Jaloerse vriendin door eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ted_Zale

Jaloerse vriendin door eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 22:34

Hmmm oké de titel klopt niet helemaal. Alhoewel.. ik gewoon niet weet wat ik hiermee aan moet. Mijn beste vriendin wilt niks met mijn paard te maken hebben.

We zijn allebei super paarden fanaten. Zij rijdt bij de manege en ik heb nu al een aantal jaren een eigen paard. Eerst vond ze dit helemaal geweldig. Ze kwam vaak langs en mocht natuurlijk wel eens rijden op mijn paardje. Sinds het overlijden van mijn eerste paardje en de komst van de tweede is dit echter helemaal veranderd. Ik heb mijn ruin nu al bijna één jaar en ze wilt maar niet langskomen om hem te ontmoeten. Als ik over hem begin reageert ze kortaf en ze heeft altijd wel andere afspraken. Als ik wedstrijd heb en vraag of ze wil komen kijken zegt ze gewoon nee. Dit doet mij pijn omdat ze mij bij mijn vorige paard wel zo heeft gesteund en betrokken was.

Als ik het aankaart wordt ze boos en zegt ze nog geen tijd te hebben en dat ze gewoon veel moet werken. Zelf kom ik wel eens naar een manege les en sta ik altijd langs de zijlijn als er onderlinge wedstrijden worden georganiseerd daar. Ik snap echt niet waarom ze opeens niks meer met mijn paard te maken wil hebben? Andere vriendinnen zeggen dat ze gewoon jaloers is, maar is dat wel zo? Heeft iemand ook wel eens zo’n soortgelijke situatie meegemaakt? Ik vind het lastig om het aan te kaarten met haar (we kregen de vorige fikse ruzie). We blijven wel leuke dingen doen buiten de paarden om… maar het voelt niet helemaal meer goed.

Geen idee of dit een topic voor Bokt is, maar ben benieuwd of er meer mensen ooit in zo’n situatie terecht zijn gekomen :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:41

Je vriendin is niet verplicht om je paard leuk te vinden. Wat daar de motivatie voor is, weet je niet zolang ze het niet verteld. Het kan vanalles zijn. Jaloezie is een vorm van verdriet. Niet invullen voor een ander.
Je kunt vertellen hoe het voor jou voelt en wat je zou willen, maar haar niet dwingen om hetzelfde te doen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:44

Ja helaas wel met m’n eerste paard .we waren altijd paarden gekken vriendinnen en ik kocht een paard in de veronderstelling dat we die samen zouden doen.Maar haar gedrag veranderde en ze is zelfs nooit meer komen kijken.
Als je vriendin ook graag een paard wil maar dat niet kan en jij heb al een tweede dan is dat pijnlijk voor haar.Of is ze boos over iets wat er met je eerste paard gebeurd is qua te vroeg inslapen ofzo ?
Als ik geen paarden kon houden en een ander wel zou ik dat ook heel vervelend vinden .

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:44

De manier waarop je schrijft maakt dat ik het idee krijg dat je nogal opdringerig naar haar bent. Ze geeft legitiem redenen waarom ze niet kan langs komen. Door de tijd heen veranderen mensen. Welllicht je vriendin ook. Waarom moet ze zo nodig komen kijken?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:48

Klinkt niet als jaloers, dat zeggen we makkelijk om iets af te wimpelen.

Misschien vindt ze een ander paard wel spannend, of mist ze jouw vorige paard en vind ze het lastig om naar stal te gaan?
Of misschien de interesses om wat voor reden dan ook geheel verschoven, of verschoven naar een andere manier van paarden houden of rijden.
Plus, ze kan er gewoon echt geen tijd voor hebben. Wat is de reden dat je niet aan neemt wat ze je verteld?

Er zijn echt tal van redenen te bedenken.
Niemand hier zou kunnen vertellen wat de exacte oorzaak is.

Ga het gesprek met haar aan en denk daarbij aan je manier van communiceren. Laat het een open, ongedwongen vrij gesprek zijn.
Als ze dicht slaat kan je altijd vragen of het oké is om dit gesprek op een ander moment te voeren omdat het jou dwars zit.

