Paard begonnen met boxlopen (lees goed)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douwinax

Paard begonnen met boxlopen (lees goed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 03:21

Hey allemaal,

Lastige situatie waar ik momenteel in zit maar wellicht hebben jullie tips…
Mijn paard is overgekomen van nl naar canada toe en moest hier in canada 4 weken in quarantaine staan, omdat dat nog al strikt is mogen ze niet naar buiten of uit de box oid. Sinds ze 2 dagen daar stond is ze begonnen met boxlopen… wat ze voorheen nooit deed. Ze stond ook nog naast een ander paard.
Nu is de quarantaine (eindelijk) afgelopen, en staat ze sinds vandaag op haar plekje.
Nu tot mijn verbazing doet ze nog steeds boxlopen…
Ze staat naast een ander paardje, heeft een ruime box, luikje naar buiten te kijken en een luikje in haar stal deur. Overdag komen ze buiten maar dit zal strakjes wel minder worden aangezien de winterperiode hier aan komt en er kan hier nogal behoorlijk veel sneeuw vallen.
Hebben jullie misschien tips hoe ik haar dit kan afleren oid?

Hutcherson

Re: Paard begonnen met boxlopen (lees goed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 04:55

Geef het dier echt tijd om de traumatische tijd te verwerken en bij te komen. Een paard heeft in normale omstandigheden al dik 2 maand nodig om te wennen aan een nieuwe plek.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 06:15

Zoveel mogelijk de box uit, afleiding in de box door onbeperkt hooi in een hooinet, buren die je paard kan zien en afhankelijk van wat je paard prettig vindt veel rust of juist wat rumoer / veel te zien.

Daarnaast heeft het tijd nodig. De quarantaine tijd is je paard zo te lezen erg zwaar gevallen :knuffel:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 07:25

Daar doe je niks tegen. Stalondeugden kunnen ze helaas heel snel ontwikkelen. Het wordt dan een gewoonte. Misschien trekt het nog weg als ze meer rust op haar plekje heeft. Zij weet natuurlijk niet dat dit haar plekje is en dat gaat echt wel even duren voordat ze hier helemaal op haar plek is.
Zoveel als mogelijk eruit, zorgen dat er weinig energie is als ze op stal staat. Verdeeld hooi over de dag en zoveel mogelijk contact met andere paarden. Verder kan je er niks aan doen. Mijn vroegere paard ging het bij de nieuwe eigenaar ook doen. Zij noemden het weven, het is meer boxlopen. Maar bij mij deed ze het niet, nooit gedaan ook. Kan zomaar ineens beginnen door stress. En dan stoppen ze er meestal niet meer mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:26

Ik zou haar laten nakijken op of preventief behandelen tegen maagzweren. Samen met onbeperkt grashooi (geen luzernehooi en liever ook geen Timothy).

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:33

Voor sommige paarden is het vliegen ook gewoon traumatisch.
Mijn vriend heeft in het verleden best wel wat naar Amerika verkocht en zodoende veel contact met Amerikanen daar.
Hij heeft ook 1 keer gehoord dat een paard die hier in Nederland nog nooit een stal gebrek had vertoond, daar ineens van alles begon te doen waaronder boxlopen.
Vergeet ook niet dat het hooi daar ook heel anders is dan hier, dus gaat is echt een overgang voor die dieren.

Probeer vooral het management voor elkaar te krijgen en idd behandel preventief voor maagzweer.

Hoe veel komt het paard nu buiten? Buiten doen ze het meestal een stuk minder.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:19

Door zulk stereotiep gedrag te gaan vertonen als cooping strategie maken ze zelf ook stoffen aan waardoor ze zich beter voelen. Dus ze krijgen ook een natuurlijke 'beloning' voor het gedrag dat ze vertonen. Wellicht 24/7 buiten of een grotere stal of stal met uitloop waardoor ze ander ander gevoel ervaart dan de stal in quarantaine?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:42

Wat rot voor je en voor je paard. Het zou fijn zijn als hij het inderdaad afleert, want voor gewrichten is dat niet best. Ik hoop dat hij zsm meer naar buiten kan.

In zijn box zou ik zoveel mogelijk afleiding aanbrengen. Speelballen met brokjes erin, hooinet met kleine mazen, speelgoed waar hij lang voor stil moet staan om het lekkers te krijgen. En om het lopen tegen te gaan, kun je misschien kleine baaltjes hooi of zachte opstakels neerleggen? Zodat het lopen ingewikkelder wordt?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:45

Eens, als het kan zoveel mogelijk naar buiten, en in de stal afleiding bieden zodat de stress zich richt op hooi, en andere zaken, dan op het aanmaken van endorfines door rondjes draaien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:54

Kan jouw paard contact maken met een ander paard als hij op stal staat? Dus tussenluikje of zoiets dergelijks?