Welke sidepull/hackamore bij welke discipline?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Welke sidepull/hackamore bij welke discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 00:36

Ik zou graag meer bitloos gaan rijden.

OK heb een simpel sidepulletje waarmee ik gewoon kan rijden, ook in een halster. Nu is mijn vraag waar al die verschillende schaartjes / hackamores nu voor dienen.

Er is zoveel dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen? Wat gebruik je voor welke discipline?

Ik zou graag bitloos barrelen, cattlepenning, reining en natuurlijk gewoon buiten.

Afbeelding

Captain

Re: Welke sidepull/hackamore bij welke discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:42

Als je paard het prima doet op een sidepull zou ik lekker daar bij blijven. :) Hoezo wil je iets met een hefboomwerking?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:16

Mee eens, hefboom geeft andere werking dan side pull. Ik rij buiten graag met touwhalster, en in de bak met werk een sidepull . Zou dat ook lekker zo laten dan als het goed gaat

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 09:36

Maar wat is het verschil met al die hefbooms? Er zijn ook sidepulls met van die rondjes ipv de ringen.

Met een sidepull gaat het nu best goed. Ik heb ooit met een bosal gereden en dat was een ramp.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:49

Een deel van het verschil zit in wat mensen mooi vinden, maar een deel is ook verschil in werking. Lastig wel om nu voor alle verschillende scharen te zeggen wat het verschil is.

Wel werken langere scharen scherper in door een grotere hefboomwerking.

Heb je voorbeelden van hackamores waar je specifiek benieuwd naar bent?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:22

Heel zwart-wit gesteld is een sidepull vergelijkbaar met een trens/snaffle, en is alles met hefboomwerking (hackamore, alle variaties op het glücksrad - die 'rondjes' je die denk ik bedoelt -, kingekruist, kaakgekruist) vergelijkbaar met een stang/shank.

Maw, alleen met een sidepull kun je met contact rijden (kunnen, moet natuurlijk niet per se) en is dus voor direct rein bedoeld, alle andere optomingen zijn voor losse teugels (release geven na reactie) en neck reining/indirect rein bedoeld.

Even nog verduidelijking: een sidepull heeft dus altijd ringen, zodra je iets tegen de wang van een paard hebt waar je teugels aan vast maakt (ronde ringen met spaken zodat je de plaats van de teugel/bakstuk kunt aanpassen) is het geen sidepull meer en krijg je hefboomwerking op de neus.
Een sidepull werkt altijd zoals de naam zegt: die trekt opzij.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:09

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 15:16

Ooh OK. Maar geven die shanks dan miet een enorme druk op de neus vanwege die hefboomwerking? Ik zie mensen met vanalles rijden in elke discipline dus ik snap er helemaal niets meer van haha.

Ik heb niet direct interesse in een ander bitloos hoofdstel als de sidepull die ik nu heb geeoon goed genoeg is. :o

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:25

Kort gezegd, ja! Die geven vrij veel druk op de neus door de hefboomwerking. Daarom is het, zoals Ibbel ook zegt, de bedoeling om niet met directe druk te rijden met een hackamore.

Volgens mij heb je een hartstikke leuke sidepull zo toch? Ben je er niet tevreden mee? Wat misschien nog wat extra stabiliteit geeft is als je een extra riempje aan de bakstuk-ringen maakt, een soort kaakriempje.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 23:02

Bij deze sidepull komen soms de schroefjes los. Maar voor de rest is de sidepull netjes. Maar deze is eerder nogal fancy vindt ik. Daarom dat ik voor ik iets zou kopen eens kwam vragen of iets anders beter was want, heel eerlijk ik heb vrij weinig verstand van al het bitloos :') er is zoveel info dat je het op een duur niet meer kan volgen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:22

Sentir schreef:
Bij deze sidepull komen soms de schroefjes los. Maar voor de rest is de sidepull netjes. Maar deze is eerder nogal fancy vindt ik. Daarom dat ik voor ik iets zou kopen eens kwam vragen of iets anders beter was want, heel eerlijk ik heb vrij weinig verstand van al het bitloos :') er is zoveel info dat je het op een duur niet meer kan volgen.

Je kan bij een bouwmarkt een goedje krijgen waardoor de schroefjes van hun leven niet meer los laten. Is een soort lijm.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:39

Locktite heet dat spul. Komt in verschillende sterktes, dus laat je even goed informeren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:50

Ibbel schreef:
Maw, alleen met een sidepull kun je met contact rijden (kunnen, moet natuurlijk niet per se) en is dus voor direct rein bedoeld, alle andere optomingen zijn voor losse teugels (release geven na reactie) en neck reining/indirect rein bedoeld.

In springen wordt hackamore wel gebruikt om met contact te rijden?

Ik heb er verder weinig ervaring mee dus ga niet beweren dat het zo hoort ;) maar het is iig wat je altijd ziet. Op die manier is het ook meteen veel scherper dan welk bit zonder hefboom dan ook.

Edit. Zie nu pas dat TS het over western heeft, dan heb ik niks gezegd.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:05

Gewoon gaan voor wat werkt bij jouw paardje. Als je paard prima loopt op een sidepull, dan is dat mooi. Mijn paard loopt zelf het fijnste op een lichte hackamore (glucksrad, welke overigens qua zwaarte gesteld kan worden). Ik rij bijna altijd met een los teugeltje, en vind dat ik hiermee veel fijner en directer een korte aanwijzing kan geven. Bij mijn paard schuiven veel sidepulls tevens te veel.