Daarnaast is de oplossing ook gewoon loslaten.
Loslaten dat ze niet meer mee wilt, nodig haar ook niet meer uit, vertel haar wel dat ze vrij is om mee te gaan met je en dat ze dat alleen even hoeft aan te geven bij je.
Ze is je niet verplicht tot antwoorden of om zich naar jou te schikken.

Focus je op de vriendschap, die zou er ook zonder paard moeten kunnen zijn ;)

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 22:52

belle_boef schreef:
De manier waarop je schrijft maakt dat ik het idee krijg dat je nogal opdringerig naar haar bent. Ze geeft legitiem redenen waarom ze niet kan langs komen. Door de tijd heen veranderen mensen. Welllicht je vriendin ook. Waarom moet ze zo nodig komen kijken?

Ik bedoel niet dat ze moet kijken, maar dit voorheen bij mijn vorige paardje wel altijd deed en nu niet meer. Ik merk dat ik dat jammer vind en niet zo goed snap..

Ze vraagt ook geregeld of ik bij haar manege les of wedstrijd kom kijken dit is natuurlijk ook geen verplichting, maar wel uit fatsoen en support dat ik kom kijken. Ik vind het gewoon jammer dat ze dat andersom niet wilt doen. Ik zoek heel erg een reden waarom merk ik. Misschien maak ik wel een beetje van een mug een olifant :0

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:55

Zoals mensen hierboven zeggen kunnen er tal van redenen zijn. Als ik voor mezelf spreek, als ik al niet zo heel veel tijd heb en ik heb het gevoel dat er hoge verwachtingen zijn, dan houd ik dingen af. Ik wil én geen valse verwachtingen én ik wil voor mezelf niet het gevoel hebben nog meer verplichtingen te hebben.
Wellicht als je het iets meer los laat, dat je vriendin ook meer de vrijheid voelt om zelf de keuze te maken mee te gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:58

Is er iets gebeurd misschien waardoor ze onbedoeld is gekwetst?
Bijvoorbeeld, zoals wel/geen betrokkenheid bij zoeken naar een nieuw paard.
Ik noem maar wat hoor, maar dat zou verklaren waarom ze afstandelijk doet over je paard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:59

Het punt is dat wij geen idee hebben waarom zij niet langs zou willen komen. Dat weet alleen zij en het enige wat je kunt doen is het haar vragen.

Je kunt het ook laten rusten en accepteren dat haar interesses zijn veranderd. Het kan ook gewoon zo zijn dat jullie vriendschap aan het verwateren is.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:01

Er kunnen tal van redenen zijn, die misschien niet eens met je huidige paard te maken hebben. Misschien zit haar iets dwars omtrent het overlijden van je vorige paard, of is ze echt druk met andere dingen.

Misschien kan je het gesprek openen door op een niet-aanvallende manier te vertellen wat het jou voor gevoel geeft, dat het je verdrietig maakt dat ze geen onderdeel meer is van het leven met je nieuwe paard en dat je het graag met haar wil delen. Hopelijk volgt ze dan :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:01

Het toch hoe moeilijk ook loslaten en de vraag niet meer stellen. Ik ben het met je eens dat het vervelend is dat iemand niet eerlijk kan zeggen wat er precies is.

Voor mij is het persoonlijk als iemand na 20x vragen ook niet wil, dan wil ik daar ook heen energie meer insteken. Puur omdat ik dan ook zat ben van het aantal teleurstellingen

Ik zou dan persoonlijk op den duur ook niet meer bij haar langsgaan. Hoe moeilijk ook maar het moet van 2
kanten komen.

Ik dacht eerst overigens dat het om een vriendin ging die niks met paarden had. Ik heb ook wel vrienden die hoef ik niet mee te vragen. Soms naar mate van tijd worden ze nieuwschierig en willen ze graag een keer kijken

Ayasha
Blogger

Re: Jaloerse vriendin door eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:11

Misschien heeft ze gewoon geen tijd of energie. Dat jij naar haar les gaat maakt haar niet verplicht om naar jou te komen. Soms moet je accepteren dat vriendschappen en prioriteiten veranderen. Dat betekent niet dat ze jaloers is. Waarom zou ze?

