Aanschaf pony 21 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prins2014

Aanschaf pony 21 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 10:55

Goedemorgen,

Wij zijn voor onze dochter opzoek naar een pony. Ze is nog erg onzeker en we zijn dus vooral opzoek naar een betrouwbare pony. Gisteren zijn we gaan kijken naar een 21 jarige. Een schat van een pony maar ze is al jaren niet geënt. Is dat een heel groot probleem?

Wat zouden jullie doen? Waar kunnen we het beste op letten?

D__S

Re: Aanschaf pony 21 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:04

Wat zou ik doen?

Dierenarts laten komen om te zien of de pony geen grote gebreken heeft. Pony kopen bij een positief koopadvies en als jullie overtuigd zijn van de pony en daarna opnieuw laten enten.

Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:13

Dat de pony niet geënt is, is geen groot probleem hoor.
Mochten jullie de pony kopen dan zul je de basis enting opnieuw moeten laten zetten en 4-6 weken erna nog een keer enten.

Ik zou als jullie de pony willen kopen een klinische keuring laten doen door een veearts die jullie vertrouwen en zorgen dat jullie het dier stallen op een plek waar goede begeleiding is voor jullie dochter.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:20

Geen enting is geen probleem
Veel plezier voor jullie dochter!

Prins2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 11:21

Dank voor jullie reacties! :o Wat is volgens jullie een redelijke prijs voor een 21 jarige die niet hoog heeft gelopen in wedstrijden?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:28

Poeh, wat is het ras? Ik denk dat ik zelf tot max 3000-3500 zou gaan dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:33

Gezien de leeftijd kun je verwachten eerder hogere DA-kosten te krijgen, dus ík zou er niet meer dan 1000/1500 voor over hebben.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:34

Op zich is geen enting/verlopen geen probleem.

Maar…. Houdt er wel rekening mee dat de pony misschien wel eerst volledig /goed geënt moet zijn vóórdat je hem op een stal of pension kan plaatsen…

dus als je al weet waar je hem zou willen stallen, zou ik even na vragen hoe de regels op de stal zijn qua inentingen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:44

Die entingen is geen probleem; pony's van die leeftijd hebben in hun leven genoeg anti-stoffen opgebouwd. Tetanus zou je kunnen laten titeren en als er te weinig anti-stoffen zijn kan je overwegen te enten; jammer genoeg kan je die niet meer "apart" geven maar zit dat tegenwoordig altijd bij de Influenza in. Influenza etc. hangt af van de stal waar je heen gaat; sommige stallen willen ook dat paarden en pony's tegen Rhino geënt zijn maar dat zou ik ten sterkste afraden; het is een vrij zinloze enting ( zeker voor een oudere pony) maar de dieren kunnen er wel ziek van worden.
Zoals hierboven gezegd; als een stal enten verplicht stelt zal je de hele basisenting ( voor Influenza) moeten herhalen.
Qua prijs zou ik er ook zeker niet meer dan 1500,- voor geven; zeker nu vlak voor de winter ( dan liggen de prijzen meestal lager i.v.m. de hogere kosten) en de algehele tendens op de paardenmarkt, zeker voor "gewone" dieren zit in een neerwaartse spiraal i.v.m. o.a. de, verwachte, verhoging van de BTW of hooi en stro ( van 9 naar 21%) en het steeds verder verdwijnen van pensionstallen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-10-24 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:44

Hou op deze leeftijd inderdaad rekening met gezondheidsgebreken.

Wat heeft de pony de afgelopen jaren gedaan? Als die alleen op een weiland heeft gestaan, heb je geen idee hoe het lichaam zich houdt met regelmatig werk.

Waarom wordt de pony verkocht?

Doe in ieder geval een klinische keuring, mogelijk ook röntgen om artrose in beeld te brengen.

Entingen zijn wel te regelen, maar gaat even tijd over heen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:46

Bowo schreef:
Doe in ieder geval een klinische keuring, mogelijk ook röntgen om artrose in beeld te brengen.

Artrose zal zeker aanwezig zijn bij een pony van deze leeftijd, de mate waarin zou je kunnen laten vaststellen met foto's, maar de kosten daarvan wegen waarschijnlijk niet op tegen de waarde van de pony.............

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:51

Tussen een pony en een pony zit wel verschil, dus op basis van de gegevens die we hebben kan je weinig zeggen.
Een pony met een gouden karakter , ook al is deze wat ouder blijft vaak zijn geld wel waard.
Die enting is het laatste waar ik mij druk om zou maken.

Prins2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 12:34

We zijn vooral opzoek naar een betrouwbare leermeester voor onze dochter waar ze vooral veel mee kan knuffelen en tutten en verder ontwikkelen in het rijden..

De reden dat ik vragen had over het enten heeft vooral te maken met het feit dat ik dacht dat het verplicht was.. het zegt dus niets over de gezondheid van de pony begrijp ik?

