Boom of boomloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Boom of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 18:12

Na mijn boomloos avontuur ben ik nu aan het twijfelen.

Ik ging boomloos omdst mijn merrie 18 is en mijn whitestar xfq van maar 4 jaar oud niet meer paste. ( 2dehands gekocht.)

8 maanden geleden paste dat zadel nog maar het paardje is van 3 a 4 bosritjes per maand naar 4 dagen in de week trainen. Dus ze heeft spieren gekweekt.

Ik ging ook boomloos omdat ik later dat zadle wou gebruiken tijdens de groei van mijn quarter veulen.

Mijn merrie is 18 en een merens.
Het veulen is 3/4 quarter en nog maar 7 maanden oud.

Mijn merrie heeft singelnijd, ze is onderzocht geweest door de osteopaat rn er was niets mis. Deze singelnijd is er altijd geweest zowel boom al boomloos.

Wat gaat mijn beste keuze zijn ? Een boomzadel zoeken dat past en ik later als mn merrie er niet meer is weg kan doen.

Of gewoon boomloos blijven rijden ?

Het zadel moet:

Een tonnetje kunnen draaien voor de lol
Een cattlepenning les mss een wedstrijdje hier en dan.
Van goede kwaliteit zijn
Reining aankunnen (spinnen, stop, enz)
En er moet ene lekker bosritje mee gedaan worden
Geen hoog niveau. Ik doe plezierwedstrijden.

En hier even fotos van de rug van toen en nu. Mn merrie is ook scheef, de rechterschouder is niet bespiert. ( dit kan zijn door het niet passend zadel van toen.)

Dit is nu
Afbeelding

Dit is vorig jaar November
Afbeelding

pmarena

Re: Boom of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:35

Ik denk dat het gewoon een kwestie van voorkeur is, en wat je tegenkomt dat je aanspreekt :)

Je zal zeker niet de eerste zijn die met een boomloos / flexibel zadel mooi een poos een bijna pensionado kan rijden, waarbij het zadel door flexibiliteit wat meer vergevingsgezind is om een veranderende bovenlijn op te vangen. En dat daarna(ast) dan ook mooi gebruikt kan worden voor een opvolger.

Waarschijnlijk kan je zowel binnen boomloos / flexibel en boomzadels iets vinden dat goed bij jullie past, gezien er zo ontzettend veel verschillende merken en modellen beschikbaar zijn.

Een scheef paard is wel gewoon lastig met zadels. Je had al wat plannen toch om wat dingen te proberen die je wel aanspraken :)

Ik zou zeggen kijk gewoon rond naar wat je nog meer aanspreekt. En dan zou ik me persoonlijk vooral richten op dat het nu op dit paard goed moet liggen, dat is het belangrijkst :j En als het dan een vergevingsgezind zadel is dat zich een beetje aan kan passen waardoor je wat meer kans hebt dat het ook op de opvolger gaat passen.....dan is dat leuk meegenomen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 20:06

Momenteel ga ik terug naar Vicky verbiest die ik eerst had gestuurd ivm een nieuw zadel.

Ik ben ook van plan om een goedkope 2dehandse barefoot te kopen om gewoon te kunnen rijden. (Niet moeders mooiste dus)

Boomloos is fijn, mijn voorkeur zelfs. Maar ik merk wel als ik val dat mijn paardje enorm shrikt. En dat is het niet waard denk ik dan.

Het moet idd eerst goed op haar passen de rest komt later. Wel mooi meegenomen natuurlijk maar als er zon groot verschil is is in bouw en rug dan zal ik dat wel maar even moeten laten vallen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:48

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 08:50

Het is alleen een boomzadel zal dan wel maatje wijnvat moeten zijn. Was ook de reden om een boomloos zadel te nemen.

Ik heb nu wel een xxfq westwood zadel gevonden 2dehands maar dan is die nog 2600 euro en dna helemaal niet kort genoeg voor op de rug.

Mijn budget is tot 2000 euro. Mag tot 2500 gaan maar echt niet hoger, en liefst 2dehands.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:06

Ik denk dat je gerust een 2e hands Barefootje kan proberen hoor, als je iets tegenkomt voor een goede prijs dan kan je het gewoon weer voor dezelfde prijs verkopen als het niks is. Ja het kan soms schuiven. Dat heb je nou eenmaal met ronde wijnvaten, het is lastig om daar iets op te vinden dat de rondingen goed volgt zonder zich niet vast te knijpen voor stabiliteit.

