Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 07:55

Hoeveel grams deken hebben jullie nu op je ongeschoren pony?
Ik heb nu de smartex rain 0 gr (tot 0 graden) maar merk dat hij eronder toch wat killig aan kan voelen. Liezen voelen wel gewoon netjes aan.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:47

Niets, de mijne heeft het gelukkig niet snel koud.

Wat ik als tip leerde en sindsdien ook adviseer, is om altijd iets gevoerds op te leggen als je wel voor een deken kiest met deze temperaturen icm regen, een deken legt de haren plat en belemmert de thermo regulatie, met een 0grams krijg je hetzelfde effect als wij zelf met een regenjas op een shirt zonder mouwen, dat wordt koud en klam.
Zodoende is mijn basisdeken een 50 grams

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:52

Odetje92 schreef:

Wat ik als tip leerde en sindsdien ook adviseer, is om altijd iets gevoerds op te leggen als je wel voor een deken kiest met deze temperaturen icm regen, een deken legt de haren plat en belemmert de thermo regulatie, met een 0grams krijg je hetzelfde effect als wij zelf met een regenjas op een shirt zonder mouwen, dat wordt koud en klam.

Dat is niet waar gelukkig, als je gewoon een ademende deken hebt. De haren kunnen ze er ook nog steeds onder opzetten.
Mijn paard heeft alleen een 0 grams op en is er nooit klam onder :)

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 09:01

Odetje92 schreef:

Het is wel zo’n bucas smartex met stay dry fleece voering.. nee klam zeker niet..

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 09:03

Sintara schreef:
Odetje92 schreef:

Dat is niet waar gelukkig, als je gewoon een ademende deken hebt. De haren kunnen ze er ook nog steeds onder opzetten.
Mijn paard heeft alleen een 0 grams op en is er nooit klam onder :)

Jouw paardje nu dus ook nog onder een 0 grams.
Ik zie in m’n omgeving al dekens van 150/200 gram op ongeschoren paarden. Vandaar m’n twijfel

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:06

100, maar m’n omaatje heeft het snel koud en haar oude lijfje houdt niet zo van kou

Jorex

Re: Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:35

Mijne staan onder 200 gram. Maar die zijn nu 1 keer geschoren geweest. Maar het zijn shetjes dus hun wintervacht is nu alweer dikker dan menigeen warmbloed type. Ik ga ze zo deels scheren. Ze lopen namelijk op vrijdag in de binnenbak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:49

Het is zo afhankelijk van het paard dat zo'n topic eigenlijk niks zegt.
De ene kan bloot, de ander 0 grams en de ander 200.

Hier staat ze al enkele weken onder de bucas smartex medium met recuptex eronder. Zodra het onder 0 komt gaat daar zelfs nog wat extra onder. Terwijl haar vriendin onder 50 gram bucas staat en die regelmatig nog even te warm vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:56

Mijne staat momenteel onder een 0 grams, want hij had het van de week te warm met een 50 grams. De komende dagen wordt het kouder, dan gaat de 50 grams weer op.

Hij heeft voornamelijk een deken tegen wind en regen. Heeft verder een prima vacht (20 jaar oud, kruising Fjord met IR/PPID, die snel last heeft van zijn spieren). Guur weer trekt hij slecht en omdat hij ook wat magerder is geworden in de loop der jaren, bescherm ik hem wat meer gedurende de wintermaanden.

Gelukkig heeft hij een schuilstal met genoeg eten, dat helpt ook.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:59

indd wisselt erg af. Wat merk je aan je paard zonder deken? Is ze echt ijskoud of voel je nog wat warmte? Mijn vorige paard ging echt trillen in de regen, mijn huidige valt een beetje in, zodoende werk ik met dekens terwijl ik ze eigenlijk nooit nodig vond. Hij staat nu zonder, onder de 5 graden 's nachts of 10 graden overdag gaat er 100 grams op. 0grams doet imo niet veel zonder regen, voor die paar druppels heeft hij een schuilstal. Pas als het gaat vriezen ga ik richting 200gr, -5 oid. Maar het is altijd uitproberen.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 12:11

Anastasia24 schreef:
indd wisselt erg af. Wat merk je aan je paard zonder deken? Is ze echt ijskoud of voel je nog wat warmte? Mijn vorige paard ging echt trillen in de regen, mijn huidige valt een beetje in, zodoende werk ik met dekens terwijl ik ze eigenlijk nooit nodig vond. Hij staat nu zonder, onder de 5 graden 's nachts of 10 graden overdag gaat er 100 grams op. 0grams doet imo niet veel zonder regen, voor die paar druppels heeft hij een schuilstal. Pas als het gaat vriezen ga ik richting 200gr, -5 oid. Maar het is altijd uitproberen.

Ja hij valt een beetje in. Maar is ook nog jonge pony van 3,5 jaar. Maar soms staan de haartjes wel iet wat op

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:35

Veluwse80 schreef:
Ik heb nu de smartex rain 0 gr (tot 0 graden) maar merk dat hij eronder toch wat killig aan kan voelen. Liezen voelen wel gewoon netjes aan.

Ik had een beetje hetzelfde dilemma, maar een 100 grams liner erbij was dan gauw net te warm. Ik heb nu wat extra bevestigingspunten in m’n deken (geen smartex) geknutseld en de 100 grams liner van de horsewear autumn series eronder vastgemaakt. Dat is alleen een gevoerd ruggetje. Daarmee staat hij bij deze wisselende dag en nacht temperaturen heel behaaglijk. Helaas zit de smartex niet netjes bij de mijne, want ik vind het wel handige dekens.

Iets kil aanvoelen op de vacht, maar in de liezen netjes betekent dat je pony gewoon op temperatuur is. Als er onbeperkt ruwvoer beschikbaar is, zal je pony hooguit wat meer eten om op temperatuur te blijven. Zonder onbeperkt ruwvoer zou ik alvast switchen naar de medium smartex. Die heeft een temperatuur range die beter bij de huidige dag en nacht temperatuur past. De voorspelling is toch weer een stukje kouder de komende tijd.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:42

De oudste staat nu onder 100 gram maar gaat komende week misschien naar 200 gram.

De rest nog steeds dekenvrij, het was een zacht najaar.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 12:47

3heathcliff5 schreef:
Veluwse80 schreef:

Ik had een beetje hetzelfde dilemma, maar een 100 grams liner erbij was dan gauw net te warm. Ik heb nu wat extra bevestigingspunten in m’n deken (geen smartex) geknutseld en de 100 grams liner van de horsewear autumn series eronder vastgemaakt. Dat is alleen een gevoerd ruggetje. Daarmee staat hij bij deze wisselende dag en nacht temperaturen heel behaaglijk. Helaas zit de smartex niet netjes bij de mijne, want ik vind het wel handige dekens.

Iets kil aanvoelen op de vacht, maar in de liezen netjes betekent dat je pony gewoon op temperatuur is. Als er onbeperkt ruwvoer beschikbaar is, zal je pony hooguit wat meer eten om op temperatuur te blijven. Zonder onbeperkt ruwvoer zou ik alvast switchen naar de medium smartex. Die heeft een temperatuur range die beter bij de huidige dag en nacht temperatuur past. De voorspelling is toch weer een stukje kouder de komende tijd.

Goede tips! Thanks!
Nee geen onbeperkt hooi maar heb wel een grote bal van Kentucky opgehangen voor de avond/nacht. Kan zo’n 2,5 kg in en overdag krijgt hij 2x flinke portie.. soms 3x

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:30

100 grams op een pony die 24/7 buiten staat met schuilstal.