hengst pas castreren op 2,5 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

hengst pas castreren op 2,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 14:47

Ik kan er niet meteen iets over vinden dus plaats even deze vraag. Normaal wordt een hengst gecastreerd tussen zijn 1 en 2 jaar. Nu hebben wij een paard van 2,5 jaar op het oog, echter is deze nog hengst, we zouden hem dus willen laten castreren voor hij hierheen komt (moesten we hem kopen) maar omdat dit op iets latere leeftijd is vragen we ons wel af of dat geen nadelen heeft?
wat is de reden dat ze paarden meestal vroeger castreren?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:50

Mijn hengst is ook op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd, voordat hij naar huis kwam. Geen enkel probleem en bij de opfok gebeurt dit echt heel vaak. Castreren en dan naar huis c.q. eigen box.
Soms kiest men ervoor om een veulen/jaarling in een gemengde groep te laten opgroeien, bijvoorbeeld thuis en dan is castreren op jongere leeftijd gewenst. Immers wil je niet het risico lopen dat een jaarling een merrie drachtig maakt of het probeert.

Een hengst die langer intact is gebleven met het oog op de hengstenkeuring wordt ook pas daarna gecastreerd mocht het traject stoppen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:26

Ik dacht dat met 3 a 4 jaar castreren redelijk normaal was :j

Hier gecastreerd met 3.5 jaar. Niks aan de hand. Loopt ook gewoon bij de merries. Hij is nu 4.5 dus nog maar een jaar gecastreerd

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 15:28

Nicky1963 schreef:
Mijn hengst is ook op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd, voordat hij naar huis kwam. Geen enkel probleem en bij de opfok gebeurt dit echt heel vaak. Castreren en dan naar huis c.q. eigen box.
Soms kiest men ervoor om een veulen/jaarling in een gemengde groep te laten opgroeien, bijvoorbeeld thuis en dan is castreren op jongere leeftijd gewenst. Immers wil je niet het risico lopen dat een jaarling een merrie drachtig maakt of het probeert.

Een hengst die langer intact is gebleven met het oog op de hengstenkeuring wordt ook pas daarna gecastreerd mocht het traject stoppen.

hmm oke dat is wel al een geruststelling.

Kabayo schreef:
Ik dacht dat met 3 a 4 jaar castreren redelijk normaal was :j

Hier gecastreerd met 3.5 jaar. Niks aan de hand. Loopt ook gewoon bij de merries. Hij is nu 4.5 dus nog maar een jaar gecastreerd

hier wordt het soms zelfs voor 1 jaar gedaan omdat de paarden altijd gemengd in een kudde staan, daarom dat dit in mijn hoofd wel heel laat was haha

Elisa2

Re: hengst pas castreren op 2,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:33

De reden dat ze vroeg castreren is zodat ze geen hengstengedrag gaan vertonen en hun energie steken in het groeien.

Op wat latere leeftijd kan ook prima, heb er ook weleens 1 met 3.5 laten castreren. Alleen als het nog later is en ze gedekt hebben e.d. dan duurt het lang voordat dat een beetje uit hun systeem is en kunnen ze altijd wat hengstengedrag houden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:26

Mijn dierenarts (in Duitsland) wilde mijn veulen destijds niet met 10 maanden castreren, maar minimaal met 2 - 2,5 jaar. In Frankrijk werden de hengstveulens met ca. 4 maanden gecastreerd.
Elk land (en zelfs elke DA) is daar blijkbaar weer anders in.

De één vindt dat ze beter groeien als je ze jong castreert (door minder testosteron sluiten de groeischijven wat later) de ander wil juist meer spieren erop, daarom langer hengst laten.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:42

Castreren meestal met 2,5 / 3 jaar.
Als ze uit de opfok komen en op de foto zijn geweest

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:48

Hier worden de meeste pas met 2,5/3 gecastreerd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:33

De meeste hengsten worden met 2,5 - 3 jaar gecastreerd. Dat is een prima leeftijd. Dan kunnen ze zich goed ontwikkelen. Heel jong castreren wordt vaak niet aangeraden maar ook dat kan prima zodra de ballen zijn ingedaald.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:23

Ik kocht mijn pony met 4 jaar, hij was nog hengst dus 2 weken voor het ophalen hebben we hem laten castreren. Hij is een softie, nooit hengstengedrag gezien en als de merries in de kudde hengstig zijn vindt hij ze vooral ingewikkeld en vermijdt hij ze :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:29

Ik heb mijn vorige paard gekocht als vierjarige hengst en daarna pas op zesjarige leeftijd laten castreren.

