Deken of geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ona

Deken of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 16:29

Na veel zoeken naar info over dekens ben ik juist nog meer in de war dan ervoor dus vraag ik het in een eigen topic. Indien deze vraag niet juist staat laat het me weten!

Mijn 2 paarden (24 en 10 jaar) stonden normaal 24/7 buiten met een gigantische schuilstal (echt groot genoeg voor ongeveer 6 paarden) Het was een oude schuur waar we een gat in de muur hadden gemaakt zodat ze buiten en binnen konden dus echt stevig en winddicht. Nu vanwege omstandigheden is deze wei en schuur verkocht, hier in de streek is deze manier van paarden houden niet zo populair dus de enige optie die ik had is opzoek gaan naar een klassieke stalling.
Om mijn paarden toch nog zoveel mogelijk vrijheid te bieden zoals ze vroeger hadden gaan ze elke ochtend zo vroeg mogelijk buiten en dan 's avonds terug binnen. Dit omdat de wei niets van schuilmogelijk heeft, zo als het regent kunnen ze 's avonds in hun stal toch terug opdrogen.
Nu mijn paard van 24 jaar is nog steeds in goede conditie maar ik merk dat ze toch al sinds vorige winter veel minder winterhaar kreeg dan ervoor en dan mijn andere paard die echt een teddy beertje is. Ik merkte ook op dat zij veel meer in de schuilstal ging staan bij regen en wind dan het andere paard.
Nu dankzij ons fantastisch weer heeft ze al een paar keer op de nieuwe stalling buiten gestaan in de regen en merk ik wel dat ze dan zo snel mogelijk binnen wil, ze zou binnen spurten als ik haar niet vasthield.

Hiervoor heb ik dankzij de warme schuilstal nooit echt een deken overwogen maar dacht er nu aan misschien op zijn minst een regendeken op te leggen zodat ze buiten kan heel de winter door zonder altijd helemaal nat te zijn. Maar aangezien ik geen ervaring heb met dekens had ik hier graag toch nog een extra mening over gehad, wat denken jullie wel of geen deken? Zoja, vanaf wanneer leg ik het deken op? En tips over welk deken best en hoe dit te onderhouden (merk, dikte, hoe wassen etc.) Bij mij nu op de stalling hebben de meeste paarden toch al een deken op maar dit is ook vooral om wintervacht een beetje tegen te gaan, wat bij mij totaal niet de bedoeling is.

tamary

Re: Deken of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 16:36

Ziekte, spierproblemen en oudere paarden maakt dekens nog wel eens nodig. Wat jij beschrijft klinkt als sneller stijf door leeftijd + hoge luchtvochtigheid, wind, regen. Dan is een regendeken met fleece liner of 50grams vulling net nodig. Scheren zou ik niet doen, en dikke dekens dus ook niet, enkel droog blijven en iets bescherming tegen wind voor wat ouder lijf zodat ze blijft eten en bewegen. Op stal zou zo'n deken af kunnen, met mooi droog weer eventueel ook, verschil is niet zodanig dat dat vacht en dus temperatuurhuishouding in de war gooit.

_ona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 17:18

Ja het is omdat ze toch al een dagje ouder wordt ook dat ik een deken meer overweeg. Aangezien dit mijn eerste paardje is die ouder wordt en mijn ervaring hiermee iets minder is, ben ik overbezorgd en wil enkel het beste voor haar.
Scheren doe ik zeker niet, nog nooit gedaan en is totaal niet nodig. Vanaf welke temperatuur zou ik dan best het deken opleggen? Zelf is er mij altijd gezegd geweest onder de 15 graden en nu schommelt de temperatuur daar toch rond.
Ook het deken afdoen bij droog weer is wel het plan maar mijn vraag hierbij is dan als de temperaturen veel kouder worden (dichter bij 0) mag het deken er nog steeds af bij droog weer of hou ik het erop als een extra laag tegen de kou.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:04

Kijk naar je paard en het weerbericht. Paard wil naar binnen of niet bewegen buiten/rillen = deken. Regen verwacht? = deken. Kan je niet zelf de deken opdoen 's morgens en doet de stalhouder het niet? = deken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:29

Ik was m’n regen dekens nooit en impregneer ze ook niet .Een goede deken gaat wel een aantal seizoenen mee en als ik ga twijfelen of ie door lekt koop ik een nieuwe deken.Ik hang ze wel op als ik ze niet gebruik ipv opvouwen ik las dat dat beter is voor de deken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:08

Bij oudjes en geen schuilstal lekker op doen