Geweigerd in lesgroep , terecht of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geweigerd in lesgroep , terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:49

Ik rijd op een manege in een groep en dat is leuk, alleen komt het tijdstip mij niet zo uit dus had ik gevraagd of ik naar een andere dag kon. Degene van wie de manege is zei” op die dagen/tijd geeft ‘x’ les en zij wil jou niet in de groep. Het klopt dat ik een jaar geleden verteld aan haar heb dat ik haar leuk vind , zij was er van geschrokken maar zei toen ook dat ze er wel professioneel mee om kon gaan. Toen heb ik nog een tijdje privélessen van haar gehad en daarna een tijdje gestopt ( vond het zelf ook ingewikkeld) . Maar goed , ik accepteer uiteraard dat het niet wederzijds is, maar is het dan zo heel gek dat ik het niet snap dag ze mij geen les kan geven ? Dat is toch niet professioneel?

Nyaleti

Re: Geweigerd in lesgroep , terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:53

Als zij zich er niet fijn bij voelt mag ze dat gewoon aangeven en haar grens trekken.

Er zijn vast andere momenten waarop je wel kan lessen maar bij een andere instructeur.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:57

Ik heb het gevoel dat dit een trollaccount is (vraag me niet waarom, onderbuikgevoel), maar als het niet zo is:

Ik weet niet wat er verder nog tussen jullie gespeeld heeft en of er tussendoor nog dingen zijn gebeurd tussen het moment dat jij het haar vertelde en het moment dat zij besloten heeft jou niet meer te willen lesgeven. Ik snap haar iedergeval heel erg goed, en ze is juist erg professioneel door haar grenzen aan te geven, aangezien zij zich er niet prettig bij voelt. Dat is helaas pindakaas voor jou, maar dat jij er geen problemen (meer) mee hebt, betekend niet dat een ander er ook geen problemen meer mee moet hebben.

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:59

Waarom is het niet professioneel?
Als ze zich onprettig voelt om jou weer les te geven, is het toch beter dat ze het aangeeft.
Dan kan er naar een andere mogelijkheid gekeken worden voor jouw lessen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 06:56

Ik vind het een goede zaak dat de lesgever aangeeft zich niet comfortabel te voelen als jij zou wisselen en dat de manege die boodschap ook communiceert in plaats van het toch doordrukt.

Je zou eventueel kunnen vragen of zij in gesprek wilt met jou? Dat er daarna beslist wordt of je in haar lesgroep kan. Dan is zij misschien gerustgesteld dat er geen bijbedoelingen zijn langs jouw kant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:05

Het is juist professioneel om grenzen te stellen en te beslissen dat het niet fijn voelt om jou in de lesgroep te hebben.

Dus dan zoek je een andere dag of andere manege.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:26

Heel goed inderdaad dat de lesgeefster haar grenzen aangeeft en dat die ook worden gerespecteerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:18

Er zijn een paar vragen die ik bij het lezen van dit krijg.
Wie maakt de lesindeling en wie weten van 'het verliefd zijn op' af? Want als je iemand dat in vertrouwen meldt, dan hoort die persoon dat in mijn ogen niet verder te vertellen.

Als jij dat tegen die lesgeefster verteld hebt en het is niet wederzijds, prima. Als je daarna door kunt gaan met privelessen, dan was er op dat moment geen probleem.
Jij gaat vervolgens naar groepslessen (er van uitgaande dat dit niets met gevoelens te maken had) en wilt nu naar een ander tijdstip. Heb je puur bij die lesgeefster aangegeven dat je bij haar in de les wilt, of heb je dat bij een ander aangegeven die de lesindeling maakt? Want dan is het wel een punt vind ik of die persoon zou horen te weten wat er gespeeld heeft of juist niet? Zeker omdat je daarna nog privelessen gehad hebt, en (even er van uitgaande dat jij de waarheid spreekt) er geen problemen waren en het overstappen naar de groepslessen NIETS te maken had met je gevoelens.
Want dan is er ook sprake van achter je rug om praten wat niet netjes is. Er zou in zo'n geval in mijn ogen gewoon een gesprek met elkaar moeten plaatsvinden. Want de situatie is nu geheel anders dan toen, toen waren er gevoelens, en de nee is geaccepteerd, dus nu moet je ook door kunnen gaan.