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 23:14

Ik snap heel goed wat jullie zeggen vanuit het oogpunt van haar. Ik wil allereerst voorop stellen dat ik haar, maar 1x heb gevraagd of ze langs wilt komen. Ze heeft altijd gezegd “jaa binnenkort”. Na een half jaar vroeg ik het weer eens en toen kregen we ruzie. Na die ruzie heb ik het gelaten en er niet meer om gevraagd.

Andersom vraagt ze wel geregeld of ik naar haar paarden dingen kom kijken. Als ik dan een keer niet kan is ze zelf ook zeer teleurgesteld en kortaf. Ze appt vaak genoeg dat ze de hele week vrij is en zich verveelt, maar toch is er geen plekje vrij in de agenda ;). Ik wil hiermee zeggen dat het voor mij dus overkomt dat ze genoeg tijd heeft. Andersom vindt ze het ook vervelend als ik niet kan komen naar haar paarden dingetjes. Ah fijn, ik lees idd ook dat er misschien een andere reden achter zit en dat kan zeker!

Het inslapen van mijn vorige paard heeft haar ook verdriet gebracht, maar was helaas onvermijdelijk. Het inslapen van mijn eerste paard was in de zelfde week als dat ik mijn tweede ging ophalen. Achteraf was dit een hectische en moeilijke periode met verdriet en schuld omdat ik eigenlijk een tweede paardje erbij zou hebben, maar helaas moest mijn merrie met spoed ingeslapen worden ivm ondragelijk lijden. Wie weet heeft dit er iets mee te maken?

Ted_Zale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 23:27

Zebrastreep schreef:
Het toch hoe moeilijk ook loslaten en de vraag niet meer stellen. Ik ben het met je eens dat het vervelend is dat iemand niet eerlijk kan zeggen wat er precies is.

Voor mij is het persoonlijk als iemand na 20x vragen ook niet wil, dan wil ik daar ook heen energie meer insteken. Puur omdat ik dan ook zat ben van het aantal teleurstellingen

Ik zou dan persoonlijk op den duur ook niet meer bij haar langsgaan. Hoe moeilijk ook maar het moet van 2
kanten komen.

Ik dacht eerst overigens dat het om een vriendin ging die niks met paarden had. Ik heb ook wel vrienden die hoef ik niet mee te vragen. Soms naar mate van tijd worden ze nieuwschierig en willen ze graag een keer kijken

Ik denk dat dat precies is wat mij zo’n knagend gevoel geeft. Een vriendschap moet van 2 kanten komen en ik vind dat dat nu niet zo is..

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:29

TS, we hebben alleen controle over onze eigen gedachten, gevoelens en ons eigen handelen. We kunnen tot in den treure gaan bedenken waarom je vriendin zo doet zoals ze doet, maar alleen zij weet dit. Dus je kan het haar vragen en als ze geen duidelijke reactie geeft zal je zelf moeten kijken wat je hiermee gaat doen, als in de controle voor jezelf terugpakken en misschien ook wat minder gaan geven als zij ook minder geeft. Een vriendschap moet van 2 kanten komen en anders kost het je alleen maar meer dan dat het oplevert en dat is niet de bedoeling. Hoe lastig dit misschien ook is in het begin.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:38

Als jouw vriendin ook een goede band had met jouw paard, kan het best zijn dat ze dit nog niet verwerkt heeft. Alleen al het noemen van je nieuwe paard kan haar dan weer doen denken aan dit gemis en misschien is ze ook wel bang om heel emotioneel te worden als ze bij jouw op stal verschijnt. Dit kan ook de reden zijn dat ze kortaf wordt als je het onderwerp aankaart.

