wat vermelden in koopovereenkomst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

wat vermelden in koopovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 13:09

Hallo zou graag weten wat jullie hiervan vinden.

Ik verkoop mijn fokmerrie, die nog niet is bereden (4 jaar ik heb er 1 veulen mee gefokt).
Toekomstige koper wil in de koopovereenkomst hebben staan dat bij de klinische keuring het paard goedgekeurd moet worden als rijpaard. Kan dit of moet er komen te staan (fok)merrie?
Begrijp wel dat de merrie moet volstaan als rijpaard.

robbie88

Re: wat vermelden in koopovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:16

in principe verkoop je haar als onbeleerd rijpaard en zal ze moeten voldoen om een gezond rijpaard te kunnen zijn. ik begrijp uit je tekst dat je haar niet verkoopt als fokmerrie,

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:31

En de tussen weg onbeleerd rij paard.. ? Maar klinisch is toch hart/ en niet kreupel zo ongeveer... of denk ik nu raar rijpaard is beleerd bij mij

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:36

Lijkt mij een lastige aangezien ze niet bekeerd is. Ze kan klinisch goed gekeurd worden maar dat betekent niet dat ze niet om andere redenen toch ongeschikt kan zijn als rijpaard. Wanneer is het een rijpaard? Bij brave geschiktheid? Bij zuiver lopen? Zit nogal wat invloed van de beleerder en ruiter bij waar je als verkoper geen invloed op hebt.

Bij keuring zal ze fit to compete zijn. Daar zal een koper het mee moeten doen bij een onbeleefd paard.

Daarnaast is een klinische keuring een moment opname. Nu goed keuren kan volgende week afkeur zijn als ze zich verstapt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:37

In principe kan je er alles neerzetten, maar als de koper haar wil gebruiken als rijpaard is dat het meest logische. Dat jij haar gebruikt hebt als fokmerrie is niet relevant, ze word nu verkocht als rijpaard. Dat ze onbeleerd is maakt ook niet uit. Het gaat om het doel van de koper en of het paard daarvoor geschikt is. Een fokmerrie kan best een onregelmatigheid hebben die verder geen pijn geeft, voor een rijpaard lijkt me dat niet wenselijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:39

Ik zou daar dan wel een stukje aan toevoegen dat koper weet dat de merrie op moment van verkoop onbeleerd/nog niet bereden is. En dat koper daarom achteraf geen beroep kan doen op non-conformiteit als rijpaard.

Een positief aankoopadvies als rijpaard wil namelijk niet zeggen dat de merrie het beleertraject succesvol gaat doorlopen en een rijpaard wordt.
Of wel een rijpaard wordt maar niet geschikt is voor de koper (bijvoorbeeld te ril, te heet, te traag).
Of dat er bij het rijden ineens problemen of blessures naar voren komen die er nu (nog) niet zijn omdat de merrie niet bereden is.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:43

Eef_Bam schreef:
In principe kan je er alles neerzetten, maar als de koper haar wil gebruiken als rijpaard is dat het meest logische. Dat jij haar gebruikt hebt als fokmerrie is niet relevant, ze word nu verkocht als rijpaard. Dat ze onbeleerd is maakt ook niet uit. Het gaat om het doel van de koper en of het paard daarvoor geschikt is. Een fokmerrie kan best een onregelmatigheid hebben die verder geen pijn geeft, voor een rijpaard lijkt me dat niet wenselijk.

Dit. Als de koper rijpaard als doel heeft, en als ze daar volgens jou is voor geschikt is, dan zal ze goedgekeurd moeten worden als rijpaard voor de koop definitief is.
Als je haar niet als rijpaard wilt verkopen, of ze is daar volgens jou misschien niet geschikt voor, dan heb je de verkeerde koper en moet je een ander zoeken.

De koper bepaalt het doel, jij bepaalt of je paard daar wel of niet bij aansluit en indien wel, dan moet de keuring dus "goed" zijn voor dat doel.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 13:59

Heel erg bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:23

Roodvos schreef:
Ik zou daar dan wel een stukje aan toevoegen dat koper weet dat de merrie op moment van verkoop onbeleerd/nog niet bereden is. En dat koper daarom achteraf geen beroep kan doen op non-conformiteit als rijpaard.

