Geen ervaring dus een vraag over dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fensy79

Geen ervaring dus een vraag over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 08:06

Ik heb nu sinds 6 weken een quarter ruin van 9 jaar. Ik heb deze gekocht bij mijn trainer. Paard stond daar voor verkoop. Deze paarden staan daar altijd met een deken buiten, regendeken van 100 gram (bij regen of kou) omdat ze elke dag gereden worden. Ze staan dan 4 uur buiten en de rest op stal.
Nu heb ik hem verplaatst naar een pensionstal waar hij lekker de hele dag op de wei kan en snachts op stal. Met deze temperaturen blijven ze s' nachts ook nog lekker buiten.
Ik zou hem graag zonder deken willen hebben maar kan dit nog? De meningen zijn verdeelt op stal dus nu weet ik het nog niet.
De afgelopen 2 dagen en nachten heeft hij geen deken op gehad want overdag was het 20 graden en in de nacht rond de 14 graden.
De voorspelling voor aankomende week is overdag tussen de 13 en 16 graden en s' nachts tussen de 7 en 11 graden. Ik denk dat ze aankomende week ook snachts nog buiten zullen blijven.
Dus nu de vraag..kan ik nu nog stoppen met de deken? Maakt hij nog een wintervacht aan? Of kan ik de deken vanaf volgend jaar pas weglaten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:24

Paarden kunnen hun eigen temperatuur het best reguleren tussen de 5 en 20 graden boven nul. Tussen die temperaturen hoeven ze geen extra energie te stoppen in verwarmen of koelen.
Maw woorden, zolang het 's nachts boven de 5 graden blijft, moet een paard sowieso zonder deken kunnen, wintervacht of niet. Wintervacht worden overigens aangemaakt onder invloed van daglengte en temperatuur, dus ook een paard met een deken op maakt wintervacht aan, tenzij je 's avonds op stal een enorme tetter licht aan zou hebben - en dat lukt zelden met dusdanige hoeveelheden dat je invloed hebt op de vachtvorming.

Ik zou 'm gewoon zonder zetten. Krijgt-ie het koud als het straks onder nul zakt of langdurig regent overdag als-ie buiten staan, dan merk je dat snel genoeg. Kans is overigens groot dat-ie het eerder koud krijgt bij regen dan bij vorst.

Cioccolato

Re: Geen ervaring dus een vraag over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:53

Hier reguleren we een groot stuk vacht met gewoon licht van stal, helemaal niet zoveel nodig :+

Ik zou idd ook lekker af laten als dat is wat je wil en goed kijken naar je paard.
Ervaring leert dat een dag buiten in regen en wind niet zo in de smaak valt. Terwijl het vriest maar het is windstil met een zonnetje wel als plezierig wordt ervaren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:54

Waar mijn paarden echt last van hebben en een deken voor op krijgen is (koude) wind met regen. Dan komen ze echt bibberend binnen, als ze geen deken op hebben. Een simpele regendeken is genoeg voor ze. Het houdt de wind en water van de vacht en dat is precies wat ze behoed voor afkoeling.

Let er daarnaast op dat de vacht voldoende waterdicht is. Onze Quarter was daar niet zo goed in en dat hoor ik van meer Quarters. Ook dan, simpele regendeken will do the job.

Dat ze elke dag gereden worden is een kul-reden om er een deken op te doen. Sterker nog, je moet een echt goede, ademende, deken hebben anders werkt het tegen je (nazweten)!