Maar er is natuurlijk ook een kant van de instructeur.
Het is zo dat een instructeur kan aangeven dat die iemand liever geen les geeft. Maar ik vind ook dat als jij een nee geaccepteerd hebt dat iemand zo professioneel moet zijn om hier mee om te kunnen gaan. Zeker als daarna nog privelessen gegeven zijn zonder problemen. Dan was er op dat moment immers niets aan de hand en dan is een afwijzing wel raar. Je komt elkaar sowieso wel tegen op de manege natuurlijk. Ik ga er gewoon in alles van uit dat je de nee geaccepteerd hebt en daarna niets meer hebt ondernomen om het tot een ja om te draaien. Dan is iets wat maanden of jaren eerder gespeeld heeft waarschijnlijk helemaal niet meer relevant. Het gaat niet om een misdrijf of misdragen immers. Maar de lesgeefster heeft natuurlijk wel wat te zeggen. Als die het moeilijk vindt, dan moet je dat accepteren, maar ik vind ook dat ze dan zelf wel aan zichzelf moet werken om hier beter mee om te gaan. Je komt als professional nu altijd mensen tegen waar het niet zo mee klikt. En als er daadwerkelijk nooit wat meer gebeurd is dan gevoelens uitspreken en een nee terug krijgen en er daarna nog zonder problemen privelessen genomen zijn, dan moet je er als professional, als instructeur mee om kunnen gaan. De instructeur moet kunnen omgaan met een 'vergeven maar niet vergeten'.
Als jij meer hebt doorgedrukt dan je hier beschrijft vind ik het wel anders worden. Dan is de nee eerder terecht. We lezen nu maar 1 kant van het verhaal namelijk. En ik weet uit ervaring dat sommige mannen echt drammerig kunnen zijn, tot vervelens toe, en de nee niet willen accepteren. En tja, dan vind ik de nee gewoon professioneel gedrag van de instructeur en moet je aan jezelf werken om te leren dat je niet meer door moet drammen.

Maar wil je zelf wel terug naar die les? Het kan natuurlijk zo zijn dat jij in de les van die instructeur niet het maximale uit jezelf kunt halen doordat er wat gespeeld heeft. Een minimaal negeren van de instructeur kan bijvoorbeeld gewoon plaatsvinden. Je haalt pas het beste uit jezelf als het van beide kanten klikt. De beste instructeur kan voor jou een slechte instructeur zijn als de persoonlijkheden niet klikken.
Dit zou voor mij het belangrijkste zijn, ik wil leren en dan klinkt deze instructeur voor jou gewoon niet het beste

Dus op basis van wat je beschrijft, de nee is direct geaccepteerd, daarna was de omgang totaal niet verstoord, je bent zonder mokken en ruzies naar de groeplessen gegaan en je wilt nu gewoon naar een andere les, dan:
Een gesprek aangaan over het waarom vind ik iets wat minimaal moet plaatsvinden. Maar ik vind ook dat je voor jezelf moet nagaan of les nemen van die persoon nog wel gaat werken en dat ook meenemen in je beslissing over wel of niet in die groep willen. Het is iets wat van beide kanten moet werken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:22

Iedereen is vrij in zijn of haar mening en gevoelens. Blijkbaar was het voor haar toch te lastig of las zijn andere dingen uit jouw houding/opmerkingen tijdens de privélessen die er toen nog zijn geweest. Of dat terecht is kan maar hoeft niet, ook jij kunt onbewust toch nog dingen hebben laten merken. Zij mag nee zeggen en dat heeft ze nu gedaan, haar baas respecteert dat en ik denk dat jij dat ook het beste kunt doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:32

Zoals ik het lees ben je met de privé-lessen gestopt omdat je het zelf ook wat ingewikkeld vond.
Ik kan me voorstellen dat dat wederzijds is geweest, dat het wat ongemakkelijk aanvoelde.

