Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Precious20

Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-24 21:38

Ik weet niet waar ik het moet plaatsen en ik weet eigenlijk ook al niet hoe ik het moet omschrijven...

Kan je de liefde/passie voor paarden ineens kwijt zijn...?

Ik rijd al 30 jaar, heb 26 jaar lang eigen paarden gehad.
Mijn allerliefste Arabier heb ik onlangs moeten laten inslapen. Hem heb ik 21 jaar gehad. Ik heb nog een Shet merrie en ik dacht dat ik graag een nieuw paard wou. Liefst een jong paard. Eentje wat ik zelf zou opleren (onder begeleiding van mijn lesgever wel). Zo gezegd, zo gedaan en het werd een Freiberger ruin van 2,5. Lief dier! Zit geen kwaad in. Hij wordt wel angstig en nerveus als hij mijn Shet uit het oog verliest. Wat op zich begrijpelijk is. Hij komt uit een kudde,en hij is die kudde, zijn thuis, zijn mensen en zijn gewoontes kwijt. Alles is vreemd voor hem. De pony is een houvast.

Alleen... Ik merk aan alles dat ík bang van hem ben. En daar heb ik eigenlijk geen enkele reden toe! Maar toch is het zo. Ik ben bang.
En dat heeft me aan het denken gezet... Wat is als het gewoon 'op' is, de liefde voor paarden?

Herkent iemand zich in mijn verhaal? Of heeft iemand tips?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:45

Ik zie dit vaak gebeuren als mensen wat ouder worden en aan een “ nieuw” paard beginnen.Je wordt angstiger met het ouder worden en veel mensen onderschatten dat vanaf de grond tot ze op een paard stappen.
Het kan wennen zijn maar niemand zegt dat je snel en uitdagend moet rijden.Rustige ritjes zijn ook heel ontspannend.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:46

Is je paard nu 2.5?

Jonge paarden doen moet je ook echt leuk vinden, dat is echt wezenlijk anders dan een ouder paard. Heb je wel eens eerder met jonge paarden gewerkt?

Misschien is de liefde niet over,maar date je met de verkeerde :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Precious20

Re: Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-24 21:53

Ja, mijn eerste pony was een pas zadelmakke 3 jarige en mijn Arabier heb ik ook op 2 jarige leeftijd gekocht, mja da's nu ondertussen wel 21 jaar geleden...
De Shet heb ik trouwens ook sinds ze 6 maand oud was. Zij is nu ook reeds 20.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:03

Ik denk dat je liefde voor paarden niet over is maar dat de vanzelfsprekendheid weg is. Om in de lijn van Ruitje te blijven: je hebt een wat langere verkeringstijd nodig.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:04

TS ik heb eigenlijk voor jou geen tips. Vind het wel rot dat je zo bang bent ineens. Lastig lijkt me dat. Wel denk ik dat zolang je twijfel hebt de liefde nog niet weg is hoor.

Ik wilde vooral even zeggen dat ik deze uitspraak van ruitje echt heel mooi vond. En misschien zit daar wel iets in.

ruitje schreef:
Misschien is de liefde niet over, maar date je met de verkeerde :)

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:04

ruitje schreef:
Misschien is de liefde niet over,maar date je met de verkeerde :)

Dit. :j

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:56

Na altijd paarden te hebben gehad, kocht ik 5 jaar geleden een 5 jarige die amper wat kende en super sensibel is en een echte vluchter. Ik was ook bang en heb mijzelf zo vaak afgevraagd of dat was wat ik wilde en zelfs overwogen haar te verkopen en ermee te stoppen. (Vroeger was ik voor de duvel niet bang, maar merkte dat ik een stuk voorzichtiger was geworden).

Na 2 jaar begon ik het eindelijk te voelen en ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ik moest echt samen met haar groeien en angsten overwinnen. Dit heeft mij heel veel lessen gekost en ook tijden dat ik er alleen maar naast stond ipv erop zat. Achteraf gezien was het dubbel en dwars waard. Soms kan liefde dus ook echt groeien :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 05:25

Ik denk niet dat je liefde weg is. Maar eerder dat je misschien nog wat onzeker bent van je nieuwe paard. En, misschien ben je ooit al wel eens gevallen, en denk je daar onbewust aan als je erop kruipt. En dat kan je dan wat banger maken. We zijn niet meer die patattenzakken van kindles als we vallen. O:)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 06:47

Wat jammer dat je bang bent. Is het misschien te snel geweest dat je een nieuw paard gekocht hebt? Ik weet niet hoe lang geleden je Arabier overleden is, maar het klinkt vrij recent. Misschien was je eigenlijk nog niet toe aan een ander paard?
Sterkte. Ook met het verlies van je vorige paard.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-24 07:09

Lieser schreef:
Wat jammer dat je bang bent. Is het misschien te snel geweest dat je een nieuw paard gekocht hebt? Ik weet niet hoe lang geleden je Arabier overleden is, maar het klinkt vrij recent. Misschien was je eigenlijk nog niet toe aan een ander paard?
Sterkte. Ook met het verlies van je vorige paard.