En dan maakt het ook nog uit of ze beschut staan. Onze paarden hebben niet zoveel beschutting dus als het waait, waaien ze uit hun vacht en dat helpt ze niet. Staan ze niet op de open vlakte, dan hebben ze er al minder last van en ja, paarden snappen dat, de meesten dan toch.
Sinds vorig jaar hebben we grote tenten (principe glampingtent maar dan zonder wanden) en bij de eerste regenspetters komt het hele spul in galop de wei uit :j om te schuilen, watjes.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-10-24 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 08:54

Je hebt een ras met een dun velletje en een vaak gevoelige bovenlijn gekocht en hebt flink wat veranderingen doorgevoerd in management(overigens positief!).
Ik zou kijken naar hoe je paard zich houdt en daar je beleid op aanpassen.
De quarters die ik heb gehad waren allen geen echte buitenpaarden(dus dikke vacht en geen deken behoeven).
Mijn huidige merrie is na 15 jaar stalpaard veranderd naar een buitenpaard maar wél incl dekens met hals.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:01

Wildgirl schreef:
Je hebt een ras met een dun velletje en een vaak gevoelige bovenlijn gekocht en hebt flink wat veranderingen doorgevoerd in management(overigens positief!).
Ik zou kijken naar hoe je paard zich houdt en daar je beleid op aanpassen.
De quarters die ik heb gehad waren allen geen echte buitenpaarden(dus dikke vacht en geen deken behoeven).
Mijn huidige merrie is na 15 jaar stalpaard veranderd naar een buitenpaard maar wél incl dekens met hals.

Dat is niet voorbehouden aan Quarters. Onze ene KWPN-er waait al uit d'r vacht bij windkracht 3, terwijl de andere van windkracht 6 staat te genieten. Die heeft er gewoon 2x zoveel haar op staan. De Stippel heeft nog meer haar maar lang niet zo vet dus de waterdichtheid laat te wensen over ondanks de enorme hoeveelheid haar.

Kijk dus vooral goed naar je paard, de lokatie en let op signalen van discomfort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:14

fensy79 schreef:
Ik heb nu sinds 6 weken een quarter ruin van 9 jaar. Ik heb deze gekocht bij mijn trainer. Paard stond daar voor verkoop. Deze paarden staan daar altijd met een deken buiten, regendeken van 100 gram (bij regen of kou) omdat ze elke dag gereden worden. Ze staan dan 4 uur buiten en de rest op stal.
Nu heb ik hem verplaatst naar een pensionstal waar hij lekker de hele dag op de wei kan en snachts op stal. Met deze temperaturen blijven ze s' nachts ook nog lekker buiten.
Ik zou hem graag zonder deken willen hebben maar kan dit nog? De meningen zijn verdeelt op stal dus nu weet ik het nog niet.
De afgelopen 2 dagen en nachten heeft hij geen deken op gehad want overdag was het 20 graden en in de nacht rond de 14 graden.
De voorspelling voor aankomende week is overdag tussen de 13 en 16 graden en s' nachts tussen de 7 en 11 graden. Ik denk dat ze aankomende week ook snachts nog buiten zullen blijven.
Dus nu de vraag..kan ik nu nog stoppen met de deken? Maakt hij nog een wintervacht aan? Of kan ik de deken vanaf volgend jaar pas weglaten?

Ik zou de deken nog niet weglaten.

Waarom? Omdat je teveel veranderingen in een keer gaat doorvoeren.

S"nachts buiten betekent koudere en killere temperaturen, hij is de deken gewend om hem te beschermen tegen regen en kou.

Ik zou dus hetzelfde beleid even doorvoeren, 100 gram denken op bij regen/ kou en dat deze winter even doen en dan volgend jaar proberen of het zonder kan. Met in het achterhoofd houdend wat de mensen hier boven zeggen. Dat niet ieder paard daar goed tegen kan.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 09:22

