Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Odetje92 schreef:Niets, de mijne heeft het gelukkig niet snel koud.
Wat ik als tip leerde en sindsdien ook adviseer, is om altijd iets gevoerds op te leggen als je wel voor een deken kiest met deze temperaturen icm regen, een deken legt de haren plat en belemmert de thermo regulatie, met een 0grams krijg je hetzelfde effect als wij zelf met een regenjas op een shirt zonder mouwen, dat wordt koud en klam.
Zodoende is mijn basisdeken een 50 grams
Odetje92 schreef:Niets, de mijne heeft het gelukkig niet snel koud.
Wat ik als tip leerde en sindsdien ook adviseer, is om altijd iets gevoerds op te leggen als je wel voor een deken kiest met deze temperaturen icm regen, een deken legt de haren plat en belemmert de thermo regulatie, met een 0grams krijg je hetzelfde effect als wij zelf met een regenjas op een shirt zonder mouwen, dat wordt koud en klam.
Sintara schreef:Odetje92 schreef:Niets, de mijne heeft het gelukkig niet snel koud.
Dat is niet waar gelukkig, als je gewoon een ademende deken hebt. De haren kunnen ze er ook nog steeds onder opzetten.
Mijn paard heeft alleen een 0 grams op en is er nooit klam onder
Anastasia24 schreef:indd wisselt erg af. Wat merk je aan je paard zonder deken? Is ze echt ijskoud of voel je nog wat warmte? Mijn vorige paard ging echt trillen in de regen, mijn huidige valt een beetje in, zodoende werk ik met dekens terwijl ik ze eigenlijk nooit nodig vond. Hij staat nu zonder, onder de 5 graden 's nachts of 10 graden overdag gaat er 100 grams op. 0grams doet imo niet veel zonder regen, voor die paar druppels heeft hij een schuilstal. Pas als het gaat vriezen ga ik richting 200gr, -5 oid. Maar het is altijd uitproberen.
Veluwse80 schreef:Hoeveel grams deken hebben jullie nu op je ongeschoren pony?
Ik heb nu de smartex rain 0 gr (tot 0 graden) maar merk dat hij eronder toch wat killig aan kan voelen. Liezen voelen wel gewoon netjes aan.
3heathcliff5 schreef:Veluwse80 schreef:Hoeveel grams deken hebben jullie nu op je ongeschoren pony?
Ik heb nu de smartex rain 0 gr (tot 0 graden) maar merk dat hij eronder toch wat killig aan kan voelen. Liezen voelen wel gewoon netjes aan.
Ik had een beetje hetzelfde dilemma, maar een 100 grams liner erbij was dan gauw net te warm. Ik heb nu wat extra bevestigingspunten in m’n deken (geen smartex) geknutseld en de 100 grams liner van de horsewear autumn series eronder vastgemaakt. Dat is alleen een gevoerd ruggetje. Daarmee staat hij bij deze wisselende dag en nacht temperaturen heel behaaglijk. Helaas zit de smartex niet netjes bij de mijne, want ik vind het wel handige dekens.
Iets kil aanvoelen op de vacht, maar in de liezen netjes betekent dat je pony gewoon op temperatuur is. Als er onbeperkt ruwvoer beschikbaar is, zal je pony hooguit wat meer eten om op temperatuur te blijven. Zonder onbeperkt ruwvoer zou ik alvast switchen naar de medium smartex. Die heeft een temperatuur range die beter bij de huidige dag en nacht temperatuur past. De voorspelling is toch weer een stukje kouder de komende tijd.