Aanschaf kinderpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prins2014

Aanschaf kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 12:22

Goedemiddag,

We zijn vanmorgen gaan kijken bij een kinderpony! Ze is 14 jaar en oogt gezond en blij.

Twijfel omdat de pony 5 weken in bezig is van de huidige eigenaar. Deze hadden haar gekocht als men pony voor internationale wedstrijden maar daar blijkt ze toch iets te onzeker voor.

Waar kunnen we nu het beste op letten in dit soort gevallen?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:23

Neem iemand mee die er veel verstand van heeft, ga uitgebreid proefrijden en spreek eventueel een proeftijd af. Poets en zadel ook zelf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:38

Bij twijfel zou ik doorschakelen. Je kind is je kostbaarste bezit en je kunt al nooit een 100 procent bomproof dier kopen. Juist bij jonge kinderen wil je geen onzekere pony maar eentje die niet zo snel onder de indruk is.

Op basis waarvan bieden ze haar aan als kinderpony? Heeft ze bij de vorige eigenaar veel kinderen om zich heen gehad?

Als je de pony toch een kans wil geven dan zou ik een paar keer gaan proefrijden. Laat je kind lekker poetsen en kijk goed hoe het dier op je kind reageert. Sowieso het dier door een onafhankelijke dierenarts laten keuren

Elisa2

Re: Aanschaf kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:52

Waarom verkopen ze de pony als kinderpony? Is deze gereden door kinderen? Is ze voorgereden? Hebben jullie proef gereden? Neem iemand mee met verstand er van inderdaad. Het liefst de instructeur van jullie kind.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:54

Uit jouw informatie valt vrij weinig te halen.
Tips zijn er wel.
Dat een pony op wedstrijden wellicht wat onzeker is, dat is niet abnormaal; dat moeten ze leren. De ene is daar wat gevoeliger voor dan de andere.
Heb je als doel om regelmatig naar wedstrijden te gaan, dan wennen ze er wel aan, maar eens of 2 x per jaar zal wellicht niet handig zijn. Wekelijks naar een ponyclub went makkelijker.

Ga een paar keer naar de pony, laat je kind rijden, laat een dierenarts een keuring doen en begin met een goede hulp thuis met de pony als je besluit deze te kopen. Het zal sws een aantal weken of maanden duren voordat er een vertrouwensband opgebouwd is, en de pony gewend zal zijn op een nieuwe stal en met vreemde mensen.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 28-10-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:54

altijd spannend, iets kopen voor de kids inderdaad. een paard is een paard en dus geen robot.

ik zou inderdaad ook uitgebreid proberen, proeftijd afspreken en vragen of je contact mag opnemen met de oude eigenaren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:59

Ik zou een kinderpony kopen van een gezin die de pony al jaren heeft en waar de kinderen nu uitgegroeid zijn maar altijd op gereden hebben. En dan nog verschillende keren gaan kijken en zoveel mogelijk zelf uitproberen met je kind.

Maar houdt inderdaad altijd rekening met het feit dat het wel een levend dier blijft. Een verhuizing kan ook impact hebben op de pony waardoor je ineens toch een andere pony hebt dan je eerst dacht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:03

Prins2014 schreef:
Goedemiddag,

We zijn vanmorgen gaan kijken bij een kinderpony! Ze is 14 jaar en oogt gezond en blij.

Twijfel omdat de pony 5 weken in bezig is van de huidige eigenaar. Deze hadden haar gekocht als men pony voor internationale wedstrijden maar daar blijkt ze toch iets te onzeker voor.

Waar kunnen we nu het beste op letten in dit soort gevallen?

Ik vind dit eigenlijk wel een rode vlag. De menners die ik ken die internationaal rijden, of het niveau er vlak onder met de ambitie tot, zijn allemaal mensen die al langere tijd paarden of ponies hebben. En die ook weten dat 5 weken wel een hele (te) korte periode is om vertrouwen op te bouwen en een nieuwe combinatie te vormen. Zeker als zo'n ambiance nieuw is voor de pony, daar moeten ze ook in leren en groeien.

