).
Lui of rustig is dus ook wel relatief.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:06

Ik denk wel dat ik begrijp wat je zoekt maar dan is een onbeleerd paard kopen toch wel een gok.
Zelfs het beleerproces zegt niet alles. Mijn oude merrie wilde bij het zadelmak niet lopen en geloof me, ze was erg voorwaarts!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:00

Reactie op been is gewoon trainbaar. Maar een jong paard kopen is altijd een gok en doe je een beetje op gevoel. Je weet nooit precies hoe het uitpakt. Niet erg als je geen heel specifieke eisen hebt, dan go je gewoon with the flow zeg maar :D
Is voor jou een beleerd paard kopen niet misschien fijner, gezien de vragen en onzekerheden die er zijn in dit hele proces?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:10

Waidida schreef:
Ik snap je. Maar wij hebben een slechte ervaring achter de rug met een paard die al onder het zadel was.

Je wilt dus, vanwege één slechtere ervaring, een kleine onzekerheid bij het kopen van een beleerd paard inruilen voor een enorme onzekerheid bij het kopen van een onbeleerd paard.

Terwijl je door je slechtere ervaring mogelijk nu precies weet waar je op moet letten bij het kopen van een beleerd paard.

Denk er nog eens over na, zou ik zeggen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:22

Eens met Ibbel.

Er is gewoon geen pijl op te trekken zolang ze nog niet echt aan het werk zijn. Ik heb er een die heel explosief kan zijn in de omgang maar in het werk gewoon echt lui is.

Als het paard je aanspreekt is het een kwestie van een gok nemen met het eventueel weer doorverkopen bij geen klik. Of gewoon echt voor zekerheid gaan en naar een paard gaan kijken die al beleerd is en waarbij er meer uit te proberen is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 10:22

Ibbel schreef:
Waidida schreef:
Ik snap je. Maar wij hebben een slechte ervaring achter de rug met een paard die al onder het zadel was.

Je wilt dus, vanwege één slechtere ervaring, een kleine onzekerheid bij het kopen van een beleerd paard inruilen voor een enorme onzekerheid bij het kopen van een onbeleerd paard.

Terwijl je door je slechtere ervaring mogelijk nu precies weet waar je op moet letten bij het kopen van een beleerd paard.

Denk er nog eens over na, zou ik zeggen :)

Dit is zeker geen keuze waarbij we over & nacht ijs zijn gegaan hoor. Ik sta ook in direct contact met mensen die er ervaring mee hebben en mij hierin zullen begeleiden.
Ik ben me er ook van bewust dat het sowieso een gok is, en dat vind ik ook niet erg.
Het is niet dat ik precies voor het ene of het andere wil gaan, ik was gewoon benieuwd. Het gevoel bij het paard is belangrijker. Ik kom hier vaak op bokt met mijn hersenspinsels, net omdat ik het leuk vind om nieuwe nieuwe dingen bij te leren.