Deze winter deken om doen bij veulen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MazikeenHope

Deze winter deken om doen bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 13:09

Zoals sommige wellicht weten heb ik sinds een maandje een veulen erbij. Ik heb haar via de stal brouwer veiling gekocht. Voor deze veiling is ze geschoren ( dit was dus niet mijn keuze)

Nu met het oog op de komende winter en de dagen die kouder worden zou ik graag advies willen. Ze is een maandje geleden geschoren, nu weet ik dat het beste is om geen deken om te doen bij veulens ivm weerstand opbouwen. Ze is wel goed aan de maat. Maar heeft even een tijdelijke terugval gehad vanwege een slechte stal waardoor ze wat kilo's kwijt is. Graag jullie advies :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:17

Dat ligt er ook een beetje aan hoe snel het haar terug groeit. Ik ben geen voorstander van dekens bij veulens, maar als de weerstand niet top is, het dier geschoren is en mager, dan had ik die wel een deken op gedaan. Al helemaal bij slecht weer.

I am because you were

superpony

Re: Deze winter deken om doen bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:32

Van wanneer is het veulen?

Hoe lang heeft het bij de moeder mogen lopen? Dat maakt al een berg verschil met weerstand opbouwen.

Wat is een tijdelijke terugval? Hoe lang was dat? En hoe erg was dat?

Verder wel goed gevoerd, ontwormt, gevaccineerd etc?

Hoe ga je haar nu houden??

Ik ben ook niet voor onnodig dekens op en zeker bij veulens en jonge paarden niet, maar wanneer nodig of praktisch gezien een betere keus, doen wij ze wel op.

Als ze veel buiten loopt en in beweging is en voldoende kan eten, zou ze zichzelf warm kunnen houden. Maar als er weer geen beschutting is en het wordt guur, dan is het wel een reden om een deken op te gooien, desnoods alleen voor de nachten.

Staat ze veel op stal is het vaak wel warmer en beschut, maar staan ze ook stil.

Wat voer je? Goed voeren houdt de kachel ook aan. Maar als ze echt graadmager is en alles nodig heeft om aan te komen, kan dat ook weer een reden zijn om toch voor een deken te kiezen.

Wij hebben 2 ( volwassen/oudere) paarden onder deken staan en soms nog 1 of 2 afhankelijk van weer en omstandigheden. Maar die gaan nu nog steeds overdag wel af.

Hier lopen ze nu nog 24/7 buiten en kunnen ze droog liggen. Toch is het 's nachts soms vochtig en daarom ook soms dekens op. Ik vind goed slapen ook belangrijk en dat heeft je paard ook nodig bij herstel. Op een koude en of natte grond vind ik nu ongeschoren ook niks. Wij hebben ook een schuilstal met op 2 plekken ruim vlas/zaagsel en vaak kiezen ze alsnog voor in het zand, maar er is dus keus.

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 13:53

superpony schreef:
Van wanneer is het veulen?

Hoe lang heeft het bij de moeder mogen lopen? Dat maakt al een berg verschil met weerstand opbouwen.

Wat is een tijdelijke terugval? Hoe lang was dat? En hoe erg was dat?

Verder wel goed gevoerd, ontwormt, gevaccineerd etc?

Hoe ga je haar nu houden??

Ik ben ook niet voor onnodig dekens op en zeker bij veulens en jonge paarden niet, maar wanneer nodig of praktisch gezien een betere keus, doen wij ze wel op.

Als ze veel buiten loopt en in beweging is en voldoende kan eten, zou ze zichzelf warm kunnen houden. Maar als er weer geen beschutting is en het wordt guur, dan is het wel een reden om een deken op te gooien, desnoods alleen voor de nachten.

Staat ze veel op stal is het vaak wel warmer en beschut, maar staan ze ook stil.

Wat voer je? Goed voeren houdt de kachel ook aan. Maar als ze echt graadmager is en alles nodig heeft om aan te komen, kan dat ook weer een reden zijn om toch voor een deken te kiezen.

Wij hebben 2 ( volwassen/oudere) paarden onder deken staan en soms nog 1 of 2 afhankelijk van weer en omstandigheden. Maar die gaan nu nog steeds overdag wel af.

Hier lopen ze nu nog 24/7 buiten en kunnen ze droog liggen. Toch is het 's nachts soms vochtig en daarom ook soms dekens op. Ik vind goed slapen ook belangrijk en dat heeft je paard ook nodig bij herstel. Op een koude en of natte grond vind ik nu ongeschoren ook niks. Wij hebben ook een schuilstal met op 2 plekken ruim vlas/zaagsel en vaak kiezen ze alsnog voor in het zand, maar er is dus keus.