2-3 jaar oud is een hele normale leeftijd.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 27-11-24 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 09:29

Ik heb meteen aan de verkoper gevraagd waarom hij nog hengst was. Hij komt pas net uit de opfok groep en vertoont geen hengstengedrag, vandaar dus nog geen castratie. Maar dat kan wel bij hun nog gebeuren.
Bedankt voor jullie reacties!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:30

Helemaal niks geks aan die leeftijd, dan zijn ze vaak mooier ontwikkeld. Ik zou nooit een paard kopen dat op z’n 1e levensjaar al geruind is. Maar ik heb ook een voorkeur om een hengst te houden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:23

Tot een jaar of 3-4 is het vooral persoonlijke voorkeur. Afwegingen tussen wat meer spier of wat meer hoogte etc. Degenen die vroeg worden gecastreerd, is voornamalijk omdat ze vervelend hengstengedrag vertonen of in een groep met merries komen. Anderen later omdat ze dan uit de opfok terug komen.

Wanneer je echter een ouder paard hebt, kunnen hier wel extra risico's aanzitten doordat alles meer ontwikkeld is. Dan kan je doorgaans niet meer thuis laten castreren maar moet je sowieso naar de kliniek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:36

Hercule is op zijn vierde gecastreerd. Omdat het vooraf niet goed voelde, wilde ik persé in de kliniek. Dat besluit heeft hem uiteindelijk zijn leven gered daar hij in de nacht een bloeding kreeg en volgens zijn dierenarts "die zwarte hem herroepen had".
Maar normaal is dat dus niet, die afloop. Dus 2,5 jaar lijkt me geen probleem. Zie ook Bowo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:32

Heb er 2 gehad die bijna 2 waren
Eentje op 3,5
En mijn huidige paardje 2 weken voor hij 3 werd omdat hij teveel interesse kreeg in de merries en op de wei niet voldoende stroom stond en merrie ernaast hem ook echt uitdaagde, heeft 1x tot bijna dekking geleid (over de omheining heen).

Bij allemaal eigenlijk geen complicaties gehad (zwelling van de koker is normaal trekt vanzelf weg).
Allemaal liggend in de wei.

M'n beste vriendin heeft haar dekhengst laten castreren, maat wel in een kliniek en over de lies. Dit omwille van gedekt te hebben en oudere leeftijd ook al, 10+. Hij is ook echt wel rustiger geworden dan toen hij hengst was, kliniek zei wel, die kans was 50%.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:46

pien_2010 schreef:
Hercule is op zijn vierde gecastreerd. Omdat het vooraf niet goed voelde, wilde ik persé in de kliniek. Dat besluit heeft hem uiteindelijk zijn leven gered daar hij in de nacht een bloeding kreeg en volgens zijn dierenarts "die zwarte hem herroepen had".
Maar normaal is dat dus niet, die afloop. Dus 2,5 jaar lijkt me geen probleem. Zie ook Bowo.

Wow bijzonder. Goede intuïtie van jou <3

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:05

Ik ben blij met dit topic. Was mij net een beetje aan het verdiepen erin. Inmiddels is die van mij 8 maanden en gelukkig nog nergens last van en staat met een ander hengstveulen. Hij is al best wel groot dus wil proberen hem zolang mogelijk hengst te houden want heb geen zin in een reus. Heb hem liever wat meer spieren krijgen op de hals. Het andere veulen daarentegen heeft door de tekorten een groei achterstand dus die zou je misschien wel weer eerder kunnen castreren. We gaan zien hoe ze zich blijven gedragen want de merries staan naast hun en ook op stal aan 1 kant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:40

Hier de beide jongens rond 10 maanden gecastreerd omdat ze in een gemengde groep lopen incl hun moeders.