Dus dat doet mij afvragen waarom er zo snel besloten is weer afscheid te nemen van de pony.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:08

Wij hebben ooit een bekend staande doerak geleast. Een pony voor mijn zoon. Ze kreeg bij ons dezelfde behandeling als Hercule. Bij ons liep ze zo de trailer op, nadat ze de eerste keer weigerde en mijn dochter en ik de handen achter haar billen kruiste en haar zo een beetje optilde, vloog ze erin.
Wat een keigave pony. Ze mocht mee naar buiten, mijn zoon en dochter reden samen en af en toe na de wedstrijden reed ik erop.
Nooit een probleem mee gehad.
Toen we vanwege de grootte van mijn zoon moesten stoppen werden we gebeld door de manege houder. Ze wasmweer de oude doerak en wilde niet de trailer op. Ze zag ons, ik gaf haar een kroel en probeerde uit te leggen waarom we moesten stoppen en ze vloog erin toen ik zei:" pprrrr".
Altijd schuldig gevoeld dat we haar niet namens maar ze was net te klein voor kij. En af en toe erop is dan geen probleem maar wel structureel.
Dus ga gewoon kijken, neem je dochter mee en kijkt wat het doet. En als het eventueel kan, kruip er zelf eventjes op om te voelen. Heb ik toen met Cleo ook gedaan en ze voelde gewoon ok voor mij. Toen onze instructeurner een keer opging, werd hij gelanceerd in het stro (hahahahahaha). Gelukkig kon hij er zelf ook om lachen.

Of anders gezegd . Ponies hebben karakter. Wat bij de een drama heeft kan bij de ander hoojes problemen geven. Bij ons was het een toffe kinder pony bij de ander eigenlijk totaal niet.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:16

Roodvos schreef:
Ik vind dit eigenlijk wel een rode vlag. De menners die ik ken die internationaal rijden, of het niveau er vlak onder met de ambitie tot, zijn allemaal mensen die al langere tijd paarden of ponies hebben. En die ook weten dat 5 weken wel een hele (te) korte periode is om vertrouwen op te bouwen en een nieuwe combinatie te vormen. Zeker als zo'n ambiance nieuw is voor de pony, daar moeten ze ook in leren en groeien.

Dus dat doet mij afvragen waarom er zo snel besloten is weer afscheid te nemen van de pony.

Hier ga ik als menner in mee. 5 weken is te kort om de geschiktheid als menpony te beoordelen. Zeker als de pony geen/weinig ervaring heeft voor de koets :j

Kan je achterhalen van wie zijn de pony hebben gekocht en daarmee contact opnemen?

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:46

Hoe oud is het kind waar de pony voor bedoeld is, en hoeveel ervaring heeft hij/zij al met paardrijden? Hebben jullie als ouders ervaring met paarden/ponies? Zoek je een knuffel pony waar elke beginner op moet kunnen rijden, of zoek je een pony waarmee hij/zij de sport al wat meer in kan?

Het verhaal van deze pony zou voor mij ook een rode vlag zijn, zeker voor een kinderpony is het belangrijk dat ze de pony door en door kennen. Want er zijn zat schattige ponies, maar niet zo veel die daadwerkelijk brave kinderpony zijn.

Prins2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 19:21

SuperRocky schreef:
Hoe oud is het kind waar de pony voor bedoeld is, en hoeveel ervaring heeft hij/zij al met paardrijden? Hebben jullie als ouders ervaring met paarden/ponies? Zoek je een knuffel pony waar elke beginner op moet kunnen rijden, of zoek je een pony waarmee hij/zij de sport al wat meer in kan?

Het verhaal van deze pony zou voor mij ook een rode vlag zijn, zeker voor een kinderpony is het belangrijk dat ze de pony door en door kennen. Want er zijn zat schattige ponies, maar niet zo veel die daadwerkelijk brave kinderpony zijn.

Onze dochter is 7 jaar en zit nu 9 maanden op manegeles. Ze is nog wat onzeker en heeft heel veel vertrouwen en geduld nodig van de pony. Uren poetsen en knuffelen is een garantie hier, ze gaat nu ook al 7 jaar dagelijks mee naar mijn eigen paard,die inmiddels met pension is.

Ze hadden de pony voor de mensport gekocht maar de pony bleek niet te passen binnen het al bestaande span en de huidige eigenaren zien het, vanwege hun eigen leeftijd, niet zitten om hier nog veel tijd in te stoppen om de mensport meer op te pakken en te brengen naar het door hen gewenste niveau

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:24

Ik zou deze echt laten staan. Goede, brave kinderponys zijn gewild en duur en meestal heel snel verkocht. En met zo weinig ervaring en zo jong heb je echt een hele hele brave nodig. De kans dat zo'n pony bij een menner terecht komt is echt wel minimaal in mijn ogen en ik zou de gok niet durven nemen dat ze toch iets minder makkelijk blijkt te zijn onder het zadel of met kinderen in de omgang.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:43

Zou het er inderdaad niet op wagen ts. Als de pony in een span al ''onzeker'' is, gaat die het niet goed doen met een beginner die zelf ook nog onzeker is. Groen en groen maakt blauw. Kinderpony's zijn nou eenmaal kostbaar, je kunt evt zoeken naar een iets ouder dier die alles al heeft gezien, voor zo'n beginnertje lijkt mij dat het beste.