Paard scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 10:10

Hoi!

Over 2 weekjes ongeveer wordt m’n paard geschoren. Ze staat momenteel onder een 150 grams deken, ivm dat ik had gehoopt dat ze wat minder haar aan zou maken. Ze heeft nu echt geen hele dikke vacht maar toch zweet ze als een malle, vooral in de binnenbak. Dus ze gaat toch kaal!

Nu vraag ik me af welke dekens jullie nu op hebben met een geschoren paard?
Is het een gek idee om gewoon dekens te stapelen? (bijv een staldeken eronder) Of gaat dat dan schuiven en raden jullie aan om gewoon een dikkere deken te halen?
Ik heb een hals liggen maar die doet ze voorlopig niet op, pas als het echt kouder word .
Ik hoor het graag!

chamion
Huisheks

Re: Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:18

Ik scheer in de winter ponylief altijd, alleen niet helemaal kaal. Liefst bovenkant hals, buik en benen laat ik in de haren. Denk aan jachtmodel zeg maar. Dan werk ik met minimale deken 200 gram, en bij guur of nat weer gaat er dan een hals op. Wordt het kouder dan 5 graden overdag met vorst in de nachten gaat de 300 gram op. Gaat het overdag ook flink vriezen heb ik een 400 grams liggen. Al heb ik de laatste 2 jaar deze niet hoeven gebruiken. Scheelt ook dat mijn pony het niet snel koud heeft, of ook niet snel winter fris is. Het is puur dat ze niet kleddernat (schuim erop) heeft bij het werken voor de wagen. Toen ze alleen werd gereden werd ze niet geschoren en kreeg ze alleen bij vorst/sneeuw/ijzel een 100 gram regendeken op.

Mocht het heel nat zijn of een flinke gure wind werk ik met 2 dekens. Een ongevoerde (of alleen met fleece) regendeken met daaronder een 200 of 300 gr staldeken. Werkt prima. En mocht de bovenste deken naar mijn smaak te nat zijn, kan ik makkelijk wisselen en staat ze niet gelijk heel super koud.

Maar ik woon echt op de hoek van mijn stal, en kom ik er langs als ik van huis naar werk ga (of weer terug) dus wisselen van dekens kan ik makkelijk doen

bbpin

Re: Paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:29

Ah ja, ik kan niet zo makkelijk wisselen… Kan af en toe wel een stalgenoot vragen maar ik zie het in principe als mijn eigen verantwoordelijkheid. Ze staan ‘s nachts in stal en mocht het echt vriezen gaan de boerderij deuren dicht en blijft het wat warmer (wat het sowieso al is in zo’n gangetje vol paarden die hun lichaamswarmte wat afstoten.
Voor nu zal ze het wel redden als ik een 150/200gr onderdeken erbij koop zoals ik uit jou bericht lees?
Mijne gaat wel helemaal kaal, benen kan ik eventueel overslaan maar dat maakt volgensmij niet zo heel veel verschil voor de kou?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:26

bbpin schreef:
Ah ja, ik kan niet zo makkelijk wisselen… Kan af en toe wel een stalgenoot vragen maar ik zie het in principe als mijn eigen verantwoordelijkheid. Ze staan ‘s nachts in stal en mocht het echt vriezen gaan de boerderij deuren dicht en blijft het wat warmer (wat het sowieso al is in zo’n gangetje vol paarden die hun lichaamswarmte wat afstoten.
Voor nu zal ze het wel redden als ik een 150/200gr onderdeken erbij koop zoals ik uit jou bericht lees?
Mijne gaat wel helemaal kaal, benen kan ik eventueel overslaan maar dat maakt volgensmij niet zo heel veel verschil voor de kou?

Als het net zo "warme" winter wordt al afgelopen 2 jaar red je er inderdaad wel mee om dat te doen ja.
Ik vind het gewoon een fijn idee dat jachtmodel, waar dan geen deken is, zit dan nog gewone vacht. En de benen staat mijn pony ook gewoon slecht toe. Zelfs onder een verdoving van de DA moet je dan blijven opletten. Terwijl als ik van de benen af blijf kan ik haar scheren zonder haar vast te zetten (zelfs halster is niet nodig)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:58

Mijn paard heeft het nog warm als hij geschoren is dus hij staat in principe de hele winter met een 100 gram staldeken en een Amigo 0 grams regendeken op.
Dus laagjes werkt prima, mocht die van jou het toch kouder krijgen dan kun je er een dikkere staldeken onder doen.