Overbouwd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pdp

Overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 23:28

Ik heb een maand geleden een 5 jarige gekocht maar haar kont staat wat hoger dan haar schoft dus “overbouwd”. Mijn vraag is trekt dit nog weg blijft dit zo, heeft dit nadelen voor de springsport, moet ik ergens mee voorzichtig zijn?

Zinzi_jewel

Re: Overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:17

5 jaar zijn ze nog niet uitgeroeid. Kan nog bijtrekken .
Maakt het uit, ja in de zin van achter naar voor kunnen rijden is dit lastiger. Omdat ze simpel meer gewicht op voor heeft nu gaat achter eronder rijden wat lastiger

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:18

Op 5 jaar groeien ze meestal amper meer in de hoogte, waarschijnlijk blijft deze dus overbouwd.

Een overbouwd paard kan minder makkelijk het gewicht op de achterhand nemen en dat zul je merken in de training en dat kan extra slijtage geven (er is immers een reden dat we paarden op achter willen rijden). Zorgen voor een goede dressuurbasis kan voor dit paard extra belangrijk zijn.

Wat heeft de dierenarts er over gezegd tijdens de aankoopkeuring?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:33

Mijn 5 jarige is toch laatste half jaar nog zeker 3 cm gegaan hoor .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:53

Ik denk ook niet dat dit nog bijtrekt, op 3 kan dat wel maar op 5 vaak niet meer. Ze kunnen nog wel een paar cm groeien.

En ja, door die bouw komt er veel meer gewicht op de voorbenen..zeker in de springsport slijt dat veel harder. Het is dus belangrijk om te proberen dit paard dressuurmatig zo goed te krijgen dat het meer gewicht op achter neemt. Nouja eigenlijk precies wat Bowo zegt dus.

Het is trouwens iets wat vaker voorkomt bij springpaarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:05

Ik denk ook niet dat dát er nog uitgroeid.
Wat Bowo zegt slaat de spijker op de kop.
Bij westernrassen zie je het heel veel en wordt als 'normaal' ervaren wat het zeker niet is!

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:11

Merries zijn vaak nog eerder uitgegroeid, dus grote kans dat dit zo blijft maar wellicht heb je geluk en trekt het nog bij. Anders inderdaad extra aandacht op dressuur matig trainen om gewicht op de achterhand te nemen

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:12

heb je een foto ter beoordeling? :) ik dacht dat mijn paard ook aardig overbouwd was. Maar nu is ze inmiddels 6 en toch aardig in balans.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:17

Echt overbouwd, of lijkt het zo door houding en spieren.? Neerwaarts skelet?
Vanaf een foto wellicht beter te beoordelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:24

Muze schreef:
Neerwaarts skelet?.

Kun je hier iets meer over verstellen ??
Klinkt mij nl als 'gewoon overbouwd' in de oren :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:28

Nou dat is idd de vraag, is het paard overbouwd? Neerwaarts gebouwd?
Of is het optisch door verkeerde bespiering, of nog in de groei, bespiering die weggevallen is op bepaalde plekken..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:44

Zonder foto kunnen wij eigenlijk heel weinig zeggen. Met foto misschien ook niet..

Want; wat vind jij overbouwd? En in welke mate is je dier overbouwd?

Er is namelijk ooit een soortgelijk topic geweest waarbij iemand vroeg of haar fries bij zou trekken. Die was lichamelijk gewoon erg scheef (misvormt te noemen). Dat is niet meer goed gekomen.

Dus we kunnen eigenlijk niets zinnigs zeggen.
Wat zegt je omgeving en de keurende dierenarts? En de verkoper?

Is het dier echt 5? Of jonger? Gekeurd?

Viel het je niet op bij de koop?

Zoveel vragen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:57

Het schoftgebied krijgt bij een 5 jarige nog groei. Zou me nog geen zorgen maken hierover. Neerwaarts vind ik geen probleem, al helemaal niet bij een springpaard. Maar ook een dressuurpaard dat licht overbouwd is of een neerwaartse romprichting heeft, kan het hoogste werk aan. Heeft allemaal met de kunde van de ruiter te maken. Maar helaas fokken ze tegenwoordig bij de dressuurpaarden de verzameling op stand er al in. Lees: de paarden zijn zo gebouwd dat het lijkt dat ze al in verzameling lopen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:11

Ik verplaats dit topic van ED naar Vraag Maar Raak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:25

hoogendroog schreef:
Het schoftgebied krijgt bij een 5 jarige nog groei. Zou me nog geen zorgen maken hierover. Neerwaarts vind ik geen probleem, al helemaal niet bij een springpaard. Maar ook een dressuurpaard dat licht overbouwd is of een neerwaartse romprichting heeft, kan het hoogste werk aan. Heeft allemaal met de kunde van de ruiter te maken. Maar helaas fokken ze tegenwoordig bij de dressuurpaarden de verzameling op stand er al in. Lees: de paarden zijn zo gebouwd dat het lijkt dat ze al in verzameling lopen.

Ehm nou dat laatste vind ik eerder bij de Iberische paarden zo.

Het kan wel lastig zijn als ze altijd hoog in het kruis blijven lopen voor wat betreft een dressuurpaard.

Overbouwd is altijd neerwaarts gebouwd overigens. (Mits geen jong paard in de groei)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:28

Ook doodgewone KWPN springpaarden komen nog omhoog op hun vijfde. Hier een vijfjarige met veulen aan de voet. Is dit jaar nog 5 cm bijgekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:34

Ja groeien kunnen ze nog..maar vaak niet zoveel dat het de bouw veranderd en ze ineens niet meer overbouwd zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:06

Een springpaard moet vooral kunnen springen.
Daarbij is er zo zonder filmpjes niks van te zeggen. Wellicht beweegt het dier opwaarts genoeg, staat de hals er goed zat op of springt het fantastisch.
Er zijn lijnen die groeien door tot hun 8e en dan kan er nog veel bij trekken .

