Wanneer overstappen van ijzers op blote voeten (met hoefschoenen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ronelly

Wanneer overstappen van ijzers op blote voeten (met hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 10:44

Hallo allemaal, sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een 12 jarige IJslander merrie. Ze is oud manege paard en loopt vrijwel haar hele leven al op ijzers (tijdens de ritten van de manege wordt er veel buiten (asfalt) gelopen, dus waren ijzers nodig). Maar nu ze van mij is wil ik graag overstappen op blote voeten aangevuld met hoefschoenen. Ik zit alleen te twijfelen over het tijdstip van de overstap. In de winterperiode staat ze namelijk in een grote uitloopstal met een verharde paddock (tegels). Ik ben een beetje bang dat ze met haar nieuwe blote voetjes last krijgt van de verharde ondergrond. Ik wil ook niet dat ze een hele dag met hoefschoenen staat, dat zou alleen voor tijdens het rijden zijn. Dus ik twijfel of ik moet wachten tot het weide seizoen weer is begonnen, dan staat ze 24/7 op de wei. Maar dat is natuurlijk ook weer de start van het vele buiten rijden, dus is het misschien beter als ze tegen die tijd al enigszins gewend is aan blote voeten? Wat denken jullie?

germie

Re: Wanneer overstappen van ijzers op blote voeten (met hoefschoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:48

Ik zou de ijzers er af halen en dan de hoeven in het begin niet bekappen. Dat kan dan na een maand wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:57

Ijzers in combinatie met modder of sneeuw in de winter is ook geen goed plan, dus nu van de ijzers af heeft ook voordelen.
Ik heb jarenlang 's zomers sommige van mijn paarden op ijzers gehad en dan 's winters op blote voeten, en dat ging altijd goed. Ook met 24/7 buiten met een deels verharde paddock. Verkijk je trouwens ook niet op het schurende effect van zand. Schuurpapier is papier waar zand op zit geplakt tenslotte.

Ik heb daarbij nooit, in mijn hele 50-jarige paardenleven niet, één paard gehad die ook maar één dag gevoelig heeft gelopen na de overgang naar blote voeten. Laat je dus ook niets wijsmaken met 'ze kunnen wel een maand gevoelig lopen, dat is normaal' - dat is níet normaal. Of ik heb altijd heel bijzondere hoefsmeden én paarden gehad en dat lijkt me sterk.

Niet al te veel laten bekappen na het afhalen van de ijzers (meestal alleen de teen wat inkorten, die groeit op ijzers het meest door) en vooral de zool even ongemoeid laten kan helpen.

Alternatief is vroeg in het voorjaar van de ijzers (maart), voor het echte buitenrij-seizoen weer begint. Voordeel is dat dan ook de hoeven weer beter gaan groeien (doen ze in de winter vaak niet zo) en je kan rustig opbouwen met hoefschoenen.

blackstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:58

Bij mijn pony zijn de ijzers er in september eraf gehaald. Toen stonden ze nog mooi op het land en in combinatie met de dauw in de ochtend was dat de perfecte tijd volgens mijn smid.
Bij het eraf halen zijn alleen de scherpe stukjes eraf gevijld en verders er niks aan gedaan. 6 weken later is hij weer geweest voor controle en weer scherpe dingen gevijld en een heel klein beetje eraf gehaald. En het gaat tot nu toe heel goed. Ook nu ze weer op het harde loopt.

Vorig jaar ook gedaan, maar toen was het later in het seizoen en gingen ze net het wintergedeelte op met harde ondergrond en zand en gewoon bekapt. En dat ging niet goed, toen liep ze heel gevoelig en pijnlijk op het harde.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:08

Het is ook gewoon heel afhankelijk van je paard of het makkelijk kan deze overstap. Ik heb het zelf gedaan toen ik mijn paard kocht (20). Stond al zijn hele leven in de winter alleen in de zomer op ijzers tijdens het camping seizoen. Daarbuiten liep hij enorm gevoelig op steentjes en kiezeltjes, dus ik wist al dat hij een lastig geval was.. Hier ontijzert maar binnen een paar weken liep hij zo kreupel. Werd erger en erger. Uiteindelijk een ijzertje eronder en het was weer over. Achter heeft hij wel nog een paar jaar ijzerloos met hoefschoenen voor buitenritten gelopen, maar uiteindelijk sleten zijn voeten zo snel en scheef op de paddock dat het niet meer te doen was en hij staat inmiddels weer rondom op (kunststof) beslag.

Een plek met veel steen is geen ideale plek om te ontijzeren. De slijtage is bij veel paarden dan best groot, zeker in het begin. Maar de ijzers eraf hebben voordat de gladde vries periode begint is dan wel erg prettig, dus het heeft voor en nadelen.

