Introvert of extravert paard, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Introvert of extravert paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 10:03

Hoi allemaal,

Zoals ik al in een ander topic heb vermeld hebben wij 2 paarden op het oog. Ze zijn beide onbeleerd en nog hengst. Nu merken we dat de ene meer introvert is en de andere meer extravert.
Daarom ben ik dus benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie een extravert of introvert paard en wat zijn jullie struggles en voordelen? Hoe zie je dit terug in de dagelijkse omgang en training?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:16

Ik heb van elk 1.
Persoonlijk vind ik de introvert moeilijker om mee om te gaan, want deze sluit zich volledig af als ze iets niet snapt/eng vindt en dan valt er niks meer mee te doen. Maar ik heb echt een extreme introvert.
Mijn extravert vindt alles leuk en wil altijd bijleren.

Edit: mijn extravert was toen ik hem kocht ook een introvert, dus het kan ook veranderen met tijd.
Laatst bijgewerkt door D__S op 02-12-24 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:22

Heb beide gehad (meerdere), ik vind extravert makkelijker om eerlijk te zijn. Dat is vaak meer: " What you see, is what you get" maar kunnen ook explosief zijn.

De extravert is voor mij samengevat: sneller druk/ reactief/ alert op de omgeving, maar laat spanning sneller los en dan is het gelijk klaar.

De introvert: spanning opbouwen in lijf, sneller spanning vasthouden/ opbouwen terwijl er weinig aan te merken is en dan ineens ontploffen. Sommige ontploffen niet maar gaan in Freeze stand en sluiten zich volledig af. Dat vergt veel meer kijken wat er precies gebeurd, wanneer en hoe in te grijpen.

Voor de rest ligt het er natuurlijk ook aan hoe de rest van het karakter is, ik denk dat er nog wel meer factoren een rol spelen ipv alleen extravert of introvert.

Captain

Re: Introvert of extravert paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:24

Introvert gehad en nu een extraverte, en ik wil niet anders meer. Introvert kon echt moeilijk te overtuigen of te motiveren zijn. Extraverte doet vrijwel alles gewoon al zelf. :+
Maar het is ook de combinatie met jou als mens, als jij heel druk bent kun je misschien beter een introvert paard hebben dan een extraverte die dit nog extra gaat spiegelen.

Het karakter van een paard alleen bepaalt niet alles.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 11:23

Ik noem ze even "de extraverte" en "de introverte" om het makkelijk te houden.
Wat ik me vooral herinner is hoe hard ik om de extraverte gelachen heb. In het midden van de paddock lag een zweepje met een plastiekje aan. Hij was nieuwsgierig en pakte het zweepje op, alleen had hij duidelijk niet verwacht dat het plastiekje mee zou komen en schrok dus, maar liet 5 meter verder het zweepje vallen en nog geen 10 seconden erna was alles weer oke en ging hij er meteen weer heen *\%/* hij was ook iets brutaler en kwam al snel eens aan mijn jas prutsen om te kijken of hij er wat mee kon.
De introverte vond het eng dat er geen andere paarden waren en meed de volledige achterkant van de paddock. Maar deze was wel erg lief (de andere ook hoor) en snuffelde heel erg in mijn gezicht. Maar dat duurde een tijdje voor hij dat durfde.
Ik ben zelf zeker niet iemand die heel druk is, ik denk dat daarom de energie en speelsheid van de extraverte wel bij mij zou passen. Ik heb nog minder motivatie namelijk als ik mijn paard ook echt elke keer moet gaan overtuigen dat het echt leuk kan zijn om te werken.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:15

Introvert gehad, en merkte dat vooral dat hij eerst even moest wennen. Deze kon ik niet zomaar aan iedereen meegeven, dat ging fout. Hij was kieskeurig met vriendjes uitkiezen, maar de vriendjes die hij had waren ook echt zijn vrienden.

Zelf redelijk introvert, dus ik kon er prima mee overweg en wij hadden ook echt een band en nooit problemen om te motiveren. Hij moest je alleen wel kennen, maar ging dan ook voor 200%.
Eerder genoemde van spanning opbouwen, en afsluiten is ook herkenbaar. Daar leer je mee omgaan en geduld van krijgen. De band is minder zichtbaar (voor andere).

