Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eef_Bam schreef:In principe kan je er alles neerzetten, maar als de koper haar wil gebruiken als rijpaard is dat het meest logische. Dat jij haar gebruikt hebt als fokmerrie is niet relevant, ze word nu verkocht als rijpaard. Dat ze onbeleerd is maakt ook niet uit. Het gaat om het doel van de koper en of het paard daarvoor geschikt is. Een fokmerrie kan best een onregelmatigheid hebben die verder geen pijn geeft, voor een rijpaard lijkt me dat niet wenselijk.
Roodvos schreef:Ik zou daar dan wel een stukje aan toevoegen dat koper weet dat de merrie op moment van verkoop onbeleerd/nog niet bereden is. En dat koper daarom achteraf geen beroep kan doen op non-conformiteit als rijpaard.
Een positief aankoopadvies als rijpaard wil namelijk niet zeggen dat de merrie het beleertraject succesvol gaat doorlopen en een rijpaard wordt.
Of wel een rijpaard wordt maar niet geschikt is voor de koper (bijvoorbeeld te ril, te heet, te traag).
Of dat er bij het rijden ineens problemen of blessures naar voren komen die er nu (nog) niet zijn omdat de merrie niet bereden is.
belle_boef schreef:Lijkt mij een lastige aangezien ze niet bekeerd is. Ze kan klinisch goed gekeurd worden maar dat betekent niet dat ze niet om andere redenen toch ongeschikt kan zijn als rijpaard. Wanneer is het een rijpaard? Bij brave geschiktheid? Bij zuiver lopen? Zit nogal wat invloed van de beleerder en ruiter bij waar je als verkoper geen invloed op hebt.
Bij keuring zal ze fit to compete zijn. Daar zal een koper het mee moeten doen bij een onbeleefd paard.
Daarnaast is een klinische keuring een moment opname. Nu goed keuren kan volgende week afkeur zijn als ze zich verstapt
thequeensmum schreef:belle_boef schreef:Lijkt mij een lastige aangezien ze niet bekeerd is. Ze kan klinisch goed gekeurd worden maar dat betekent niet dat ze niet om andere redenen toch ongeschikt kan zijn als rijpaard. Wanneer is het een rijpaard? Bij brave geschiktheid? Bij zuiver lopen? Zit nogal wat invloed van de beleerder en ruiter bij waar je als verkoper geen invloed op hebt.
Bij keuring zal ze fit to compete zijn. Daar zal een koper het mee moeten doen bij een onbeleefd paard.
Daarnaast is een klinische keuring een moment opname. Nu goed keuren kan volgende week afkeur zijn als ze zich verstapt
Het blijft superlastig een onbeleefd paard te verkopen dat ook nog eens niet bekeerd is.
Onbeleefd is nooit goed, al kunnen ze natuurlijk altijd nog wel manieren leren.
Niet bekeerd is lastiger, wie zegt dat dit paard zich wil laten bekeren tot het geloof dat de koper voor ogen heeft?