Hebben jullie elkaar in de tussentijd nog gezien / gesproken?

Denk je niet dat het nu wederom ongemakkelijk zal zijn....? Lesgever denkt dat blijkbaar wel....
Als jij redenen hebt waarom jij er nu heel anders in zou staan en het niet meer ongemakkelijk hoeft te voelen, dan zou je dat eventueel nog bespreekbaar kunnen maken om de angel er uit te halen en een verse start te kunnen maken.

Maar wellicht is het ook gewoon fijner voor jullie allebei om te lessen zonder zo'n soort afleiding in het spel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:32

Ts is gestopt met de privelessen omdat hij/zij/die het zelf 'ook ingewikkeld vond'.

Kortom, het werkte toen niet echt fijn.

Als de instructeur (m/v/x) zich er nu nog steeds onprettig bij voelt, en dat is blijkbaar zo, dan is dat een uiterst goede reden om jou niet in de groepsles bij betreffende instructeur te zetten.

Soms moet je dingen gewoon níet opzoeken.
Dit is zoiets.

Accepteer deze grens zonder mokken, en zoek naar een geschikt moment bij een andere instructeur.

Voordat een paardrijinstructeur bij diens werkgever aangeeft echt moeite te hebben met een bepaalde klant, is er echt wel wat nodig. Het wordt vaak als not done beschouwd, dus om ondanks die sociale norm toch aan te geven dat dit niet werkt voor betreffende instructeur is vrijwel zeker niet omdat het betreffende instructeur niets doet... Ergens zit die er zodanig mee, met wat er gebeurd is en hoe, dat ze jou niet meer in de lessen wil.

Accepteer en ga verder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:47

Cayenne schreef:
Heel goed inderdaad dat de lesgeefster haar grenzen aangeeft en dat die ook worden gerespecteerd.

Dit dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:58

Ik vind het feit dat je niet direct deze afwijzing kan respecteren best een rode vlag. Heb je vaker moeite met het horen van 'nee'?

Ik denk dat deze persoon zeer verstandig is om een afstand in ere te houden.

Overigens is het zeggen van 'nee' zeer moeilijk. Kost enorm veel mentale energie en er is maar 1 goede reactie op en dat is: dank je, ik zal dit respecteren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:20

Anoniem schreef:
Ik rijd op een manege in een groep en dat is leuk, alleen komt het tijdstip mij niet zo uit dus had ik gevraagd of ik naar een andere dag kon. Degene van wie de manege is zei” op die dagen/tijd geeft ‘x’ les en zij wil jou niet in de groep. Het klopt dat ik een jaar geleden verteld aan haar heb dat ik haar leuk vind , zij was er van geschrokken maar zei toen ook dat ze er wel professioneel mee om kon gaan. Toen heb ik nog een tijdje privélessen van haar gehad en daarna een tijdje gestopt ( vond het zelf ook ingewikkeld) . Maar goed , ik accepteer uiteraard dat het niet wederzijds is, maar is het dan zo heel gek dat ik het niet snap dag ze mij geen les kan geven ? Dat is toch niet professioneel?

Juist wel professioneel. Juist omdat de situatie zo ongemakkelijk is, geeft zij aan wat haar grenzen zijn. En de werkgever steunt haar erin.

Het is nu aan jou om dit te respecteren en een andere dag te kiezen. Of een andere manege te zoeken. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:30

Op maneges en stallen komen heel vaak verliefdheden en relaties voor. En de soms daaruit voort vloeiende problemen. Het hoort erbij dat je probeert daarmee om te gaan. Dus ook het accepteren van een "nee" en vervolgens vrolijk verder leven. Dit hoeft geen probleem te zijn als iedereen zich correct gedraagt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:39

troi schreef:
Ik vind het feit dat je niet direct deze afwijzing kan respecteren best een rode vlag. Heb je vaker moeite met het horen van 'nee'?