De quarter hier geboren had geen last van het hengst zijn, maar wilde geen gedoe met de merries, ze niet apart zetten en ook niet in een warme periode castreren. Is thuis gedaan en ging prima. Hij is nu 2,5 en iets hoger dan zijn moeder, maar ontwikkelt mooi en is qua karakter nog hetzelfde. Blijft ook wel echt een (lief) jongetje.

De shet is met 3wkn met zijn moeder gekomen en was wat pittiger, maar wel lief. Kreeg wat eerder gevoelens, maar bleek klophengstje. Toen noodgedwongen wel een tijdje apart gelopen met de oudere ruin. 2e balletje daalde in, dus ook thuis gedaan en ook goed gegaan. Hij heeft iets verhoging gehad, maar dat had hij ook na het chippen en was snel over.

Ik heb meerdere ruinen gehad die net voor of op hun 4e waren geruind. Eentje bleef nog wel lange tijd dekken, maar verder waren ze altijd braaf.

Onze laatste hengst liep achter, dus wilden we nog even hengst laten. Omdat het niet bijtrok, toch laten castreren. Dat is toen op de stal waar hij stond gewoon in de wei gedaan. Hij was toen 6 en heeft echt geen problemen gehad.

Mijn ruin van 25 heeft nog een nakomeling en is ook iets later gecastreerd. Speelt nog heerlijk met de jongens. Die is iets kleiner gebleven als zijn ouders, maar gaat echt om een cm. Is wel een brede tank.

Ooit is het bij mn eerste hengst mis gegaan toen ik 12 was. Maar als je kijkt naar hoeveel ruinen er rondlopen gaat het ook echt vaak gewoon goed. Hoe oud ligt aan de situatie.
Er zijn geen keiharde bewijzen of waterdichte onderzoeken dat het iets doet met de groei. Daar zijn ook weer andere onderzoeken die daar tegenover staan dat dit niet zo is.

Veel vrije beweging en goede voeding is ook heel belangrijk, maar mist weleens bij makkelijke/goedkope opfok.

Karakter vormt ook door fokken, situatie tijdens het met de merrie lopen, de opfok, training, management etc.
Als hengsten alleen met elkaar klooien is dat weer anders dan als er een ouder paard bij loopt en nog anders als ze ook merries om zich heen hebben. De benadering naar de merries is echt anders en die reageren ook weer anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:59

Ik heb 2 hengstjes gehad hier aan huis.
En heb ze beide met een jaar gecastreerd.

Waar ik vroeger paarden reed deed dat ook.
geen goede met andere paarden met hengstenhormonen.

Maar het is zeker niet dat het perse moet.
Voor de mensen die bijvoorbeeld naar de hengstenkeuring willen doen het ook pas als ze zien dat het paard daar niet geschikt voor is

Nooit gemerkt dat ze overigens beduidend groter werden dan hun ouders bij de vroege castratie.
waren ook geen slungel paarden

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:31

Hier heb ik recent (24 oktober) mijn 1.5 jarige mini laten castreren. Wel op de kliniek laten doen overigens.
Mijn mini had van het voorjaar en zomer echt al last van zijn hormonen.
Zelf heb ik geen fok ambities en omdat die 24/7 samen staat met mijn shetlander ruin zowel buiten als binnen en mijn ruin zijn hoeven vol had aan het opvoeden van een jonge hengst vol in de hormonen was de keuze snel gemaakt om hem 1 zomer hengst te houden en dan zo snel mogelijk te castreren.
En echt. Geen spijt van de castratie. Nu al merk ik zoveel verschil. Mijn mini kan zich nu ook echt openen naar mij toe en de band tussen mijn jongens word met de dag nog sterker.
Voor mij was de reden om mijn mini met 1.5 te castreren dus vooral om meer rust te creeëren bij mijn mini zodat die geen last meer van de hormonen heeft en daarmee ook voor mij en mijn ruin rustiger en makkelijker in de omgang is.