Bedankt voor de reacties beide! Ze is van 2 april dit jaar. Ze heeft is met 6 maanden afgespeend en is inderdaad ontwormd enting moet ze nog krijgen.

in 2 weken tijd best wel wat afgevallen bij de vorige opfok je ziet haar ribben en ze is een beetje ingevallen. Op de huidige stal krijgt ze voldoende ruwvoer en krachtvoer. Okk voer ik haar op dit moment bij met de pavo veulenbrok omdat ze ook psylliumzaadjes als zandkuur krijgt. We zijn nu een maand verder en ik heb niet het idee dat haar vacht snel groeit. Ze staat op stal maar komt wel iedere dag een paar uur in de paddock.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:59

Staat ze nu in de opfok met andere veulens? Dan vind ik gezien het risico met de andere veulens een deken geen optie.

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:00

2 April is een mooie tijd, dus zou ze nu prima de winter in moeten.

Maar geschoren en de achterstand is even zien hoe en wat.

Maar dan nog steeds; hoe lang heeft ze bij de merrie mogen lopen? Veulens krijgen weerstand van de moeder mee en ook de algehele weerstand komt van goede omstandigheden.

Wat is voldoende ruwvoer? Jij kan 2x per dag een plakje hooi genoeg vinden en ik onbeperkt.
En wat is voldoende krachtvoer? Wat voor krachtvoer? Een veulen volstoppen met krachtvoer is nou ook niet de beste manier.

Psyllium zaad kan je vaak beter door een slobber doen en moet ze echt flink wat van krijgen. Te weinig psyllium geven is zonde van je geld.

Als ze nu op stal staat en slechts een paar uur op de paddock zijn dat echt geen goede omstandigheden voor een veulen.

Een veulen moet echt vrij bewegen en de hele dag gras en of hooi eten MET vriendjes en opvoeders. Dan kan je afhankelijk van de voorkeur veulenbrok en of een vitaminebrok bijvoeren. En als ze wat mager is evt aanvullen met een slobber of wiesencobs etc. Of bijv een flinke hoeveelheid ruwvoer vervanger bij het voer.

Je zou haar dan 1 of 2x per dag even op stal kunnen zetten om rustig te eten. Wij doen dat in de winter 3x.

Van op stal zetten gaat ze nu niet sneller bijtrekken en vacht ontwikkelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:31

MazikeenHope schreef:
Okk voer ik haar op dit moment bij met de pavo veulenbrok omdat ze ook psylliumzaadjes als zandkuur krijgt. We zijn nu een maand verder en ik heb niet het idee dat haar vacht snel groeit. Ze staat op stal maar komt wel iedere dag een paar uur in de paddock.

Meen je niet echt toch....?

Een veulen wat moet opgroeien tot een gezond paard hoort beslist niet de hele dag en nacht op een paar uur na op stal te staan.

Zoek een goede opfok, met weides voldoende, frisse buitenlucht, waar het dier in elk geval sociaal contact heeft, en met meerdere veulens kan spelen, en leert hoe een paard zich hoort te gedragen onder soortgenoten. Anders loopt je de kans dat het later veel problemen gaat geven in contact met paarden.

Je ontneemt het dier nu heel veel waardevols, lessen die veulens nodig hebben om niet alleen fysiek maar ook mentaal gezond op te groeien...

Over de IJssel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:38

Mwah, ik zou deze winter even investeren in back to basic. Dus mooi op gewicht, volle vacht en goede weerstand en dan pas denken aan een opfok. Anders krijgt dit veulen een veelste harde klap.

Veulens krijgen met afspenen vaak wel even een dip. Stress van de moeder af, verhuizen; you name it. Dus niet gek dat een veulen ribbig is. Na afspenen voer je een veulen Dus ook veel en goed(!) bij.
Daarnaast zorgen (leeftijd)genootjes voor een vrolij veulen. Dus ik zou als eis stellen dat ie in ieder geval buiten komt met andere jonge(!) paarden. Het mooist zou zijn met 2 veulens in een stal.

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 14:45

Ik heb mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt denk ik. Ze staat op dit moment met een ander veulen samen in haar opfok box. Als ze overdag buiten komt, is dat met meerdere vriendjes. De groepjes worden nog gemaakt en daan staat ze met 4 andere paardjes samen.

Uiteraard staat ze niet alleen op een box ergens :) ze krijgt ook naast haar brok onbeperkt ruwvoer. Deze opfok heeft ook weides maar in de winterperiode komt ze dus met vriendjes in de paddock.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:49

Lindsey_99 schreef:
MazikeenHope schreef:
Okk voer ik haar op dit moment bij met de pavo veulenbrok omdat ze ook psylliumzaadjes als zandkuur krijgt. We zijn nu een maand verder en ik heb niet het idee dat haar vacht snel groeit. Ze staat op stal maar komt wel iedere dag een paar uur in de paddock.

