Gewoon nieuwsgierig naar definitie van paardenopvang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Gewoon nieuwsgierig naar definitie van paardenopvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 14:11

Hi all,

Zoals de titel aangeeft, ben ik nieuwsgierig wat voor jullie nu een "definitie" of omschrijving is van een paardenopvang.

Hoeveel paarden stel je je daarbij voor?
Rijdt een paardenopvang wel of niet met de paarden?
Koopt een paardenopvang dieren voor normale verkoopprijzen of alleen voor slachtprijzen?

superpony

Re: Gewoon nieuwsgierig naar definitie van paardenopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:27

Ligt aan soort opvang.

Is het een opvang voor oudere paarden? Voor paarden waar de eigenaren niet meer voor kunnen zorgen of betalen? Is het voor paarden met een blessure?

Lijkt me logisch dat als paarden een blessure hebben of echt te oud zijn, je die niet meer gaat rijden.

Hoeveel paarden ligt aan de ruimte en inrichting. En dan ben je afhankelijk van wat voor soort paarden er komen. Zijn het grote paarden, oude paarden, kleine pony's, nog wel of niet fit.....

Prijzen valt ook zo niks over te zeggen. Als de eigenaar er niet meer voor kan zorgen of de kosten niet kan opbrengen, mag je blij zijn dat er een goede plek is die alles van je overneemt.
Maar het kan ook zijn dat iemand elke cent echt hard nodig heeft en als een paard bijv nog in te zetten is voor een buitenritje, dat er wel een bedrag tegenover kan staan.

Je moet een goed plan hebben, vooral voor de kosten. Heel veel zogenaamde opvang adressen bedelen om geld en als dat niet werkt, moet je het toch allemaal kunnen ophoesten.
Er zijn ook teveel zogenaamd eopvangen die zich ernstig hebben vergist en waar paarden er gewoon niet netjes bij staan. Er wordt bezuinigd op voer en onderhoud, dus je ziet paarden te mager en met lange hoeven, tandarts zien ze niet etc.

In mijn ogen zijn er ook opvangen die net iets teveel op het gevoel van volgers spelen met zielige verhalen en paarden veel te lang laten doorlopen en pijn lijden. Dan geef ik niks, want het wordt imo niet goed besteed, hoe hard dat ook klinkt.

Buiten alles moet een plek netjes en veilig overkomen en de eigenaar/beheerder meer dan voldoende ervaring hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:30

Opvang zou voor mij zijn. Paarden die ergens accuut weg moeten ivm welke reden dan ook die kortere of langere tijd verblijven bij een locatie al dan niet met mankementen. En daar wordt gezorgd voor de juiste verzorging die bij het betreffende dier passen. Als daar longeren of rijden bij zou passen zou dat gebeuren op de minimaal mogelijke manier. Geen prestatie, geen wedstrijden maar puur in conditie houden.

Is het noodopvang van een organisatie die de dieren ergens willen onderbrengen. Zal die organisatie moeten zorgen voor de kosten. Of partikulieren die een plek zoeken die ookzelf zorgdragen voor de kosten van de verzorging.

Als het kopen en verkopen is zou het voor mij eerder handel zijn dan opvang

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:55

Ik heb een paardenopvang, maar niet in de zuivere zin, want ze gaan nooit meer weg. Ik heb daar namelijk traumautische ervaringen mee. Dus nu blijven ze tot ze doodgaan. En is het dus een paardentehuis geworden.
Het zijn paarden die óf de eigenaren niet meer kunnen houden om welke reden dan ook, óf paarden die er erg aan toe zijn en gered moeten worden van hun situatie en soms een combinatie. En soms gaat het gewoon om een onverkoopbaar paard door trauma, dat verder wel gezond is.
Ik heb paarden die niet bereden kunnen worden en paarden die wel bereden kunnen worden en daar rijd ik dan ook soms wel op, maar ze hoeven niet te werken.
Ik vind het belangrijk dat ze wel af en toe wat doen, aan de hand, los of onder het zadel, waardoor ze een binding met mij hebben en niet alleen met de andere paarden, en ook buiten hun land komen, dat hier trouwens enorm is. Het hele land is bijna 30 hectaren, maar daar hebben ze niet altijd gebruik van, maar wel van zo´n 10 hectare met natuurlijke grassen en kruiden en bomen voor schaduw en huid- en tandverzorging.
Ik heb maar 5 paarden omdat water hier zomers een probleem is en het is wat mijn nauwe budget toestaat.

Maar in het algemeen is paardenopvang om paarden uit een penibele situaties te halen, te zorgen dat het alles heeft dat het nodig heeft om de kwaliteit van leven te beteren en het dan al of niet door te geven, door verkoop, uitlenen of weggeven, aan een permanent huis waar het paard het beter heeft dan waar het vandaan was gekomen.

Goedkoop slechtuitziende paarden opkopen, opknappen en duur doorverkopen is geen paardenopvang, maar handel met extra risico.

Las over het deel van prijzen heen. Dat is heel verschillend, ik krijg soms gratis paarden aangeboden, soms voor minder dan de slachtprijs, soms doe ik zelf een bod dat ligt dan meestal ook rond de slachtprijs maar één en ander ligt natuurlijk aan hoe graag iemand er van af wil en hoe graag jij dat paard wilt redden.
Transport is vaak nog een hoge postenkost als je dat zelf niet kunt doen, en je begint vaak met extra voer, hooi, soms supplementen en medicamenten.
Het is gewoonljk in elk geval niet winstgevend. Je moet het doen omdat je het de paarden gunt, niet omdat je er financieel op vooruit wilt komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 19:16

Hey leuk jullie reacties.