Of misschien is het wel een paard uit de lage prijsklasse en heeft dat ook zo zijn reden.

Met deze informatie kan niemand iets nuttigs zeggen :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:30

Heb je goede stand foto's van je paard? En info over de ouders? Bij onbekende paarden daar ook goede standfoto's van?
Is er echt goed gemeten? Zie vaak genoeg mensen op verkeerde plek meten.

Ik heb toevallig pas mijn 2jr quarter gemeten en die is nu nog wat overbouwd. Maar ook een behoorlijk achterwerk, dus het lijkt ook erger dan de werkelijke cm's.
Zijn oma was iets overbouwd, dus zijn moeder en oom gemeten en die zijn beiden voor en achter gelijk. Zijn vader is niet overbouwd.

Ik heb weleens een 4jr gekocht die was achtergebleven in groei, maar ook al doe je alles goed qua omstandigheden en voeding, kunnen ze het niet echt inhalen. Het kan hooguit mooi bijtrekken, maar dan hangt het ook echt af hoe de basis was en waardoor een evt mindere groei en ontwikkeling was ontstaan.

Als je paard gezond is, op rontgen goed, fijn beweegt en je er ook zelf lekker mee kan werken, kan je er gewoon mee springen. Welk niveau rij je? Telt het nu al echt dat het paard ene zwaarder niveau aan moet kunnen?
Je kan het paard ook eerst eens laten vrijspringen en kijken naar de techniek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:47

Westernrassen lijken vaak overbouwd door de dikke "hammen" bovenop hun billen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:12

Die accentueren het overbouwd zijn alleen nog meer... :)

Dit is wel interessant leesvoer mbt overbouwd of onderbouwd
\https://hoovesblog.com/2013/06/24/the-up-and-down-of-it-levelness-of-build/

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:29

Pdp schreef:
Ik heb een maand geleden een 5 jarige gekocht maar haar kont staat wat hoger dan haar schoft dus “overbouwd”. Mijn vraag is trekt dit nog weg blijft dit zo, heeft dit nadelen voor de springsport, moet ik ergens mee voorzichtig zijn?

Dit lijken me vragen die je eerst uitzoekt voordat je koopt en niet pas gaat bedenken nadat je hem hebt gekocht.
Of het nadelig is voor de springsport, dat hangt er helemaal van af hoe erg en hoe degelijk het fundament van het paard verder is. Is zo zonder foto's niets van te zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 09:30

Bij een paard dat (iets) overbouwd is, moet je de rompspieren trainen.
Heel veel overbouwde paarden kunnen hun achterhand prima onderbrengen.
Vroegah gold het niet als een gebrek.

Lekker in de verlichte zit,
werken aan verticale balans.
Voelen met je eigen benen en voelen met het teugelcontact:
op welke schouder "wil" je paard gewicht dragen?
(Dwz: stel paard 'gooit jou op links', linkerteugel worden zwaarder: paard draagt gewicht linksvoor.)

Oplossing: je eigen gewicht ietsje naar rechts/ ga niet mee in 'ik draag op links',
de 'zware' teugel loslaten (dwz niet terugtrekken oid, ik roep altijd 'drie gram graag', loslaten is dan: paard maakt het zwaarder, ik ga even met de hand naar voor "nee, drie gram, geen vier".)
En de hand met de lichte teugel doe je iets naar voren en opzij: je neemt als het ware schouder, hals en hoofd mee opzij. (Let op de volgorde: de schouder is het belangrijkste, stelling vragen werkt contraproductief.)

Als het dier de hals 'laat vallen' is de verticale balans bereikt.
De 'bovenlijn' wordt lang, omdat je dier het bekken correct aan het kantelen is en de 'onderlijn' kort gaat worden.
Zet deze spiertraining met gezond verstand door en je paard kan prima de achterhand onderbrengen.

(Er zijn dressuur scholen die vinden dat het paard eerst nagefelijk zou moeten zijn, ik hoor niet tot die school.
Wie een ontspannen kaakgewricht wil, streve naar een ontspannen paard. Een dier in balans dat de hals laat vallen is ontspannen en de bekkenkanteling etc krijg je er nog bij cadeau ook.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:21

Maar hoe kan een paard de hals laten vallen als het niet nageeflijk is? Die twee stroken niet met elkaar.

En het ligt aan het ras en de fokkerij of overbouwd zijn een gebrek is of niet. Zou ook niet stellen dat heel veel paarden de achterhand prima onder kunnen brengen. Dat ligt echt van de rest van de bouw af en vaak blijven ze altijd wat hoog in het kruis wat een minder mooi beeld geeft. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de hengst Instyle.

Voor een springpaard is het niet zo belangrijk, die moet vooral achter kunnen openen op de sprong.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:25

Wat heeft hals laten vallen met nageeflijk zijn? Tenminste, als je de nageeflijk bedoelt die 80% van de paarden mensen aan houdt .. Dus het " aan de teugel" lopen.

Hals laten vallen is vooral psychisch ( dus een ontspannen paard hebben)... En dan hebben we het over laten vallen, dus uit zichzelf dalen, zonder inwerking van de ruiter ( en paard kan dit dus ook tijdens het longeren of los lopen in de bak doen).

Nageeflijk is wat het paard doet met druk ( weerstand bieden) van de ruiterhand