Proberen kan natuurlijk altijd, je moet er alleen goed bovenop zitten om te kijken of het je paard helpt of juist ongemak geeft. Wellicht valt er iets te overbruggen met plakbeslag als de hoeven te snel slijten?

Hoefschoenen zijn trouwens ideaal, maar kunnen ook wel enorm lastig zijn trouwens. Ze moeten echt fijn passen en de juiste schoen vinden is best een klus. Neem daar dus zeker de tijd voor. En als de voeten nog erg veranderen of flink slijten heb je de kans dat je passende schoenen opeens toch niet meer passen. Been there. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:36

germie schreef:
Ik zou de ijzers er af halen en dan de hoeven in het begin niet bekappen. Dat kan dan na een maand wel.

Idd, maar ik zou wel kijken of de straal niet onder de wand uitkomt, want dit gaat wel gevoeligheid geven. Bij ijzers groeit deze nl vaak ver door omdat die van nature de grond wil raken om de pompwerking in de hoef in gang te houden (om de hoef van bloed te voorzien). De straal hoort 2 a 3 mm onder de wand te blijven als er geen druk op staat.
Als er dus veel van de straal af moet kan een paard daarna op steentjes wel gevoelig lopen, niet op een effen ondergrond.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:57

Ik zou zeggen, probeer het in overleg met de smid. Loopt ze gevoelig of wordt het te kort, heb je ze er zo weer onder. Een paard hoeft niet te wennen aan blote voeten, hoort niet korter of gevoeliger te lopen in deze periode. Dus gaat het niet, dan kun je in het voorjaar een 2e poging wagen natuurlijk. Voor beide zijn voors en tegens. Ga je veel buiten rijden in de zomer zijn goede schoenen wel een must, of in die maanden er toch een ijzer onder ;).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:02

Er is geen bokker die de hoeven van jouw paard beter kent dan je hoefsmid en jij. Ik zou deze vraag stellen aan je hoefsmid en daarop vertrouwen. Er is immers voor beide wat te zeggen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:21

Ik doe dit liefst aan de start van de (natte) herfst.

Sommige paarden moeten inderdaad heel even wennen, vooral met kiezels. Als je het nu doet zijn de hoeven tegen de lente zeker weten sterk hoor :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:46

Citaat:
Een paard hoeft niet te wennen aan blote voeten, hoort niet korter of gevoeliger te lopen in deze periode
.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is maar net hoe de hoeven er met ijzers aan toe zijn.
Ik weet van paarden die hadden zulke smalle ijzers dat de hoeven erg 'beknepen' waren geworden door de jaren. Door deze paarden van de ijzers af te halen gaan de hoeven weer in de breedte uitzetten en krijgen weer een veel betere pompwerking als ze jaren gehad hebben. Dit kan wel degelijk pijn geven. Vergelijk het met koud weer met koude handen en dan weer in een warme kamer komen. Je handen kunnen dan -als ze weer warm worden- behoorlijk gaan tintelen tot zelfs pijn doen. Een paard kan iets dergelijks ervaren.
Hoe sneu het ook is daar moeten ze even doorheen en een lichte pijnstilling kan daar bij helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 14:17

Ik heb onlangs de voorijzers van mijn paard laten verwijderen. Zij trapte deze steeds af namelijk. Heeft een keer 2 weken met 1 voorijzer onder gelopen omdat de smid geen tijd had.
Zij ging gewoon in de verharde molen etc en die voet bleef helemaal mooi. Ging niet brokkelen o.i.d liep niet gevoelig..
Heb ze beide nu bloot.
Wel even netjes een mustangroll laten veilen.
Je zou het dus even in de gaten moeten houden hoe ze het doet zonder. Dat zie je snel genoeg

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 14:37

De ijzers eraf kan op elk moment. Wel even goed kijken hoe je paard het doet en eventueel de smid inschakelen als wanneer dat nodig is.

