Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nicky1963 schreef:Mijn hengst is ook op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd, voordat hij naar huis kwam. Geen enkel probleem en bij de opfok gebeurt dit echt heel vaak. Castreren en dan naar huis c.q. eigen box.
Soms kiest men ervoor om een veulen/jaarling in een gemengde groep te laten opgroeien, bijvoorbeeld thuis en dan is castreren op jongere leeftijd gewenst. Immers wil je niet het risico lopen dat een jaarling een merrie drachtig maakt of het probeert.
Een hengst die langer intact is gebleven met het oog op de hengstenkeuring wordt ook pas daarna gecastreerd mocht het traject stoppen.
Kabayo schreef:Ik dacht dat met 3 a 4 jaar castreren redelijk normaal was
Hier gecastreerd met 3.5 jaar. Niks aan de hand. Loopt ook gewoon bij de merries. Hij is nu 4.5 dus nog maar een jaar gecastreerd
pien_2010 schreef:Hercule is op zijn vierde gecastreerd. Omdat het vooraf niet goed voelde, wilde ik persé in de kliniek. Dat besluit heeft hem uiteindelijk zijn leven gered daar hij in de nacht een bloeding kreeg en volgens zijn dierenarts "die zwarte hem herroepen had".
Maar normaal is dat dus niet, die afloop. Dus 2,5 jaar lijkt me geen probleem. Zie ook Bowo.