Misschien kan je haar eens vertellen dat je jouw oude paard nog regelmatig mist, inplaats van over je nieuwe paard te beginnen en wat herinneringen ophalen en kijken hoe ze daar op reageert? Als verdriet de oorzaak is, maar ze misschien het gevoel heeft zichzelf aan te stellen omdat jij naar haar gevoel al verder bent gegaan, geeft haar dit wellicht een opening om haar hart te luchten?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:39

Ik zou het er toch nog eens een keer goed met elkaar over hebben, spreek je verwachtingen/gevoelens ook uit naar elkaar. Dat wordt nog wel eens vergeten. Invullen voor een ander is makkelijk, waar alle mensen nogal de neiging toe hebben in dergelijke situaties, in plaats van oprecht te vragen :j

Alles gaat of staat met de juiste communicatie onderling, ik snap dat als het continu van jou komt het een onprettig gevoel geeft. Helemaal als het dan niet duidelijk is waarom. Maar hoe dan ook, probeer het ook naar haar uit te spreken, hoe jij je eronder voelt, zonder oordelen maar puur vanuit jezelf.

Vaak zie je dat als er al een tijdje iets speelt dat mensen in hun emotie een 'gesprek' aangaan, maar dat eindigt dan in een ruzie of totaal niet zoals je het graag zou zien. Probeer te vergeten dat het al een hele tijd speelt, pak het aan vanuit het nu, niet als een opsomming van : Ja ik probeer nu al een half jaar, of : Je zegt elke keer af.

Is heel lastig hoor, maar goed communiceren is ook soms lastig en al helemaal als de verhoudingen uit balans zijn :j

Bedenk ook voor jezelf : Wil ik deze persoon in mijn leven en zo ja, op welke manier dan ? Dat jij er bijvoorbeeld altijd wel voor haar bent bij een les, betekent niet dat zij dat ook 'moet' zegmaar. Doe jij dit vanuit een verplichting die je voelt naar haar, of doe je het omdat je dat sowieso graag doet. Maar probeer wel in je achterhoofd te houden : We zijn allemaal verschillende mensen met allemaal onze eigen verwachtingen en levens, dat jij zelf kiest voor iets, betekent niet automatisch dat de ander dit ook moet doen.

(Ik had zelf met mijn beste vriendin ook even zo'n situatie, zij is dan wel geen paardenmens en bij mij draait het halve leven om paarden, er speelde op dat moment veel qua de paarden en moest regelmatig afspraken verzetten of afzeggen. Zij had in haar prive ook veel te verwerken, op dat moment verloren we elkaar even omdat we niet goed communiceerden. Uiteindelijk ook een flinke ruzie, daarna oprecht en eerlijk met elkaar in gesprek gegaan en ons uitgesproken hoe we het graag zouden zien. Dat heeft ons enorm geholpen.)

Succes :o!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 00:10

Ik vind ook het ene paard leuker dan het andere paard. Het ene paard steek ik dus meer energie in dannhet andere.

Voor degene die me raken maak ik tijd ondanks dst ik geen tijd heb. Andere die me niet tot weinig raken kan ik in die tijd andere leuke dingen voor doen.

Je kan haar ook vragen waarom er zoveel desinteresse is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:58

Praat met haar. Niet vanuit een verwijt, maar vanuit oprechte interesse in haar gevoelens.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:04

Ik snap dat het vervelend is :j maar op een gesloten vraag heb je twee antwoorden, ja of nee, blijkbaar geeft je vriendin het antwoord ‘nee’. Voor jou heel vervelend maar het is ook vervelend om door te blijven drammen. Als je er echt perse een ‘ja’ van wilt maken, is er maar 1 optie en dat is het vragen. 1 tip: blijf het niet vragen. Accepteer ook een nee :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:24

TS, geef het rust, laat het even bezinken en kijk wat er dan mogelijk is, accepteer dat vriendschappen (soms tijdelijk) kunnen vervagen naar goede kennissen, door allerlei omstandigheden/redenen, ook weer van beide kanten, want misschien is er iets in jou houding vernadert en is het minder spontaan door je nieuwe paard,
verdriet verwerkt ieder op zijn/haar manier en is het je zien op je nieuwe paard iets te veel kan en reden zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:29

Vriendschappen veranderen toch. Net zoals levens veranderen. Ik zou er niet teveel aan trekken. Het kan vanzelf weer goed komen of je kunt nog verder uit elkaar groeien. Vriendschappen houden juist vrijheid in. Dat is ook een verschil met relaties, daar verwacht men minder vrijheid en meer commitment.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:35

