Hafli veulen exporteren naar Duitsland, wel of niet de officiële weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Hafli veulen exporteren naar Duitsland, wel of niet de officiële weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 09:57

Hallo Bokkers,
Ik heb jullie raad nodig. Wij hebben een Haflinger veulen in Nederland gekocht, en deze willen wij mee nemen naar Duitsland waar wij wonen.
Ik weet dat je deze dan officieel moet exporteren. Maar jeetje wat is dat enorm omslachtig en een gedoe! Bij iedere stap lopen we tegen een barrière aan en wordt het steeds ingewikkelder.
Ik sta op het punt om op te geven en het beestje maar gewoon mee te nemen.
Nu is het zo dat je in Nederland sinds een paar jaar verplicht bent je paard op een stal adres in te schrijven, de verkoper heeft aangeven dat hun geen adres door hoeven te geven, zij geven alleen bij het nhps aan dat het veulen niet meer op hun grondgebied staat.
Heeft hier iemand toevallig ervaring mee, kunnen we het beestje niet gewoon zo mee nemen?
De officiële weg is echt niet te doen….

Elisa2

Re: Hafli veulen exporteren naar Duitsland, wel of niet de officiële weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:08

Natuurlijk kan dat, het is alleen dat als je aangehouden wordt bij de grens dan ben je de sjaak.

Je kunt een export bedrijf bellen voor advies, die weten precies wat er wel en niet nodig is. En die kun je eventueel ook inzetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:46

Elisa2 schreef:
Natuurlijk kan dat, het is alleen dat als je aangehouden wordt bij de grens dan ben je de sjaak.

Je kunt een export bedrijf bellen voor advies, die weten precies wat er wel en niet nodig is. En die kun je eventueel ook inzetten.

Dat is ook echt wel het allermakkelijkste. Helemaal met de grenscontroles nu. Ze nemen hem gewoon in beslag.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:02

Inderdaad straks wordt je aangehouden, das niet grappig
Toch
Het is ook een werk Inderdaad. Wij moesten eerst mijn toenmalige stal eigenaar zover krijgen om een ubn nummer te nemen, want dat heb je ook nodig op de papieren
Wij kregen papieren niet op orde omdat de eigenaresse van de pony op laatste moment paspoort kwijt was.
Al met al de import 2 weken moeten verschuiven ( en kliniek, vervoerder, weer vrij van werk vragen) oh wat een stress Inderdaad. Maar straks als jullie daar wonen en alles goed geregeld is dan ben je dat ook weer snel vergeten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:09

Met de verscherpte grenscontroles zou ik het er echt niet op wagen, dan ben je straks het hele paard kwijt :=

Idd gewoon een exportbedrijf bellen voor advies en eventueel de boel helemaal aan hen overdragen, dat lijkt me verstandiger dan het paard inladen en op de goede gok naar de grens rijden.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 11:50

Eerlijk gezegd ben ik helemaal ist bang voor grenscontroles. Ik rij zeer regelmatig met mijn paard de grens over (wonen 4km van de grens af) en dat mag ook officieel niet. Ik heb in NL les en rijden daar wedstrijden, hier aan de grens staan ze nooit. 1 x gehad maar toen werden we niet eens aangehouden.
Mij gaat het er meer om omdat je tegenwoordig het paard moet melden op een (stal) adres en dat zouden wij dan dus niet doen. De vraag is of we daar ooit problemen mee gaan krijgen ‍♀️ de verkoper hoeft geen adres aan te geven, dan vraag ik mij af, waar blijft het paard dan voor de Nederlandse boekhouding. Hoe scherp zijn ze daarop?

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:56

Ik weet dat een stal het paard afmeld van het ubn.
Volgens mij is het daarna zorg bd eigenaar dat hij elders opnieuw word aangemeld?

Onze stal hoeft niet door te geven waar het paard naartoe is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:22

Jij zult hem in Duitsland moeten aanmelden en ik weet niet hoe streng ze daar zijn met die registraties.

En als jij hem niet aanmeldt en ooit weer wil verkopen, wat het dan voor ellende oplevert als die officieel nog niet in Duitsland geregistreerd staat.

Deelname aan keuringen en wedstrijden kan bijvoorbeeld op termijn een probleem zijn, zonder de juiste registratie in Duitsland.

Ik ken de uitvoering van de wetgeving in Nederland redelijk goed, van Duitsland weet ik dat ze ook aan de EU wetgeving moeten voldoen, maar hoe ze het daar hebben ingericht, geen idee.

Het klopt dat de huidige eigenaar niet hoeft aan te geven naar welk adres of buitenland die het paard van zijn ubn heeft afgevoerd.

In beslagname zal niet snel gebeuren. De grenscontrole is gericht op mensen, niet op goederen of levende have.

Ik weet wel dat mensen die in het verleden niets regelden om de grens over te gaan, wel tegen forse boetes aangelopen waren in geval van controle in Duitsland, vandaar dat ze voortaan toch maar de officiële weg kozen. Want van die boetes konden ze toch wel beter de officiële weg financieren.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:58

Als ik het zo lees, heeft de verkopende partij geen UBN nummer?
En jullie hebben in Duitsland ook geen Duitse UBN?
Dan kan een exportbedrijf jullie ook niet helpen, tenzij alle partijen bereid zijn dat aan te vragen. Maar daar was je waarschijnlijk zelf ook al tegenaan gelopen, anders had je dit topic niet gestart.
Het is de bedoeling dat alle partijen (incl. vervoerder) geregistreerd staan. Deze worden allen op het gezondheidscertificaat vermeld.
Overigens kan je jezelf, als particulier, ook registreren als vervoerder.