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:31

Ik ga voor extravert, introvert vind ik vele malen moeilijker. Bij extravert zie je direct wat er gaande is en kun je er sneller op reageren. Bij introvert loop je vaak achter de feiten aan ( ik dan toch ).

Denk dat een en ander ook samen moet gaan met je eigen karakter. Extraverte paarden zijn vaak “ scherper “ en sneller explosief. Intorverte dieren incasseren meer ( althans dat lijkt zo omdat er weinig reactie komt ) maar als dan het emmertje overloopt loopt het ineens ook heel erg over. Heb je veel geduld, zie je de humor van je soms overdreven extraverte paard in ga daar dan voor.

Heb je liever een minder uitgesproken dier die wat vlakker reageert kun je daar voor kiezen. Beide types dienen echter wel met tact en zachtheid behandeld te worden. Succes met je keuze

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:25

Elisa2 schreef:
Heb beide gehad (meerdere), ik vind extravert makkelijker om eerlijk te zijn. Dat is vaak meer: " What you see, is what you get" maar kunnen ook explosief zijn.

De extravert is voor mij samengevat: sneller druk/ reactief/ alert op de omgeving, maar laat spanning sneller los en dan is het gelijk klaar.

De introvert: spanning opbouwen in lijf, sneller spanning vasthouden/ opbouwen terwijl er weinig aan te merken is en dan ineens ontploffen. Sommige ontploffen niet maar gaan in Freeze stand en sluiten zich volledig af. Dat vergt veel meer kijken wat er precies gebeurd, wanneer en hoe in te grijpen.

Voor de rest ligt het er natuurlijk ook aan hoe de rest van het karakter is, ik denk dat er nog wel meer factoren een rol spelen ipv alleen extravert of introvert.

Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb dezelfde ervaring met mijn paarden (2 extravert 1 een beetje er tussen in en 1 echt introvert). Ik vind het makkelijker om met extravert om te gaan. Al is het ook heel leuk om te zien hoe je een introvert paard toch ook langzaam kan leren zich meer te uiten en jezelf te trainen op het zien van minimale spanningssignalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 17:34

Ik heb nu 4 extrovert paarden en dan ook nog left brain. Dus niet nerveus of bang maar juist nieuwsgierig en speels. Eén keer een introvert gehad en die brak mijn rug. Ik had toen niet de kennis die ik nu heb dus heb hem niet goed kunnen ‘lezen’. Zoveel subtiele signalen gemist… Ik heb ook een right brain extrovert gehad.

Mijn voorkeur ligt bij mijn huidige paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:54

Wat is het verschil tussen een left brain en right brain extravert? Vind dat wel interessante materie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:02

Ik heb beiden. Mijn 19-jarige ruin (nu 16 jaar bij mij) is heel introvert. Ik noem hem wel eens autistisch. Kan slecht tegen verandering, staat liever op een afstandje alles te bekijken, geeft heeeeeele subtiele signalen, bouwt enorm op.
Ik vind het een heerlijk paard en kan met hem lezen en schrijven. Nooit moeite gehad om hem te motiveren. Liep de sterren van de hemel. Maar wel thuis. Op ander terrein is er totale paniek. Dat gaat even goed, zo kon ik vaak prima inrijden. Maar de spanning bouwde op een in de ring was dat vaak een ontploffing als in rennen. En hij kan daar ook lang in blijven hangen.
Is wel het meest fantastische bospaard dat ik ken. En soms word ik ook wel eens moe van hem. Vooral omdat hij het zo lastig maakt voor zichzelf.

Mijn jonge merrie is heel extravert. Gaat in een seconde van 1-100. Maar ook weer terug. Ik moet daar nog steeds heel erg aan wennen. Ze kan enorm explosief zijn als ze iets spannend vindt of het ergens niet mee eens is. Maar ook weer zo kalmeren alsof er niks gebeurd is.
Ik hou niet van ontploffingen, dus dat is wel erg wennen en vind ik soms best spannend. Ik heb dus veel liever een introverte. Duurt langer om op 1 lijn te komen en de subtiele signalen te leren kennen. Maar ik kan daar zelf iets beter mee omgaan.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 20:03

Elisa2 schreef:
Wat is het verschil tussen een left brain en right brain extravert? Vind dat wel interessante materie.