Bedankt voor de reacties alvast.
Mijn vorige 2 paarden hebben nooit dekens opgehad daarom weet ik er ook vrij weinig van. Het enigste wat ik te horen kreeg was: als t onder de 10 graden is dan gewoon de 100 grams regendeken op doen en als het kouder wordt leg je een 200 of 300 grams op.
Ik ben niet tegen dekens hoor..absoluut niet.
Maar als t overdag lekker weer is en savonds wordt het kouder, zit ik met het probleem dat ik niet terug kan naar stal om de deken weer op te doen. Ik werk late diensten en vertrek al om 14.00 van huis.
Ik heb van een kennis ook een 0 grams deken gekregen. De paarden hebben op de wei geen schuilstal en ook geen bomen om te schuilen.
Is er anders ergens een schema te vinden bij welke temperaturen je welke deken op moet doen?
Mijn quarter heeft idd een dun vachtje nu

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:31

Je paard is relatief jong en hopelijk ook gewoon gezond - in theorie zou dekenloos mogelijk moeten zijn.
Maar ik ben het wel eens met Elisa2 - er is al heel veel verandert voor je paard de afgelopen tijd, en misschien moet je het dit jaar maar zo laten, en toch zeker vanaf een bepaalde temperatuur dat deken wel geven.

Ik heb ook een Quarter gehad, die ook op haar 9de naar mij kwam. Zij was zonder dekens opgegroeid, en dat heb ik waar mogelijk ook zo gehouden. Ze had een hekel aan dekens, dus als het niet nodig was, deed ik het ook niet. Puur natuur, als het kan uiteraard :)

Dat neemt niet weg dat ze wel degelijk in de dekens heeft gestaan.
Voornamelijk op mijn oude stal, daar droeg ze in de zomer een vliegendeken. Die wei lag tegen een beek aan, en die zorgde voor heel veel irritante beestjes.
De laatste jaren was dat niet meer van toepassing doordat we verhuisd zijn, en we enkel nog de basic strontvlieg om onze oren kregen :') Zelfs een simpel vliegennet vond ze toen al een heel gedoe haha.
Ze heeft ook schimmel gehad, en moest daarom 9 maanden lang in de dekens. Eerst een eczeemdeken, en toen dat eindelijk aan de kant mocht was het al herfst en te laat om nog een wintervacht te kweken. Dus die winter heeft ze een 0 gram regendeken omgekregen. De jaren daarna stond ze weer in haar blootje :)

Ik controleerde de oren altijd. Als die lekker warm waren, was het voor mij goed.
En die waren ook altijd lekker warm; ik heb haar in àl die jaren (11 en half) letterlijk 1x zien rillen doordat ze urenlang in de regen had gestaan.

Als ik met een deken kwam aanlopen, maakte zij zich meteen uit de voeten. Het was haar ding écht niet haha.

En ik had een hele verzameling hoor, want ik vond het wel belangrijk een gepast deken klaar te hebben indien nodig. Eczeemdeken, 0 gr regendeken, vliegendeken, 2 winterdekens (200 en 300gr) en een fleece deken. En staldekens, maar die waren enkel voor de stal waar ze 's nachts op de vorige stal in moest slapen, zodra ik haar 's ochtends ging buiten zetten ging die weer af want niet waterdicht. Ze mocht zichzelf warm lopen en eten haha.

Kijk naar je paard. Naar zijn vacht, naar zijn houding. Controleer de oortjes.
Laat het voor dit jaar gewoon zoals hij het gewend is, en kijk volgende herfst aan of hij een wintervacht aanmaakt of niet. Zolang hij gewoon gezond is, komt dat normaal vanzelf wel hoor :)

Veel plezier met je Quarter, ik vind het een heerlijk "cool in het hoofd" ras! :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 27-10-24 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:33

Dekens die zelf de temperatuur reguleren zijn ideaal, Bucas dekens kunnen vaak van -15 tot +15 bijvoorbeeld.

Ik hanteer zo'n 15 graden als grens, maar als het boven de 15 is en regent dan blijft de deken ook op.

Cioccolato

Re: Geen ervaring dus een vraag over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:40

Als er geen schuil mogelijkheid is en de paarden staan echt altijd overdag buiten zou ik wel een deken op doen. In weer en wind is niet tof zonder schuil.