Toen ik mijn huidige paardenbeest kocht 6 jaar geleden had ze ook ijzers, met siliconen inlegzooltjes. Die moesten eraf, dat gebeurde in mei. Zonder ijzers en zooltjes liep ze gevoelig maar dat werd vanzelf minder toen de hoeven beter werden. Ik had dezelfde smid als de vorige eigenaresse dus die heeft paardenbeest goed in de gaten gehouden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 14:42

Hier zijn ze er in september 2021 afgegaan, omdat pony toen een blessure had en toch de wei niet afkwam. Ik heb ze er nooit terug onder gehangen. Hij is in de zomer wel gevoelig op stenen. In de winter heeft hij geen last. Dus mij lijkt nu ook idealer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:40

Even overleggen met de smid. Mijn paard heeft wel een gewenningsperiode nodig gehad maar de meeste paarden hebben gelukkig geen volbloedhoefjes. (Haar hoeven groeiden niet op de ijzers en het duurde een paar maanden voordat dat op gang kwam. Dat wil je niet op de tegels hebben)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:12

DubbelFun schreef:
Citaat:
Een paard hoeft niet te wennen aan blote voeten, hoort niet korter of gevoeliger te lopen in deze periode
.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is maar net hoe de hoeven er met ijzers aan toe zijn.
Ik weet van paarden die hadden zulke smalle ijzers dat de hoeven erg 'beknepen' waren geworden door de jaren. Door deze paarden van de ijzers af te halen gaan de hoeven weer in de breedte uitzetten en krijgen weer een veel betere pompwerking als ze jaren gehad hebben. Dit kan wel degelijk pijn geven. Vergelijk het met koud weer met koude handen en dan weer in een warme kamer komen. Je handen kunnen dan -als ze weer warm worden- behoorlijk gaan tintelen tot zelfs pijn doen. Een paard kan iets dergelijks ervaren.
Hoe sneu het ook is daar moeten ze even doorheen en een lichte pijnstilling kan daar bij helpen.

Dan zijn ze dus nooit goed beslagen geweest, want bij goed beslag gebeurt dat niet. Daarbij zou ik er dan voor kiezen om ze eerst maar eens ruimer en goed op het ijzer te zetten, de hoef zo te herstellen en dan alsnog pijnvrij verder zonder ijzer indien mogelijk. En ik vind 15 minuten tintelende handen echt geen vergelijk met weken pijnlijke voeten waarbij er honderden kilo's gewicht op die voeten gedragen wordt. Elke tik met de zweep ligt onder een vergrootglas intussen, maar een paard zijn voeten zijn ontzettend belangrijk, ook voor de rest van zijn lichaam. Een paard wat niet wil lopen en pijn heeft, heeft ook geen hoefmechanisme. Zet zich vast op allerlei plekken en krijgt blessures. Ik heb paarden werkelijk zien strompelen onder het mom van wennen en ik ben daar echt op tegen. De weg naar ijzerloos kan ik best begrijpen. Maar die weg kan en moet pijnloos zijn. Enige gevoeligheid op kiezels daargelaten, mits het paard daar niet dagelijks overheen moet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:43

Ik heb het nergens over 15 minuten! En dat ze dan niet goed beslagen zijn geweest kan maar zo, maar in sommige sporten worden er graag kleine hoefjes gezien en als je die van de ijzers haalt krijg je idd wat je in je laatste alinea's heel treffend beschrijft.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:05

Ik heb bij mijn nieuwe paard toen hij er was ook de voorijzers er onder af laten halen. Stond toen rondom zonder ijzers en zat er heel goed uit. Nu 7 weken later toch weer voor op ijzers. Het was enorm hard afgesleten. Dat wil je ook niet. Waarschijnlijk moest hij toch erg wennen aan het verharde stukje bij mij op stal. Ik hoop dat ze er zsm er weer onder vandaag komen maar gevoelige hoeven zit ik ook niet op te wachten. Vind wel jammer. Want zag er echt goed uit toen ze er onder vandaan gingen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:06

Knappe Paskar <3 Je hebt een leuk paardje gekocht.

Persoonlijk zou ik het in de lente doen als ze enkel maar op een verharde paddock staat. Komt ze overdag ook niet op zand?
Als je het toch liever meteen doet, let dan heel goed op dat ze niet te kort worden. Het lastige in de winter is dat bij veel paarden de hoeven veel trager aangroeien.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:02

Hoe zeer ik ook voor ijzers eraf ben, het is nu niet de meest geschikte tijd van het jaar. In deze periode groeien hoeven niet zo snel maar op beton/verharding zonder mogelijkheid van een zandpaddock slijt het met wat pech wel erg snel en wellicht té snel, helemaal na zo lang op ijzers. Ik zou het liever in maart doen, dan komt de hoefgroei weer op gang en is de overstap (met zo nodig hoefschoenen) wat makkelijker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:13

Hier juist elke winter ijzer loos ivm 24/7 verharde paddock en inloopstallen. De ervaring is dat ze met ijzers veel makkelijker glijden. Ze zijn gisteren toevallig bloot gezet en vermoedelijk eind februari weer terug op ijzers. Dan staan ze meestal idd kort op hun hoeven omdat ze best wat slijten zo op het verharde maar gaat al jaren goed