Meen je niet echt toch....?

Een veulen wat moet opgroeien tot een gezond paard hoort beslist niet de hele dag en nacht op een paar uur na op stal te staan.

Zoek een goede opfok, met weides voldoende, frisse buitenlucht, waar het dier in elk geval sociaal contact heeft, en met meerdere veulens kan spelen, en leert hoe een paard zich hoort te gedragen onder soortgenoten. Anders loopt je de kans dat het later veel problemen gaat geven in contact met paarden.

Je ontneemt het dier nu heel veel waardevols, lessen die veulens nodig hebben om niet alleen fysiek maar ook mentaal gezond op te groeien...

Er zijn heeeeel weinig opfok bedrijven die ze in de "stalperiode" vele uren buiten kunnen hebben. Uitzonderingen daargelaten, maar die uitzonderingen hebben vaak enorme wachtrijen. Dan kan je ze nog beter in normaal pension hebben in een klein groepje

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:13

MazikeenHope schreef:
Ik heb mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt denk ik. Ze staat op dit moment met een ander veulen samen in haar opfok box. Als ze overdag buiten komt, is dat met meerdere vriendjes. De groepjes worden nog gemaakt en daan staat ze met 4 andere paardjes samen.

Uiteraard staat ze niet alleen op een box ergens :) ze krijgt ook naast haar brok onbeperkt ruwvoer. Deze opfok heeft ook weides maar in de winterperiode komt ze dus met vriendjes in de paddock.

Dan zou ik alleen in uiterste uiterste uiterste nood een deken op doen.
Ik denk dat ze in heel vies weer niet buiten komen of wel? Dan zou je verwachten dat het niet nodig is.
Hou goed je veulen in de gaten

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 15:24

^ in heel vies weer komt ze inderdaad niet buiten nee. Ik merk wel dst ze het daar beter heeft gezien ze niet met 8 andere moet strijden om ruwvoer en brok.

Bedankt voor de reacties iedereen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:19

Er zijn echt wel goede opfokadressen, maar helaas nog weinig. Ligt ook aan de vraag. Veel mensen hebben echt te weinig geld over voor ene veulen, jaarling etc in opfok, waar dat juist een belangrijke periode is.

Onbeperkt ruwvoer, genoeg beweging en sociaal contact is nu belangrijkste. Dan trekt ze echt wel bij. Niet vol gaan stoppen met veel teveel hardvoer.

En zeker niet denken, we zien in voorjaar wel weer, want bij opgroeien is echt elke dag, elke periode belangrijk.
Afspenen vraagt wel wat, zeker als het te jong of te abrupt is gedaan. Maar "men" vindt dat helaas nog steeds normaal.
Daarna verhuizen, andere mensen, andere paarden en ander ritme vraagt ook genoeg. Dan is het zonde dat ze geschoren is. Helemaal omdat het echt niet nodig is, maar ja......Dat is gebeurt.

In Nederland zijn de winters echt niet zo streng dat ze het niet gaat overleven. Als ze voldoende beschutting heeft en zoals eerder gezegd; genoeg goed ruwvoer en lekker kan spelen en bewegen, komt het echt wel goed. Zou in een groep een veulen niet snel een deken op doen.

Maar beetje oefenen met een dekentje en wat klaar hebben liggen is misschien voor jezelf wel een fijn idee.

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-24 16:24

^ dank je wel. Ja ze is met 6 maanden gespeend en speelt ook met andere veulens. Ze heeft het zeker op de plek waar ze nu zit echt goed. Onbeperkt ruwvoer.

Om de prijs is het me zeker niet te doen. Aan mijn paarden hangt geen prijs. Maar wil haar wel graag het beste voor haar vandaar dat ik het vroeg van de deken. Op de plek waar ze nu staat gaat ze echt wel bij trekken de zorg is super. Ik heb nooit eerder een veulen gehad, en zeker na het scheren had ik zoiets van toch ff advies vragen :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:31

Kabayo schreef:
Dan kan je ze nog beter in normaal pension hebben in een klein groepje

Goede opfok met veel buiten kost wat meer moeite, klopt.

Citaat:
Ze staat op dit moment met een ander veulen samen in haar opfok box. Als ze overdag buiten komt, is dat met meerdere vriendjes. De groepjes worden nog gemaakt en daan staat ze met 4 andere paardjes samen.

