Dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Semitjex

Dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 17:18

Hey hey,
Na een lang tijdje heb ik besloten om een dressuurzadel aan te schaffen, ik gebruik voornamelijk een springzadel met mijn 8jarige ruin.
Ik zou graag duidelijk willen weten welke merk vaker qua kwaliteit en zit (op paard en zowel ruiter) beter is. Heb vaak ook gelezen dat dit erg afhangt van je paard en eigen voorkeur. Maar ik heb eerder een snelle inzicht nodig in merken en ervaringen van dressuurzadel. Graag zit ik niet super gedwongen, maar steun kan zeker. Ik ben +/-1m60, maar heb graag contact met mijn paard en soms vallen de flappen iets te te lang uit wat ik wil vermijden.
Iemand die mij hiermee kan richten? Welke merken jullie vaker hebben gehoord en jullie vaker zien zitten? Wat te vermijden? Enige gedachtegangen, tips, advies en soorten ervaringen zijn welkom!
Ik heb zelf gehoord over Schleese, Zaldi (waar ik interesse in heb, maar iem die enige ervaringen heeft??), WoW, Albion, Devoucoux en Erreplus. Enige ervaringen of zekere recommendations??

Bedankt!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:47

Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:00

Het belangrijkste voor een fijn zadel, is een passend zadel. Een zadel dat niet in balans ligt, zal jou uit balans brengen. Een zadel dan drukt bij je paard, zorgt ervoor dat je paard niet kan ontspannen en soepel kan bewegen en dan kun je niet fijn rijden. Een zadel dat je in een onnatuurlijke houding zet (en ja, dan kan ook met een zadel met ongedwongen zit die niet bij jouw lichaam past) zal je tegenwerken.

Er zijn wel andere dingen waar je op kunt letten. Als je houdt van veel contact met je paard, zit je waarschijnlijk prettiger in een monoflap dan een dubbele zweetflap. Te lange flappen kun je niet zo veel aan doen, tenzij je een zadel op maat laat maken. De flappen zijn doorgaan een ‘one size fits all’ tenzij anders besteld. Ik vermoed dat je tweedehands zoekt, dan wordt een eis op verkorte zweetflappen waarschijnlijk een dealbreaker.

Verder kun je nadenken over hoe aanpasbaar het zadel moet zijn. Verandert je paard veel (jong paard, intensief in training, net weer opgepakt na rust?) dan kan het prettig zijn om te zoeken naar een zadel met wat meer aanpasmogeljikheden (verwisselbare boom, treeclix, inlages systemen), of wil je dan liever investeren in bijvoorbeeld een goede pad (bijvoorbeeld een Prolite met inlages).

Persoonlijk wil ik geen foam gevulde zadels vanwege de beperkte aanpasbaarheid. Devoucoux heeft volgens mij grotendeels, dan wel niet alleen, foam gevulde kussens en zou voor mij fus afvallen.

Engelse merken zijn doorgaans wel goede kwaliteit. Zelf heb ik nu een Schutte, Nederlands maar in Engeland geproduceerd.

Verder is het vooral heel veel passen van verschillende zadels, modellen en maten. Er is niet 1 goed merk, maar je moet een zadel vinden dat past bij jou en je paard. Daarbij is vooral een goede zadelpasser belangrijk, die kan je verschillende dingen laten voelen en dan kunnen jullie zoeken naar het best passende zadel.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 11:38

Ik ga dit even volgen. Ik heb een anatomica dressuurzadel dat echt heerlijk zit. Ik heb het alleen nu op een ander paard liggen, maar dat is niet ideaal volgens de zadelfitter. Ik ga dus ook voor een nieuw zadel kijken, maar ik weet ook nog niet goed wat. Het paard heeft een vrij korte rug, dus er zullen veel zadels afvallen. De zadelfitter heeft zelf het merk Connect dat op hem zou passen. Nadeel is dat ik dan slechts 1 zadel kan passen en het consult 110 euro kost. Als het dan niet past, of ik vind het zelf niet lekker zitten ben je al 110 euro kwijt. Als ik zo bij 3 of 4 verschillende zadels wil passen en proberen dan ben je al een paar honderd euro kwijt.... dat vind ik best veel voor een best wel belangrijke keuze.
Zo vaak koop je geen nieuw zadel, dus even wat verschillende passen en voelen zou wel mijn voorkeur hebben. En mijn kennis over nieuwe zadels is ook niet enorm, dus dat vind ik ook best lastig....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:44

Ik heb ooit een zadelmaker gevraagd om - na een oriënterend gesprek - langs te komen met een busje vol met zadels.