Een positief aankoopadvies als rijpaard wil namelijk niet zeggen dat de merrie het beleertraject succesvol gaat doorlopen en een rijpaard wordt.
Of wel een rijpaard wordt maar niet geschikt is voor de koper (bijvoorbeeld te ril, te heet, te traag).
Of dat er bij het rijden ineens problemen of blessures naar voren komen die er nu (nog) niet zijn omdat de merrie niet bereden is.

Precies niet dat er tijdens het inrij proces iets mis gaat en dat de dan bij jou aankloppen dat ze niet geschikt is als rijpaard

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:28

belle_boef schreef:
Lijkt mij een lastige aangezien ze niet bekeerd is. Ze kan klinisch goed gekeurd worden maar dat betekent niet dat ze niet om andere redenen toch ongeschikt kan zijn als rijpaard. Wanneer is het een rijpaard? Bij brave geschiktheid? Bij zuiver lopen? Zit nogal wat invloed van de beleerder en ruiter bij waar je als verkoper geen invloed op hebt.

Bij keuring zal ze fit to compete zijn. Daar zal een koper het mee moeten doen bij een onbeleefd paard.

Daarnaast is een klinische keuring een moment opname. Nu goed keuren kan volgende week afkeur zijn als ze zich verstapt

Het blijft superlastig een onbeleefd paard te verkopen dat ook nog eens niet bekeerd is.

Onbeleefd is nooit goed, al kunnen ze natuurlijk altijd nog wel manieren leren.
Niet bekeerd is lastiger, wie zegt dat dit paard zich wil laten bekeren tot het geloof dat de koper voor ogen heeft?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:02

Zijn dat nu vele autocorrect foutjes achter elkaar?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:08

thequeensmum schreef:
belle_boef schreef:

Het blijft superlastig een onbeleefd paard te verkopen dat ook nog eens niet bekeerd is.

Onbeleefd is nooit goed, al kunnen ze natuurlijk altijd nog wel manieren leren.
Niet bekeerd is lastiger, wie zegt dat dit paard zich wil laten bekeren tot het geloof dat de koper voor ogen heeft?

_O-

Of stel dat ie geen rijpaard maar menpaard wil zijn, dan heb je de poppen al aan het dansen :')

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:28

Wat bedoelt hij met goedgekeurd als rijpaard? Dat het paard gewicht kan dragen op de rug of dat het braaf alles moet kunnen? Ik denk dat je hier teveel kanten mee opkan en het te vaag is, er zeker voor een contract zou ik voorzichtig zijn met vage termen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:29

Ik denk eerder dat de term sportkeuring zou moeten zijn. Dus kan dit paard belast worden, m.a.w. geen kissing spines, artrose, en andere rariteiten in het skelet en beweging. Dat is een standje meer dan enkel een loopt rad en alles werkt (ademhaling, ogen, etc.). Is dus een iets kritischer manier van keuren dan enkel is dit paard basis gezond en pijnvrij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:29

Ik zou in de overeenkomst zetten dat de dierenarts geen bezwaren ziet (goedkeuren doet een DA niet, hij geeft aan dat hij geen problemen voorziet, meer niet) om het dier te beleren met als doel gebruik als rijpaard. Maw, dat naar de bevindingen van de DA het dier geen gebreken lijkt te hebben die het beleren in de weg staan.
Meer kan een DA ook niet zeggen, en jij ook niet 'garanderen'.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:25

'Koper wenst het paard te gebruiken als rijpaard. Verkoper heeft het paard in verband met de leeftijd van het paard niet als zodanig gebruikt en kan daarover om die reden geen mededelingen doen. Verkoper heeft het paard gebruikt om een veulen mee te fokken. Verkoper stelt koper in de gelegenheid om ieder door koper gewenst onderzoek te (laten) verrichten teneinde zich een beeld van het paard en de bruikbaarheid voor het door hem beoogde gebruiksdoel te vormen'

Dat, en dan weet iedereen wie wat wist, toezegde, garandeerde of op zijn bordje had als taakje.

Succes

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 16:34

Bedoelt de koper niet gewoon het algemene 'goed voor de sport'

Maar dan wat slecht verwoord?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:18

Ik zou er niet teveel inzetten.
Koper kiest dierenarts en stemt met deze de keuring af, lijkt mij.
Klinisch goedgekeurd door dierenarts op..d.d. ,lijkt mij voldoende.