Deken of geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmberDeJong8

Deken of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 22:06

Hoii mijn Shetlander staat 24/7 buiten bij iemand aan huis alleen is daar geen schuil mogelijkheid:(
En aan komen de dagen gaat het veel regenen ze is niet geschoren maar moet ik dan wel of geen deken op doen? En zo ja wat is dan goed ik hoor namelijk dat een 0 grams voor regen alleen juist koud is
Laatst bijgewerkt door AmberDeJong8 op 18-11-24 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Re: Deken of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:09

Ik zou het even aankijken. Wij hadden de paarden vorig jaar 24/7 buiten met schuilstal en die hadden het koud! meer door de regen dan door werkelijke kou. Mocht je toch merken dat hij het koud heeft, dekentje erop. Zo niet, dan gewoon kijken wat jezelf wil. Er is geen schaamte in een deken of geen deken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:14

Op de vorige plek waar ik stond stond bijna alles te rillen bij non stop regen in combinatie met wind en geen schuilplek. Zelfs de koudbloeden en shetlanders hadden het te koud. Je kan het nog even aankijken, maar ik denk dat weinig paarden het prettig vinden om buiten te staan zonder schuilmogelijkheden bij aanhoudende hevige regen. Zeker met wind en lage temperaturen. Als je nog geen deken hebt liggen kan het zeker geen kwaad om vast te gaan kijken welke maat je nodig hebt en welk merk past zodat je in ieder geval snel kan schakelen als je paard het koud krijgt.

Hoe zit het met een droge slaapplek zonder schuilmogelijkheden? Want dat kan ook wel eens lastig zijn.

AmberDeJong8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 22:15

Celebi schreef:
Op de vorige plek waar ik stond stond bijna alles te rillen bij non stop regen in combinatie met wind en geen schuilplek. Zelfs de koudbloeden en shetlanders hadden het te koud. Je kan het nog even aankijken, maar ik denk dat weinig paarden het prettig vinden om buiten te staan zonder schuilmogelijkheden bij aanhoudende hevige regen. Zeker met wind en lage temperaturen. Als je nog geen deken hebt liggen kan het zeker geen kwaad om vast te gaan kijken welke maat je nodig hebt en welk merk past zodat je in ieder geval snel kan schakelen als je paard het koud krijgt.

Hoe zit het met een droge slaapplek zonder schuilmogelijkheden? Want dat kan ook wel eens lastig zijn.
ze staat echt bij iemand aan huis en ze hebben alleen weiland er zijn wel bomen die de wind wat tegen houden maar meer niet eigenlijk

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:17

Absoluut een regendeken op doen, zonder schuilmogelijkheid worden ze nooit meer droog en kunnen ze ziek worden.

Mijn Shetlanders staan alleen overdag buiten maar krijgen ook hun dekentjes op. :j

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:25

Zou zeker een deken op doen! Morgen helemaal. Daarna kun je het per dag rustig bekijken.

Ik heb mijn pony's (Shetlander en mini) 's nachts op stal en overdag wanneer ze buiten staat krijgt mijn 11 jarige Shet inmiddels elke dag een deken om. Dat is overigens wel vanwege zijn gezondheid. Vind die heelijk! Gaat gelijk staan gapen zodra de deken om gaat.
Mijn mini jaarling krijgt geen deken om. Die kan de regen prima hebben.
Als het morgen echt zo nat word laat ik ze zelfs gewoon een dagje binnen staan. Ik streef er naar ze elke dag zoveel mogelijk buiten te hebben, maar mijn 11 jarige heeft letterlijk een hekel aan regen. Die maak ik er dan echt niet blij mee om hem buiten te zetten wanneer het de hele dag regent.
Dat zijn de dagen dat die liever warm en droog staat. Mijn jaarling en 11 jarige delen een stal samen en hebben daardoor gezelschap aan elkaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:52

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:22

Ligt er denk ik helemaal aan of ze een plekje uit de wind hebben ook. Wind+regen+kou is funest. Als je voor een deken gaat, neem een deken met bv 50gr vulling. Alleen een regendeken wordt zwaar en koud en dan kunnen ze hun haar niet overeind zetten waardoor ze het nog kouder krijgen..
En koop een goed merk, zodat hij ook echt waterdicht is na lange regen. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 02:09

Een goede (winter)vacht werkt ook als regendeken. Zelfs beter, omdat een vacht zich aanpast aan het weer. Dat kan een deken niet.
Heb je wel eens beelden gezien van de Shetland Eilanden? Daar staan bijna geen bomen en is het een stuk kouder en guurder dan in Nederland.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:06

Als de vacht goed is, zonder deken.

Is de vacht niet goed, dan met deken.

Mijn oude tinker moest ondanks dikke vacht altijd met teveel regen een deken op.
Die werd tot op de huid nat en daardoor ook koud
Als haar vacht goed had gewerkt, dan had ze geen deken opgekregen.
Nu kreeg ze een bucas bigneck met 50 gram op en was ze tevreden.
Ivm haar luchtwegen kreeg ze zelfs met de veel regen nog een halsdeken erbij op. Puur zodat haar longen geen grote klap zou krijgen door de nuttige kou.

Dit jaar hebben we 3 met een deken.
1x onze oude oma van 25
1x een merrie met veulen aan voet die nog flink wat mag bijkomen qua gewicht.
1x haar veulen van 4 maand oud.

En we hebben 1 zonder deken, 1.5 jaar oude merrie die rond en gezond is.
Mocht ze het alsnog koud hebben. Dan zal ze een deken omkrijgen.... maar tot dan worden ze hoofdzakelijk in de stal gevoerd en hoeven ze niet veel buiten in de natte kou te staan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:18

Bij een Shetlander zou ik denken dat je geen deken op hoeft te doen, die zijn zo gemaakt voor koud en guur weer met hun dikke vacht en dikke huid. Maar ze hebben wel ruwvoer nodig om zich warm te houden.