Wat mij verbaasd is dat het je beste vriendin is en jullie over zoiets ruzie hebben. Mijn beste vriendinnen (2) en ik hebben nog nooit ruzie gehad. De ene ken ik 21 jaar de andere 19 jaar. Geen idee waarom niet maar misschien omdat we gewoon alles uit kunnen praten?
Nee, we zijn het lang niet altijd eens en dat hoeft ook niet. Uitpraten en elkaars mening respecteren en doorgaan kan gewoon bij goede relatie. Nu ben ik zelf absoluut geen ruzie maker en hun ook niet. Dat zal vast verschil geven.
Gewoon afspreken ergens met een lekkere bak koffie en gebak en gooi het op tafel. Natuurlijk komen er emoties bij spelen maar daarvoor ben je beste vriendinnen toch? Gooi het eruit waar je mee zit en vraag gewoon om duidelijk antwoord. Geef gewoon aan dat jij hier erg mee zit en nu allerlei redenen bedenkt wat je niet eerlijk vind en een schaduw werpt op jullie vriendschap dus dat je graag wil weten waar je echt aan toe bent

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:44

Ik heb alleen de OP gelezen, maar het eerste wat in mij opkomt is dat ze je oude paard heel erg mist en daar niet mee om kan gaan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:52

Ik dacht eerst, je bent 24 volgens je profiel. Je vriendin zal ongeveer van dezelfde leeftijd zijn... En rond die tijd kunnen je levens enorm veranderen. En daarmee veranderen vriendschappen ook vaak...

Maar toen las ik dit...

Ted_Zale schreef:
Ik snap heel goed wat jullie zeggen vanuit het oogpunt van haar. Ik wil allereerst voorop stellen dat ik haar, maar 1x heb gevraagd of ze langs wilt komen. Ze heeft altijd gezegd “jaa binnenkort”. Na een half jaar vroeg ik het weer eens en toen kregen we ruzie. Na die ruzie heb ik het gelaten en er niet meer om gevraagd.

Andersom vraagt ze wel geregeld of ik naar haar paarden dingen kom kijken. Als ik dan een keer niet kan is ze zelf ook zeer teleurgesteld en kortaf. Ze appt vaak genoeg dat ze de hele week vrij is en zich verveelt, maar toch is er geen plekje vrij in de agenda ;). Ik wil hiermee zeggen dat het voor mij dus overkomt dat ze genoeg tijd heeft. Andersom vindt ze het ook vervelend als ik niet kan komen naar haar paarden dingetjes. Ah fijn, ik lees idd ook dat er misschien een andere reden achter zit en dat kan zeker!

Het inslapen van mijn vorige paard heeft haar ook verdriet gebracht, maar was helaas onvermijdelijk. Het inslapen van mijn eerste paard was in de zelfde week als dat ik mijn tweede ging ophalen. Achteraf was dit een hectische en moeilijke periode met verdriet en schuld omdat ik eigenlijk een tweede paardje erbij zou hebben, maar helaas moest mijn merrie met spoed ingeslapen worden ivm ondragelijk lijden. Wie weet heeft dit er iets mee te maken?

Ik zou persoonlijk niet bezig gaan met het bedenken wat er precies is. Als jullie vriendschap sterk genoeg is, heeft ze genoeg kans gehad om zichzelf uit te leggen. Als ze per se wil dat jij het uit haar trekt, moet je je afvragen of dat (nog) past bij jullie vriendschap. Ik zou er persoonlijk in ieder geval niets meer mee doen. Return the energy. Zij wil niets van jouw paard weten? Prima, jij begint er niet meer over.
Leuk maar een poosje achterover en misschien komt ze er zelf mee. Doet ze dat niet? Ook prima. Vriendschappen veranderen nu eenmaal... Focus je energie op jezelf, ga niet bezig met het oplossen van dit probleem want daar moeten twee mensen in investeren en zo te lezen doe jij al een poosje wat meer investeringen dan zij. Vraag jezelf af hoe je je er bij voelt dat zij zo weinig interesse toont, of bij bepaalde uitspraken van haar waarom het je raakt.

Ik ben absoluut niet tegen het oplossen van het probleem, maar voordat je dat op een eerlijke manier kan doen moet de investering van beide kanten wel gelijk zijn. En op dit moment lijk jij tot meer bereid dan zij.