Dat is al heel fijn! We gaan gewoon nog een keer kijken met iemand die er meer verstand van heeft en ook kan kijken naar de algehele gezondheid. Ik vond haar namelijk ook wat mager en al een hele dikke wintervacht hebben. Verder wel vrolijk en echt een hele lieve schat voor onze dochter! /3 :+:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:41

Enten is verplicht als je wedstrijden wil rijden en bij ons op de ponyclub werd het ook geëist. Wellicht ook op de stal waar je wil gaan stallen. Maar opzich zegt het niet zoveel over de gezondheid. Ik heb m'n pony's, toen ze met pensioen waren en niet van de plek kwamen, ook een aantal jaar niet laten enten.

Belangrijkste is dat je de pony door een onafhankelijke dierenarts laat keuren.

Als je zegt dat ze dun is met een dikke wintervacht zou ik zeker ook even ppid meenemen. Daar kunnen ze prima mee leven, maar je zult dan wel (dure) medicatie moeten geven. Dat is wel een aandoening die niet beter wordt. Dat zou voor mij van invloed zijn op de prijs die ik zou willen betalen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:46

De levensverwachting van een paard mét PPID ligt toch echt wel lager als eentje zónder! En deze pony is al niet de jongste.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:47

Ik denk dan idd ook aan Cushing. Bloedonderzoek voor aankoop lijkt me geen overbodige luxe.
Sommige paarden doen het goed op medicatie, maar ze kunnen niet allemaal aan het werk blijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:49

En je moet gewoon niet het probleem van een ander willen overkopen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:58

Kritisch zijn op een pony met een hogere leeftijd is goed. Maar ho wij kunnen vanaf ons scherm niet beoordelen of deze pony cushing heeft.
Een oudere pony kan sowieso wat meer vacht hebben.
Zou inderdaad wel iemand laten meegaan die er verstand van heeft en kan kijken of hij/zij nog goed beweegt en gezond oogt of idd een klinische Keuring bijvoorbeeld.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:59

Hoe oud en hoe groot is je dochter? En wat is haar ambitie op langer termijn?

Het zou mooi (of in ieder geval minder vervelend) zijn dat tegen de tijd de pony niet meer te rijden is, je dochter er ook is uitgegroeid.

Eigenlijk überhaupt, hoe zou het voor je dochter zijn als ze er maar 2 jaar op kan rijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:01

Mooblie schreef:
Eigenlijk überhaupt, hoe zou het voor je dochter zijn als ze er maar 2 jaar op kan rijden?

Heel belangrijk punt.... al is er in het leven natuurlijk niets zeker...ook een gezond paard kan iets krijgen waardoor het 'einde verhaal' is.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:08

Kirrr schreef:
Ik denk dan idd ook aan Cushing. Bloedonderzoek voor aankoop lijkt me geen overbodige luxe.
Sommige paarden doen het goed op medicatie, maar ze kunnen niet allemaal aan het werk blijven.

Ik zou ook zeker aan PPID/ Cushing denken.
Hoe groot is de pony en wat is de leeftijd van je dochter /

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:14

Dahlia85 schreef:
Kritisch zijn op een pony met een hogere leeftijd is goed. Maar ho wij kunnen vanaf ons scherm niet beoordelen of deze pony cushing heeft.
Een oudere pony kan sowieso wat meer vacht hebben.

Dat zegt ook niemand, alleen dat het slim is om dat mee te laten nemen in het onderzoek door de dierenarts.

Het verschilt per pony idd. Mijn pony is inmiddels 26 jaar, staat al jaren op de medicatie voor haar ppid. Maar ze is echt aan haar 2e jeugd bezig. Na jaren pensioen wordt ze nu sinds 2 jaar weer bereden. Nog net zo werklustig als toen ik zelf nog op haar reed. Uiteraard bescherm ik haar wel tegen zichzelf, dus ze hoeft niet zo hard te werken.

Zekerheid heb je uiteraard niet, maar zoals ze er nu bijloopt heb ik het idee dat ze nog jaren mee kan. Zoals gezegd, een jonge pony kan ook ziek worden of geblesseerd raken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:44

Een oude(re) pony is heel waardevol. Als ouder wil je maar 1 ding: dat je kind veilig kan rijden. In veel kinderpony's zit ook welsh, hierdoor zijn ze met 21 echt nog niet oud.

Een mager ouder paard zou ik persoonlijk laten staan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:48

Deden meer ouders dit maar. Die ponyś die al 3 keer 15 zijn geweest zijn goud waard voor die kleintjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:09

Mits je natuurlijk ook bedenkt, wat straks te doen, als dat beestje wel op is en niet meer berijdbaar? Want ik heb best wel moeite, dat heel veel mensen dan ineens van zo'n beestje af willen. Nu al een erg dikke vacht plus spierverlies/mager zijn én 21 jaar oud, lijkt inderdaad op ppid en de medicatie daarvoor is levenslang en prijzig. Daarbij komen er dan ook diverse gezondheidsproblemen bij, vergis je daar niet in.

De ene 21-jarige is de andere niet, maar toch..... Bezint, eer gij begint.

Ik zou zelf absoluut géén 3000 euro voor een 21-jarige pony betalen.... en er ook niet aan beginnen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Laat je goed informeren en gebruik je verstand....
Succes!!