Extra belangrijk om zadel exact op de juiste plek te leggen. Juiste maat pommel, singel, niet te dikke inlages / pad. En een al goed ingereden zadel helpt ook.

Ik denk dat er eigenlijk niet zoveel reden is waarom een western Ghost stabieler zou moeten liggen dan een western Barefoot. Behalve dan dat bij Ghost min of meer standaard (dus wellicht meestal) anti-slip materiaal onder de kussens en pads zit.

Nu is Ghost natuurlijk wel erg leuk en interessant omdat je dat zo enorm kan personaliseren :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:29

Goh, ik heb zelf de tonnetjes rond.
Met mijn trekpaard ben ik met mijn barefoot (de westernvariant met de knop) met een pad met neopreen aan de onderkant wel een aantal keer rondgedraaid na een galopje.

Ook mijn dressuurvarianten gingen op de trekpaarden gaan glijden. Mijn ghosts liggen vrij stabiel, zowel op de trekpaarden als op de ronde PRE (maar ik mag geen bont gebruiken en moet wel goed aansingelen.

Mijn K&M ging geen mm opzij met een gewoon dekje op de PRE (alleen gleed die wel naar voor.)
Dus in het glijden zit er imo wel een verschil tussen de flexibelere zadels en die dat minder flexibel zijn.
Ghost vind ik vergelijken met BF ook wel vrij stug, maar ik denk dat de kussens ook wel een behoorlijk verschil maken (mijn ervaring is: door de kussens kunnen er dunnere pads onder, en dat zorgt voor minder glijpartijen).

Ik heb nog een rondere belg staan, die is bovenaan gewoon plat en dan dikke ronde buik, daar liggen mijn flexee en hidalgo heel goed op (die zijn ook weer minder flexibel), de ghost heb ik op deze nog niet getest.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 09:32

Idd, het moet niet duur zijn voor mij of nieuw. Ik moet het later makkelijk weg krijgen. (Wat meestal wel is hoor)

Ik ken de Ghost zadels wel alleen snap ik nu helemaal niets van al die maten :?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:37

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:48

Ik trek je ervaring ook echt niet in twijfel hoor Duhelo :)

Maar ik hoor natuurlijk heel veel ervaringen en naast de ervaring van "Barefoot schuift op mijn ronde paard" hoor ik toch ook heel regelmatig juist van mensen die het door die opmerkingen niet durfden te proberen. Maar dan uiteindelijk toch eens een keer een Barefootje van een stalgenoot ofzo lenen, en dat die juist veel beter grip blijkt te hebben dan de X zadels die ze al daarvoor geprobeerd hebben.

Het is zo zonde als mensen het niet durven te proberen doordat er gezegd wordt "het zal wel schuiven".

En zoals gezegd is mijn ervaring dat bij mijn paardje een Barefoot giga kon schuiven als ik hem een cm te ver naar voren had gelegd. Legde ik hem dan die ene cm / vingerbreedte verder naar achteren, met de pad er goed onder en de singel aan beide kanten op dezelfde hoogte, om en om aangesingeld en vanaf een opstapje opgestapt zodat je niet al scheef begint zeg maar, dan lag het gewoon als een huis +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:02

Klopt helemaal, met die boomloosjes is het "gewoon" een kwestie van testen inderdaad. En het is echt heel persoonlijke voorkeur, zowel qua paard als qua mens.
Een testweekje is sowieso geen slechte keus!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:14

Ik heb inderdaad een barefoot arizona nut 2e hands op de gok gekocht met het idee als het niet past of niet bevalt kan het altijd weer verkocht worden. Mijn paard was op dat moment geblesseerd, dus kon het niet makkelijk uitproberen. Later een zadelpasser erbij gehad en gelukkig past het prima, ik rij er alweer een paar jaar mee rond op mijn tonronde tinker.
En wat pmarena zegt ervaar ik ook: je moet hem echt goed leggen dan schuift het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:28

+:)+ Altijd fijn als iemand zich spontaan meldt met bevestiging dat ik niet uit mijn nek zit te kletsen :))

De ellende blijft dat het niet echt te voorspellen valt op welk paard zadel X of Y wel of niet goed zal werken. Theoretisch kun je vanalles bedenken maar de praktijk blijkt soms (vaak...) anders. En zelfs als het beste zadel volgens de beste zadelmaker perfect past, kan je hebben dat paard er niet lekker onder loopt en aangeeft het niet comfortabel te vinden. Het blijft een kwestie van domweg uitproberen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:37

Een echt westernzadel is wel het liefst wat ik heb maar is geen must.

