Het is 10 jaar geleden dat ik nog regelmatig ben gaan paardrijden. Ik ben gestopt vanwege school en het feit dat ik met manege lessen na 10 jaar te hebben paardgereden al jaren nog maar amper voorruitging. Het was niet mogelijk om een halve stal te nemen, laat staan een eigen paard - ik was toen minderjarig dus toen hebben mijn ouders dat meteen afgeblokt. Ondertussen besef ik wel dat ze het goed voorhadden met mijn financiële en educatieve toekomst

Achja, da's het verleden, nu ben ik een gestresseerde volwassene met een kantoor job en allerlei opstapelende stressproblemen. Ik moet iets doen. Ik wil dus, na andere dingen te hebben geprobeerd, terug paardrijden. Niets heeft me zo aangesproken en mijn gezondheid zo versterkt als dat (op de vallen na, maar dat negeren we nu

Probleem: hoe? Ik wil echt niet terug naar een manege. Als jonger persoon kon ik over bepaalde dingen kijken, maar nu niet meer; paarden die kreupel 2 lessen per dag draaien, suffe beestjes die duidelijk slecht in hun vel zitten,... Ik neem aan dat er goeie maneges zijn ook, ik heb zelfs eens op een vrij goede gereden - maar zelfs daar pasten de zadels vaak niet en reden mild kreupele paarden soms nog mee in de les. Manege houder zijn is niet makkelijk, dat neem ik aan. Maar qua dierenwelzijn hebben veel maneges toch wat te verbeteren. Ik stop er niet graag geld in om die reden. Ook verwacht ik niet veel te hebben aan de les bij een manege omdat ik daar voordien al niet meer vooruit ging. Ik heb al wat rondgevraagd bij de maneges in de buurt, ik krijg geen directe antwoorden als ik vraag naar wat ik daar zou zoeken; dressuurgerichte les alleen of in kleine groep. Dat geeft me ook geen goed gevoel.
Mijn paardenkenissen zijn niet meer in de buurt/zelf gestopt, dus ik kan niet om ritten gaan bedelen

Ook heb ik gezocht naar kleine stallen waar ze les op eigen paarden geven. Enkel iets gevonden met pony's. Daar pas ik helaas niet op.
Dus het lijkt me dat ik enkele opties heb:
- meteen halve stal/bijrijdpaard zoeken
- manege lessen nemen, even op mijn kin kloppen en eventueel die manege als springplank naar halve stal gebruiken
- mailen naar pensionstallingen in de buurt en vragen of er zo'n kleine les-situaties zijn met eigen paarden? Ik weet niet of dat geapprecieerd gaat worden, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Zijn er nog dingen die ik vergeet? Of is voor jullie de keuze simpel? Alvast bedankt om mijn gezeur te hebben gelezen