Dank je en kan ja... Mijn Arabier is begin oktober overleden. Ik miste het hebben van een paard zó hard, dat ik op zoek gegaan ben naar een ander. Heb met opzet een compleet ander ras gekozen, om niet te gaan vergelijken met Dakastan. Anders was ik opnieuw voor een witte Arab gegaan
Dus werd het een 2,5-jarige Freiberger. Hem heb ik ook nog maar pas, sinds afgelopen zaterdag. Ik weet dat dat heel pril is en dat ik het tijd moet geven. Maar ben oprecht verwonderd dat ik 'ineens' bang ben.
Ik ben nooit een dappere ruiter geweest, verre van. Maar op de grond was ik wel altijd heel zelfzeker. En nu ben ik zelfs al wat bang om in de wei naar hem toe te gaan. (Gelukkig komt hij wel van zelf naar mij, haha )

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:16

Herkenbaar, na mijn eerste paard kocht ik 2 maanden later een nieuwe, ik werd doodsbang maar heb in hem echt mijn nieuwe metgezel gevonden. Helaas werd hij ziek en kochten we alvast een nieuwe zodat ik niet weer in zo'n gat zou vallen als het zover zou zijn. Niets is minder waar, dat gat was zelfs nog groter omdat de liefde van en voor mijn 2e paard zo groot was. Ondanks het niet meer rijden kreeg ik zoveel uit de liefde van hem. In juni heb ik helaas afscheid moeten nemen, ik heb er vrede mee maar de omgang met de paarden is sinds die dag heel leeg en afstandelijk.
Hoe hard het ook klinkt haal ik er veel minder voldoening uit als eerst. Terwijl ik nu een paard heb die op een stalling staat en waar ik mee kan rijden ipv een paard op de wei waar ik alleen mee kon knuffelen. En toch mis ik het enorm. Bang was ik in het begin ook, maat dat is nu gelukkig over, maar toch het is en blijft heel anders. Dus ja je verhaal klinkt heel herkenbaar!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo
[IM] Mijn allermooiste zon is nu de allermooiste ster

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-24 07:23

Wesseltje schreef:
Na altijd paarden te hebben gehad, kocht ik 5 jaar geleden een 5 jarige die amper wat kende en super sensibel is en een echte vluchter. Ik was ook bang en heb mijzelf zo vaak afgevraagd of dat was wat ik wilde en zelfs overwogen haar te verkopen en ermee te stoppen. (Vroeger was ik voor de duvel niet bang, maar merkte dat ik een stuk voorzichtiger was geworden).

Na 2 jaar begon ik het eindelijk te voelen en ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ik moest echt samen met haar groeien en angsten overwinnen. Dit heeft mij heel veel lessen gekost en ook tijden dat ik er alleen maar naast stond ipv erop zat. Achteraf gezien was het dubbel en dwars waard. Soms kan liefde dus ook echt groeien :)

Wel dit... Ik heb 2 stemmetjes in mijn hoofd. Het ene zegt: verkoop hem. Dit is niks voor jou, je gaat dit niet kunnen. Gun hem een leven bij een ander.
En het andere stemmetje zegt: geduld, wees lief voor jezelf en geef hem tijd.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:28

Is het niet een idee om hem straks klaar te laten maken door een professional? Als je hem dan terug krijgt kent hij al een boel en is hij ook wat stabieler. Is het niet het “jeugdige” en misschien ietwat onvoorspelbare waar je angst voor krijgt?

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:39

Jullie zitten zo te horen nog in de prille eerste fase, hij is er pas net. Het kan nog alle kanten op gaan, geef het tijd.
Mocht je het idee hebben dat jullie elkaar door angst negatief versterken dan zou ik hem door iemand anders laten opleiden, en dan met begeleiding verder kijken.
Verkopen kan altijd nog, en dan weet je veel beter wat voor paard het is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:58

Komt het niet doordat je enorm moet wennen aan elkaar. Je hebt je andere paard zo lang gehad en die ken je dan door en door en daar heb je dan ook een enorme band mee. Nu heb je dat natuurlijk nog helemaal niet en dan heb je ook nog eens voor een totaal ander ras en uiterlijk gekozen. Wat ik trouwens heel goed kan begrijpen.

Ik kan me voorstellen dat het allemaal nog heel nieuw en ongemakkelijk voelt omdat je dit paard eigenlijk nog totaal niet kent. Geef het de tijd om dit paard ook te leren kennen en om het ook een plekje te gaan geven in je hart en dat gaat gewoon niet van de 1 op de andere dag. Dat moet echt groeien denk ik.