Dat de verkoper het meldt bij het NHPS, ga ik ervan uit dat hij bedoeld dat hij een melding gaat maken, dat het dier verkocht is. Dat hij bij het stamboek niet meer vermeld staat als eigenaar. Dat staat los van de registratie van verblijfplaats. Daar heeft een stamboek geen invloed op. Dat de verkoper aangeeft dat hij verder geen melding hoeft te maken is maar half waar. Hij zou dat wel moeten doen, maar als hij geen UBN nummer heeft, kan hij geen verdere melding doen.
Waarschijnlijk zwerft jouw paard in de database van het RVO zonder vaste woon- of verblijfplaats.
(Mits het NHPS direct bij de geboorte aangifte het veulen, het dier aan het UBN van de fokker gekoppeld heeft. Maar volgens mij doen de NL stamboeken dat niet. Daarnaast zou je dan wel een UBN nummer van de fokker hebben.)

Ik weet dat veel paardenklinieken in Nederland wel vragen van welk UBN nummer je afkomt, als een paard daar moet verblijven. Ik weet niet of dat in Duitsland ook zo is. Maar als je nog zo nauw met Nederland verbonden bent, zou je misschien toch moeten overwegen een Duits UBN nummer te regelen?

Van een stal in België begreep ik, dat zij een DA moesten laten komen (bloedtest?) als zij een buitenlands paard op hun stallijst willen zetten en er geen Gezondheidscertificaat aanwezig is. Weet niet of dat nog zo is, en hoe dat in Duitsland gaat, mocht je hem een keer op jouw adres gaan zetten en je geen juiste documenten hebt.

Het verstandigste is om toch even door te zetten om nummers aan te vragen. En ja.. er zijn meerdere mensen dol van geworden. Er zijn ook al wel wat topics over.
In het algemeen worden de instanties steeds strenger omdat de wet nu al enkele jaren bestaat en wij geacht worden die te kennen. Wellicht de moeite om even door te zetten. Hopelijk werkt de verkopende partij mee.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:01

Gewoon via een vervoersbedrijf doen. Dan hoeft trouwens ook niet altijd de stal van vertrek een ubn te hebben, als je je paard bij de stal van de vervoerder brengt vervoeren ze hem vanaf hun eigen ubn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:34

Risje80 schreef:
Eerlijk gezegd ben ik helemaal ist bang voor grenscontroles. Ik rij zeer regelmatig met mijn paard de grens over (wonen 4km van de grens af) en dat mag ook officieel niet. Ik heb in NL les en rijden daar wedstrijden, hier aan de grens staan ze nooit. 1 x gehad maar toen werden we niet eens aangehouden.
Mij gaat het er meer om omdat je tegenwoordig het paard moet melden op een (stal) adres en dat zouden wij dan dus niet doen. De vraag is of we daar ooit problemen mee gaan krijgen ‍♀️ de verkoper hoeft geen adres aan te geven, dan vraag ik mij af, waar blijft het paard dan voor de Nederlandse boekhouding. Hoe scherp zijn ze daarop?

Zou ik me ook zeker niet druk om maken inderdaad.
Bizar hoeveel mensen bang zijn.

Je bedoelt het UBN toch? Geen haan die er naar kraait hoor. Zowel voor als na afmelding niet. Capaciteit om daarop te controleren is er helemaal niet.
Paard moet in DLD wel weer geregistreerd worden voor belasting en daar wordt wel controle gedaan (iig hij grote stallen) maar dat is dan aan je Duitse stalhouder als het goed is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:07

Ik heb recent ook een paard uit Hongarije laten komen en niks erbij gekregen aan nrs, enkel het paspoort. Toen ik haar wilde laten registreren in NL moest ik een Traces nr erbij hebben, dat is een nr op het gezondheidscertificaat bij import (begreep ik) te regelen via het NVWA.

Zonder dat nummer mogen ze vanaf januari 2025 niet meer in NL geregistreerd worden.
Daar gaan ze streng op controleren.

Ik neem aan dat dat ook gebeurt de andere kant op binnen EU landen.
Dus je zult de NVWA moeten regelen (of de verkoper in dit geval) dan krijg je dat Traces nr en kun je in Duitsland je paard registreren.
Ook daar werken ze met UBN nrs en zonder eerst je paard te registreren kunnen ze hem niet op de stallijst zetten.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 15:15

Bedankt voor alle reacties!
De verkoper heeft een UBN en NVWA nummer, dat is allemaal het probleem niet. Het probleem ligt bij ons omdat wij in het buitenland wonen. Uiteindelijk is het gelukt om een klantnummer bij de nvwa aan te maken, maar nu moeten we bijvoorbeeld in Duitsland een vervoersvergunnig aan vragen en de stal waar wij staan is niet geregistreerd bij Tracés bijvoorbeeld. Stal is wel als Pension gemeld, ze moeten het aantal paarden aangeven maar niet met chipnummer of iets. Op stal wisselt het ook veel, dat zou ook niet te doen zijn.
Als particulier echt onmogelijk gemaakt. Maar we willen het veulen wel heel graag zelf ophalen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:37

Ik heb net hetzelfde gedaan maar andersom. Het is een irritant systeem maar niet onmogelijk, je maakt het jezelf wel lastiger door het vervoer zelf te doen.

Voor de situatie andersom (dus Du-Ne) ben je zwaar de sjaak als je het buiten de regels omdoen omdat je je traces certificaat gewoon nodig hebt voor je aanmelding bij het ppi om vervolgens je paard op je ubn te krijgen.
Ik zou de tijd en moeite investeren om het gewoon netjes te regelen.