Dat is volgens de parelli horsenalities, volgens de ene zou het meer een angstig paard zijn, de andere toont meer benieuwd en speels.
Vind het wel interessant maar ik vind het wel lastig dat een paard dat nieuwsgierig is ook als dominant wordt gezien. En angstig als niet dominant. Soms hoor ik ook confident en not confident, daar ben ik persoonlijk meer voor te vinden.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:10

Elisa2 schreef:

Helemaal dit.
Heb ook beide (gehad). Waren beide nerveuze paarden maar bij de extravert weet ik direct waar ik aan toe ben. Bij de introvert was het vaak stilte voor de storm. Daar werd ik zelf ook onzeker en bang van uiteindelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:10

Waidida schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is volgens de parelli horsenalities, volgens de ene zou het meer een angstig paard zijn, de andere toont meer benieuwd en speels.
Vind het wel interessant maar ik vind het wel lastig dat een paard dat nieuwsgierig is ook als dominant wordt gezien. En angstig als niet dominant. Soms hoor ik ook confident en not confident, daar ben ik persoonlijk meer voor te vinden.

In termen van dominant denk ik al helemaal niet. Voor mij is het inderdaad zelfverzekerd, speels en nieuwsgierig in plaats van een paard wat onzeker is en zich uit in schrik/vluchtgedrag. (bij extraverts dus) Uiteraard kan elk paard zich anders gedragen in een andere situatie. Het is dus niet bedoelt om paarden in hokjes te plaatsen, wel om gedrag te herkennen en daar dan de nodige tools voor te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:33

Bedankt voor de verduidelijking, heb er nog even wat over opgezocht. Ik heb nu een hele duidelijke left brain extravert.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:57

Ik heb nu 2 redelijk extremen staan. Als ik die horsenalitys erbij pak zelfs LB extravert en RB introvert.

Voor mij zelf is de extravert echt veel makkelijker. Je moet haar niet beledigen en niet proberen te dwingen of bedwingen. Maar dan is er ook echt geen makkelijker paard te vinden. Kun je niet wegblijven bij die 3 voorwaarden, zal ze waarschijnlijk in een echte heks veranderen en dan misschien wel als moeilijk gezien worden. Dan zou ze misschien meer naar RB extravert geen neigen?

De introvert is wel eindeloos lief en goedbedoelend. En zou voor iemand die niet mijn specifieke discipline wil rijden en zelf wat gematigder is ook echt een gouden beest zijn. Voor mij is hij wat moeilijker. Omdat ik echt meer moeite moet doen om hem te begrijpen.

Overigens heb ik er ook 1 rondlopen die veeeeel minder extreem is op alle assen. Dat is veel meer een makkelijk in het midden paard. Die zijn ook vreselijk makkelijk om te hebben en passen veel makkelijker bij allerlei typen mensen en disciplines (in de basis).

Dus voor mij zou de voorkeur dan uitgaan naar een midden tot extravert paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:18

Ik heb juist liever introverte paarden, denk ik. Want dat heeft niks te maken met moeilijk te motiveren of flegmatiek. Ik ben zelf ook introvert, maar vind dat juist fijn werken. Hoewel al mijn paarden met bezichtigen heel anders waren als uiteindelijk bij mij op stal. Ik kijk dus niet naar die theorieën met kijken, maar alleen naar het paard en niet of ik het grappig vind, maar hoe ze reageren op dingen die ik vraag. Waar ik bij een jong paard wat minder in de hand komt veel soepeler ben, want dat is niet gek dat ze niet allemaal meteen in je nek zitten.
Zo 1 die van alles gaat onderzoeken en overal op af gaat klinkt leuk, maar kan ook een enorm brutaal paard blijken te zijn waar je heel groot op moet inspelen. Of die juist met van alles bezig is behalve de ruiter/geleider straks. Plus dat jij een vreemde bent ennhet dus niks zegt over hoe ze zijn als ze je kennen.

Ik ben er juist van overtuigd dat je naar het paard dat voor je staat moet kijken en niet naar de theorieën. Want dan ga je dingen aan elkaar koppelen die helemaal niet waar hoeven te zijn. Zoals dus het motiveren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:24

Ik ben gek op extraverte paarden, beide hengsten left brain, de merrie right brain en dat laatste heeft mijn voorkeur, daar kan ik - als introvert - het beste mee om gaan. Ik kan niet heel veel met introverte paarden, dan versterken we elkaar alleen maar :D.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:25

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de verduidelijking, heb er nog even wat over opgezocht. Ik heb nu een hele duidelijke left brain extravert.

