Beginnen met jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard_en_zo

Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 00:15

Hoi! Ik heb een 4-jarige vos merrie sinds kort en wil nu beginnen met longeren. Voordat ik haar onder het zadel beleer wil ik graag dat ze aan de longeerlijn nageeflijk en ontspannen kan lopen. Hoe pak je dit aan? Ik begin gewoon aan een touwtje natuurlijk, maar over een tijdje dan elastiek eraan/dubbele lijnen/etc? Hoop dat jullie hier ervaringen mee hebben!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:10

Les nemen :)
Van een goede instructeur, die werkt zonder hulpmiddelen.

Goed longeren is een kunst en het is enorm waardevol als je investeert in lessen, zodat je daadwerkelijk iets goeds doet voor je paard wanneer je haar longeert.

Ik heb de eerste jaren met mijn paard maar wat 'aangeklooid' aan de longe (niet meer touwtjes is elastiek, maar ook niet functioneel) en leerde later pas hoeveel beter het is voor mijn paard als je wél goed longeert.

Suzanne F.

Re: Beginnen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:49

Ik longeerde altijd met touwtjes. In principe kan je daar fijn mee trainen. Elastiek ben ik geen voorstander van. Dubbele lijn hoor ik goede dingen over maar was nooit echt iets voor mij. Ik kon echt fijn longeren met touwtjes en dan de longeerlijn terug door het bit naar de singel (als ze wat verder waren).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:18

Eerst paard los leren longeren, dit kan het beste in een roundpen/ longeerbak en anders de bak voor de helft afzetten. Als ze dat snappen dan aan de longeerlijn en halster, een keer een hoofdstel om zonder er wat mee te doen. Keertje longeersingel op doen (goed voorwaarts houden).

Dan doe ik ook een keer touwtjes, maar heel lichtjes en aan de zijkant vastgemaakt niet aan de onderkant..voor wennen aan het bit. Als die fase geweest is doe ik de dubbele longe er aan en ga ik er achter lopen om paard te leren halthouden, sturen, voorwaarts gaan etc. Zadelmak maken is daarna een appeltje-eitje.

Maar..als je zelf weinig ervaring hebt is het belangrijk om dit allemaal te doen onder kundige begeleiding van iemand die wel veel ervaring heeft. Zoals Calippo zegt wordt er met jonge paarden soms teveel aangekloot terwijl het heel erg belangrijk is dat al deze eerste ervaringen positief zijn voor het jonge paard en goed verlopen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:47

Paard_en_zo schreef:
Hoi! Ik heb een 4-jarige vos merrie sinds kort en wil nu beginnen met longeren. Voordat ik haar onder het zadel beleer wil ik graag dat ze aan de longeerlijn nageeflijk en ontspannen kan lopen. Hoe pak je dit aan? Ik begin gewoon aan een touwtje natuurlijk, maar over een tijdje dan elastiek eraan/dubbele lijnen/etc? Hoop dat jullie hier ervaringen mee hebben!

Iemand zoeken die je gaat helpen, zeker als je hier dus geen ervaring mee hebt.
Goed beginnen met een jong paard kan maar een keer.

Paard_en_zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 10:59

Heb nu al meerdere paarden zadelmak gemaakt voor de verkoop, maar deze is voor mezelf en wil ik echt de tijd voor nemen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:04

Paard_en_zo schreef:

Met sommige dingen heb ik ervaring.

Ten eerste: longeren is een kunst.
Zeker met een jong paard: graag veel afwisseling, dus liever niet -tig keer de kraal rond, maar aan de longe in de bak oid en ook stukken rechtuit. (En vrolijke grappen maken met de mensen die denken dat je niet kunt longeren...!)

Wat vreselijk waardevol is en waar je veel plezier van gaat hebben: leer je dier aan de longe al om in verticale balans te komen.
Oa. Mireille den Hoed van 'takt' geeft hier les in (of één van haar leerlingen).
Het elastiek en allerlei andere toestanden kun je je besparen: vanuit verticale balans ontstaat ontspanning en nagefelijkheid.

Over woorden wordt veel gedebatteerd, maar nagefelijkheid gaat over een ontspannen kaakgewricht (en een prettige verbinding met de mond). Een kaakgewricht "weerspiegelt" het hele paarden lichaam, dwz als er ergens iets verstrakt, het paard uit balans gaat etc spant het kaakgewricht. De oplossing "zit niet aan de voorkant", dwz dat het verstandig is om hetzij aan de longe, hetzij onder het zadel de oorzaak aan te pakken, dan ontspant de kaak vanzelf wel weer.
(Nagefelijkheid is dus niet hetzelfde als 'in de houding' lopen.)
Overigens heeft een ontspannen paard in verticale balans een keurige houding. Een correct gekanteld bekken (richting 'bolle' rug) achterbenen die ver ondertreden, een lange 'bovenlijn' en dito hals, een korte 'onderlijn'. En een kans op een plezierige en lange carrière als rijpaard.

Dubbele lijnen is in principe niet nodig om een dier ontspannen en in balans te laten bewegen, maar het kan een aanvulling zijn. En ook hier geldt: les nemen!

Oh ja: ik longeer nooit aan het bit. Ik heb in het zadel graag een contact van zo'n drie gram en de longe zelf is al veel zwaarder. En dan hebben we het nog niet over de bewegingen die de longe kan maken als een paard efkes gek doet oid.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:19

Ik ben met mijn jonkie begonnen met grondwerk. Gewoon loswerken ook. Desensibiliseren dmv zoveel mogelijk enge dingen, zweep zwaaien etc en springen naast hem. Vanuit die basis verder gebouwd. Longeren aan het halster. Stap, draf en galop. Toen lange lijnen met longeersingel en hoofdstel om te leren sturen. Alles met stem bekrachtigd. Longeren met hoofdstel en zadel met losse beugels. Toen oefenen met opstappen. Daar zijn we nu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:35

Paard_en_zo schreef:
Heb nu al meerdere paarden zadelmak gemaakt voor de verkoop, maar deze is voor mezelf en wil ik echt de tijd voor nemen :)

Dan doe je gewoon wat je deed alleen trager? Don’t fix it if it ain’t broken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:37

Volledig eens met Janneke2, :j
Stap één is bij jezelf, onderzoek, en veel ook. Niet dingen kwakkeloos overnemen maar weten waar je het over hebt, zelfs nog voor het les nemen. Er is veel te lezen, begin bijv bij de basis anatomie, de spieren. Zo leer je écht kijken welke spieren er wanneer worden gebruikt en kun je gericht trainen. En een goede lesgeefster zoeken die aan jouw eisen voldoet. De verticale balans word helaas vaak onderschat, neem dat ook actief mee. En inderdaad, ook ik zou de stiekjes en de touwtjes weglaten. Leuk om te laten wennen aan het bit, maar voor de rest lekker op eigen benen laten lopen, vooral in het begin. Gaan ze van leren zoeken naar hun eigen balans.
Jezelf verbeteren is altijd wijs, :j . Je bent nooit uitgeleerd maar denk ook niet té moeilijk. Houd je geen perfect beeld voor, geen verwachtingen, gewoon kijken wat je paard je elke dag geeft en een stapje verder als jullie er klaar voor zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:06

Wat Janneke zegt is meer stap 2 voor NA het zadelmak maken imo.

Maar TS als je er al ervaring mee hebt dan weet je dus wel hoe het moet.