Momenteel wil ik gewoon lekker kunnen rijden. Mijn paardje laten stilstaan komt niet goed. Dus maakt het niet uit wat erop ligt, moet gewoon passen. Fe rest komt later.

De bobs zie ik maar 1 zadel 2dehands staan. Zijn die pommel vast of hoe zit dat ? (Qwa maat bedoel ik)

De ghost heeft niet echt een pommel maat dan ? Alleen een zit maat ? Een beetje one Size fits all?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:43

En op de Barefoot kan je toch eender welke singel bevestigen toch ?

Ipv een engelse singel een westernsingel ? Die straps kan je vervangen toch ? (De off billet zoals ze het in het western noemen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:44

Van Ghost: Klopt, de pommel is flexibel, stevig genoeg voor schofvrijheid, maar ligt meer "bovenop" het zadel. Afhankelijk hoe je de kussens plaatst maak je meer of minder ruimte voor de schoft en ruggegraat.
Ik neem voor mijn kussens voldoende breedte ruimte, en verplaats die eigenlijk niet volgens het paard. Als ik eens eentje rij met een hogere schoft dan leg ik er een pad met dubbele inlages onder, hoe platter het paard hoe dunner de pad kan.

Barefoot kan je idd met een westernsingel hebben. Ghost kan dat volgens mij ook, maar moet je aanvragen bij bestelling geloof ik.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 11:27

Volgende week dinsdag ga ik de Barefoot ophalen.

Alleen heb ik geen flauw idee welke singel daar aan gaat moeten. Min vorige singel was een 32". Die van edix was 70.

Maar wat moet ik dan gaan halen als dressuursingel ? Of toch beter op een westernsingel blijven ? Paard is rondgeribt/bolle buik. Wat gaat het beste blijven liggen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:50

Barefoots kan je met Engelse of western rigging hebben. Heb je een foto van het zadel dat je gaat halen....?

Welke soort singel dat zou in principe niet zoveel uit moeten maken.
Kom je weer op dat stukje van dat je in theorie vanalles kan bedenken maar dat je het helaas in de praktijk gewoon moet proberen om het zeker te weten. Heb je op dit moment een singel liggen die er aan zou passen en die je in principe goed bevalt? Dan zou ik die lekker eerst proberen :j

En mocht die om welke reden dan ook niet fijn zijn, dan kan je gericht verder zoeken naar wat je anders wilt :)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:52

Ik ben benieuwd, doe je een foto als je hem hebt?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 11:56

Afbeelding

Deze ga ik halen. Is eentje met pad, beugels en fie beugelriemen
Alleen ja, zonder singel.

Dan ga ik eens zien of mijn oude engelse singel nog past als ik die vindt. Ze loopt wel beter op anatomische of springsingels maar moet eerst wel gewoon kunnen zien dat het past.

Dan maar even het ophangsysteem "lenen" van mijn oude boomzadel als het met die singel echt niet gaat.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:59

zo te zien een gewone engelse singel nodig

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:03

dioni schreef:
zo te zien een gewone engelse singel nodig

Ja een korte gewone singel gaat eraan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:13

Aha ja dat is een DryTex Cheyenne denk ik. (ligt op de foto ook wel rijkelijk ver naar voren trouwens)

Dat is een meer Engels model dus daar heb je verder ook geen andere optie dan gewoon een singel met 2 gespen gebruiken.

Hopelijk is er niks raars mee gebeurd, dat er straks niet weer iets uit elkaar valt bij je, dat zou wel extreme pech zijn :=
Duimen dat hij okee ligt en je er even mee geholpen bent :j

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 13:20

pmarena schreef:
Aha ja dat is een DryTex Cheyenne denk ik. (ligt op de foto ook wel rijkelijk ver naar voren trouwens)

Dat is een meer Engels model dus daar heb je verder ook geen andere optie dan gewoon een singel met 2 gespen gebruiken.

Hopelijk is er niks raars mee gebeurd, dat er straks niet weer iets uit elkaar valt bij je, dat zou wel extreme pech zijn :=
Duimen dat hij okee ligt en je er even mee geholpen bent :j

Als dat zo is gaan we gewoon zonder zadel rijden xD ik ga er niets zot mee doen gewoon zien dat er in shape kunnen blijven. Als het me echt bevalt blijft het voor mijn veulen later.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 13:31

Weet iemand toevallig waar ze nog L pommels van barefoot verkopen ? Online zijn ze niet verkrijgbaar.