Ik denk dat deze persoon zeer verstandig is om een afstand in ere te houden.

Overigens is het zeggen van 'nee' zeer moeilijk. Kost enorm veel mentale energie en er is maar 1 goede reactie op en dat is: dank je, ik zal dit respecteren.

Dit vind ik wel echt heel ver gaan....

Met de rest eens, het is juist professioneel om nee te zeggen als het voor haar niet goed voelt.
Ik weet niet of je haar na die privelessen nog hebt gezien?
Maar voor haar zal het ook wel ingewikkeld hebben gevoeld.
Misschien dat er nog wat te bepraten valt als zij daar open voor staat. Maar kan ook zijn dat het voor haar zo voldoende is en dan moet je dat gewoon accepteren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:45

nodig haar uit voor een kopje thee en praat erover, zeg dat je je erbij neergelegt heb en dat ze jou kan zien als een gewone lesklant, dat je graag wil blijven rijden.

zo niet dan accepteren en de mogelijkheden bekijken of er een optie is op de dagen dat ze niet les geeft

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:03

mce schreef:
nodig haar uit voor een kopje thee en praat erover, zeg dat je je erbij neergelegt heb en dat ze jou kan zien als een gewone lesklant, dat je graag wil blijven rijden.

zo niet dan accepteren en de mogelijkheden bekijken of er een optie is op de dagen dat ze niet les geeft

Dit wordt helemaal gênant vind ik.
Ik ben het met troi eens .Het is zo n cliché verliefd worden op een hulpverlener of lesgever.En dan afgewezen worden en alsnog n haar buurt willen blijven.
Ik zou me ook ongemakkelijk voelen in haar situatie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:15

Neen, niet uitnodigen, dat is over een duidelijke aangegeven grens gaan. Als ze jou geen les wilt geven, gaat ze zeker geen thee willen komen drinken.

Het is wat het is, je hebt een antwoord gekregen op je vraag. Dat het antwoord niet is wat je wou, is jammer. Maar die mogelijkheid was er altijd vanaf het moment dat je de vraag stelde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:23

Ja wat is professioneel? Vaak is het bij een onbeantwoorde liefde beter om de ander op wat meer afstand te houden. Anders kunnen de gevoelens en de verliefdheid weer helemaal opvlammen. In dat kader denk ik dus dat dit een verstandige keuze is van de instructrice. De afstand is er nu al, je kunt ook kijken naar andere maneges in de buurt natuurlijk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:31

Accepteren en verder gaan.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:34

mce schreef:

Ik snap dit advies dus oprecht niet.
Waarom is NEE niet gewoon genoeg mce?
Lesmensen hebben ook recht op psychische rust.
Lesgever zegt op professionele wijze nee en volgens dit advies moet men dan alsnog thee gaan drinken? >;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:40

nikkel schreef:
Accepteren en verder gaan.

precies! nee = nee

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:41

Oh, in deze situatie nog uitnodigen voor een kopje thee (hebben we het dan over thuis of op de manege?) zou ik ff-ing creepy en ongepast vinden als er al duidelijk, zeer duidelijk is aangegeven dat er geen behoefte aan contact is. Inclusief professioneel contact.

Gewoon een nee accepteren is ook gezond...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:55

Kans dat ze al tegen vrienden heeft gezegd dat er een engerd is op de manege die haar de kriebels bezorgd . Ik zou na een afwijzing van schaamte niet meer in haar buurt willen komen .
Toevallig heb ik een soortgelijk verhaal wel eens eerder gehoord maar dan van een mannelijke lesgever .
Die is gewoon aardig en betrokken maar sommige vrouwen vatten dat verkeerd op.Bijna grappig hij heeft de dames voor het uitkiezen en hij valt op mannen :D