Over de IJssel

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:32

Gezien het zachte weer en dat ze veel beschutting heeft, zou ik niet snel een deken opdoen. De wintervacht ontwikkelt zich nog 2 maanden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:36

Heb je een foto van hoe het veulen er nu bij loopt?
Ik heb afgelopen winter een Amigo veulendeken op gehad bij mijn veulen en dat is echt een onwijs fijne deken.
Hij is echt heel ruim verstelbaar op een handige manier en is altijd goed blijven zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:46

MazikeenHope schreef:
^ dank je wel. Ja ze is met 6 maanden gespeend en speelt ook met andere veulens. Ze heeft het zeker op de plek waar ze nu zit echt goed. Onbeperkt ruwvoer.

Om de prijs is het me zeker niet te doen. Aan mijn paarden hangt geen prijs. Maar wil haar wel graag het beste voor haar vandaar dat ik het vroeg van de deken. Op de plek waar ze nu staat gaat ze echt wel bij trekken de zorg is super. Ik heb nooit eerder een veulen gehad, en zeker na het scheren had ik zoiets van toch ff advies vragen :)

Ja, sorry. Bedoelde niet dat jij bespaart op de kosten, want dat weet ik niet. Maar ze staat niet op een kale wei, dus kon wel ongeveer rekenen dat je niet voor het goedkoopste bent gegaan.

Ik doelde er meer op dat mensen over goede/slechte opfok begonnen. Goede opfok zou meer lonend zijn als mensen er ook meer voor over hebben en dat is gewoon vaak niet zo.

Men koopt een veulen of jaarling, ze kunnen er feitelijk weinig mee, dus willen ook niet teveel betalen.Je zou zeggen; logisch, maar het is een hele belangrijke periode, dus men zou er wat voor over moeten hebben.

Het is nog heel zacht en een deken is zo gekocht. Wacht het nog maar even af.

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 11:22

^ oh ik weet dat je het absoluut niet zo bedoelde tegen mij haha. Nee maar je hebt wel gelijk idd. Ik heb op de vorige plek 745 euro voor 2 weken slechte verzorging en transport en heb haar meteen daarna verhuisd. Idc wat ik moet betalen maar zorg moet goed zijn haha.

Vandaag zijn er 3 nieuwe vriendjes bijgekomen dus inclusief haar staat ze met 5 paarden lekker samen. Ze doet het goed. Op dit moment staat ze er zo bij: Afbeelding

Dit was toen ze wat dikker was: Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:43

Als ze geen hele dagen in weer en wind buiten staat zou ik geen deken op doen.
Die vacht groeit denk best snel weer aan.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:07

Ligt er denk ik echt aan hoe dik ze in de vacht staat.

Mijn vader heeft altijd tegen mij gezegd: een paard kan prima kou hebben. Ik rijd zelf niet meer dus die van mij hebben lekker een wintervacht, maar die van mij staan in de kou ook zonder deken buiten.
Nattigheid moet je wel opletten. Regenbuitje kunnen ze best hebben maar dan moeten ze wel daarna naar stal kunnen om lekker warm op te drogen en niet voor eeuwig nat te blijven.

Een paard kan meer hebben dat je denkt en het is goed voor de weerstand om ze 'zo natuurlijk mogelijk' zonder deken naar buiten te doen. Worden ze hard van! :)

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 15:13

^ merci. Ja ik ben ook voorstander van weerstand kweken maar had zoiets omdat ze geschoren is toch even navragen haha

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:17

Geen deken als ze met meerdere veulens binnen-buiten staat. Geeft veel risico's op problemen als ze met elkaar spelen en er eentje verstrikt raakt. Daarnaast heb ik al veel lelijke verwondingen gezien door het snijden van buiksingels en bilkoorden. Als ze in de avond binnen staan en met echt vies weer maar beperkt buiten, dan heeft ze echt geen deken nodig. Paarden in de opfok zie je soms per maand dikker/dunner worden. Ook niet heel gek als ze volop in de groei zijn. Vertrouw op je opfok en stem goed af als je vindt dat ze te lang te dun blijft of je bij kunt voeren. Maar dat hoeft echt zelden als ze goed ontwormd zijn en 24 uur kunnen beschikken over goed ruwvoer en veulenbrok krijgen op stal.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 15:53

^ bedankt voor je advies. Ik ga haar geen deken omdoen. Uiteraard alles voor de veiligheid van alle paarden. Nu na een weekje op deze nieuwe opfok zie ik dat ze alweer begint aan te komen.

Ze heeft het hier gelukkig echt goed. Vandaag is ook de hoefsmid geweest omdat ze voor ongelijk stond. Hebben ze ook meteen opgepakt. Kan haar hier gelukkig met een gerust hart achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie