Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djngoow

Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 08:42

Hallo allemaal,

Na jaren niet op bokt geweest te zijn, ben ik terug om jullie hulp te vragen.

Mijn haflinger is op 1 oktober verhuisd naar een nieuwe stalling, een nieuwe kudde. Na 5 dagen apart staan (grenzend aan de kudde) zijn ze bij elkaar gegaan. Het ging verassend goed.
Er is 1 probleem. Mijn haflinger jaagt achter de jaarling haflinger.
De kudde bestaat uit 8 paarden en met iedereen gaat het prima, behalve met deze jaarling. Hij jaagt achter hem aan en bijt daarbij ook.
Het stomme is, een ander moment staan ze samen te eten of te kroelen?!
Het is niet zozeer bij het eten wegjagen o.i.d. Soms komt hij vanaf een afstand gewoon op hem afgerend.

Het is geen super heftige situatie, hij drijft hem niet in een hoekje om hem helemaal door te laten o.i.d. maar de eigenaresse van de jaarling is een 15 jarig meisje die doodsbang is dat er iets gebeurd met haar pony (begrijpelijk). De stal eigenaresse is daarom bang om ze nog samen te laten en het komt er op neer dat als we niets verzinnen hierop, dat mijn pony weer zal moeten verhuizen.

Bij de laatste keer dat mijn haflinger op hem af wilde gaan en hem beet, gleden ze samen uit waardoor mijn haflinger bovenop de jaarling terecht kwam. (Veel blubber door de regen). Dit was natuurlijk een ongelukje en gelukkig is er niks gebeurd, maar de eigenaresse van de jaarling is heel erg geschrokken en sinds dat moment staat mijn haflinger met 1 maatje apart. Dit kan niet zo blijven, dus zal hij weg moeten.
Stal eigenares staat echter echt wel open voor ideeën, dus ik doe een laatste poging hier om een magisch antwoord te vinden op ons probleem.

Wie kan ons helpen?

Elisa2

Re: Hulp gezocht! Probleem in kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:06

Wat vervelend..

Is die jaarling nog hengst of ruin? En is jouw Haflinger een ruin?

Meestal kost het wat tijd om de rangorde te bepalen en is het belangrijk dat er genoeg ruimte is.

Wat zou er gebeuren als jouw Haflinger juist apart wordt gezet met de jaarling? Zodat ze maatjes worden voordat ze bij de kudde komen. (samen in de trailer een ritje maken helpt vaak ook goed om ze vriendjes te laten worden)

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:12

Mijne is een ruin en de jaarling is nog hengst.

Bedankt voor je reactie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:14

Dan denk ik dat het ermee te maken heeft dat de jaarling nog hengst is, is het de bedoeling dat deze gecastreerd gaat worden? Want dat kan echt een heleboel schelen.

Jouw ruin laat eigenlijk heel natuurlijk gedrag zien, in een kudde worden de jonge hengsten altijd "afgestoten" omdat die een eigen kudde moeten gaan vormen.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:23

Djngoow schreef:
Mijne is een ruin en de jaarling is nog hengst.

Bedankt voor je reactie!

Correctie, sorry, jaarling is geen hengst meer! Ik zat fout.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:26

Geeft niet, dan zou ik doen wat ik als eerste schreef.

Hun juist een tijdje met z'n tweeen zetten zodat ze maatjes worden, desnoods eerst een ritje laten maken samen op de trailer. Pas als ze maatjes zijn, dan weer bij de kudde. Maar daar moet de eigenaresse dan natuurlijk wel achter staan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:28

Buiten dat de periode dat ze samen staan echt nog heel kort is (om een stabiele kudde te vormen moet je zeker enkele maanden rekenen), zijn er een aantal dingen van belang;
Hoe veel ruimte is er voor de paarden, te weinig ruimte levert stress op, net als teveel paarden op een ruimte die daar eigenlijk niet geschikt voor is.
Hoe wordt er gevoerd, hoeveel en hoeveel hooiplekken zijn er?

Ik zou inderdaad ook voorstellen om ze juist met elkaar (jaarling en jouw paard samen) apart te zetten voor een poosje en daarna samen opnieuw inscharen.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:39

Paarden hebben een heeeeele grote paddock, aansluitend een (open) rijbak van 20x 40 en daaraan nog een hele grote 8 vormige track met weides erin.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:52

Mijn ervaring met jagers is dat ze het eigenlijk nooit meer afleren.
Het is echt niet mogelijk om twee groepen te vormen?

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:54

Dorien66 schreef:
Mijn ervaring met jagers is dat ze het eigenlijk nooit meer afleren.
Het is echt niet mogelijk om twee groepen te vormen?

Nee helaas niet want buiten de logistieke rompslomp zijn ze bang dat ze dan alsnog door de draad gaan en onbeheerd samen komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:57

Elisa2 schreef:
Wat zou er gebeuren als jouw Haflinger juist apart wordt gezet met de jaarling? Zodat ze maatjes worden voordat ze bij de kudde komen. (samen in de trailer een ritje maken helpt vaak ook goed om ze vriendjes te laten worden)

De kans is groot (maar geen garantie) dat dat het probleem oplost.

Wat ik heb gedaan in een vergelijkbare situatie (waren wel beide mijn paarden): ik heb ze mee genomen op een korte vakantie en ze samen in een grote paddock gezet, zonder andere paarden erbij of ernaast die ze kenden. Er stonden daar wel andere paarden. Na dat weekend nooit meer een probleem met ze gehad.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 11:29

Bedankt voor jullie adviezen.
Hoop dat de eigenaresse vd jaarling hier voor open staat!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:40

Ik zou je mee willen geven om niet tot in den treure op zoek te gaan naar een oplossing of maar blijven proberen.
Of tot de jaarling kapot is, trillend in een hoekje staat oid.

Soms is het accepteren dat iets niet wil.

Hopelijk kun je op korte termijn nog een oplossing vinden, succes!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:59

Cioccolato schreef:
Ik zou je mee willen geven om niet tot in den treure op zoek te gaan naar een oplossing of maar blijven proberen.

Mee eens...
Heel eerlijk gezegd zou ik als eigenaar van de jaarling er ook niet op willen wachten tot mijn dier beschadigd is.
Iedereen wil immers het beste voor zijn eigen dieren ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:19

Sansevieria schreef:
Cioccolato schreef:

Mee eens...
Heel eerlijk gezegd zou ik als eigenaar van de jaarling er ook niet op willen wachten tot mijn dier beschadigd is.
Iedereen wil immers het beste voor zijn eigen dieren ;)

Dit ja! Volgens mij zou het toch het beste zijn om aparte weitjes te maken. Die jaarling heeft nu geen leven.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 12:36

Citaat:
Dit ja! Volgens mij zou het toch het beste zijn om aparte weitjes te maken. Die jaarling heeft nu geen leven.

Ze staan niet samen en de jaarling is enkele keer (verdeeld over dagen tijd) weggejaagd voordat ze weer apart gingen.
Geen leven hebben is niet aan de orde.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:43

Wat kan helpen: probeer samen wat te doen. Dus samen af te spreken en in de bak wat wandelen (jij met je had en zij met haar jaarling). Wissel dat ook af. Dus jij met haar jaarling en andersom. Op die manier kunnen de paarden ervaren dat ze bij elkaar horen. Vaak zie je in een groot koppel dat de paarden die samen tijd ook doorbrengen buíten het koppel maatjes worden .

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 14:57

paars schreef:
Wat kan helpen: probeer samen wat te doen. Dus samen af te spreken en in de bak wat wandelen (jij met je had en zij met haar jaarling). Wissel dat ook af. Dus jij met haar jaarling en andersom. Op die manier kunnen de paarden ervaren dat ze bij elkaar horen. Vaak zie je in een groot koppel dat de paarden die samen tijd ook doorbrengen buíten het koppel maatjes worden .

Ja hier hadden we het inderdaad ook al over gehad.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:56

Elisa2 schreef:
Jouw ruin laat eigenlijk heel natuurlijk gedrag zien, in een kudde worden de jonge hengsten altijd "afgestoten" omdat die een eigen kudde moeten gaan vormen.

Juist ja want in een natuurlijke kudde waar jonge hengsten afgestoten worden,is een ruin dan weer wel natuurlijk?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:01

Mijn merrie heeft in de positie gezeten dat ze weggejaagd werd. Ook niet continu maar als die betreffende ruin er zin in leek te hebben werd ze door de weide gejaagd...

Hier heeft het echt bijna een jaar geduurd er is nooit een oplossing gekomen. Uiteindelijk is de ruin verhuisd en fleurde mijn merrie op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:07

Little_Gift schreef:
Elisa2 schreef:

Juist ja want in een natuurlijke kudde waar jonge hengsten afgestoten worden,is een ruin dan weer wel natuurlijk?

In de 2e post van TS stond nog hengst, later bleek het toch een ruin dus dat advies was op dat moment niet zo raar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:38

Je snapt mijn punt niet. Ik had al gelezen dat het een ruin betrof. Maar de jagende ruin op de toen gedachte hengst, is ook geen natuurlijk fenomeen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:49

Een door mensen samengestelde kudde is sowieso geen natuurlijk fenomeen. ;-)

Een dominante ruin kan echter nog steeds jaag gedrag vertonen. We hebben dat ook weleens gehad bij wat later gecastreerde hengsten.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 19:58

Het gekke is dat het dus helemaal geen dominante ruin is.
Hij is verder altijd erg onderdanig en altijd laag in rang in de kudde.

Alleen met deze jaarling lijkt ie capsones te krijgen?!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:20

Djngoow schreef:
Het gekke is dat het dus helemaal geen dominante ruin is.
Hij is verder altijd erg onderdanig en altijd laag in rang in de kudde.

Alleen met deze jaarling lijkt ie capsones te krijgen?!

Klimmen in de rangorde door iemand onder jouw positie te plaatsen.
Op zich heel verklaarbaar gedrag.