Dat zijn de leukste! :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:57

Hier ook beide types, maar voorkeur voor de extraverte. Het inderdaad gelijk weten waar je aan toe bent.
De introverte kan heel rustig blijven als er een tractor voorbij rijdt, en 2 minuten later exploderen omdat er een musje wegvliegt. :')

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:10

Mijn haflinger is ook een left brain extrovert. Ik moest hier wel echt mee leren omgaan. Vooral met dat explosieve en sensibele. Ik heb vooral geleerd om hem in zijn waarde te laten en vooral goed luisteren in wat hij mij vertelt. Ik leer nog steeds elke dag zoveel van hem. Hij vind springen/eventing en bosritjes het leukste om te doen. Hoe harder hoe beter :'). Het is totaal geen makkelijk paard maar met de juiste begeleiding om mijn heen gaat het elke keer een stuk makkelijker.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:41

Ik heb een left brain extrovert ruin. Heerlijk dier. Vol humor, dapper, heeeel leergierig, vloeit spanning super snel en makkelijk af. Hij wil alles voor je proberen. Werk dat hij leuk vind, hersenwerk, dingen die hij moeilijk vindt.. alles.. Staat overal positief in. En allemansvriend naar mens en dier. Soms is hij 'druk', maar dat is altijd in t redelijke en goed te managen.

Hiervoor had ik een left brain introvert merrie. Totaal ander paard. Super lief, kon ik mee lezen en schrijven, Maar het duurde wel 10 jaar voordat we een echte duidelijke klik hadden. Daarvoor ook fijn paard, maar t was moeilijk echt in contact met haar te komen. Ze was vaak minder 'persoonlijk'.. Toch mijn beste vriendin geweest tot haar dood.

Ik heb nog nooit zoveel gelachen en plezier gehad om en met mn paard als nu. Dus ik zou voor extravert gaan.
Moet wel zeggen dat ik het soms spannender vindt. Er zit wel meer pit in.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:28

Extravert! Daaraan zie je precies wat ze denken, waar ze op letten, hoe ze zich voelen, blij of bang, alles merk je.
Ook al zit je zelf te suffen, je weet altijd hoe je vlag erbij hangt.

Zo'n introverte kan 'ineens' ontploffen, omdat je allerlei signalen hebt gemist, of je hebt niet door dat je over z'n grens heen gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:06

Ik vind niet dat introverte paarden echt meer onverwacht(er) exploderen dan extraverte paarden. Je moet alleen veel beter opletten op hun kleine signalen

En vooral beter opletten dat je niet veel kleine dingen over het hoofd ziet en dán pas een grote reactie krijgt.
Ze laten het echt wel zien of voelen. Je moet alleen wat meer luisteren en het is wat moeilijker om het weer af te laten vloeien.

Maar bij beide typen moet je gewoon op spanning letten. Bij mij zal de extraverte juist veel éérder exploderen dan de introverte. En veel heftiger.
Als ik die even tegenhoud als haar pannetje van 0 naar 100 overkookt lig ik er meteen vanaf. Die mag ik gewoon NIET tegenhouden op zijn moment.

De spanningsboog van mijn introverte paard is veel langer. Die gaat niet meteen over de kook en omhoog. Die gaat stapelen. En houdt het meer binnen. Daardoor is hij minder onvoorspelbaar. Maar is het ook moeilijker om hem er weer uit te krijgen. Omdat je dan al die laagjes er weer af moet pellen voor je terug bent bij rust.
In zijn jonge jaren was hij juist super voorspelbaar. Bij spanning ging hij juist zijn lijf steeds wat meer vasthouden en langzamer. Pas als ik dan afstapte ontplofte hij. Hij was daar juist super braaf en voorspelbaar in.
Ik hield daar al rekening mee door eerst een stuk aan de hand te stappen als ik wist dat de situatie voor hem spannend was. Dan kon hij het een beetje kwijt zonder rekening te hoeven houden met mij. Anders maakte hij zich zorgen om de situatie én om mijn veiligheid. 2x zorgen dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:21

Mooi omschreven pol013. Dat herken ik precies zo bij de mijne :j