Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
superpony schreef:Van wanneer is het veulen?
Hoe lang heeft het bij de moeder mogen lopen? Dat maakt al een berg verschil met weerstand opbouwen.
Wat is een tijdelijke terugval? Hoe lang was dat? En hoe erg was dat?
Verder wel goed gevoerd, ontwormt, gevaccineerd etc?
Hoe ga je haar nu houden??
Ik ben ook niet voor onnodig dekens op en zeker bij veulens en jonge paarden niet, maar wanneer nodig of praktisch gezien een betere keus, doen wij ze wel op.
Als ze veel buiten loopt en in beweging is en voldoende kan eten, zou ze zichzelf warm kunnen houden. Maar als er weer geen beschutting is en het wordt guur, dan is het wel een reden om een deken op te gooien, desnoods alleen voor de nachten.
Staat ze veel op stal is het vaak wel warmer en beschut, maar staan ze ook stil.
Wat voer je? Goed voeren houdt de kachel ook aan. Maar als ze echt graadmager is en alles nodig heeft om aan te komen, kan dat ook weer een reden zijn om toch voor een deken te kiezen.
Wij hebben 2 ( volwassen/oudere) paarden onder deken staan en soms nog 1 of 2 afhankelijk van weer en omstandigheden. Maar die gaan nu nog steeds overdag wel af.
Hier lopen ze nu nog 24/7 buiten en kunnen ze droog liggen. Toch is het 's nachts soms vochtig en daarom ook soms dekens op. Ik vind goed slapen ook belangrijk en dat heeft je paard ook nodig bij herstel. Op een koude en of natte grond vind ik nu ongeschoren ook niks. Wij hebben ook een schuilstal met op 2 plekken ruim vlas/zaagsel en vaak kiezen ze alsnog voor in het zand, maar er is dus keus.
MazikeenHope schreef:Okk voer ik haar op dit moment bij met de pavo veulenbrok omdat ze ook psylliumzaadjes als zandkuur krijgt. We zijn nu een maand verder en ik heb niet het idee dat haar vacht snel groeit. Ze staat op stal maar komt wel iedere dag een paar uur in de paddock.
Lindsey_99 schreef:MazikeenHope schreef:Okk voer ik haar op dit moment bij met de pavo veulenbrok omdat ze ook psylliumzaadjes als zandkuur krijgt. We zijn nu een maand verder en ik heb niet het idee dat haar vacht snel groeit. Ze staat op stal maar komt wel iedere dag een paar uur in de paddock.
Meen je niet echt toch....?
Een veulen wat moet opgroeien tot een gezond paard hoort beslist niet de hele dag en nacht op een paar uur na op stal te staan.
Zoek een goede opfok, met weides voldoende, frisse buitenlucht, waar het dier in elk geval sociaal contact heeft, en met meerdere veulens kan spelen, en leert hoe een paard zich hoort te gedragen onder soortgenoten. Anders loopt je de kans dat het later veel problemen gaat geven in contact met paarden.
Je ontneemt het dier nu heel veel waardevols, lessen die veulens nodig hebben om niet alleen fysiek maar ook mentaal gezond op te groeien...
MazikeenHope schreef:Ik heb mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt denk ik. Ze staat op dit moment met een ander veulen samen in haar opfok box. Als ze overdag buiten komt, is dat met meerdere vriendjes. De groepjes worden nog gemaakt en daan staat ze met 4 andere paardjes samen.
Uiteraard staat ze niet alleen op een box ergens ze krijgt ook naast haar brok onbeperkt ruwvoer. Deze opfok heeft ook weides maar in de winterperiode komt ze dus met vriendjes in de paddock.
Kabayo schreef:Dan kan je ze nog beter in normaal pension hebben in een klein groepje
Citaat:Ze staat op dit moment met een ander veulen samen in haar opfok box. Als ze overdag buiten komt, is dat met meerdere vriendjes. De groepjes worden nog gemaakt en daan staat ze met 4 andere paardjes samen.
MazikeenHope schreef:^ dank je wel. Ja ze is met 6 maanden gespeend en speelt ook met andere veulens. Ze heeft het zeker op de plek waar ze nu zit echt goed. Onbeperkt ruwvoer.
Om de prijs is het me zeker niet te doen. Aan mijn paarden hangt geen prijs. Maar wil haar wel graag het beste voor haar vandaar dat ik het vroeg van de deken. Op de plek waar ze nu staat gaat ze echt wel bij trekken de zorg is super. Ik heb nooit eerder een veulen gehad, en zeker na het scheren had ik zoiets van toch ff advies vragen
Gebruikers op dit forum: _nala, Majestic-12, Trendiction en 6 bezoekers