Ik ben helemaal niet van plan iets te gaan opvangen, hoor. Maar iemand noemde mij met een grap, de paardenopvang. Ik heb er eentje uit het asiel geadopteerd, eentje van 20 gekocht die naar de slacht zou gaan voor slachtprijs, eentje die maar zielig alleen stond omdat er niet meer mee gefokt kon worden na 18 jaar ieder jaar!!!! een veulentje, die werd aan mij gegeven, en 1 paard van mezelf dat blijvend kreupel is. Dus dat vertelde ik zo aan iemand en die zei dus, je lijkt wel een paardenopvang.

Ik heb wel eens een ambitieus idee daarover gehad, maar ik ben teveel op leeftijd om dat nog op te pakken.

Maar ik vroeg me ineens af, wat verstaat men nu in het algemeen over een paardenopvang.

Ik zelf vind dat handjevol dat ik heb, de naam opvang niet waard. Ik heb toch het gevoel dat je dan veel meer dieren moet hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:50

Nee hoor, het is niet het aantal dieren, maar de intentie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 23:25

Lusitana schreef:
Nee hoor, het is niet het aantal dieren, maar de intentie.

Maar als het niet het aantal is en je met een goed hart, zeg, 2 paarden opvangt, is dat dan een paardenopvang?

Ik heb op een goed moment 6 zieligerds gehad, 2 broodmagere een tijd bij ons laten bijkomen (en toen naar een opvang. Zij had er minstens 20 lopen. ) maar daarmee vond ik mezelf geen opvang. Ik heb die beestjes gewoon verder geholpen in hun leven. Alles wat bij me is gebleven is gewoon van mij. Ik vang ze niet op of zo. Ik heb nu gewoon 4 paarden hier, gered en wel, maar ik ben gewoon hun eigenaar en iemand met 4 paarden, geen opvang.

Ik vind het lastig onder woorden te brengen wat ik erbij voel, maar als ik bijv kijk naar een hondenopvang, daar zitten toch altijd wel veel dieren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 23:50

Een opvang klinkt mij als een omschrijving van een bedrijf of stichting, maar het is natuurlijk geen titel.
Jullie hebben inmiddels al heel wat 'kneusjes' een fijne plek gegeven. En dat is natuurlijk tof!

Mijn kat kwam uit het asiel, maar ik zie mezelf niet als opvang :P . Ik zocht ook een volwassen, gezellige huiskat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 00:53

Wij hebben ook weleens iets met een rugzakje gekocht of gekregen, maar noem ons zeker geen opvang. Mijn man denkt daar anders over, hahaha

Maar ik vind ook zolang ik ze zelf kies en dus met mijn hart de dieren ontvang, komen ze toch nog steeds voor je eigen plezier.

Zou ik het gaan doen om anderen te helpen of om er iets aan te willen verdienen ( als dat al zou kunnen ) dan zou het misschien een ander verhaal worden.

Maar eigen dieren, eigen keus = ook eigen portemonnee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:46

Een kat uit een asiel halen is niet hetzelfde. Het asiel is juist de opvang, jij bent de mens waaraan het dier wordt doorgespeeld om zijn of haar verder leven te lijden.

Opvang is geen bedrijf, want de bedoeling van een bedrijf is winst maken.
Het kan wel een stichting of organisatie zijn als je er meer structuur aan geeft en dat kan nodig zijn als je veel paarden hebt en meer afhankelijk wordt van donaties.
Donaties zijn belastingaftrekbaar voor de donateur als de organisatie officieel is. Zo heb je meer kans op grote donaties van weldoeners.
Er moeten dan wel ook notulen komen en je boekhouding moet gescheiden van je huishoudenetc, etc, etc.
De meesten zullen een non-profit organisatie zijn.

Als je van plan ben de kneus of kneuzen te houden, dan ben je meer een tehuis. Opvang is meer tijdelijk. Eerste vangnet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 12:02

O dat vind ik ook een interessante insteek.

Tehuis,
Opvang,
Asiel.

Ja dat proef ik ook zo wel ja, een opvang is tijdelijk en een tehuis is forever. Een asiel kan het allebei zijn denk ik.
@Lusitana, jij hebt een opvang toch, dus jij plaatst weer uit?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 12:04

@Senna, ik wil het liefst alleen kneusjes, lol, er zijn al zoveel dieren.

@Superpony, ik denk sowieso dat idd een opvang, asiel of tehuis, geen winstbeogenden instanties zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:43

Dat is in principe niet de bedoeling en vaak niet haalbaar. Toch zijn er echt mensen die er van alles aan doen om er toch iets voor zichzelf uit te halen. Vaak ten koste van de dieren of door heeeeeel vaak heeeeeeeel zielig te doen.

Het overkomt veel mensen als ze paarden bij huis hebben of een stukje grond en of stal bezitten, dat mensen gaan vragen of je er nog eentje bij kan hebben. En genoeg mensen die dat dan wel een keer doen om erachter te komen dat het vooral veel geld, tijd en uiteindelijk verdriet kost.

Daarom zei ik ook; een opvang beginnen moet je echt een goed plan voor hebben.
Als je ook een watje bent ( zoals ik ) en soms wat meeneemt moet je gewoon accepteren dat je er echt een dier bij hebt.

Aankopen, opknappen en doorverkopen zou in principe iedereen kunnen doen. Als het om de verkoop van een enkel dier af en toe gaat, ben je nog geen bedrijf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:52