Ik geef je een dikke knuffel. Het is allemaal niet niks :(:)

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:05

Je hebt het paard sinds zaterdag? Dat is wel heel kort om (tenzij het echt gevaarlijk wordt) nu al te besluiten dat jullie geen setje zijn. Hij kent jou nog niet, jij hem niet, hij is ook nog maar een broekje die uit z’n vertrouwde omgeving gesleurd is om bij jou te wonen.
Ik zou voor nu hem af en toe een snoepje toe stoppen en borstelen in bijzijn van de shet en veel meer hoeft nu ook nog niet toch? Hij is 2,5.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:24

Ik vraag me meer af hoe het komt dat je ineens zo bang bent? Ik neem aan dat je dat niet was toen je naar hem ging kijken? Wat maakt je angstig? Is dat zijn jongheid? Is het omdat het een compleet nieuw en ander paard is die je nog moet leren kennen?

Is het je angst die je laat zeggen dat de liefde op is?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:30

Geef het tijd, je zit nog midden in een rouwproces dus je emoties gaan nog alle kanten op.

Na het verlies van mijn eerste paard had ik na 3 weken een nieuwe. Het heeft wel 2 jaar geduurd voordat ik me bij het poetsen realiseerde hoe vertrouwd ze inmiddels is geworden en hoe ik haar niet meer wil en kan missen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:39

Vroeger ging ik bijna overal opzitten en was niet snel bang.
Maar nu ik ouder ben heb ik het tegenovergestelde.
En dat hoor je best vaak.
Misschien bij jou ook.

Hij is pad 2,5.
Geef het de tijd. Lekker elkaar leren kennen. Ondertussen rouwen om je verloren maatje.

:knuffel:

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:39

office schreef:
Ik zie dit vaak gebeuren als mensen wat ouder worden en aan een “ nieuw” paard beginnen.Je wordt angstiger met het ouder worden en veel mensen onderschatten dat vanaf de grond tot ze op een paard stappen.
Het kan wennen zijn maar niemand zegt dat je snel en uitdagend moet rijden.Rustige ritjes zijn ook heel ontspannend.

Idd precies dit. Toen wij 6,5 jaar geleden ons huidige paard kochten ben ik ook zo bang geweest. Ook gedacht aan stoppen. Ik ben terug naar 0 gegaan en vanaf daar opgebouwd met het idee dat ik niks moet, maar wel graag het plezier weer terug wilde krijgen. Dat is gelukt. Heb er wel begeleiding bij gehad vanaf de grond dat heeft enorm geholpen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:41

Ik denk dat je nu niet in staat bent om de keuze te maken tussen houden (en doorzetten) en verkopen.
Jouw angst staat los van liefde voor paarden. Je zit middenin een rouwproces en moet je hart opnieuw openstellen voor een paard dat je totaal niet kent. Je hoofd en hart werken ff niet lekker samen nu ;)
Geef jezelf tijd. Je hoeft niks.
Je hoeft niks te forceren met je nieuwe paard. Een aai is genoeg.
Uiteindelijk kom je er wel achter wat je wil.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:44

Ik denk dat je niet zo zeer bang geworden bent. Maar gewoon super onzeker over de hele situatie.

Je gaat een compleet nieuwe relatie aan. En na zoveel jaren met een vertrouwde partner is dat gewoon doodeng. En dat is waarschijnlijk niet meteen de roze wolk die je er stiekem van droomt.

Een week is echt geen periode om te beslissen of jullie een match zijn. Tenzij het paard echt super raar gedrag vertoont en gevaarlijk is.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:48

Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat je onzeker/angstig bent.
Je hebt heel lang je andere paardje gehad waarmee je waarschijnlijk kon lezen en schrijven.
Nu is er een nieuw jong paard die moet wennen aan de situatie en en jou en andersom. Het kan ook zo zijn dat de klik er niet is maar dat is ook wel snel om te zeggen.

Ik zou zeggen geef het de tijd ga eerst werken aan een band. Misschien even lekker wat grondwerken en desnoods met een instructeur. Maar geef het paard ook de tijd om te wennen want een week vind ik dat je al veel vraagt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-24 09:27

Thami schreef:
Jullie zitten zo te horen nog in de prille eerste fase, hij is er pas net. Het kan nog alle kanten op gaan, geef het tijd.
Mocht je het idee hebben dat jullie elkaar door angst negatief versterken dan zou ik hem door iemand anders laten opleiden, en dan met begeleiding verder kijken.
Verkopen kan altijd nog, en dan weet je veel beter wat voor paard het is.

Ik heb begeleiding ☺️ Mijn trainer is al geweest en komt volgende week woensdag terug. Mja in tussentijd ben ik wel alleen.