Paard laten springen in plaats van er over heen draven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefjebeefje

Paard laten springen in plaats van er over heen draven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 11:38

Hallo,

Afgelopen zondag heb ik met mijn 7 jarige pony voor het eerst een laag kruisje meegenomen.
Ik merkte dat hij het erg leuk vond en ik ook.
Maar, hij springt niet. Hij draaft er over heen, waarmee die regelmatig de balk aanraakt of er af gooit.
Mijn vraag is: Hoe laat ik hem allebij zijn benen tegelijk de lucht in gaan?
We hebben hem pas een paar maanden en bij zijn vorige eigenaar heeft hij ook eens gesprongen.
Via een filmpje zag ik wel dat hij zijn benen tegelijk de lucht in deed maar nu dus niet. Dus het kan ook aan mij liggen. :')
Oh en nog iets: Hoe bouw ik een veilig kruisje op? Ik had namelijk ruimte tussen de 2 balken over gelaten (had ik ooit gehoord) zodat hij het er af kon gooien maar het was wel erg breed zo... Dus is dat nodig?

Groetjes!

Ibbel

Re: Paard laten springen in plaats van er over heen draven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:53

Ik heb kruisjes altijd met de balken tegen elkaar aan gebouwd, ruimte tussen de balken is imo niet nodig.

Wat niet springen maar draven betreft: vanuit galop er over stimuleert springen meer dan vanuit draf. En het kruisje wat hoger bouwen stimuleert ook het springen wat meer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:56

Zorgen voor een goede krachtige (niet hetzelfde als snelle!) galop. Ik bouw kruisjes overigens ook gewoon tegen elkaar aan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:06

Neem eens een springlesje. Dan kun je meteen genoeg leren.

Wat kan helpen is een drafbalk ervoor zetten. De naam vermoed dat het is om overheen te draven maar het is juist een mooie manier om in de afzet een galoppas mee te nemen.
Je kunt dus ook eerst oefenen door enkel over een balkje te rijden en dan op het balkje aan te galopperen.

Maar neem eens een lesje, daar leer je zoveel meer van dan hier vragen :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:20

Ruimte ( vb 10 a 15 cm) tussen de balken van het kruisje is fair tgo. de pony die leert springen.

En verder... er zijn zoveel dingen die meespelen.
- een voetbalk ruim voor het kruisje.
- een drafbalk zodat hij 1 galoppas doet voor het kruisje. Dit moet op voor die pony gepaste afstand.
- een correct tempo van aanrijden.
- doorgalopperen na de sprong
...
Kortom: neem springles en lees hoe alles op elkaar inspeelt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:24

Springles nemen is een aanrader ;-)

Waarschijnlijk is het hem nog niet hoog genoeg om echt te springen. Vanuit galop springen ze meestal ook beter.

Maar het kan ook zijn, dat hij nog meer moet leren.

Zoals gezegd : doe dit het beste onder begeleiding, zodat jullie allebei bijleren en het ook leuk is en blijft.

Eefjebeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:33

Zondag hebben we sws ons eerste balkjes/springlesje dus dat komt goed :D Bedankt voor de tips, meer is altijd welkom!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:20

Over het algemeen is dat gewoon een kwestie van het sprongetje iets hoger zetten. Wellicht kan je op een leuke, veilige manier los laten springen? Dan zie je wel of 'ie dat gewoon goed doet. Zo'n heel laag kruisje daar doen ze vaak geen moeite voor om meer dan een huppeltje te maken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:02

Gaan lessen.
Vooral niet zelf aanmodderen als er geen of weinig kennis is. En dat is geen schande, maar door lessen leer je en kun je later zelfstandig springen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:52

Earth schreef:

Wat kan helpen is een drafbalk ervoor zetten. De naam vermoed dat het is om overheen te draven maar het is juist een mooie manier om in de afzet een galoppas mee te nemen.
Je kunt dus ook eerst oefenen door enkel over een balkje te rijden en dan op het balkje aan te galopperen.

Dit :j

Grondbalken voor de sprong op de juiste afstand zijn belangrijk. Zodat de pony leert waar af te zetten en de hoogte goed in kan schatten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:30

Elisa2 schreef:
Earth schreef:

Dit :j

Grondbalken voor de sprong op de juiste afstand zijn belangrijk. Zodat de pony leert waar af te zetten en de hoogte goed in kan schatten.

In deze is correcte afstand en correct tempo cruciaal. Doe je het goed dan leert hij springen, doe je het fout dan leert hij weigeren.
Niet knoeien dus. Neem les en na een succeservaring vraag je de lesgever naar de afstanden. Zo leer jij wat voor jouw pony gepast is. Dat kan je dan later zelf toepassen.