Het oriënterende gesprek ging over mijn lengte en gewicht, de maat van Knollie, en wat voor soort dressuurzadel ik wilde.
(Een gedwongen zit vind ik persoonlijk een "no go": dressuur is gymnastiek en alle gewrichten van de ruiter moeten kunnen meeveren met de soepele bewegingen die we van onze paarden willen.)
Dan kan de vakman/vrouw een goede voorselectie maken met verschillende merken - en bereid je voor op tien keer opstijgen en afspringen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:51

Zephyr schreef:
Ik ga dit even volgen. Ik heb een anatomica dressuurzadel dat echt heerlijk zit. Ik heb het alleen nu op een ander paard liggen, maar dat is niet ideaal volgens de zadelfitter. Ik ga dus ook voor een nieuw zadel kijken, maar ik weet ook nog niet goed wat. Het paard heeft een vrij korte rug, dus er zullen veel zadels afvallen. De zadelfitter heeft zelf het merk Connect dat op hem zou passen. Nadeel is dat ik dan slechts 1 zadel kan passen en het consult 110 euro kost. Als het dan niet past, of ik vind het zelf niet lekker zitten ben je al 110 euro kwijt. Als ik zo bij 3 of 4 verschillende zadels wil passen en proberen dan ben je al een paar honderd euro kwijt.... dat vind ik best veel voor een best wel belangrijke keuze.
Zo vaak koop je geen nieuw zadel, dus even wat verschillende passen en voelen zou wel mijn voorkeur hebben. En mijn kennis over nieuwe zadels is ook niet enorm, dus dat vind ik ook best lastig....

Connect heeft wel iets van 4 verschillende types zadels en elk zadel is op 3 verschillende boomvormen te krijgen dus je hebt wel keuze zeg maar. De boommaat van koppijzer zelf is vervolgens onbeperkt aanpasbaar.

Ik had ook een anatomica die ik heerlijk vond zitten. Nu een Connect en die zit nog 20x beter :)) ik ben enorm tevreden ermee.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:58

[/quote]
Connect heeft wel iets van 4 verschillende types zadels en elk zadel is op 3 verschillende boomvormen te krijgen dus je hebt wel keuze zeg maar. De boommaat van koppijzer zelf is vervolgens onbeperkt aanpasbaar.

Ik had ook een anatomica die ik heerlijk vond zitten. Nu een Connect en die zit nog 20x beter :)) ik ben enorm tevreden ermee.[/quote]

Interessant! Dat van de boomvormen had de zadelpasser verteld. Slechts een van de connectzadels past maar verwacht de zadelfitter, door de korte rug van het paard. Ze heeft ook nog 2 andere merken, maar ook daarvan lijken de zadels niet op het paard te gaan passen...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:04

Ze vallen wel kort ja. Mijn 17,5 inch connect valt korter dan mijn 17 inch anatomica

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:07

Ik heb nu een 17,5 Anatomica, maar ze verwacht dat ik een 18inch connect diable nodig heb. Welke connect heb jij? Is de zit vergelijkbaar van de anatomica?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:21

Die heb ik ook wel met de korte blokken vanwege mijn korte benen.

De zit is wel wat anders je benen liggen veel fijner vind ik en het zit stabieler.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:54

Devoucoux zou ik niet aan beginnen. Dat is niet meer de kwaliteit van eerder. Is nu onderdeel van CWD.

Ik heb zelf een Antarès monoflap zadel. Echt super fijn. Closecontact, maar je hebt er wel grip en balans op.
Overigens ook foam kussen. Maar ik vind het echt perfect! Ja als je om het jaar een nieuw paard koopt is het onhandig met aanpassen, maar als het voor 1 of 2 paarden is van ongeveer zelfde type is het zo fijn. Het vormt zich altijd iets naar het lijf als het warm wordt. Het blijft mooi gelijkmatig.
En mocht je een ander paard kopen en boommaat blijft gelijk, dan kunnen ze wel evt nieuwe kussens er onder doen.

Ik heb van de week een nieuw Antares eventingzadel besteld. Mijn oude is 12jaar oud. De foamkussens worden nu wat dunner, maar het blijft gewoon echt top. Zadel is echt nog in geweldige conditie en kan gewoon nog een paar jaar mee bij een andere ruiter.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:07

Hier super blij met mijn dressuurzadel van Stubben. :j
Ik heb ook ervaring met Prestige en Erreplus. Toch voor de Stubben gekozen omdat de balans van steun en vrijheid in het zadel erg fijn is.

Maar dit is ook heel erg persoonlijk. Als je mogelijkheid hebt om verschillende zadels te proberen zou ik dat zeker doen!

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:54

Wie heeft glitter op de lepel van het zadel? Blijft dat mooi? Ik rij in een buitenbak, door weer en wind... Ik vind het heel erg mooi, maar het moet wel mooi blijven bij veel gebruik...

Iemand ervaring?